Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Barrabas

Angående 30 mils turer og mer så vil en også med PS2 lade opp til 100%. 80% anbefalingen er til daglig bruk til og fra jobb for å ikke unødig slite på batteriene. Uansett er det en anbefaling, en kan bare sette 100% hele tiden om en ønsker, men da må en vite at etter en del år kan kapasitets tapet bli større enn om en er litt snillere med batteriet. Sett bort fra det så virker selve forbruket høyt ja. Håper Polestar etterhvert kan komme med en update som reduserer dette.

hELgenen

Ja,jeg vet at når man planlegger 30 mil eller mer så lader man til 100..Det er jo nettopp dette at man må planlegge for slike turer jeg henger meg opp i. Frihetsføelsen bilen gir blir da mindre enn i3 i praktisk bruk. Nettopp av at man må planlegge.

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. september 2020, klokken 17:04
Ja,jeg vet at når man planlegger 30 mil eller mer så lader man til 100..Det er jo nettopp dette at man må planlegge for slike turer jeg henger meg opp i. Frihetsføelsen bilen gir blir da mindre enn i3 i praktisk bruk. Nettopp av at man må planlegge.
i3 tåler nok ikke daglig 100 % lading bedre enn andre. Det er nok bare en merkantil beslutning å «anbefale» 100 %. Ser ikke hvordan i3 gir større frihet enn PS2 selv om jeg elsker i3 og har hatt alle varianter fra 60-120 Ah.

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. september 2020, klokken 16:05
Sitat fra: mroek på lørdag 19. september 2020, klokken 14:48
Ellers er strømforbruket veldig høyt. Må teste litt mer, men det ser ut for at å komme under 20 kWh/100 km er veldig vanskelig med min bil. Og da snakker vi pen og rolig kjøring på vestlandet (ikke motorvei).

Ok. Anbefalt lading er 80%. Tilgjengelig kapasitet på batteriet : 72.5. Rekkevidde sommer med 2 kWh i snitt og anbefalt fylling : 72.5 x 0.8 / 2 = 29 mil.
Min i3 har anbefalt lading 100% og rekkevidde sommer er godt over 30 mil Jeg har flere turer på rundt  30 mil i sommer på en lading hjemme og mer enn 10% igjen når jeg parkerte..i praktisk bruk blir da Polestar en nedtur mhp normal rekkevidde. Bedre kjøreopplevelse,kortere hverdagsrekkevidde.
Jeg trodde faktisk ikke det der,men nå har jeg sett så mange tall at jeg er sikker

Du lader sef til 100% når du trenger det. Til daglig trenger folk rundt 4 mil og da er det ingen hensikt å toppe helt opp  :+1:

edit: Mange som mener det ser jeg og ser ikke at det er stor forskjell på i3 og PS2 i så henseende.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Ingeniøren

Har du alltid bilen pakket for langtur og bestemmer deg 1 minutt før ?  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

hELgenen

Sitat fra: TM på lørdag 19. september 2020, klokken 17:32
i3 tåler nok ikke daglig 100 % lading bedre enn andre. Det er nok bare en merkantil beslutning å «anbefale» 100 %. Ser ikke hvordan i3 gir større frihet enn PS2 selv om jeg elsker i3 og har hatt alle varianter fra 60-120 Ah.
I3 har nesten 11% buffer i topp. Polestar har vel ca 4%. Det er nok der mye ligger. BMW anbefaler jo 100% i det daglige.

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. september 2020, klokken 18:08

Pakker aldri for dagsturer på 15 mil hver vei.
Er mye på dagsturer til fjells og bestemmer meg om morgenen når siste værprognose kommer

automat

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 19. september 2020, klokken 18:08

Man kan fort bikke 30 mil uten å dra på langtur. Bor man i Asker og litt uplanlagt må hente noe/noen i Hamar, så er man oppe i 30  mil. Og turen tar under 3,5 time

For egen del vil jeg akseptere en kort ladestopp i slike tilfeller, men folk er forskjellige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Barrabas

I påvente av app for å skru på varme før kjøring på PS2, har noen testet om Google assistenten virker? "Hey Google, varm opp bilen"

jkirkebo

En ting til når det gjelder klargjøringen, de hadde glemt å fjerne plastbeskyttelsen innvendig over noen av knappene i døren, samt over kupelysene bak. Helt uvesentlig, selvfølgelig, men litt slurvete.

Ellers er strømforbruket veldig høyt. Må teste litt mer, men det ser ut for at å komme under 20 kWh/100 km er veldig vanskelig med min bil. Og da snakker vi pen og rolig kjøring på vestlandet (ikke motorvei).

Det er SVÆRT høyt. Jeg kjørte akkurat nå Roa-Fredrikstad med Model X med tom Tysse boggihenger (2600kg henger med 320x180cm plan) og brukte 18,4kWh/100km. Med en mye større bil, og med henger bak...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mroek

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2020, klokken 20:11
En ting til når det gjelder klargjøringen, de hadde glemt å fjerne plastbeskyttelsen innvendig over noen av knappene i døren, samt over kupelysene bak. Helt uvesentlig, selvfølgelig, men litt slurvete.

Det er SVÆRT høyt. Jeg kjørte akkurat nå Roa-Fredrikstad med Model X med tom Tysse boggihenger (2600kg henger med 320x180cm plan) og brukte 18,4kWh/100km. Med en mye større bil, og med henger bak...

Ja, kan lure på hva de har gjort, men det er helt klart skuffende høyt. Testet et par småturer i dag, og kjørte samme tur to ganger (ca 17 km t/r, lav snittfart, og ikke over 80 km/t på turen). Over 20 kWh/100 km første gang, andre gang kjørte jeg med enpedal av (altså seiling), og da endte jeg på 18 og noe, noterte det ikke ned. Nå er jo det altfor kort til å si noe sikkert, men det kan se ut for at det lønner seg å droppe enpedal, i hvert fall om man vil maksimere rekkevidde.

Det skal kanskje nevnes at på turen hjem etter å ha hentet bilen, så var lufttrykket i dekkene 2,5 bar. Spurte ved utlevering om de hadde kontrollert trykket, og det bekreftet de. Det var altså ikke riktig, så nå har jeg økt til det Polestar kaller ØKO-trykk, som er 3,1/3,0 bar. Hvor mye man sparer på dette aner jeg ikke, men kanskje bittelitt?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. september 2020, klokken 18:30
I3 har nesten 11% buffer i topp. Polestar har vel ca 4%. Det er nok der mye ligger. BMW anbefaler jo 100% i det daglige.
10 % buffer på i3. Det er mindre buffer enn e-tron som har har anbefalt daglig ladenivå på 80 %.
Men om du lader PS2 daglig til 90 %, så har du det bufferet du etterspør og god fleksibilitet.

Nå var det forøvrig en nylig test som viste « Bilen som har tapt seg mest er 2017-modellen av BMW 13, som har 84 prosent igjen på batteriet»

Skuggis

"løse" bakruter, ser jeg også har det på min P2. Siden det ikke medfører glippe/åpning er jeg ikke helt overbevist om at dette faktisk er en feil. Noen som kan bekrefte at de har hatt dette problemet og fått det reparert slik at vinduene ikke lenger er løse?

alagerqv

Jeg var innom Bilia for å oppgradere software (siste sw kom onsdag eller torsdag denne uken) og lade eCall backup batteri fredag. Spurte tekniker om dette, og det er slik det skal være. Mekanismen for å heve/senke vinduet er laget slik, vet ikke hvorfor, men det er nå slik det skal være.

Ikke sett noen feilmeldinger av noe slag etterpå.

hELgenen

Kan da noen forklare hvorfor noen vinduer ikke beveger seg? Jeg har forsøkt på 3. 1 var fast,2 var løse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA