Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Roy Aasen

Ikke noe problem å levere tilbake bilen innenfor to uker og med maksimalt 1000km kjørt. Hvordan det ser ut når tid/km er overskredet aner jeg ikke.

Mine 10000 var på konto ett par dager etter avbestilt. Ny bestilling med nye 10000, disse var tilbake på konto strakt kontrakt varm skrevet.

hELgenen

Sitat fra: Thule på mandag 07. september 2020, klokken 12:28
De 10 000 kronene har blitt kalt både depositum og bestillingsgebyr – og har vært/er uklart i hvilke tifeller de faktisk vil bli belastet. Jeg betalte summen i juli 2019, og fikk de først tilbake idag etter noe purring. Som jeg har

Snodig - så du betalte bilen OG bestillingsgebyret hver for seg..
Og så måtte du vente en god stund etter at bilen var levert før du fikk refundert bestillingsgebyret.

Ville jo vært mer naturlig at man betalte bilens pris justert for bestillingsgebyret når man betalte bilen....
Altså motregne de to

Skuggis

Sitat fra: Skuggis på lørdag 22. august 2020, klokken 08:32
Selv om bilen står satt til å lade til 80%, lader den til 100. Ikke sikker på om dette er konsekvent.(lade hjemme 7kwh)

Jeg kan bekrefte at denne feilen er fikset nå. Nå stopper lading på 80% både på hurtiglader og på min Easee lader hjemme. Virker som det har kommet en OTA oppdatering for jeg har ikke rørt noenting i denne sammenhengen. Sammen med SOS fiks som kom nylig, har jeg tro på at Polestar ordner ting, men skulle ønske de var mer informative om kjente feil og planer for utbedring.

Pit

Sitat fra: Skuggis på tirsdag 08. september 2020, klokken 07:49
Sitat fra: Skuggis på lørdag 22. august 2020, klokken 08:32
Selv om bilen står satt til å lade til 80%, lader den til 100. Ikke sikker på om dette er konsekvent.(lade hjemme 7kwh)

Jeg kan bekrefte at denne feilen er fikset nå. Nå stopper lading på 80% både på hurtiglader og på min Easee lader hjemme. Virker som det har kommet en OTA oppdatering for jeg har ikke rørt noenting i denne sammenhengen. Sammen med SOS fiks som kom nylig, har jeg tro på at Polestar ordner ting, men skulle ønske de var mer informative om kjente feil og planer for utbedring.
Ja, virker som det kommer inn noen OTA uten at man får noen beskjed om det på skjerm el.lign.
Jeg opplevde at kart appen til stadighet restartet i forrige uke, men nå er den helt stabil. Kanskje de retter småting underveis nå, og det er jo bra!
Når det gjelder 12v problemet er det noe de vil komme med løsning på snart, kanskje det allerede er gjort. Jeg kom borti dette da jeg satt meg ut i parkert bil og trykket rundt i skjerm med varme på + musikk og lys i ca 1/2 time uten at bilen stod til lading.
Så det er nok enkelt å reprodusere feilen om den fremdeles er tilstede.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

plugg3n

Jeg skulle på bilia for å justere lysene mine igår, for omtrent alle biler jeg møtte blinket på meg.
Samtidig ville jeg justere performance til litt mykere, samt si ifra om disse tingene
*en smudge i lakk (lite synlig
*fjerne klistermerkene :P
*få fjernet sos warning hver gang man starter bilen
*lading ustabilt, går alltid 5-10 ganger i rødt hver gang jeg lader bilen.

midtveis på ringveien fikk jeg https://motor.no/elbil-kundetilfredshet-kvalitet/misnoye-i-polestar-forumene-etter-brakdebut/178870 samme som på bildet det, altså at drivssystemet hadde kritisk feil og må til service.
Jeg kom meg frem til bilia, men når jeg da stoppet bilen var den umulig å starte, så kom meg ikke en meter lengre. Vifta bråka noe voldsomt ,display flimra, kom bare opp startsekvens av bilen som gikk i loop...
Nå står den til reperasjon, noen som har hatt tilsvarende som dette?

Roy Aasen

Blir vel snart værre enn Tesla noensinne har vært!

Polestar-sjef Alexander Hørthe preiker også bare bullshit når Motor spør. Meget lite tillitsvekkende.
For min del har de nå 3 uker på seg til å få alt iorden. Hvis ikke så kjenner jeg at en runde rundt bygget og tilbakelevering straks blir ett alternativ.

Så får jeg heller fortsette med Kona. Denne har hatt null feil eller problemer på 63000km.

CorsoDante

Sitat fra: Thule på mandag 07. september 2020, klokken 11:20

Forøvrig en fantastisk bil! Men, med overnevnte, samt andre ting som mye orange peel på lakken, vurderer jeg sterkt å benytte meg av angreretten, for deretter å bestille på et senere tidspunkt når fabrikken har fått på plass fixes.

Hvis du er økonomisk anlagt (og ikke bor i Gokk) så legger du den ut på Finn, hvor det garantert er noen sjeler med en redusert hang mot flisespikkeri, med all respekt å melde   :)
TM3P "FSD"

hELgenen

Sitat fra: plugg3n på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:34

Jeg kom meg frem til bilia, men når jeg da stoppet bilen var den umulig å starte, så kom meg ikke en meter lengre. Vifta bråka noe voldsomt ,display flimra, kom bare opp startsekvens av bilen som gikk i loop...
Nå står den til reperasjon, noen som har hatt tilsvarende som dette?

DET hadde jeg ikke overlevd på en ny bil.
De må jo rette dette,men det skal bli spennende å høre hva som egentlig har skjedd her. Fikk du låne bil?

Electric cars in Norway

#53
Mer om når det gjelder 12v problemet som jo er diskutert tidligere i denne tråden.

Jeg regner med at det snart rulles ut en "fix" fra Polestar på dette.

Dette er jo noe som også har skjedd med andre elbil merker og derfor en kjent barnesykdom.

Se bilde fra FB Polestar gruppen om en kar som opplevde dette i dag. Ble fraktet videre på en bilfrakter. Dette er et av flere bilder han la ut. Det er jo leit når det skjer med en ny bil.

Jeg ser dette med 12V batteri og manglende OTA også diskuteres også på et annet Polestar forum, se bilde.

Esop

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:58
Blir vel snart værre enn Tesla noensinne har vært!

Polestar-sjef Alexander Hørthe preiker også bare bullshit når Motor spør. Meget lite tillitsvekkende.
For min del har de nå 3 uker på seg til å få alt iorden. Hvis ikke så kjenner jeg at en runde rundt bygget og tilbakelevering straks blir ett alternativ.

Så får jeg heller fortsette med Kona. Denne har hatt null feil eller problemer på 63000km.

Nesten sånn min plan er også. Konaen skal skal kona beholde uansett, men om Polestar 2 viser seg å være like ille fremover til jeg får levert ut min, så blir det en runde rundt bygget og pengene tilbake.

Poffen

#55
Er så heldig(?) at jeg har en P2 som er estimert utlevert nå i september.
Spørsmålstegnet er der ettersom jeg vanligvis kun gjør følgende sjekk av en ny bil: Sjekk lakk, "motorrom", kupe og bagasjerom for synlige skader
Dette er normal prosedyre for min del før jeg starter bilen første gang hos forhandler.

Når jeg nå leser denne tråden, så har jeg så langt notert meg følgende ekstra punkter som Polestar må bekrefte skriftlig til meg FØR jeg tar ut bilen av lokalet.

Verifisert/oppdatert til siste programvare
Kontrollert/feilrettet drivsystem ("The propulsion system requires service urgently. Drive carefully to the nearest workshop.")
Kontrollert/feilrettet batterivifte
Kontrollert/feilrettet knapp på nøkkel for åpning av bagasjerom
Kontrollert/feilrettet for melding om manglende nøkkel
Kontrollert/feilrettet for aktivering, lading og alarm ved ladeslutt av hovedbatteri
Kontrollert/feilrettet 12V lading
Kontrollert/feilrettet 12V uttak
Kontrollert/justert frontlys til riktig høyde
Kontrollert/oppladet 12V batteri
Kontrollert/feilrettet ulyd/knirkelyd i rattstamme (lagt til 9. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet oppskrapt pianolakk rundt girspak (lagt til 9. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet bremser (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet pilotassist (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet hands-free (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet wifi (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet P-knapp mot bråstans fra kjøring i hastighet (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet manglende oppdatering fra mobilnett (lagt til 14. sept. 2020)
Kontrollert/feilrettet lakk for "appelsinhud"
Kontrollert/feilrettet bakre sidevinduer så de ikke lar seg flytte manuelt


Opprinnelig innlegg og liste opprettet 8. sept. 2020.

Har noen her tips til flere punkter jeg bør/må tilføye basert på erfaringer så langt?

Ser for meg at jeg må ta med meg et dokument med listen som de får krysse av på, stemple og signere. Alternativt så blir det å heve kontrakten.  ;)
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

hELgenen

Høres komplett ut..
Ble fort mye støy nå..
Sjefen for Polestar norge er visstnok en tidligere Tesla sjef...Arbeidet i Tesla når alle guders mor av trøbbel herjet Tesla...ikke bra dette. Virker som dagens eiere er blitt ufrivillig beta testere. Hadde nesten vært bedre om de stoppet leveransene inntil de fikset alle kjente feil. Folk vil jo gå bananas om dette fortsetter.

Thule

Du kan legge til ulyd i rattstammen - som ser ut til å være en gjenganger og noe PS er kjent med. Merker det godt i min i 70+ km/t. Ladekabler kan være greit å sjekke før du forlater om mulig. En del som rapporterer om feil på disse. For min del er type 2 kabelen noe ustabil - første 1-2 forsøkene på lading feiler den bare, og av en eller annen grunn starter kjølevifta for fullt når den feiler. Når lading starter funker den greit.. Forøvrig byttet til en annen type 2 kabel og testet ved en par anledninger for å utelukke at det er ladeboksen som er problemet - men da funker det greit. Ellers tror jeg du vil ha lite hell med den lista overfor representant ved utlevering. Mitt inntrykk er at deres rolle er begrenset til å gå igjennom manualen med deg, skrive ned evt mangler du/de finner, signere akseptskjema, og gi deg nøklene..

Thule

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:58
Hvis du er økonomisk anlagt (og ikke bor i Gokk) så legger du den ut på Finn, hvor det garantert er noen sjeler med en redusert hang mot flisespikkeri, med all respekt å melde   :)

Jo, har vurdert finn.no. Men heller av den grunn at PS har en eller annen sperrefrist om du benytter angreretten, hvor du ikke kan bestille en bil med samme konfigurasjon innenfor en gitt tidsperiode. Men får se.. Er virkelig en knallbra og morsom bil, sett bort fra barnesykdommene.

Mulig det jeg løfter kan sees på som flisespikkeri. Men tenker samtidig at den type generøse holdningen fra forbrukere som ser ut til å være gjengs i disse dager, hvor man skal akseptere dårlig kvalitet på produkter/biler - er noe tafatt, og gjør ikke nødvendigvis at kvaliteten blir noe bedre i framtiden..

Som en oppfølging til tidligere post om at jeg ble nektet lånebil mens nybilen er på verksted, kan jeg nevne at etter 3-4 timer i telefonen, og etter å ha pratet med seks forskjellige personer hos PS Support og Volvo siden i går tidlig.. Ser det nå ut som det ordner seg. Enkelte Volvo-forhandlere/servicesteder mener visstnok at dette ikke er en del av avtalen Polestar har med dem..

Ingeniøren

Sitat fra: Thule på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:47
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:58
Hvis du er økonomisk anlagt (og ikke bor i Gokk) så legger du den ut på Finn, hvor det garantert er noen sjeler med en redusert hang mot flisespikkeri, med all respekt å melde   :)

Jo, har vurdert finn.no. Men heller av den grunn at PS har en eller annen sperrefrist om du benytter angreretten, hvor du ikke kan bestille en bil med samme konfigurasjon innenfor en gitt tidsperiode. Men får se.. Er virkelig en knallbra og morsom bil, sett bort fra barnesykdommene.

Mulig det jeg løfter kan sees på som flisespikkeri. Men tenker samtidig at den type generøse holdningen fra forbrukere som ser ut til å være gjengs i disse dager, hvor man skal akseptere dårlig kvalitet på produkter/biler - er noe tafatt, og gjør ikke nødvendigvis at kvaliteten blir noe bedre i framtiden..

Som en oppfølging til tidligere post om at jeg ble nektet lånebil mens nybilen er på verksted, kan jeg nevne at etter 3-4 timer i telefonen, og etter å ha pratet med seks forskjellige personer hos PS Support og Volvo siden i går tidlig.. Ser det nå ut som det ordner seg. Enkelte Volvo-forhandlere/servicesteder mener visstnok at dette ikke er en del av avtalen Polestar har med dem..

I følge lovverket har du ikke krav på lånebil før det har gått en uke - dog er det blitt normalt at man gir fra dag en.

Sitat fra lovdata:
§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA