Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

eSaab


alagerqv

Sitat fra: mroek på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 09:09
Sitat fra: PS2dude på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
Idag fikk jeg "kritisk feil på 12v" melding. Men den forsvant ganske fort. Verkstedet sier at det er mange som har denne bare en gang og så forsvinner den. Polestar svarte på telefon, de sa den måtte på service. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.

Den tror jeg ikke du skal bry deg om. Jeg har sett den to ganger på min bil, begge gangene så kort at jeg knapt rakk å lese den. Dette var også umiddelbart etter at jeg satte meg inn i førersetet for å kjøre, men før jeg hadde rørt verken girspak eller andre hendler.

Basert på min erfaring ville jeg absolutt brydd meg om den. Min totalhavarte etter siste gang jeg fikk meldingen. Viking klarte ikke få av håndbrekket engang... Røsket bokstavelig talt bilen med seg opp på flatvogna... Ikke imponert over Viking heller...

mroek

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 23:00
Sitat fra: mroek på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 09:09
Sitat fra: PS2dude på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
Idag fikk jeg "kritisk feil på 12v" melding. Men den forsvant ganske fort. Verkstedet sier at det er mange som har denne bare en gang og så forsvinner den. Polestar svarte på telefon, de sa den måtte på service. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.

Den tror jeg ikke du skal bry deg om. Jeg har sett den to ganger på min bil, begge gangene så kort at jeg knapt rakk å lese den. Dette var også umiddelbart etter at jeg satte meg inn i førersetet for å kjøre, men før jeg hadde rørt verken girspak eller andre hendler.

Basert på min erfaring ville jeg absolutt brydd meg om den. Min totalhavarte etter siste gang jeg fikk meldingen. Viking klarte ikke få av håndbrekket engang... Røsket bokstavelig talt bilen med seg opp på flatvogna... Ikke imponert over Viking heller...

Virker som det er forskjellige erfaringer ute og går her. Så du også meldingen bare i et så kort øyeblikk at du knapt rakk å lese den, eller sto den oppe i lenger tid?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

alagerqv

#408
Rakk å lese de fleste, siste ble stående, de fleste andre kom opp i skjermen, men ble deretter erstattet av nye meldinger, til siste bare stod der. Var kona som kjørte bilen, men hun fikk tatt bilder av meldingene.

Var i rekkefølge:
Kjør til verksted. Service på drivsystemet haster (på vei til jobb)

Kjør til verksted. Service på drivsystemet haster (samme melding igjen ved forsøk på kjøre noen timer senere)

Stopp trygt. Kritisk ladeproblem i 12V batteri (stod stille)

Drivsystemet - Drivsystemet krever service umiddelbart. Kjør forsiktig til nærmeste verksted.

Den siste meldingen var ikke mulig å følge. Bilen nektet å flytte seg overhodet, så ble da som nevnt, røsket opp på planet til Viking mens det knaket og spraket med låste hjul.

Dagen etter da jeg var innom Bilia Fornebu stod bilen ulåst på området deres, men da var det jo hvertfall lett for meg å hente tingene mine fra bilen... 12V var da helt dødt, ikke nok spenning til å åpne bakluke aller gi livstegn til noe. Selv ikke min hurtigladeklips for CTEK laderen blinket noe som helst. Tipper at det var min (frem til den uken) regelmessige ekstra lading av 12V som holdt bilen operativ såpass lenge som nesten uker.

Hadde ett ras av meldinger ett par uker før hvor jeg var i bilen og da rakk jeg ikke ta bilder av de.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mroek

@alagerqv: Akkurat, men da har du fått mange flere feilmeldinger. Jeg er 99% sikker på at den 12V-feilmeldingen isolert sett ikke trenger å bety noe, utover at de har gjort en dårlig programmeringsjobb i spenningsmonitoreringslogikken sin. Hvis 12V-feilmeldingen kommer over lengre tid (og ikke bare såvidt blipper opp på skjermen) så er muligheten større for at den faktisk er reell.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

alagerqv

Når det gjelder PS2, så tror jeg alle 12V meldinger er korrekte. Min CTEK lader mente ofte at det var lavt nivå når jeg plugget den inn. Tipper det er/var feilen, at noe tømte 12V så gikk alt åt skogen etterpå...

mroek

Sitat fra: alagerqv på onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:48
Når det gjelder PS2, så tror jeg alle 12V meldinger er korrekte. Min CTEK lader mente ofte at det var lavt nivå når jeg plugget den inn. Tipper det er/var feilen, at noe tømte 12V så gikk alt åt skogen etterpå...

Feilmeldingene er nok korrekte i den forstand at det spenningen var under en gitt grenseverdi, men det kan jo tenkes at grenseverdien de har valgt er litt for høy, eller at de reagerer for kjapt på veldig kortvarige spenningsfall (som f.eks når den berømte vifta drar i gang, siden den drar en ganske enorm startstrøm).

Du pleide/pleier altså å koble på en ekstern lader på din PS2? Er jo litt styr å komme til, må jo av med (eller i hvert fall løfte) et par deksler i frunken for å komme til.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

alagerqv

Jeg fikk Bilia til å sette den på ifbm at de skulle ha den inne for å se på feilen etter dag 1, og så hadde jeg en slik til overs (bruker samme lader på båten, veldig kjekk sak). Festet den med borrelåstape på plugg og deksel.
https://www.clasohlson.com/no/CTEK-Indicator-Eyelet-M8-ladekabel/p/36-3764

alagerqv

Vurderte den Bluetooth saken også for enda mer innsikt, men den frarådet tekniker på Bilia å sette på, så da droppet jeg den.

Barrabas

#414
Jeg har satt en spenningsmåler inn i sigarettenner uttak i bagasjerom for å følge med. Viser 13.4 V når den lader og detter ned til 12.7 V når ikke. Uttaket slukker når bilen stoppes, men muliggjør å følge med innimellom når bilen er på.

https://www.thansen.no/elektronikk/ladere-omformere/smart-uttak-12-24v-2xusb-3-1a-voltmeter/n14246/pn937730/


eSaab

#416
Enligt www.vibilagare.se måste bla invertern ,HVCH bytas ut samt mjukvaru uppdatering. Även OTA?

turfsurf

Sitat fra: eSaab på torsdag 29. oktober 2020, klokken 17:02
Enligt www.vibilagare.se måste bla invertern ,HVCH bytas ut samt mjukvaru uppdatering.
To separate ting. HVCH gjelder kun de første bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hyeongnim

Nydelig. Deilig å se at de tydeligvis endelig har kommet til bunns i det som nok har forårsaket de fleste av havariene.

Electric cars in Norway

hyeongnim :+1: :+1: Helt enig. Det ordner seg nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA