Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

eekvang

Sitat fra: Barrabas på mandag 28. september 2020, klokken 22:20
Sitat fra: eekvang på mandag 28. september 2020, klokken 21:12
Vår bil hentet ut fredag 16. september ble i dag hentet av Viking da det plutselig var beskjed om "Feil på drivsystemet". Connect-knappen i bilen fungerte ikke når jeg trengte det så måtte lete opp telefonnummer til Polerstar Assitanse og ringe selv. De sendte Viking med leiebil på lasteplanet. Bilen er fraktet til nærmeste Bilia-verksted som jeg skal ringe i morgen for å høre mer. Bilen hadde gått 402km.

Uff ikke bra. mente du onsdag 16. september?. Tror det ble nevnt at det var ny SW den uken som du kanskje gikk glipp av? Uansett fint om du melder inn her hvordan det går etter at du har snakket med dem.

Beklager, jeg mente 18. september. Jeg skal ringe Bilia når de åpner så får vi høre. Håper også dette kun dreier seg om SW.

eekvang

Lite informasjon fra Polestar, men en hyggelig kar på Bilia forklarer at de har kjørt analyse og sendt inn til Polestar "sentralt" og venter på svar. Sannsynligheten for at den ble fikset denne uken var lav sa han, uten at han kunne si hva som er galt eller hvor lang tid det eventuelt vil ta å fikse siden de ikke har fått noe svar fra Polestar. "Rett og slett bare å beklage" sa han.

hELgenen

Ja - en blir møtt av hyggelige mennesker hos Volvo - det skal de ha. Det er også en trygghet i det hele at de som står der med feilen faktisk vil hjelpe - og ikke avviser deg.

olavxxx

Var med på utlevering av en PS2 i dag og dette var da tingene vi fant på den:
- Bakluken så ut som en hest hadde gnidd seg på den før lakkering, det var lakkert over lange striper som stakk ut (under lakk + klarlakk), kanskje 20-30 lange streker som "bulte utover" under lakken.
- Merke i støtfanger
- Grease(?) i baksetet, gikk ikke å gnikke vekk
- Noe skitt i førersetet som ikke gikk vekk der og da i alle fall
- Merke på førerdør på innsiden som ikke gikk å vaske vekk (estetisk skade i overflateplasten)
- Ripe på førerdør gjennom klarlakk
- Orange/rødt under klarlakk på c-stolpe passasjerside
- Riper på pianolakk i interiøret
- Riper på dør - bak døråpner passasjerside (lakk på døren, ferdigripet av noens negler)
- Skade på plast på førerdør (noen har åpnet døren inn i noe)
- Stor skade i form av en "triangel" på bakdør passasjerside, så nesten ut som de hadde lakkert over maskeringsteip.
- Bakdør passasjerside satt ikke på linje med fordør (annen høyde)
- Vindur bak kunne flyttes sidelengs mens de var oppe
- Sand i listene til vinduer, kunne høre den begynte å ripe på alle 4 vinduer.

Ellers var bilen full av flyverust fra transport, det rant også møkk nedover bilen på grunn av at det legger seg møkk mellom bakvinduet og karrosseri. Vinduet er ikke helt flush med karrosseri, men stikker av "design" litt ut, men det er ingen tetning der så det samler seg skitt der som er vanskelig å vaske vekk. På denne bilen var det veldig mye skitt der, ser ut som den har vært veldig støvet ned.

Bilen var ellers veldig dårlig klargjort, åpenbart bare spylt ned og showshine spray som varer første vask.
Reklamasjon mot frydenbø er ellers ikke mulig, de sier jo at man da må lage en "sak" mot Polestar.

Jeg hadde forventet mer av Frydenbø+Polestar må jeg si, selve "experience" var jo heller ei noe premium.
Det var litt tidspress og sånn "skal dere bruke lang tid? I så fall går jeg inn her, så kan dere banke på døren".

Nå var personen ellers vennlig da og imøtekommende, men det var ikke så veldig "premium experience".

PS: Jeg eier selv Tesla og har selv erfart dårlig klargjøring og mangler ved utlevering, særlig da i 2017 når jeg hentet ut en X, så hentet jeg også ut en 3P i 2019, den hadde også noen mangler. Dette sier jeg da så folk ikke skal tro at jg bare er en fanboy som sier alt er dritt, men samtidig så hadde jeg aldri forventet dette av Polestar som tross alt er "søstermerke" til Volvo og da bruker Frydenbø til klargjøring. I 2017 hadde jeg forventet det av Tesla, men selv da krevde jeg fikset ting :-) Så man skal ikke forvente slike ting...

Og han som tok ut bilen vil jo selvsagt lage en sak på dette, men ja, husk å være 2 stk ved delivery, ta med en god lommelykt og god tid, er en fordel om man er kritiske. Tenk på å sjekke alle ting som kan bli skadet i ettertid, særlig da interiør, felger, se etter riper osv. Skulle dere angre kjøpet, kan dere risikere å senere sitte med bevisbyrden hvis ting ikke er påpekt ved mottak!

Legg også press på fabrikanter (hvem enn man kjøper bil fra), særlig i tiden ved overtakelse. Da kan man kreve ting enklere, siden man da har mer rettigheter. Venter man flere måneder, blir det vanskelg å kreve å få fikset små detaljer i intriøret som man da i teorien kan ha skadet selv.

Ellers så synes jeg det er en fin bil da, men det var jo et par ting som ikke var klar enda, som OTA, APP, utsatt lading osv. I tillegg så var de motkrokene til baksetene fulle av grease (pga mekanismen til baksetene). Så det er jo kanskje litt uheldig designvalg. Han som hentet ut bilen påpekte også at gummistoppene til panser fremme sitter i bilen og "tar i mot" på lakken til panser, så her vil det jo ripe seg opp hvis man ikke folierer.

Jeg ville nok foliert bakdørene også, samt foliert tanklokket og foliert døren bak dørhåndtakene.
Samme med innstegning i dørene, innstegning i bagasje. Det er nok områder som fort vil ripes opp og skades i lakken på PS2. Tanklokket er jo ikke eletrkisk og var litt tungt å trykke på, så ser for meg at daglig trykking der lagr mye riper.

Barrabas

Dette må jo være en klar sak til å benytte angreretten :o

Tafsern

Sorry, men innlegget ditt falt i fisk når du påstår at det å trykke med fingeren på et tanklokk skaper riper 😂 Du er sikkert midtpunktet på fest.

olavxxx

Sitat fra: Tafsern på torsdag 01. oktober 2020, klokken 09:01
Sorry, men innlegget ditt falt i fisk når du påstår at det å trykke med fingeren på et tanklokk skaper riper 😂 Du er sikkert midtpunktet på fest.
Ironisk at det kom fra en med navnet tafsern...

ShuDuck

Sitat fra: olavxxx på onsdag 30. september 2020, klokken 22:30
Var med på utlevering av en PS2 i dag og dette var da tingene vi fant på den:


Det var meget med skavanker, har du bilder av dette du kan dele?

olavxxx

Sitat fra: ShuDuck på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:59
Sitat fra: olavxxx på onsdag 30. september 2020, klokken 22:30
Var med på utlevering av en PS2 i dag og dette var da tingene vi fant på den:


Det var meget med skavanker, har du bilder av dette du kan dele?
Lager et samlebilde
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har flere biler men ikke alt som er mulig å fange så lett med mobil. Pluss da må de beskjæres, legges ut osv. Men bakluken var full av striper som bulte opp, sykt mange.

hELgenen

Synes ikke det var utenfor å melde inn dette nei.

Har en gang opplevd å få en ny bil utlevert med riper og steinsprutskader - det ble notert og bilen ble kjørt rett på lakkering. Ingen spørsmål - selgeren tok det som en selvfølge.  Vet ikke hva som skjer her - men regner med at de fikser dette. Men at de ville forsøke å levere ut bilen med dette er litt synd da.........


olavxxx

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 15:29
Synes ikke det var utenfor å melde inn dette nei.

Har en gang opplevd å få en ny bil utlevert med riper og steinsprutskader - det ble notert og bilen ble kjørt rett på lakkering. Ingen spørsmål - selgeren tok det som en selvfølge.  Vet ikke hva som skjer her - men regner med at de fikser dette. Men at de ville forsøke å levere ut bilen med dette er litt synd da.........
De sa Polestar sentralt må vurdere hva som er innenfor spesifikasjoner.

hELgenen

Ok. Synes personen/selgerens representant som står der med deg som kunde burde kunne avgjøre dette. Ikke heldig å skyve ansvar vekk. Hadde jeg vært selgeren her hadde jeg forlangt å få en buffer mhp feilretting uten godkjenning sentralt. Handler om tillitt og kunne behandle kunder med respekt.  Ikke bra dette å måtte få godkjenning på alt lenger opp.

olavxxx

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. oktober 2020, klokken 15:53
Ok. Synes personen/selgerens representant som står der med deg som kunde burde kunne avgjøre dette. Ikke heldig å skyve ansvar vekk. Hadde jeg vært selgeren her hadde jeg forlangt å få en buffer mhp feilretting uten godkjenning sentralt. Handler om tillitt og kunne behandle kunder med respekt.  Ikke bra dette å måtte få godkjenning på alt lenger opp.
Ja, det ble presisert at de bare leverer ut og klargjører.
Så man må ikke tro at man kjøper og får levert en Volvo, selv om begge firmaene har samme "morselskap".
Mange av komponentene er jo fra Volvo skal sies, men de man må reklamere mot er da Polestar.

Slik ble det i alle fall presentert der, personen noterte et par stikkord og tok bilde av plastlisten.
Ingen bilde av setene, lakken osv. Når jeg har tatt i mot Teslaer selv, så har jeg da krevd "der og da" å få utbedret ting og de har da hatt en skisse over bilen og laget kryss med kommentarer på alle tingene. Feks hadde jeg bulk i taktrekk og to støvkorn på min 3P. Så det synes jeg var en bedre tilnærming at man da vet 100% at man loves å få det utbedret, eller at man vet med en gang at dette må forventes.

Da kan man enklere ta stilling til om dette er noe man kan leve med eller ei, jeg synes det hadde vært bedre tilnærming. Men da må jo Polestar delegere myndighet til Volvo for slike saker.

hELgenen

#328
Sitat fra: olavxxx på torsdag 01. oktober 2020, klokken 16:08
Da kan man enklere ta stilling til om dette er noe man kan leve med eller ei, jeg synes det hadde vært bedre tilnærming. Men da må jo Polestar delegere myndighet til Volvo for slike saker.

Helt enig - nå vet du som kunde faktisk ikke hva du skal ta stilling til. Når man kjøper på nett så er formålet bak angreretten nettopp at man skal kunne få avklart hva man faktisk har kjøpt. Her vet du som kunde ikke hva du vil bli sittende igjen med.  Hadde du i det minste fått oppgitt innen angrefristen hva som vil bli rettet - så kunne du ta stilling til det. Nå uthuler Polestar denne angreretten ved å skyve problemene lenger opp i systemet.
Hadde det vært meg så ville jeg bare skrevet til Polestar og bedt om en avklaring innen f.eks 3 dager - får du ikke det så ville jeg bare gitt beskjed om at du benytter deg av angreretten - gitt at du sum mener feilene er så grove at dersom de ikke blir rettet så er det faktisk det du ønsker. Polestar kunne som sagt gjort det mye enklere for seg selv ved å gi representanten som står der en buffer de kan gå på for å avtale å rette opp i feil der og da. 

Ingeniøren

Virker som toppsjefen har tatt med seg en del fra tidligere arbeidsgiver, av det som ikke var så bra - trist synes nå jeg - for bilen ser jo fin ut.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA