Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

RJK

Vi er alle klar over at WLTP er en standardisert test med fastsatte krav til testen, og at både lokale forhold og egen kjørestil vi påvirke resultatet. Man får ikke til disse tallene i motorveihastigheter.


Men det er og slik at mixed i godt sommervær er ikke bare oppnåelig, men og mulig å overgå. For biler med både oppgitt WLTP og NEDC, så var det slik at NEDC var totalt urealistisk å oppnå, om man ikke kjørte svært så forsiktig. Men man kunne nå det i "ekstreme" tilfeller.


Men WLTP-tallene for først og fremst i-Pace og PS2 er jo ikke en gang oppnåelig for de fleste, under tilsvarende kjøring og forhold som samme sjåføren får fint til med de aller fleste andre biler. Dere er jo til tider på forventet vinterforbruk, på varme sommerdager., og da skygger ihvertfall jeg banen for biler fra disse.


Men løser de problemet, slik at de faktisk blir oppnåelig, så er jeg mer enn villig til å "ta de inn i varmen" igjen. Men klart, senker man forventningene til et minimum, så er det vanskelig å bli skuffet. De treffer bare ikke der de fleste burde kunne forvente at det lå på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

Min oppfatning er at modellen Polestar 2 har vist at den har noenlunde forventet rekkevidde, blant annet i testen til Teslabjørn. Så er det en del kundebiler som har kortere rekkevidde. Dette er da mangler ved de bilene, ikke ved modellen PS2. Jeg synes det er greit å skille på dette. De som har fått disse bilene har selvsagt grunn til å reklamere, men det betyr ikke nødvendigvis at bilmodellen er dårlig.

Selv tror jeg fortsatt at variasjonene i rekkevidde bilene i mellom skyldes produksjonsproblemer, og at de vil kunne løses over tid.

Det er også mulig at Polestar etterhvert som de får et bedre datagrunnlag kan forbedre både motordriver og lader, slik at vi kan få litt mer rekkevidde på alle bilene og høyere faktisk effekt ved hurtiglading.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Rolf Gjerdsjø

Polestar 2 oppnår ikke noen forventet kjørelengde i det hele tatt. Det kommer noen løsrevne tall på enkelte som har fått lavt forbruk, men det er nesten alltid noe som gjør dem ikke relevante (feks negative høydemetre, ikke bruk av verken varme eller AC, kjørt i sakte fart etc). De greier jo ikke engang å levere i nærheten av sin egen rekkeviddekalkulator!

Jeg ville også trodd det var noe feil med bilene, men når sjefen sjøl uttaler at de "håper" at det kan fikses noe med SW, så tyder mye på at de har driti på draget.

Jaguar oppgir forøvrig urban WLTP, det gjør ikke Polestar. Urban WLTP på Polestar er 560 km, og den påstanden er det bare å le av. Eneste Polestar skal ha tommel opp for der er at de oppgir mixed WLTP, slik de såvidt jeg vet er pålagt ved lov å gjøre.

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:47

Men WLTP-tallene for først og fremst i-Pace og PS2 er jo ikke en gang oppnåelig for de fleste, under tilsvarende kjøring og forhold som samme sjåføren får fint til med de aller fleste andre biler.
Det er faktisk ikke vanskelig å oppnå wltp med i-pace. Det var kanskje det når den kom, men med dagens software er det faktisk enkelt. Wltp er ca 43 mil på vår med 20", og det oppnås lett med å holde fartsgrensene på norsk landevei. Vi kjører stort sett fartsgrensen + litt, og med flere forbikjøringer, og ser lett 40 mil sommerhalvåret. Til vår overraskelse er forskjellen i rekkevidde på vår tidligere 2017 X100D og I-Pace neglisjerbar på landevei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Rolf, min påstand er at WLTP er upålitelig som rekkeviddeindikator fordi modeller kan variere voldsomt  i faktisk oppnådd rekkevidde i 90 og 120 km/t i prosent av WLTP. Og at faktisk rekkevidde i 90 km/t er en mye bedre proxy for opplevd rekkevidde under vanlig bruk enn WLTP verdien er. Den påstanden er bakgrunnen for rasjonalet under.

Jeg har sett på noen av TB's sommertester justert for felger (men ikke mot temperaturforskjellene). Det varierer fra 89% i 90 km/t (Jaguar) til 114% (gamle Kona) med en herlig variasjon i mellom. Men 93% har både Polestar og Ampera-e. Gamle e55 har 95%. Så Polestar er dårlig men langt fra dårligst. 
Så skriver du at noen individuelle biler har mye dårligere rekkevidde enn TBs testbil. Kanskje, men jeg har sett på et par av TBs videoer og bilen virker å ha en upålitelig SOC. Rekkevidde regnestykker fra kortere turer i elbiler blir alltid upålitelige men kanskje de blir spesielt upålitelige i Polestar med dagens SW.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Turfsurf, enten var det noe galt med din gamle X100 eller så har i-Pace fått mer juice. Eller begge deler. Det er dokumentert på video at i-Pace ikke klarte X90 på motorvei. TB testet i-Pace med H0204 uten at det var noen endring. Vi trenger mer dokumentasjon på dine observasjoner.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

#381
Sitat fra: Contango på mandag 12. oktober 2020, klokken 22:52
Turfsurf, enten var det noe galt med din gamle X100 eller så har i-Pace fått mer juice. Eller begge deler. Det er dokumentert på video at i-Pace ikke klarte X90 på motorvei. TB testet i-Pace med H0204 uten at det var noen endring. Vi trenger mer dokumentasjon på dine observasjoner.
Nå skriver jeg spesifikt landevei (les 70-80 sone), motorvei har jeg rett og slett ikke kjørt lange nok turer med I-Pace (men den virker å ha høyt forbruk der). TB kjørte vel og test med TMX, etron og i-pace hvor i-pace hadde lavest forbruk på landevei.

Jeg har 290000km fordelt på TMS, TMX, i3 og I-Pace til å kunne gjøre gode nok vurderinger av rekkevidde til at jeg ikke gidder å styre med masse dokumentasjon. Når jeg kommer hjem fra hytta med mere strøm på i-pace rutinemessig enn jeg noensinne har gjort med 50 talls turer med TMX så holder det for meg. Det gjenspeiles og i turer på rundt 70 mil som vi kjører flere ganger i året.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Turfsurf, jeg tror du viser til en kjølig vintertur i ganske rolig tempo der i-Pace, etter hukommelsen, såvidt lå under X'ens forbruk. Men X100 har 10kwh mer netto batterikapasitet. Den går mye lenger.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:05
Turfsurf, jeg tror du viser til en kjølig vintertur i ganske rolig tempo der i-Pace, etter hukommelsen, såvidt lå under X'ens forbruk. Men X100 har 10kwh mer netto batterikapasitet. Den går mye lenger.
Nei, I-pace har jeg ikke hatt en vinter en gang. For ikke lenge siden kom jeg hjem med 50% på batteriet fra hytta. X100 har jeg aldri landet over 42%. Snittfart 70+ (justert for feilvisning)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Thule på mandag 07. september 2020, klokken 11:56
Midnight (blå). Nei, for all del, er ikke altfor synlig. Enhver som ser bilen litt på avstand ville ikke ha reagert - men når du kommer nært er det ganske tydelig i rett lys. Kjenner ikke noe kontur i klarlakken, så ikke altfor ille, men.. Det er der. Mitt problem er at jeg ikke vet hvor vanlig dette er. Jeg har ikke sett det på mine tidligere biler, en V90 og en Leaf. Men mulig dette er noe man bør forvente og akseptere idag? Planen var å ta bilen inn på coating i neste uke, tenker jeg får de til å ta en vurdering først. Neppe noe forhandler blir å se på som en mangel, men, har jo denne angreretten da.
Du kjenner ikke ujevnhet i lakken, men mener det er noe feil? Kan du legge ut noen bilder? Noen detailere kan jo hjelpe deg med en vurdering?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Turfsurf, jeg har ikke kamera i bilen din - jeg snakket om testen til TB med X100, e-Tron og i-Pace :-)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

bmw2002

Null stress å oppnå WLTP på I-Pace, kjørte selv 36 mil med 5,5 mil igjen i høstferien. Da stoppet jeg 4 ganger også pga småunger som måtte tisse hele tiden. Temperatur var mellom 8-13 grader, fint vær, lett regn.

Dette var fra litt utenfor Trondheim til Elverum, og kjørte mellom 10-15 over fartsgrense, fulgte trafikken.

Contango

Ingenting gjør meg gladere enn at i-Pace eiere er fornøyde med rekkevidden på sine biler, men jeg foreslår at vi tar de rapportene inn i i-Pace forumet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thule

#388
Sitat fra: daktari på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:12

Du kjenner ikke ujevnhet i lakken, men mener det er noe feil? Kan du legge ut noen bilder? Noen detailere kan jo hjelpe deg med en vurdering?

Pågående sak rundt dette - skal komme tilbake når den er lukket, også med bilder, om/når jeg en gang får tilgang på bilen igjen. Har stått på verksted i tre uker med diverse feil de ikke ser ut til å finne ut av.

Ingeniøren

Sitat fra: Contango på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:53
Ingenting gjør meg gladere enn at i-Pace eiere er fornøyde med rekkevidden på sine biler, men jeg foreslår at vi tar de rapportene inn i i-Pace forumet.

Det var vel ikke han som begynne å sammenlikne med I-pace her inne. Selv har jeg og gode erfaringer med I-pace og rekkevidde på landevei i 60-70 km/t i cruise kontroll - men lar det ligger  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA