Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Thule

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. september 2020, klokken 21:18
Kan da noen forklare hvorfor noen vinduer ikke beveger seg? Jeg har forsøkt på 3. 1 var fast,2 var løse.

Prøvde på en annen bil med senere VIN enn meg i helgen, den hadde bevegelse, men mye mindre enn meg. Så at det er "by design" virker vel heller tvilsomt, da man kunne forventet en konsekvent størrelse på bevegelsen i vinduene.

Jeg har fått det samme svaret, i at en par defekter jeg har oppdaget "er normalt" på disse bilene. Om Polestar kan vise til at dette er tilfelle med mange nok biler, som ikke virker å være noe problem, er jo dette noe som kan frata dem ansvaret for å rette på defektene (såfremst det ikke fører til noen følgeskader/feil).

De har jo en del biler som må på verksted framover ser det ut til, så mulig de frykter for marginene og holder igjen på innrømmelsene framover.

hELgenen

Virker som de prøver seg på en Tesla spec. Er vel samme sjef i Norge nå som da Tesla hadde da de begynte med dette å hevde at ting som folk klagde på var innenfor spesifikasjonene. Når noen har løse vinduer og andre ikke så er enten det ene eller andre feil.

mroek

Kan da noen forklare hvorfor noen vinduer ikke beveger seg? Jeg har forsøkt på 3. 1 var fast,2 var løse.
Kan ikke forklare, men jeg sjekket på 4 biler på fredag (en av dem min egen), og samtlige var helt like. Bakvinduene kan beveges litt sideveis. Han på utleveringen påsto at dette var slik Volvo hadde gjort det også, og at det var by design, uten at jeg på noen måte er overbevist om at det er riktig. Men på den andre siden, hvis vinduene fungerer som de skal, og det ikke blir noen lekkasjer der, så er det jo strengt tatt ikke noe problem heller.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Sitat fra: alagerqv på søndag 20. september 2020, klokken 21:13
Jeg var innom Bilia for å oppgradere software (siste sw kom onsdag eller torsdag denne uken) og lade eCall backup batteri fredag. Spurte tekniker om dette, og det er slik det skal være. Mekanismen for å heve/senke vinduet er laget slik, vet ikke hvorfor, men det er nå slik det skal være.

Ikke sett noen feilmeldinger av noe slag etterpå.

Jeg er nysgjerrig på dette med "var innom Bilia for å oppgradere software". Stakk du bare innom etter eget forgodtbefinnende, eller hadde du fått en avtale på forhånd? Hvis ja til det siste, avtalte du da bare direkte med Bilia, eller snakket du med Polestar først?

Min bil skal ha fått alt av siste software (ble oppdatert på torsdag, ble det sagt), men jeg har en merkelig sak med DAB-radioen. Den fungerer helt strålende for det meste, og jeg hører mest på P4. Ved tre anledninger har jeg opplevd at P4 faller ut, og det står "ingen signaler". I to av tilfellene var det mulig å velge andre kanaler, i ett av tilfellene gikk ikke det heller. Den var stuck på P4 (som ikke virket), selv om listen over andre kanaler kom opp.

I det ene tilfellet parkerte jeg bare bilen, og da jeg kom tilbake så var alt OK igjen. I ett av de andre tilfellene testet jeg å tvangsstoppe radio-appen, men det hjalp ikke. En reboot av hele infotainment-skjermen funket. Jeg tipper at det som gjør susen er at DAB-enheten blir slått av, og det skjer antakelig både når bilen stenges av, og når infotainment rebootes.

Jeg synes dette lukter en software-bug i selve DAB-enheten, men jeg vet ikke om andre har opplevd dette. I to av tilfellene var det nok trigget av at det var et reelt bortfall av signalet et øyeblikk (tunnell), så jeg tror softwaren i DAB-enheten er buggy.

hELgenen

DAB kan være litt tricky er min erfaring. Ikke sikkert det er software bug, men rett og slett litt forskjellig hardware implementasjon av DAB (antenne/elektronikk) . Jeg har 2 biler nå - den ene mistet forbindelse på visse steder der den andre ikke har problemer i det hele tatt. Oppfatter ikke at det er noe feil med noen, men at den ene rett og slett håndterer signalene bedre. På den ene kunne jeg også stille inn noen preferanse bånd - DAB to DAB eller noe slikt.  Kan ikke huske når jeg hadde problemer sist - men kanskje det bare har gått seg til - men jeg husker det var problemer med den ene da den skiftet hele tiden til sendere med dårlig signal. Står litt om dette her :

https://radio.no/2016/10/horer-du-nrk-i-bilen-da-ma-du-aktivere-automatisk-frekvensskifte/

mroek

I mitt tilfelle så kommer altså ikke DAB tilbake i det hele tatt etter et utfall (noen ganger), og det er opplagt ikke normalt eller riktig. Jeg tolker det til at den ikke takler signautfall som den burde. Jeg har ved et par anledninger også hatt kortvarige utfall der den har plukket opp igjen signalet som den skulle, så det er ikke alltid det går galt.

Og når det gjelder det med frekvensskifte, så har jeg ikke sett noe menyvalg for dette. Problemet oppsto uansett når jeg hørte på P4, og de bruker samme frekvens over hele landet, har jeg blitt fortalt.

Killa

Et annet tema vedrørende radio i PS2: Jeg ba Google Assist om å skru på Nrk P1, og det som skjedde var at FM-radioen koblet inn på 94,2.... og der var det selvsagt ikke annet enn sus å høre.
Andre som har opplevd det samme?

mroek

Sitat fra: Killa på mandag 21. september 2020, klokken 09:03
Et annet tema vedrørende radio i PS2: Jeg ba Google Assist om å skru på Nrk P1, og det som skjedde var at FM-radioen koblet inn på 94,2.... og der var det selvsagt ikke annet enn sus å høre.

Det er en kjent sak, men jeg har ikke prøvd det selv. Har du prøvd å spesifikt be den om å sette på "NRK P1 på DAB"? Noen ganger hjelper det å være veldig tydelig på hva man ønsker.

Killa

Sitat fra: mroek på mandag 21. september 2020, klokken 09:22
Sitat fra: Killa på mandag 21. september 2020, klokken 09:03

Det er en kjent sak, men jeg har ikke prøvd det selv. Har du prøvd å spesifikt be den om å sette på "NRK P1 på DAB"? Noen ganger hjelper det å være veldig tydelig på hva man ønsker.

Skal prøve det når jeg får bilen tilbake fra verkstedet....

mroek

Jeg testet i min bil nå. No dice. Prøvde forskjellige fraser, men å få assistenten til å bruke DAB var håpløst. Om du finner "the secret sauce", så skrik ut.

hELgenen

Blir jo vill gjettekonkurranse, men hva med
- "Hey google - skru på DAB NRK1"
- "Hey google - skru på NRK1 på DAB"
- "Hey google - skru på DAB RADIO NRK1"
- "Hey google - skru på RADIO DAB NRK1"
- "Hey google - skru på RADIO NRK1 DAB"

Og så får du avslutte med
"Hey google - fortell en vits!"

Den siste fungerer i alle fall.......

Og ja - dette fungerer også :

'OK google - skru på NRK1 på Tunein"

Den frasen fungerer på min HUB i det minste

Oddaa

Tok en liten sjekk på min egen XC60 i dag, 3 mnd gammel og til prisen av 2 Polestar. Vinduet beveger seg også her en liten cm i bilens lengderetning. Også ved lukket vindu.

Ser egentlig ikke at dette er et problem og kommer ikke til å gjøre noe med det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Oddaa

Sitat fra: Thule på fredag 18. september 2020, klokken 19:04
Jeg er visstnok den første som har klaget på at lakken på bilen min ser slik ut, på tross av at dette ser ut til å være tilfelle med flere biler (alle biler sjekket til nå, som har vært midnight og thunder). Rart at det heller ikke er tema på forum eller Facebook.. Ble tidligere antydet at jeg var flisespikker her, men dette ser jo ikke greit ut. Hva tenker dere?
XC60:

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Var jo ikke pent det der på XC60.
Aldri eid en Volvo,men mye annet uten at jeg jeg kan huske å ha sett slik appelsin lakk. Men da er vel dette den standarden de klarer å få til i volvo fabrikkene. Selv om mange mener Volvo leverer kvalitet så trenger ikke det være reellt sett opp mot andre på alle områder. Kanskje det er noen miljøkrav til lakken de bruker som resulterer i dette,men ifølge google skjer dette fordi man påfører for tykke lag om gangen. Synes heller ikke det var pent uansett hvor dyr bilen er. 

Thule

Ja, Volvo har noen uheldige eksemplarer der.. Ser det er utførlig diskutert på Volvo-forumene når folk finner orange peel. Dog, det virker å være i begrenset omfang, og gjør det ikke noe mere greit for min del.

Etter flere nye ting de siste dagene, hvor bla klimaanlegg har sluttet å funke med påfølgende uheldige hendelser (les: motorvei, plutselig masse dugg og ingen stopp-muligheter), samt nye feilmeldinger på drivsystem, har jeg valgt å bruke angrerett. En stor del av denne beslutningen skyldes Polestars totalt manglende oppfølging. Har mailet dem i halvannen uke uten svar - fulgt opp med 5-6 personer hos support hvor de lover å sjekke og skal ringe meg opp.. Uten at det fører til noe.

Eneste som holder de nogenlunde flytende er velvillige teknikere hos Volvo, som selv virker å slite med å få kontakt..

En ting er barnesykdommer, men her har de kommet skeivt ut på alle kanter. Så gjenstår det å se om jeg får returnert bilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA