Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

hELgenen

Programfeil på enkelte biler tyder på forskjellig SW versjoner. Da burde de kalle inn alle med gammel versjon prompte. OTA oppdatering er ikke fungerende ennå. Om Polestar ikke kaller inn biler med "feil" SW så må en anta dette er vås og bortforklaring og at feilen har en annen forklaring. Men begynner de å kalle inn biler så kan vi nok anse feilen som løst. Så vi får se hva som skjer...

Rossifan46

Polestar 2 tilsynelatende med driftsstans. Kjenner ikke denne bilen så godt, men kanskje noen vet om kjente feil/mangler som kan være årsak?
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

hELgenen

#92
Blir litt vel lakenløfting det der,men alle driftstans jeg har hørt om er relatert til 12V . Og dersom de har en løsning nå så må alle biler inn og få det fikset. Polestar kan ikke leve med at nye eiere tapetserer veiskulderene fremover. Herrgud hvor forbannet jeg hadde vært på Polestar om det der hadde skjedd meg. Hadde slått i bordet og ropt : strike one...og om det hadde skjedd en gang til krevd kjøpet hevet

Kom forresten over en annen tråd i et annet forum der det hevdes at bilen og nøkkelen snakker sammen.
Dvs bilen merker når nøkkelen er i nærheten - og at den vil stå der i standby og dra strøm. Og dersom
brukeren legger nøkkelen over natten i nærheten av bilen (20-30 meter) - så vil bilen tappes med 12V juice.
Mulig det er noe slikt som skjer - mao. en designfeil som de nå må lage en fiks for

Tommis

Ble tauet inn i dag. Problemet mitt oppsto ikke som følge av 12v feil, men resulterte i det. Fikk melding om drivverksfeil. 15 min. senere sluttet klimaanlegg å varme. Stoppet deretter for å lade på hurtiglader. Da gikk kjøleviftene til batteriet på full spiker i 30/40 minutter. Når jeg da skulle kjøre og stoppet igjen relativt raskt etterpå var det umulig å få liv i bilen og feilmeldingene haglet. Dette resulterte igjen i at 12v batteriet ble flatt.
Når jeg ser på facebook-gruppa og bildene av alle bilene som er tauet inn med samme symptomer, ser jeg at alle (hvor man ser SOC på bildet) har SOC over 80%. Etter problemfri kjøring (70 mil) tidligere i uka med lading til 70-80% oppsto mine problemer første gang jeg ladet til 100%. Tilfeldig? Kanskje man bør unngå å lade over 80% før software update er på plass.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 18:26
Blir litt vel lakenløfting det der,men alle driftstans jeg har hørt om er relatert til 12V . Og dersom de har en løsning nå så må alle biler inn og få det fikset. Polestar kan ikke leve med at nye eiere tapetserer veiskulderene fremover. Herrgud hvor forbannet jeg hadde vært på Polestar om det der hadde skjedd meg. Hadde slått i bordet og ropt : strike one...og om det hadde skjedd en gang til krevd kjøpet hevet

Kom forresten over en annen tråd i et annet forum der det hevdes at bilen og nøkkelen snakker sammen.
Dvs bilen merker når nøkkelen er i nærheten - og at den vil stå der i standby og dra strøm. Og dersom
brukeren legger nøkkelen over natten i nærheten av bilen (20-30 meter) - så vil bilen tappes med 12V juice.
Mulig det er noe slikt som skjer - mao. en designfeil som de nå må lage en fiks for


Denne skal vel ha OTA, så burde være fullt mulig å pushe oppdatering uten å fysisk hanke inn bilene, så lenge de ikke er defekt allerede pga flatt 12V-batteri. Ergo burde det bare være et fåtall biler de må ha inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Sitat fra: RJK på lørdag 12. september 2020, klokken 21:07
Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 18:26
Blir litt vel lakenløfting det der,men alle driftstans jeg har hørt om er relatert til 12V . Og dersom de har en løsning nå så må alle biler inn og få det fikset. Polestar kan ikke leve med at nye eiere tapetserer veiskulderene fremover. Herrgud hvor forbannet jeg hadde vært på Polestar om det der hadde skjedd meg. Hadde slått i bordet og ropt : strike one...og om det hadde skjedd en gang til krevd kjøpet hevet

Kom forresten over en annen tråd i et annet forum der det hevdes at bilen og nøkkelen snakker sammen.
Dvs bilen merker når nøkkelen er i nærheten - og at den vil stå der i standby og dra strøm. Og dersom
brukeren legger nøkkelen over natten i nærheten av bilen (20-30 meter) - så vil bilen tappes med 12V juice.
Mulig det er noe slikt som skjer - mao. en designfeil som de nå må lage en fiks for


Denne skal vel ha OTA, så burde være fullt mulig å pushe oppdatering uten å fysisk hanke inn bilene, så lenge de ikke er defekt allerede pga flatt 12V-batteri. Ergo burde det bare være et fåtall biler de må ha inn.

Det er vel som på I-Pace. Kjøp et nytt batteri første gang du får 12voltfeil. Det koster noen hundrelapper, men selv om det er garanti så sparer det deg for masse bryderi og søvnløse netter og lange reiser til og fra forhandler.

Electric cars in Norway

#96
Det virker jo som de alle har hatt samme feil. Det kommer nok en OTA fix snart. Kan vel bare være noe barnesykdommer på de første bilene og så kommer fiksen snart.

Denne er fra Sverige: kopi:

Initialt rapporterade den fel på drivningen och att den behövde köras till verkstad, men det gick inte att lägga i växeln. I nästa steg började batterifläkten dra igång på högsta fart utan att varva ner.

https://cornucopia.cornubot.se/2020/09/polestar-2-bargad-stendod-gick-inte-ens.html?m=1

Men her står det at det IKKE går med OTA fix:

Kopi:

The 12V issue has been solved and needs a software update. OTA is not available yet. The update needs to be done in a workshop if not fixed before the handover.

https://www.polestar-forum.com/threads/12v-battery-issue.424/

hELgenen

En kommentar på den svenske siden var interessant :

"12v-batteriet absolut. Det är egentligen två olika problem. Båda laddar ur 12v batteriet men på olika sätt. Det ena och vanligast förekommande är mjukvarurelaterat och det skall ha kommit minst en mjukvaruuppdatering. Alla bilar som levereras skall ha senaste mjukvaran. Tyvärr är bugfixen inte 100%. Teknikern genomför en sekvens och kan snabbt konstatera om bilen har detta problem.

Det andra problemet är relaterat till hövgoltsbatteriets kylsystem. Hårdvarufel på någon komponent. Indikerar felaktigt att HV-batteriet är varmt med påföljden att kylningen och kylfläktarna i fronten ej stängs av. 12v batteriet töms. Mer komplicerat fel. Systemet drar så mycket ström att det inte ens räcker med en superstark proffsladdare som kräver målsmans underskrift för att användas. Spänningen blir för låg, under 10v i bilen och systemet klarar ej av att starta.

"

Synes dette høres korrekt ut - virker som vedkommende har litt inngående kunnskap

Really

Date hadde ikke karen som overleverte noe forhold til Han bare registrerte det som en feil.

Really

Det virker som de begynner å forstå hva 12v feilen skyldes. Da går det an å løse den også.

Thule

Sitat fra: hELgenen på lørdag 12. september 2020, klokken 21:44

Synes dette høres korrekt ut - virker som vedkommende har litt inngående kunnskap

Interessant. En type på Polestar Owners Club på Facebook (mulig han er her inne også?) har også postet noe rundt kjøling/varming av batteripakken. Liker egentlig hans konklusjon med at dette trekker mye hovedbatteriet, og at man muligens kan forvente mindre forbruk etterhvert..

"Har sett litt på 12v systemet med tanke på de feilene som har vært registrert. Som mange av dere sikkert har fått med dere har jeg vært veldig kritisk til temperatur regulering av batteripakken, som i sin tur gir drift av den ekstremt store vifta i front. Min teori etter en del testing er fortsatt at det ikke er et problem på 12v siden primært men mer et kjøle og varme problem, som i sin tur gir viftestart med feil i 12v systemet som følgefeil. Jeg har gjort noen tester på min bil, å ser at temperatur regulering påvirker forbrukstall unaturlig mye, så her er det rett å slett bare å glede seg til oppdateringer når de en gang kommer"

Thule

Jeg var forøvrig inne på verksted her om dagen og fikk bla en softwareoppdatering som skulle fikse feilmeldingen rundt 12-volt og lav spenning/feil på lading. Ser ikke ut som det funket, da jeg fremdeles får feilmeldingen. Ignorerer den enn så lenge, selv om den innebærer at man må "finne et trygt sted å stoppe bilen".

I tillegg til tidligere nevnte løse bakvinduer og ulyd i ratt-stamme, har det de siste par dagene dukket opp en par andre lyder fra paneler i kupeen, bla fra plastdekselet som holder setebeltet på førersiden. Er samtidig en annen lyd fra baksetet som jeg ikke helt klarer å lokalisere. Er såpass mye at det blir plagsomt etterhvert. Regner med/håper det kommer en fix etterhvert dog.

For dere som skal ta over bil den nærmeste tiden, kan det være greit å være observant på hvorvidt lister og dører flukter med hverandre, sett fra utsiden. Ser at førerdøren på min bil stikker en halv cm lenger ut enn bakdøren, mens på andre siden er det helt i flukt.


hyeongnim

Høres slitsomt ut med mye ulyder, og kjipt at det er problemer med presisjon i dører. Hadde trodd at det at Volvo-samarbeidet skulle sørge for at i hvertfall byggekvalitet var på stell. Håper ikke det er typisk for bilene som blir utlevert, for jeg plages lett av ulyder  :D

Thule

#103
Sitat fra: hyeongnim på lørdag 12. september 2020, klokken 23:03
Høres slitsomt ut med mye ulyder, og kjipt at det er problemer med presisjon i dører. Hadde trodd at det at Volvo-samarbeidet skulle sørge for at i hvertfall byggekvalitet var på stell. Håper ikke det er typisk for bilene som blir utlevert, for jeg plages lett av ulyder  :D

Hva gjelder ulyder er det nok desverre en gjenganger og typisk for bilene inntil videre. Teknikeren som så på min bil hadde allerede hatt inne flere biler med det samme, og hadde utarbeidet en rapport til Polestar, og håpet at de skulle komme opp med en standard fix de kan implementere på bilene. Ser også at det rapporteres om dette på Facebook

Når det kommer til paneler og dører, ser jeg at det rapporteres om skjevt justerte panser, dører og lister i andre fora også.

hyeongnim

Godt å høre det hvertfall følges opp på systematisk vis fra verkstedene sin side. Håper Polestar kan levere når det kommer til effektive fikser for disse problemene.

Når det gjelder skjevhetene, vet noen om dette er ting som er praktisk mulig å fikse i etterkant? Eller er man stuck med det om man mottar en bil med slikt? Skal i hvertfall se nøye etter slikt ved overtakelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA