Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Thule

Sitat fra: hyeongnim på lørdag 12. september 2020, klokken 23:36
Godt å høre det hvertfall følges opp på systematisk vis fra verkstedene sin side. Håper Polestar kan levere når det kommer til effektive fikser for disse problemene.

Når det gjelder skjevhetene, vet noen om dette er ting som er praktisk mulig å fikse i etterkant? Eller er man stuck med det om man mottar en bil med slikt? Skal i hvertfall se nøye etter slikt ved overtakelse.

Går stort sett greit å justere. Får dog håpe at dette ikke forekommer med for mange biler, eventuelt for lenge. I den sammenhengen er jeg spent på hvordan oppfølgingen fra Volvo-verkstende faktisk blir framover. Om man tar utgangspunkt i at alle bilene som har blitt og blir utlevert fram til november - desember må inn på en oppdatering for å få OTA til å virke, blir det mye jobb på dem. Om man legger på diverse feilretting av andre ting nevnt i tråden her, kan de bli temmelig opptatt. Når det da er nevnt at grunnen til at det har tatt tid å lande serviceavtaler (og det fremdeles ikke er landet noe nord for Trondheim), er at verkstedene mener avtalene er for dårlige.. Håper jeg de i alle fall er gode og omfattende nok til å demme opp for det som måtte komme framover.

Scubamares

Har nå hatt bilen i 2 uker.
Du verden så mye feil og rot.
Starter fra starten...

Reservasjon forsvant på min side.
Bestilling forsvant fra min side. 404 feil på nettside. Teknisk totalt havari.
Bestilling OG reservasjon dukket opp på min side, nå hadde jeg plutselig bestilt 2.
Ved betaling valgte jeg kontant betaling.
Pengene ble overført i god tid før forfall. På forfall får jeg betalingsoppfordring. De finner ikke igjen pengene.
Hele uken før utlevering maser de daglig om pengene. Jeg sender de flere ganger kvitteringer og dokumentasjon på betaling. Når de ringer har de ikke sett disse kvitteringene.
De kunne ikke aktivere forsikring før bilen var registrert. De kunne ikke registrere før de fikk pengene.
Lørdag registrerte de bilen og aktiverte forsikring. Jeg hadde utlevering mandag. Fremdeles står det på min side at jeg ikke har betalt.

App ikke tilgjengelig.
Adaptiv fjernlys ikke operativ.
Liten nøkkel ikke aktiv, må ha med stor nøkkel.

På vei ut av sjappa skrapet bremsene.
På vei hjem fikk jeg problem med pilot assist, den deaktiverte seg uten varsel og jeg var på vei mot grøfta.
Etter ei mil aktiverte den seg igjen plutselig uten varsel og reiv bilen over i motgående kjørefelt som den mente var korrekt felt å ligge i.
Pilot assist holdt seg ikke innenfor feltet i svinger, den greide ikke svingen og kom over i motsatt kjørefelt.
Jeg kontaktet umiddelbart polestar og gjorde de oppmerksom på at jeg ville benytte meg av angreretten.
Vel hjemme ville ikke bilen lade mer enn med 10A på en 1 fase 230v 32A kurs.
Etter gjentatte kontakter med polestar som sa de hadde kontaktet mitt lokale verksted som skulle ta kontakt med meg, ringte jeg selv til verkstedet, som ikke hadde fått noen henvendelse fra polestar.
Polestar sendte meg så en bekreftelse på at bilen ville lafe med 11kw dersom jeg monterte en easee ladeboks med 230v 32A 3 fase. Jeg bestilte og monterte en slik, da jeg uansett har en tesla som jeg kunne tenkt meg en slik lader til.
Bilen lader ikke med mer enn 7 kw på denne boksen.
Bilen overlader ladegrense.
Førerprofiler aktiverer seg ikke utifra hvilken nøkkel som er brukt.
Det er gnisninger fra rattstamme.
Mobiltilkobling og handsfree deaktiverer seg selv.
Bilen kan ikke koble seg til wifi.
Jeg har fått feilmelding om at drivverk trenger umiddelbar service.
Polestar nekter å la meg benytte meg av angrerett, de krever at bilen må på verksted først.
Jeg er på verksted idag, angrerett går ut idag. Jeg har sendt de beskjed om at jeg ikke aksepterer at deres sommel fører til tap av angrett.

Polestar forsikring:
Jeg ba om å få tilsendt pris på forsikring etter endt gratisperiode.
De sendte et tilbud, som jeg aksepterte og fikk bekreftelse på.
I ettertid har de kommet og sagt de trenger flere opplysninger for å kunne gi meg den prisen de tilbydde. Jeg viser til tilbud og bekreftelse.
De forfalsker da dokumentasjon hvor de hevder det står i tilbudet at det var forutsetninger til stede. Jeg viser tilbake til originalt tilbud jeg hadde kopi av, hvor disse forutsetninger ikke er oppgitt.
Jeg mottar i ettertid en epost fra forsikringen med pristilbud, denne gangen med forutsetninger. Vilkår og bonus, kjørelengde og alt er helt likt, men med en mye høyere pris enn det første tilbudet.
Jeg viser igjen til det første tilbudet, aksept og bekreftelse, men får ikke dette aktivert.

Denne bilen skal umiddelbart returneres til polestar, med eller uten advokater og skitten sak i media.

Poffen

#107
Har også valgt kontant betaling. Høres ikke ut som en vinner.
Noen av de faktiske feilene du har opplevd på bilen høres direkte farlige ut. Jeg skal i utgangspunktet få min bil nå i september (iflg. web-siden), men er nå blitt veldig usikker på om det er er noe poeng. Synes det begynner å bli høy risiko for feil på bilen, til dels trafikkfarlige feil.

En liten "filleting" som har irritert meg fra dag 1, er at jeg ikke får bekreftelse fra Polestar når jeg sender en henvendelse, gjerne med et noenlunde estimat på når jeg kan forvente svar. Har de fått meldingen eller er det da lettere for dem å si at de ikke har mottatt noen forespørsel og dermed avvise ev. "kjedelige" henvendelser? Må en gå til det skritt å benytte seg av f. eks angreretten som en rekommandert forsendelse? Høres drøyt ut, men ser ikke bort fra at det faktisk blir løsningen.

Fant ut at link i kjøpskontrakt til angrerettskjema pekte til en ugyldig side. Korrekt link: https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1590690959-consumerwithdrawalform-no.pdf
Testet å importere det i Word for å kunne redigere og det fungerte. Tok litt tid å importere pga. grafikken øverst.
Blir vel å sende inn det i løpet av uka, såfremt det ikke skulle oppstå et lite mirakel.  ;)
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

hELgenen

Jeg har en bestilling inne - men ikke skrevet kontrakt ennå.
Slik dette ligger ann nå vil jeg heller avbestille og vente med å bestille igjen til jeg ser alt er ok.
Hvordan gjøres dette mest mulig effektivt slik at jeg får igjen bestillingsgebyret?
Må jeg vente til ordren er signert, så kansellere  (altså før bilen registreres på meg) - eller kan jeg bare ringe Polestar og be om å få gebyret returnert nå (har vært vanlig praksis skjønner jeg).
Vi har jo full angrerett her i landet på alt som bestilles på nett - og ingenting er levert ut ennå...... 


Scubamares

Oppdatering.

Bilen døde på verkstedet og viftene går samtidig for full musikk. De får ikke svar fra polestar, og får dermed ikke reparert bilen.
De har foreløpig ikke funnet leiebil til meg men jobber med saken.

Kan legge til at bilens bakvinduer også er løse.

Poffen

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. september 2020, klokken 12:30
...
Hvordan gjøres dette mest mulig effektivt slik at jeg får igjen bestillingsgebyret?
Må jeg vente til ordren er signert, så kansellere  (altså før bilen registreres på meg) - eller kan jeg bare ringe Polestar og be om å få gebyret returnert nå (har vært vanlig praksis skjønner jeg).
...

Jeg signerte kontrakt og fikk da inn bestillingsgebyret på konto i løpet av to-tre dager (det gikk helt smertefritt). Ikke sikker på hva som skal til for å få tilbakebetalt gebyret uten at kontrakt er signert, men det skal normalt holde med en telefon og henvise til ordrenummeret.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

hELgenen

Liker å ha ting skriftlig - men å sende dem en mail er vel kanskje som å skrive til en murvegg nå - tipper de har mye kjør nå ifb. lanseringen og alle feilene som har dukket opp.

Jeg får gjøre et forsøk i løpet av dagen  så får vi se hva som skjer
De burde stoppe alle leveranser inntil de har kontroll på disse feilene - skal de vinne tillit som nytt merke må de ta tydelige grep som viser at de tar ansvar - nå sitter vel mange Polestar 2 kunder der og frykter et Tesla helvete skal rase over dem - og sikkert mange med meg som valgte Polestar 2 NETTOPP for å unngå det

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JO

Avbestiller jeg og, altfor mye tull og rot som kommer frem. Gidder ikke være betatester på nok en bil.
Dette minner meg on tidligere Tesla dager. Bilen blir sikkert bra nok den etthvert men jeg skal ikke ta belastningen med å ferdigteste produktet for Polestar.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Poffen

Sitat fra: Poffen på tirsdag 08. september 2020, klokken 21:35
...
Verifisert/oppdatert til siste programvare
Kontrollert/feilrettet drivsystem ("The propulsion system requires service urgently. Drive carefully to the nearest workshop.")
Kontrollert/feilrettet batterivifte
Kontrollert/feilrettet knapp på nøkkel for åpning av bagasjerom
Kontrollert/feilrettet for melding om manglende nøkkel
Kontrollert/feilrettet for aktivering, lading og alarm ved ladeslutt av hovedbatteri
Kontrollert/feilrettet 12V lading
Kontrollert/feilrettet 12V uttak
Kontrollert/justert frontlys til riktig høyde
Kontrollert/oppladet 12V batteri
Kontrollert/feilrettet ulyd/knirkelyd i rattstamme (lagt til 9. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet oppskrapt pianolakk rundt girspak (lagt til 9. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet bremser (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet pilotassist (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet hands-free (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet wifi (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet lakk for "appelsinhud"
Kontrollert/feilrettet bakre sidevinduer så de ikke lar seg flytte manuelt

...

Sitat fra: Scubamares på mandag 14. september 2020, klokken 11:32
Har nå hatt bilen i 2 uker.
Du verden så mye feil og rot.
Starter fra starten...

Har oppdatert listen jeg la inn først gang 8. sept. med kjente feil så langt, inkludert de du har opplevd. Den begynner å bli lang.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

mroek

Ai. Det var deprimerende lesning. Jeg har ikke fått utleveringsdato enda, men har september i kontrakt, så hadde i utgangspunktet regnet med å få en dato ganske snart.

Nå kjennes det jo litt usikkert hele greia. Det er jo alltid slik at det er skrekkhistoriene som får mest oppmerksomhet, men det er jo hvordan de blir håndtert som virkelig er avgjørende. Her høres det jo ut som Polestar har en veldig lang vei å gå, dessverre.

Blir også vanskelig for dem om veldig mange avbestiller (eller vil benytte angreretten etter utlevering), så her bør de jo virkelig demonstrere stor vilje til å ta tak i problemene og kommunisere godt. Dessverre tror jeg kanskje ikke de har det nødvendige apparatet til å gjøre nettopp det.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Scubamares

Oppdatering.

Jeg fikk nå leiebil.
Etter å ha truet polestar forsikring via kundeombudet (der du må klage før du kontakter finansklagenemda) med å fyre saken i dine penger / e24 /VG og Dagbladet, opprettholder de det første tilbudet.

Polestar har fremdeles ikke godtatt mitt krav om å få levere tilbake bilen på angrerett.

Glemte å legge til en annen feil -
Dersom du er uheldig å kommer borti P knappen rett ved siden av gearspaken (ikke usannsynlig siden det er en naturlig plass å la hånda hvile) bråbremser bilen selv om du holder en fart på 100 kmt.
Oppdatering via mobilnettet fungerer ikke.

Poffen

Sitat fra: Scubamares på mandag 14. september 2020, klokken 15:38
...
Glemte å legge til en annen feil -
Dersom du er uheldig å kommer borti P knappen rett ved siden av gearspaken (ikke usannsynlig siden det er en naturlig plass å la hånda hvile) bråbremser bilen selv om du holder en fart på 100 kmt.
Oppdatering via mobilnettet fungerer ikke.
...

Lagt inn feilen med P knappen i listen. Den feilen er av det trafikkfarlige slaget.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

Thule

Ja, nei, etterhvert som jeg finner ut at jeg skal bite i meg ting inntil videre og stole på at det blir en ordning/reparasjon etterhvert, dukker det bare opp flere ting.. I relativ lav fart i en sving idag kom det et smell fra det som kunne virke å være opphenget i bilen (nei, kjørte ikke på noe), med påfølgende klakkelyd.. Lyd borte nå, men skepsisen blir større og større. Ved søk nå ser jeg at det rapporteres om lignende ting på diverse forum - da knytter til PP-dempere visstnok. Jeg har ikke PP

Stikkkontakt

Er det noen som får utlevert biler som er feilfri, eller er det bare mannskit over hele fjøla?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA