Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

alagerqv

Sitat fra: mroek på søndag 20. september 2020, klokken 23:53
Sitat fra: alagerqv på søndag 20. september 2020, klokken 21:13
Jeg var innom Bilia for å oppgradere software (siste sw kom onsdag eller torsdag denne uken) og lade eCall backup batteri fredag. Spurte tekniker om dette, og det er slik det skal være. Mekanismen for å heve/senke vinduet er laget slik, vet ikke hvorfor, men det er nå slik det skal være.

Ikke sett noen feilmeldinger av noe slag etterpå.

Jeg er nysgjerrig på dette med "var innom Bilia for å oppgradere software". Stakk du bare innom etter eget forgodtbefinnende, eller hadde du fått en avtale på forhånd? Hvis ja til det siste, avtalte du da bare direkte med Bilia, eller snakket du med Polestar først?

Min bil skal ha fått alt av siste software (ble oppdatert på torsdag, ble det sagt), men jeg har en merkelig sak med DAB-radioen. Den fungerer helt strålende for det meste, og jeg hører mest på P4. Ved tre anledninger har jeg opplevd at P4 faller ut, og det står "ingen signaler". I to av tilfellene var det mulig å velge andre kanaler, i ett av tilfellene gikk ikke det heller. Den var stuck på P4 (som ikke virket), selv om listen over andre kanaler kom opp.

I det ene tilfellet parkerte jeg bare bilen, og da jeg kom tilbake så var alt OK igjen. I ett av de andre tilfellene testet jeg å tvangsstoppe radio-appen, men det hjalp ikke. En reboot av hele infotainment-skjermen funket. Jeg tipper at det som gjør susen er at DAB-enheten blir slått av, og det skjer antakelig både når bilen stenges av, og når infotainment rebootes.

Jeg synes dette lukter en software-bug i selve DAB-enheten, men jeg vet ikke om andre har opplevd dette. I to av tilfellene var det nok trigget av at det var et reelt bortfall av signalet et øyeblikk (tunnell), så jeg tror softwaren i DAB-enheten er buggy.

Jeg kjørte bare innom, hadde fått flere feilmeldinger kvelden før og snakket med supporten som ba meg kjøre innom verksted. Og det var greit å få ladet eCall batteriet også, og bli kvitt den feilmeldingen

mroek

Sitat fra: alagerqv på mandag 21. september 2020, klokken 22:58
Jeg kjørte bare innom, hadde fått flere feilmeldinger kvelden før og snakket med supporten som ba meg kjøre innom verksted. Og det var greit å få ladet eCall batteriet også, og bli kvitt den feilmeldingen

Ok, greit å vite. Er jo forsåvidt bare å stikke innom verkstedet og spørre, antar jeg.

Jeg har opplevd dette DAB-problemet et antall ganger nå, og det er litt irriterende, må jeg si.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

alagerqv

Eneste jeg har opplevd (opplever) og som jeg synes er underlig, er at jeg hver gang jeg skal kjøre må starte radioen. Merkelig at den ikke bare fyrer i gang siste kanal ved oppstart.

mroek

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 22. september 2020, klokken 09:50
Eneste jeg har opplevd (opplever) og som jeg synes er underlig, er at jeg hver gang jeg skal kjøre må starte radioen. Merkelig at den ikke bare fyrer i gang siste kanal ved oppstart.

Ja, det kan du si, men akkurat det er ikke noe som plager meg. Blir fort en vanesak.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Olepo

Det er trist å lese om de som opplever problemer med sin nye Polestar 2, spesielt tilfeller der bilen ikke kan kjøres og må hentes med bergingsbil.. Forhåpentligvis kan mye løses med feilretting og oppdateringer av programvare. Håper også at det blir utført en skikkelig kvalitetskontroll og gjennomgang av innrapporterte feil før nye biler leveres ut.

For de som har hatt problemer og behov for service og assistanse; hvordan opplever dere behandling, oppfølging og velvilje fra forhandler og serviceverksteder? Virker det som om verkstedene har kapasitet og kompetanse på plass til å ta unna "barnesykdommene"?


Thule

Sitat fra: Olepo på tirsdag 22. september 2020, klokken 10:31
For de som har hatt problemer og behov for service og assistanse; hvordan opplever dere behandling, oppfølging og velvilje fra forhandler og serviceverksteder? Virker det som om verkstedene har kapasitet og kompetanse på plass til å ta unna "barnesykdommene"?

Support selv er det ikke svar fra i det hele tatt etter over en uke med mailer og purringer. Oppfølging på telefon fører ikke til noe annet enn "dette må jeg undersøke og så ringe deg opp", uten at så skjer. Selv om man kan forvente noe responstid/uklarheter fra en fersk organisasjon, er dette temmelig hårreisende. Jeg har brukt 10+ timer på å forfatte e-poster, ventetid på telefon, samtaler, uten noe tilbakemelding fra de. Burde være totalt motsatt i de tilfeller det er såpass mange feil på en ny bil. Jeg valgte bort Model 3 i fjor pga problematikken som var med en og manglende oppfølging fra Tesla - og valgte Polestar da man har lansert det som en premium bil og skrytt av nettverket med Volvo-forhandlere.. Foreløpig ser dette ut til å ha vært et temmelig dårlig valg. Men, håper og tror at det kommer seg.

Når det er sagt, oppfølging og velvilje fra Volvo-forhandlerne er det Polestar flyter på for øyeblikket. Problemet er vel nettopp det du nevner rundt kapasitet. I mitt tilfelle var det i utgangspunktet tre ukers ventetid for verkstedtime. Noe av utfordringen er vel at de for tiden kun har en tekniker som håndterer Polestar på verkstedene.. Og, om alle må inn for lysjusteringer og software-updates rett etter overlevering, sier det seg selv at kapasiteten er sprengt i månedene som kommer. En annen ting er at verkstedene også er prisgitt tilbakemeldinger og klareringer fra Polestar rundt reparasjoner og potensielle feil, og det virker som de sliter like mye som meg med å oppnå kontakt med dem.

mephisto32

Fikk ikke svar på support, da jeg ringte isted. Ringte veihjelp, og de kom på jobben og hentet bilen. Da var klokken lenge over 15. Fra jeg ringte til jeg satt hjemme med middag, og utlevert leiebil, tok det tre timer, og jeg bor og jobber 50 km fra nærmeste Volvo forhandler/verksted.  De sto og ventet på meg, etter stengetid.

Imagetap har de ikke råd til. Enkleste ville imidlertid være å gjøre som de sier:Alle mulige feil de har fått feedback på, bør rettes før de leverer ut enda en ny bil. Det har de åpenbart ikke gjort på min bil...

Feil bør rettes før utlevering, med feedback de får, ikke etterpå, med en skuffet, eller irritert kunde å håndtere. Slikt ryktes fort, båre å lese på forumet her...

For mitt vedkommende regner jeg med "software bugs", som leder til feilmeldinger. Det fikser de kjapt.

Det nevnes feil her inne, som rett og slett kan være mangel på kunnskap om bilen, og hvordan den er ment å fungere/feiltolkning av bilens "signaler",
da ikke nødvendigvis kun hva som står på display i bilen, men hva en faktisk føler/kjenner at bilen gjør. Uten at den sier noe på displayet. Ser veldig få mekaniske feil her inne på forumet...Dog er det noen...ikke bra...

Et godt tips er å lese/studere manualen til bilen. Der står det et og annet som KAN , men ikke nødvendigvis må, gi en "aha" opplevelse for de som hyler høyest.

Kjørte 800 km i et strekk i helgen, og bortsett fra normal lade angst som fersk El-bilist, og at bilen er noget selektiv når det gjelder å "snakke med div ladestasjoner, er jeg imponert av bilen. Og jeg har prøvd en del biler opp igjennom tiden....

Og nei, jeg har ikke" Orange peal" på min, den har en pen midnattsfarge...overalt...selv i måneskinn...



Thule

Sitat fra: mephisto32 på tirsdag 22. september 2020, klokken 22:03
Fikk ikke svar på support, da jeg ringte isted. Ringte veihjelp, og de kom på jobben og hentet bilen. Da var klokken lenge over 15. Fra jeg ringte til jeg satt hjemme med middag, og utlevert leiebil, tok det tre timer, og jeg bor og jobber 50 km fra nærmeste Volvo forhandler/verksted.  De sto og ventet på meg, etter stengetid.

Og nei, jeg har ikke" Orange peal" på min, den har en pen midnattsfarge...overalt...selv i måneskinn...

Hva skjedde?

Og bra å vite at du ikke har orange peel. Hvilket VIN har du sånn omtrentlig? Ved verkstedbesøk i dag sjekket jeg selv noen biler med VIN over 3000, hvor dette ikke var synlig. Så, tydelig at dette ikke er normalt og at de muligens har fått dreisen på lakkeringen senere i produksjonsprosessen - evt bare tifeldig.

mroek

Er du virkelig helt sikker på at du ikke har appelsinhud? Min bil (farge midnight) har tildels mye appelsinhud, men det plager meg i grunnen ikke særlig. Enkleste stedet å se det på er f.eks over bakre skjermbue (i området rundt ladeluken, f.eks), eller et annet vertikalt eller nær vertikalt område.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mephisto32

Vil ikke kalle det jeg har "peel" men lakk jobben kunne vært gjort bedre. Skal ha på lakkforsegler mens bilen er hos Volvo. Dette kan kanskje gi et bedre optisk inntrykk. Folk flokker seg rundt bilen nr jeg parkerer, og spør og graver om alt mulig, så noe må da Polestar ha gjort riktig?

At vi som har fått bil tidlig kan føle oss som betatestere, kandet være sannhet i. Feilene blir rettet opp etterhvert, og alle blir glad tilslutt.

Nyt nå bilene dere da folkens ;D

mroek

Sitat fra: mephisto32 på onsdag 23. september 2020, klokken 00:35
Vil ikke kalle det jeg har "peel" men lakk jobben kunne vært gjort bedre. Skal ha på lakkforsegler mens bilen er hos Volvo. Dette kan kanskje gi et bedre optisk inntrykk. Folk flokker seg rundt bilen nr jeg parkerer, og spør og graver om alt mulig, så noe må da Polestar ha gjort riktig?

At vi som har fått bil tidlig kan føle oss som betatestere, kandet være sannhet i. Feilene blir rettet opp etterhvert, og alle blir glad tilslutt.

Nyt nå bilene dere da folkens ;D

Mulig vi definerer dette forskjellig. Se f.eks i TB's nye video av id.3 akkurat her (1:17 ut i videoen):


https://youtu.be/dy87f5sjvjw?t=77

Du ser det tydelig i området på dørskulderen/rundt dørhåndtaket. Jeg synes det er utrolig rart om din bil ikke har noe av dette, men det er jo for all del mulig. Greia er at det er veldig vanlig på alle biler, selv om det optimalt sett ikke burde vært der.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Sitat fra: mroek på onsdag 23. september 2020, klokken 00:43
Greia er at det er veldig vanlig på alle biler, selv om det optimalt sett ikke burde vært der.
Tror du har veldig rett i at de fleste produsenter har problemer med lakk i større eller mindre grad. Her tror jeg Teslakritikerne har klart å lage et bilde at dette er bare noe Tesla har og derfor blir folk veldig skuffet når de finner det på en Polestar i dette tilfellet.

(PS anerkjenner at Tesla har sin rikelige andel med lakkproblemer)

Scubamares

Sitat fra: Thule på mandag 21. september 2020, klokken 22:42
Ja, Volvo har noen uheldige eksemplarer der.. Ser det er utførlig diskutert på Volvo-forumene når folk finner orange peel. Dog, det virker å være i begrenset omfang, og gjør det ikke noe mere greit for min del.

Etter flere nye ting de siste dagene, hvor bla klimaanlegg har sluttet å funke med påfølgende uheldige hendelser (les: motorvei, plutselig masse dugg og ingen stopp-muligheter), samt nye feilmeldinger på drivsystem, har jeg valgt å bruke angrerett. En stor del av denne beslutningen skyldes Polestars totalt manglende oppfølging. Har mailet dem i halvannen uke uten svar - fulgt opp med 5-6 personer hos support hvor de lover å sjekke og skal ringe meg opp.. Uten at det fører til noe.

Eneste som holder de nogenlunde flytende er velvillige teknikere hos Volvo, som selv virker å slite med å få kontakt..

En ting er barnesykdommer, men her har de kommet skeivt ut på alle kanter. Så gjenstår det å se om jeg får returnert bilen.

Nøyaktig samme historie som meg. Flere uker siden jeg krevde angrerett. Jeg har fremdeles ikke fått aksept på angrerett, eller penger tilbake. Ikke har jeg fått tilbakemelding på henvendelsene mine heller. Pengene skulle jeg allerede hatt på min konto. Men de har tatt de i gissel. Dette er en skandale. Forrige uke leverte jeg et dokument på 7 sider til dem, og krevde umiddelbar reaksjon. Hørte ikke noe. Ringte de på mandag morgen og purret på. De skulle ta det med sjefen med en gang. Fremdeles ikke hørt noe.
Så jeg er spent, på om du lykkes bedre med å få tilbake din halve million. Hold meg gjerne oppdatert.

mroek

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. september 2020, klokken 01:11
Sitat fra: mroek på onsdag 23. september 2020, klokken 00:43
Greia er at det er veldig vanlig på alle biler, selv om det optimalt sett ikke burde vært der.
Tror du har veldig rett i at de fleste produsenter har problemer med lakk i større eller mindre grad. Her tror jeg Teslakritikerne har klart å lage et bilde at dette er bare noe Tesla har og derfor blir folk veldig skuffet når de finner det på en Polestar i dette tilfellet.

(PS anerkjenner at Tesla har sin rikelige andel med lakkproblemer)

Teslas hovedproblem med tanke på lakk har vel vært at den er i tynneste laget, stemmer ikke det? Appelsinhud er etter min mening mindre ille enn (for) tynn lakk. Forøvrig kan jeg melde at det er tynt med lakk noen steder på min PS2 også (inni dørstolper, f.eks). Det er synlig med det blotte øyet, om man ser godt etter og har nok lys. Om det er tynn lakk også utvendig vet jeg ikke, jeg har ikke måleutstyr til det. Andre som har målt sine biler melder om godt med lakk utvendig, så håper det gjelder min også.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Counterpointer

Sitat fra: mroek på onsdag 23. september 2020, klokken 09:02
Teslas hovedproblem med tanke på lakk har vel vært at den er i tynneste laget, stemmer ikke det?
Nå er ikke jeg noen ekspert på lakk(tvert imot egentlig). Tesla sitt problem er sammensatt av at de har en temmelig dårlig lakkeringsavdeling i Freemont. Der er det forskjellige utfordringer. Tror ikke tykkelsen er veldig avvikende fra amerikansk standard.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA