Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Vi kan godt snakke om WLTP i det vide og brede, men på stort sett alle biler jeg har kjørt har WLTP vært greit oppnåelig i +15 på landevei. Unntatt Polestar. Til og med når jeg legger inn riktige hjul, klima og +5 påstår den 410 km. Min klarer 320 km. Det er kort kg godt ræva dårlig, og Polestar interesserer tilsynelatende seg ikke for å løse det.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Contango

Jeg forholder meg til dokumenterte tester som er gjort. I TBs tester er Jaguar en av de bilene som ligger langt under WLTP på hans motorvei sommer test i 90 km/t. Polestar er en annen. Jaguar skiller seg også klart negativt ut i NAFs sommertest som den eneste som ikke klarer WLTP (med stor negativ margin). Min påstand er at protokollen overhodet ikke beskytter deg som forbruker - noe den var ment å skulle gjøre.

Hvordan skal du klare å dokumentere overfor Polestar at din bil ikke når beskrevet rekkevidde når du ikke er i stand til å dokumentere WLTP på den bilen? Det finnes ingen tredjepart å gå til for å få spesifisert tilstand på din bil, og du er helt avhengig av Polestars goodwill for å evt få gjort noe. Er det tilfredsstillende? 

Edit - dette henger tildels sammen med problemet vi alle har med å dokumentere batteritilstand på biler som fremdeles er innenfor garanti. Det finnes ingen annen måte å etablere batteritilstanden i bilene våre enn å gå til forhandler og få de til å teste batteriene (bortsett fra Leaf som har en indikator på batteritilstand). Den testen er en svart boks vi ikke får se detaljene i, og den koster også (ref VW). Bukken og havresekken?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Amen er det bare å si til dette.

Disse to bilene er flotte på mange områder, og veldig interessante kjøp. Men når rekkevidden blir en hypotetisk sak, i motsetning til hos konkurrentene, så er de jammen ikke verdt prisen som forlanges.

Skjønner at enkelte har et behov for å forsvare kjøpet sitt, og jeg er enig i at bilene er superb på mange måter, og alternativene få om i det hele tatt eksisterende. Det er dermed ikke problem med å se at folk beholder bilene tross disse manglene. Ikke alle ser det som en mangel som direkte påvirker eierskapet, annet enn på enkelte ferieturer/langturer, der man må inn å lade litt mere eller litt oftere enn det som burde være forventet.

Men det burde samtidig ikke være vanskelig å innrømme at man kan føle seg lurt når rekkevidden ikke er der den skulle vært. Og jeg ser det er endel av både Jaguargjengen og Polestargjengen som er fullstendig enig i dette.

Om jeg skal bytte ut Kona, så er det for min del viktig at rekkevidden ikke blir kortere, om ikke kjøretøyet tilbyr meg noe som er en god erstatning. Jeg ser gjerne etter et alternativ som kan fungere som weekendcamper, og i så tilfelle kan jeg ofre endel rekkevidde for å få det behovet oppfylt, men ellers bør rekkevidden være minst like god, eller bedre.

Trist å se da at to helt klare alternativer, og ja jeg snakker om i-Pace og Polestar 2, da faller i grus for min del, fordi den lovde rekkevidden er bortimot umulig å oppnå. Da blir reell rekkevidde med min "kjørefilosofi" om å kjøre de som en helt vanlig bil, enda kortere og på grensen til uakseptabelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

Jeg snakker av smertelig erfaring etter naivt å ha bestilt Jaguar med en WLTP beskrivelse den gang på 480, senere 470 km. Men jeg deler også RJKs vurdering. Man må bare få vite sannheten før man kjøper, og jeg bestiller derfor aldri mer bil før den er testet uavhengig.
Her er forøvrig en annen (ikke spesielt grundig) test av Polestar som plasserer den temmelig likt i rekkevidde som Tesla Model 3 Standard Range. Den har WLTP på 409. Observert rekkevidde plasserer Polestar inn i territoriet av rekkevidder til S75/3SR/EQC/e55/i-Pace som er langt unna Tesla LR modellene og Kona/Niro. «Riktig WLTP» på Polestar skulle vært et sted rundt 410-20 og ikke 470. Det er noe man bør vite når man før kjøp vurderer den bilen opp mot alternativene.

Erfaringen fra Jaguar er at de lukket øynene for hele problemet. Noen forhandlere godtok en periode kansellering av bestilling uten gebyr. Da var bilen uansett lett å selge i bruktmarkedet. Det var stadige rykter om bedre rekkevidde gjennom SW, og det hevdes fra Jaguar at 20-30km nå er påplusset. Men dette har jeg aldri sett bekreftet gjennom uavhengige tester. Det er meg bekjent bortimot umulig å forfølge dette legalt. Det gjelder forøvrig også manglende ladehastighet ift spesfikasjoner som Jaguar fremdeles ikke oppfyller. Det ser også ut til å gjelde Polestar så langt jeg kan se. Kombinasjonen av de to manglene er ikke spesielt heldig ift praktisk bruk på lengre turer.

https://youtu.be/4KSEwx5xHLA
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Chimp

Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 12:38

Disse to bilene er flotte på mange områder, og veldig interessante kjøp. Men når rekkevidden blir en hypotetisk sak, i motsetning til hos konkurrentene, så er de jammen ikke verdt prisen som forlanges.

Skjønner at enkelte har et behov for å forsvare kjøpet sitt, og jeg er enig i at bilene er superb på mange måter, og alternativene få om i det hele tatt eksisterende. Det er dermed ikke problem med å se at folk beholder bilene tross disse manglene. Ikke alle ser det som en mangel som direkte påvirker eierskapet, annet enn på enkelte ferieturer/langturer, der man må inn å lade litt mere eller litt oftere enn det som burde være forventet.

Men det burde samtidig ikke være vanskelig å innrømme at man kan føle seg lurt når rekkevidden ikke er der den skulle vært. Og jeg ser det er endel av både Jaguargjengen og Polestargjengen som er fullstendig enig i dette.

Om jeg skal bytte ut Kona, så er det for min del viktig at rekkevidden ikke blir kortere, om ikke kjøretøyet tilbyr meg noe som er en god erstatning. Jeg ser gjerne etter et alternativ som kan fungere som weekendcamper, og i så tilfelle kan jeg ofre endel rekkevidde for å få det behovet oppfylt, men ellers bør rekkevidden være minst like god, eller bedre.

Trist å se da at to helt klare alternativer, og ja jeg snakker om i-Pace og Polestar 2, da faller i grus for min del, fordi den lovde rekkevidden er bortimot umulig å oppnå. Da blir reell rekkevidde med min "kjørefilosofi" om å kjøre de som en helt vanlig bil, enda kortere og på grensen til uakseptabelt.

Jeg er veldig enig i mye Contango skriver, men det du skriver henger jeg sjelden med på.

Helt enig i at WLTP er på trynet. Helt enig i at polestar og jaguar går for kort i forhold til WLTP.
Men det betyr ikke at bilene er dårlige kjøp. Nå kan jeg bare snakke for jaguar sin del med 1,5 års erfaring. Har ca 420 km sommerrekkevidde og 370 km om vinteren. Ja, det er kortere enn wltp, men det er lenger eller like langt som e tron eiere rapporterer, kanskje litt lenger.

Nå er det en ting med Contango som kjøpte bilen før den kom på markedet og trodde den skulle gå 470km, men hvis du kjøper og vet reell rekkevidde, hva er problemet?

Samme med polestar, nå er jo den ikke direkte sammenliknbar med eqc, e-tron og i-pace, men du har en bil til 500 tusen som er relativt premium (når feilene er rettet) og går X antall kilometer. Sammenlignet med de suvene får du mye rekkevidde for pengene, de går ikke SÅ mye lenger.

PS2dude

Fikk mail av polestar:

Leveringen av Polestar 2 nærmer seg raskt og det er spennende tider! (vil den virke?)

Jeg ønsker å benytte anledningen til å

Vi ønsker å benytte anledningen til å takke deg for at du støtter Polestar i oppstartsfasen av merkevaren vår, og gi deg en kort oppdatering om bilen din, da noen av våre kunder har etterspurt for mer informasjon.

Slik at du som Polestar-kunde får den beste opplevelsen av bilen din, utvikler Polestar kontinuerlig systemene i bilene og tjenestene du tilbys. Dette inkluderer alt fra Polestar-appen og bilens funksjoner, samt systemet som administrerer programvareoppdateringene dine.

Dessverre må vi informere om at noen av våre kommende funksjoner er forsinket. Dette gjelder Digital Key, Over-The-Air kompatibilitet, forhåndsoppvarming og bilens fjernkontrollfunksjoner i Polestar-appen. Det er ingen grunn til å bekymre deg, da dette ikke vil påvirke leveringsdatoen for bilen din – og du vil fortsatt kunne nyte bilen din på veien snart. I mellomtiden vil disse funksjonene være under videre utvikling før de er helt klare for deg. Akkurat nå forventer vi at disse oppdateringene blir gjort tilgjengelige fra slutten av dette året. Så snart de er tilgjengelige, vil vi kontakte deg med alle detaljene du trenger for at din Polestar 2 skal få aktuelle oppgraderingen, som vil skje på et Polestar-autorisert servicested i nærheten av deg.

kulle du ha noen spørsmål, vennligst ta kontakt med vår Polestar-support for veiledning.

Vi vil at du skal vite at din mening betyr mye for oss. Vi hører deg og vi ønsker å forbedre oss gjennom dine erfaringer og tilbakemeldinger. Din tilfredshet er vår høyeste prioritet.

Svarte de med følgene mail:

Hei Polestar.

Dessverre må jeg informere om at noe av kjøpesummen er forsinket. Dette gjelder kr 150 000,-  av total kjøpesum. Det er ingen grunn til å bekymre dere, da dette beløpet vil bli betalt inn når alle funksjoner som er lovet er levert som avtalt – dere vil fortsatt kunne nyte 350 000,-  på kontoen snart. I mellomtiden vil de resterende pengene være hos meg før de er helt klare for dere. Akkurat nå forventer jeg at disse pengene blir gjort tilgjengelige når bilen har de funksjonene som lovet, inkludert lovet rekkevidde. Jeg vil kontakte dere med alle detaljene dere trenger for å motta de resterende pengene av kjøpesummen når bilen er 100 % feilfri.

Skulle dere ha noen spørsmål, vennligst ta kontakt med meg på epost.

--

Vi får se hva(om) de svarer :)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway

PS2dude: dette var dagens beste. Veldig bra :+1: :+1:

RJK

Sitat fra: Chimp på søndag 11. oktober 2020, klokken 21:29

Jeg er veldig enig i mye Contango skriver, men det du skriver henger jeg sjelden med på.

Helt enig i at WLTP er på trynet. Helt enig i at polestar og jaguar går for kort i forhold til WLTP.
Men det betyr ikke at bilene er dårlige kjøp. Nå kan jeg bare snakke for jaguar sin del med 1,5 års erfaring. Har ca 420 km sommerrekkevidde og 370 km om vinteren. Ja, det er kortere enn wltp, men det er lenger eller like langt som e tron eiere rapporterer, kanskje litt lenger.

Nå er det en ting med Contango som kjøpte bilen før den kom på markedet og trodde den skulle gå 470km, men hvis du kjøper og vet reell rekkevidde, hva er problemet?

Samme med polestar, nå er jo den ikke direkte sammenliknbar med eqc, e-tron og i-pace, men du har en bil til 500 tusen som er relativt premium (når feilene er rettet) og går X antall kilometer. Sammenlignet med de suvene får du mye rekkevidde for pengene, de går ikke SÅ mye lenger.

Jeg må si at svaret ditt får meg til å lure på om du leste alt jeg skrev, for dette står i tredje avsnitt etter den første setningen:

"Det er dermed ikke problem med å se at folk beholder bilene tross disse manglene. Ikke alle ser det som en mangel som direkte påvirker eierskapet, annet enn på enkelte ferieturer/langturer, der man må inn å lade litt mere eller litt oftere enn det som burde være forventet."

Altså, alt det du kritiserte innlegget mitt for, har jeg allerede skrevet. Der er vi faktisk helt enige. Mitt eneste lille forbehold til det for min del, er som sagt at med den leverte faktiske rekkevidden, burde bilen vært noe billigere.

For å klargjøre, her er deler av første setningen der jeg har fjernet det negative som du muligens reagerer på, som understreker hva jeg syns om bilene når man ser bort fra det med manglende rekkevidde:

"...og jeg er enig i at bilene er superb på mange måter, og alternativene få om i det hele tatt eksisterende."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

@PS2dude: Artig svar, men du vet jo at du ikke vil få bilen utlevert om kjøpesummen ikke er betalt, antar jeg. Men du skal kanskje kansellere uansett, og bare vil ha det litt moro med dem i mellomtiden?

Jeg er forøvrig prinsipielt enig med deg, de har ikke levert det de har lovet, og slik sett er man i sin rett til å holde tilbake deler av kjøpesummen. Det er bare det at de heller ikke er forpliktet til å levere deg produktet om du ikke har betalt det fullt ut, så da går det uansett i stå.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Ingeniøren

Ja, spørs hvem som ler til sist... :laugh:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

O

Sitat fra: PS2dude på søndag 11. oktober 2020, klokken 22:28
Fikk mail av polestar:

Leveringen av Polestar 2 nærmer seg raskt og det er spennende tider! (vil den virke?)

Jeg ønsker å benytte anledningen til å

Vi ønsker å benytte anledningen til å takke deg for at du støtter Polestar i oppstartsfasen av merkevaren vår, og gi deg en kort oppdatering om bilen din, da noen av våre kunder har etterspurt for mer informasjon.

Slik at du som Polestar-kunde får den beste opplevelsen av bilen din, utvikler Polestar kontinuerlig systemene i bilene og tjenestene du tilbys. Dette inkluderer alt fra Polestar-appen og bilens funksjoner, samt systemet som administrerer programvareoppdateringene dine.

Dessverre må vi informere om at noen av våre kommende funksjoner er forsinket. Dette gjelder Digital Key, Over-The-Air kompatibilitet, forhåndsoppvarming og bilens fjernkontrollfunksjoner i Polestar-appen. Det er ingen grunn til å bekymre deg, da dette ikke vil påvirke leveringsdatoen for bilen din – og du vil fortsatt kunne nyte bilen din på veien snart. I mellomtiden vil disse funksjonene være under videre utvikling før de er helt klare for deg. Akkurat nå forventer vi at disse oppdateringene blir gjort tilgjengelige fra slutten av dette året. Så snart de er tilgjengelige, vil vi kontakte deg med alle detaljene du trenger for at din Polestar 2 skal få aktuelle oppgraderingen, som vil skje på et Polestar-autorisert servicested i nærheten av deg.

kulle du ha noen spørsmål, vennligst ta kontakt med vår Polestar-support for veiledning.

Vi vil at du skal vite at din mening betyr mye for oss. Vi hører deg og vi ønsker å forbedre oss gjennom dine erfaringer og tilbakemeldinger. Din tilfredshet er vår høyeste prioritet.

Svarte de med følgene mail:

Hei Polestar.

Dessverre må jeg informere om at noe av kjøpesummen er forsinket. Dette gjelder kr 150 000,-  av total kjøpesum. Det er ingen grunn til å bekymre dere, da dette beløpet vil bli betalt inn når alle funksjoner som er lovet er levert som avtalt – dere vil fortsatt kunne nyte 350 000,-  på kontoen snart. I mellomtiden vil de resterende pengene være hos meg før de er helt klare for dere. Akkurat nå forventer jeg at disse pengene blir gjort tilgjengelige når bilen har de funksjonene som lovet, inkludert lovet rekkevidde. Jeg vil kontakte dere med alle detaljene dere trenger for å motta de resterende pengene av kjøpesummen når bilen er 100 % feilfri.

Skulle dere ha noen spørsmål, vennligst ta kontakt med meg på epost.

--

Vi får se hva(om) de svarer :)

Fantastisk 👍🏻😄

Vil veldig gjerne vite hva Polestar svarer på dette. Håper du legger ut svaret fra Polestar her på forumet.

Rolf Gjerdsjø

Her treffer du spikeren på hodet. Det vrimler av de som er så blodfans at det å ikke i det hele tatt levere på det du markedsfører forsvares for enhver pris. Det ser bare snålt ut, men jeg får følelsen av prestisjetap og et eventuelt verditap på bilen er viktigere enn å få den bilen de har kjøpt. Det er en tankerekke jeg ikke skjønner bæret av, for å være helt ærlig.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Contango på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:56
Jeg forholder meg til dokumenterte tester som er gjort. I TBs tester er Jaguar en av de bilene som ligger langt under WLTP på hans motorvei sommer test i 90 km/t. Polestar er en annen. Jaguar skiller seg også klart negativt ut i NAFs sommertest som den eneste som ikke klarer WLTP (med stor negativ margin). Min påstand er at protokollen overhodet ikke beskytter deg som forbruker - noe den var ment å skulle gjøre.

Hvordan skal du klare å dokumentere overfor Polestar at din bil ikke når beskrevet rekkevidde når du ikke er i stand til å dokumentere WLTP på den bilen? Det finnes ingen tredjepart å gå til for å få spesifisert tilstand på din bil, og du er helt avhengig av Polestars goodwill for å evt få gjort noe. Er det tilfredsstillende? 

Jeg er ikke uenig i mye av betraktningene dine angående WLTP, men fremdeles har jeg kun opplevd 1 bil som ikke er i nærheten av WLTP under gunstige, og det er Polestar.

Men der dette svikter fullstendig er i rekkeviddekalkulatoren til Polestar. Den gir en forventning på 410 km ved +5, med klima og ellers i "min" konfig. Bilen min klarer ved +15 grader maks 320 km. Da har vi passert akseptabel feilmargin for lengst, uavhengig av WLTP.

Men en liten digresjon, har fått testet Model 3, Model S, MG ZS EV og Hyundai Ioniq under cirka +15 på landevei. Alle fire la seg ganske presist på WLTP mixed.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

oivindg

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:16
Her treffer du spikeren på hodet. Det vrimler av de som er så blodfans at det å ikke i det hele tatt levere på det du markedsfører forsvares for enhver pris. Det ser bare snålt ut, men jeg får følelsen av prestisjetap og et eventuelt verditap på bilen er viktigere enn å få den bilen de har kjøpt. Det er en tankerekke jeg ikke skjønner bæret av, for å være helt ærlig.
Jeg er kanskje en av disse. Jeg har lenge sett at WLTP ikke gir et godt nok bilde av hva en elbil har av rekkevidde. Da Volvo snakket om WLTP på over 400km tenkte jeg derfor at dette var rekkevidden jeg i beste fall ville få med optimale forhold. I praksis var jeg forberedt på 350km på sommeren og i underkant av 300km på vinteren. Derfor er ikke jeg skuffet foreløpig.

Det jeg ikke skjønte til å begynne med er at det er mange som kjøper elbil som tror at WLTP-rekkevidde er noe man kan oppnå nesten uansett kjørestil og forhold. Jeg skjønner nå at disse kjøperne har grunn til å være skuffet. For meg er det to store problemer her. Volvo burde være tydeligere på at WLTP er en teststandard som gir urealistiske rekkeviddetall. I tillegg bør WLTP-standarden forbedres.

I de tilfellene der produsent bare har oppgitt WLTP-forbruk fra den mest gunstige kjøresyklusen, uten å være tydelig på dette, mener jeg det er villedende markedsføring. (Jaguar?)
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA