Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid på elbil-batteriene

Startet av PionerThink, tirsdag 11. august 2020, klokken 14:13

« forrige - neste »

PionerThink

I følge en artikkel på Dinside så er det visst ikke noe å frykte for at ikke batteriene skal holde lenge nok i dagens elbiler :)
https://www.dinside.no/motor/redd-for-utslitt-elbil-batteri/72724405
Det som egentlig var det mest overraskende var konklusjonen om at 2017-modellen av i3 har kun igjen 84% av kapasiteten :o
At den skulle tape seg så mye var snodig målt opp mot f.eks Leaf som har fått pepper for dårlig BMS og evne til temperaturstyring av batteriet?
Det positive er jo at flertallet av elbilprodusentene ser ut til å ha god kontroll på holdbarheten :+1: :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Trekkoppbil

#1
Det er farlig å slå seg til ro med at batteriene er holdbare. Tar man ikke godt vare på dem, så kan de tape seg fort. Helt siden Leaf-klassen kom for 8-9 år sida, har det poppa opp artikler som dette, men erfaring viser at et batteri som er gammelt eller ikke tatt særdeles godt vare på, er et ork å bruke. Man bør ikke dra for raske konklusjoner av en sånn undersøkelse, uten at man har satt seg inn i detaljer som hvilke miljø bilene er testa i, hva slags bilister som har brukt bilene, og hvilke batteriparametere som er målt og ikke målt.

Sammenligna med forbrukerelektronikk:
Ja, i forhold til det mann er vant med innen forbrukerelektrnikk, varer kjørebatteriene lenge. En teknikk som er brukt i enkelte batterier, er at man begrenser toppspenningen til 4,1V i stedet for 4,2V, og da trur jeg man dobbler levetida. På noen biler hadde man et valg med 80% lading, om man ville stoppe på 4V, og å doble levetida en gang til. Nyere biler kan ha batterikjøling som kan være til god hjelp.

Men på biler merker man reduksjonen bedre enn på annen forbrukerelektronikk:
Et par mil forskjell i rekkevidde, kan bety mye på en bil. Ladekarakteristikken blir annerledes, med alderen, og hurtiglading er hurtig i et smalere og smalere arbeidsområdet på låg soc og med passelig temperatur. Biler brukes i flere år enn typisk forbrukerelektronikk brukes.
En bil med nytt batteri, føles som en helt ny bil.

Mange faktorer spiller inn på aldring av batterier:
Enkelte modeller viser at i varme strøk eldes batteriene 4 ganger så fort som i Norge. I Norge kan man også kjøre batteriene varme på langtur, og man kan velge mellom å parkere svalt eller ikke. Begrenser man lading til 4,1 eller 4.1V, så er det data som tyder på at man kan fordoble eller 4-doble levetida. Osv.  http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/



Ferry

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 11. august 2020, klokken 14:13
Det som egentlig var det mest overraskende var konklusjonen om at 2017-modellen av i3 har kun igjen 84% av kapasiteten :o

2018-modellen av i3 har helt ok degradering i den samme oversikten. Men er det ikke eksakt samme batteri i 2017 og 2018-modellene? Begge er 94 Ah / 33 kWh. Nettopp disse cellene er "berømt" for å kunne vare svært lenge. 4600 sykluser, 843.000 km. https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/ Hjelper selvfølgelig lite hva de kan i teorien, om de ikke gjør det i praksis...

turfsurf

Sitat fra: Ferry på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:47
Begge er 94 Ah / 33 kWh. Nettopp disse cellene er "berømt" for å kunne vare svært lenge. 4600 sykluser, 843.000 km. https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/
Hvor lenge de varer sier jo ikke mye om degradering.

Pussig nok er 94Ah den i3en med størst forskjell mellom netto og brutto kapasitet og. Kanskje BMW vet noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. august 2020, klokken 06:50
Pussig nok er 94Ah den i3en med størst forskjell mellom netto og brutto kapasitet og. Kanskje BMW vet noe.
Da er det jo ekstra pussig om denne skulle ha høyest degradering? BMW har jo allerede oppdatert SW på 60Ah utgaven en gang pga at BMW mente den kunne tåle mindre "buffer" etter hva jeg har skjønt?
Er det mulig de bilene dette selskapet har sjekket har hatt en feil eller ikke vært inne og fått oppdateringer?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ferry

Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. august 2020, klokken 06:50
Hvor lenge de varer sier jo ikke mye om degradering.

Fra artikkelen: "Samsung SDI expects up to 4,600 charging cycles at 25ºC to End-Of-Life (EOL), which in the case of batteries is the point when capacity decreases to 80% (battery still can be used, but is generally not desirable in cars any longer)."

02jan

Og det betyr...::


Fra artikkelen hos DinSide.no, vil en forbruker kunne lese at en 2017 i3, degraderes (batteriet), 3 ganger raskere en i en eGolf.

For min del mangler det en del detaljer for å kunne komme med noen konklusjon.

2017 i3 er 94Ah , men har de blandet inn 2016 , som har 60ah. Rart om 94Ah , som har aktiv temperaturstyring til batteri degraderes raskere en hos eGolfen , som ikke har dette systemet.

Neste er hvordan måles tapet, er det fra netto eller brutto kapasitet ? Er det netto, hvordan kan vi da vite om ikke «bufferet» til batteriet også inngår, da finurlig programvare kan styre dette (ren gjetning).

13% tap knappe 3 år høres mye ut, hva er snitt km på testede biler 50»km
, hva kan man da forvente er restkapasitet med ny 3 år og 100'km på telleverket?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Spørs hvor stort datagrunnlag de har for denne undersøkelsen. Kan jo være en bil som har stått ute i sola å baket med 100 % over lang tid som slår ut. Om det står så dårlig til for BMW 2017, noe jeg ikke tror på, ligger det godt an til nytt batteri før garanti tiden er ut og det er jo ikke galt  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. august 2020, klokken 06:56
Spørs hvor stort datagrunnlag de har for denne undersøkelsen. Kan jo være en bil som har stått ute i sola å baket med 100 % over lang tid som slår ut. Om det står så dårlig til for BMW 2017, noe jeg ikke tror på, ligger det godt an til nytt batteri før garanti tiden er ut og det er jo ikke galt  :+1:
Hva er det som er viktigst ? Antall år, antall kjørte kilometer eller antall oppladninger tilsvarende fulle ladesykluser ? Jeg mistenker det siste og i såfall har en Audi 50 kortere levetid enn en Audi 55 målt i kjørte kilometer.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ElectroJuice

Enig med ingeniøren, må være et syltynt datagrunnlag.
Utfra egen erfaring etter over 80 000 km i min 2017 modell (kjøpt 2016) holder batteriet seg svært godt. På pendlerveien Sandefjord-Oslo kan jeg ikke merke at jeg har færre % igjen når jeg kommer frem nå enn da bilen var ny. Det er også en BMW-tråd her i elbilforumet "Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah" hvor flere rapporterer tilsvarende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA