Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

hELgenen

Bare så jeg ikke misforstår - du bekrefter at Polestar 2 kan lade inntil ca 7.2 kw på 1-fas 32 A 230V IT?

Oddaa

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. september 2020, klokken 09:28
Sitat fra: Killa på torsdag 17. september 2020, klokken 19:46
Jeg fikk min bil for 3 dager siden, kjørt ca 40 mil og har vært godt fornøyd fram til i dag....
Eneste å pirke på fram til nå har vært de kjente tingene med at den lader til 100% selv om det er satt grense på 80% samt de løse bakvinduene. Dette meldte jeg tidligere i dag til Polestar Support, fikk kjapp respons fra dem og påfølgende time hos Nardo Bil i Trondheim på mandag førstkommende.

Men nå i kveld dukket plutselig følgende feil opp:

*Klimaanlegget inkludert vifta er helt dødt
*Setevarmen virker ikke
*Varme i rattet virker ikke
*Oppvarming av bakrute virker ikke
*Pilot Assist/ Adaptiv cruisecontrol virker ikke
*Skiltgjenkjenning virker ikke
*Det er ikke mulig å koble til mobilen
*Det er ikke  mulig på lade mobilen trådløst (ikke prøvd med kabel)
*Lyden i blinklyset er død

Blir nødt til å kontakte Polestar igjen i mårra da, tanker om bruk av angreretten melder seg... >:( :(

Flere som har opplevd noe av de samme tingene? Og eventuelt fått dem fikset?

12V problem mest trolig ! Skaff et voltmeter som plugges i 12V uttak og sjekk spenningen...
Jepp, dette er nesten garantert en og samme feil. Og 12 V er den opplagte kandidaten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Killa

Sitat fra: hELgenen på fredag 18. september 2020, klokken 11:34
Bare så jeg ikke misforstår - du bekrefter at Polestar 2 kan lade inntil ca 7.2 kw på 1-fas 32 A 230V IT?

Ja det kan den - i alle fall i min garasje med Easee-ladeboks.

Scubamares

Her er det som står i polestar dokumenter.
Åpenbart feil.

Killa

Sitat fra: Oddaa på fredag 18. september 2020, klokken 11:40
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. september 2020, klokken 09:28
Sitat fra: Killa på torsdag 17. september 2020, klokken 19:46
Jeg fikk min bil for 3 dager siden, kjørt ca 40 mil og har vært godt fornøyd fram til i dag....
Eneste å pirke på fram til nå har vært de kjente tingene med at den lader til 100% selv om det er satt grense på 80% samt de løse bakvinduene. Dette meldte jeg tidligere i dag til Polestar Support, fikk kjapp respons fra dem og påfølgende time hos Nardo Bil i Trondheim på mandag førstkommende.

Men nå i kveld dukket plutselig følgende feil opp:

*Klimaanlegget inkludert vifta er helt dødt
*Setevarmen virker ikke
*Varme i rattet virker ikke
*Oppvarming av bakrute virker ikke
*Pilot Assist/ Adaptiv cruisecontrol virker ikke
*Skiltgjenkjenning virker ikke
*Det er ikke mulig å koble til mobilen
*Det er ikke  mulig på lade mobilen trådløst (ikke prøvd med kabel)
*Lyden i blinklyset er død

Blir nødt til å kontakte Polestar igjen i mårra da, tanker om bruk av angreretten melder seg... >:( :(

Flere som har opplevd noe av de samme tingene? Og eventuelt fått dem fikset?

12V problem mest trolig ! Skaff et voltmeter som plugges i 12V uttak og sjekk spenningen...
Jepp, dette er nesten garantert en og samme feil. Og 12 V er den opplagte kandidaten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dere har nok sikkert rett i at dette er ett og samme issue ja - nemlig 12v.
Men i hvilken grad kan vi stole på at dette er noe de greier å fikse ganske kjapt? Som jeg skrev her tidligere er det nok ganske mange som har fått lignende problemer og har måttet ha bilberger for å få fraktet bilen på verksted.
Jeg liker bilen og har lyst til å ha den - men vet ikke om jeg tør å stole på at Polestar har en rask løsning på dette....

hELgenen

Liker også bilen - men når en går gjennom tråden her så virker det som om svært mange - om ikke alle - får driftstans i løpet av ca 14 dager etter overlevering. Det høres vilt ut.
Vurderer å sender en mail til Polestar support i dag og varsle at jeg vurderer å trekke min ordre gitt at de refunderer bestillingsgebyr.
Om de står på bakbeina og ikke vil refundere, så står bestillingen ved lag inntil kjøpekontrakt er skrevet - da har jeg uansett 14 dager full returrett OG rett til å få refundert bestillingsgebyr iht. avtalen.
Jeg har grublet og tenkt på dette lenge nok nå - prøvekjørt har jeg også - og selv om bilen av ok - var det ingen wow effekt eller må ha følelse som gikk gjennom meg.

turfsurf

Sitat fra: Scubamares på fredag 18. september 2020, klokken 12:13
Her er det som står i polestar dokumenter.
Åpenbart feil.
Nei, hva da? Den kal vel lade med 16A trefas. 48A er kanskje feil?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hyeongnim

Sitat fra: hELgenen på fredag 18. september 2020, klokken 12:33
Liker også bilen - men når en går gjennom tråden her så virker det som om svært mange - om ikke alle - får driftstans i løpet av ca 14 dager etter overlevering. Det høres vilt ut.
Vurderer å sender en mail til Polestar support i dag og varsle at jeg vurderer å trekke min ordre gitt at de refunderer bestillingsgebyr.
Om de står på bakbeina og ikke vil refundere, så står bestillingen ved lag inntil kjøpekontrakt er skrevet - da har jeg uansett 14 dager full returrett OG rett til å få refundert bestillingsgebyr iht. avtalen.
Jeg har grublet og tenkt på dette lenge nok nå - prøvekjørt har jeg også - og selv om bilen av ok - var det ingen wow effekt eller må ha følelse som gikk gjennom meg.

På Facebook-gruppa var det en poll forrige uke. 168 svarte at de ikke hadde fått driftsstans foreløpig, 19 svarte at de var tauet inn og fortsatt var på verksted, 7 svarte de hadde hatt driftsstans men fått bilen tilbake fra verksted.

Tallene er jo usikre, men det viser vel at det fortsatt er en stor andel av Polestar 2 som er ute og ruller, selv om det er en betydelig andel som har havnet på verksted. Men ser ikke ut til at det gjelder flertallet eller nær alle.

Oddaa

Sitat fra: Killa på fredag 18. september 2020, klokken 12:15
Dere har nok sikkert rett i at dette er ett og samme issue ja - nemlig 12v.
Men i hvilken grad kan vi stole på at dette er noe de greier å fikse ganske kjapt? Som jeg skrev her tidligere er det nok ganske mange som har fått lignende problemer og har måttet ha bilberger for å få fraktet bilen på verksted.
Jeg liker bilen og har lyst til å ha den - men vet ikke om jeg tør å stole på at Polestar har en rask løsning på dette....
Jeg ville ikke utelukket at de kan fikse det i alle fall.

Tror jeg har skrevet det her tidligere, men jeg fikk altså den aller første XC90 T8 Nardo bil utleverte i Trondheim. Etter 2-3 uker fikk jeg en rekke feilmeldinger lignende det du skriver. Ikke driftsstans. Nardo tok inn bilen, oppdaterte ett eller annet, og feilen kom ikke tilbake de 4,5 årene jeg eide den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Killa

Sitat fra: Oddaa på fredag 18. september 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Killa på fredag 18. september 2020, klokken 12:15
Dere har nok sikkert rett i at dette er ett og samme issue ja - nemlig 12v.
Men i hvilken grad kan vi stole på at dette er noe de greier å fikse ganske kjapt? Som jeg skrev her tidligere er det nok ganske mange som har fått lignende problemer og har måttet ha bilberger for å få fraktet bilen på verksted.
Jeg liker bilen og har lyst til å ha den - men vet ikke om jeg tør å stole på at Polestar har en rask løsning på dette....
Jeg ville ikke utelukket at de kan fikse det i alle fall.

Tror jeg har skrevet det her tidligere, men jeg fikk altså den aller første XC90 T8 Nardo bil utleverte i Trondheim. Etter 2-3 uker fikk jeg en rekke feilmeldinger lignende det du skriver. Ikke driftsstans. Nardo tok inn bilen, oppdaterte ett eller annet, og feilen kom ikke tilbake de 4,5 årene jeg eide den.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var jo noen trøstens ord i en sådan stund - takk for det :-)
Kan vi da våge å håpe at Polestar egentlig ikke er et så dårlig produkt som man nå kan få inntrykk av -  bare de får fikset disse kjente bugsene..? Er det egentlig Volvo-kvalitet på den...?

hELgenen

Sitat fra: hyeongnim på fredag 18. september 2020, klokken 13:59

På Facebook-gruppa var det en poll forrige uke. 168 svarte at de ikke hadde fått driftsstans foreløpig, 19 svarte at de var tauet inn og fortsatt var på verksted, 7 svarte de hadde hatt driftsstans men fått bilen tilbake fra verksted.

Tallene er jo usikre, men det viser vel at det fortsatt er en stor andel av Polestar 2 som er ute og ruller, selv om det er en betydelig andel som har havnet på verksted. Men ser ikke ut til at det gjelder flertallet eller nær alle.

Så 26 (19+7) av 168 i den pollen hadde feil som var så alvorlige at de måtte innom verksted med bilen.
Det utgjør en feilrate på nær 10% på alvorlige feil. Nå er det vel slik at personer som har feil oppsøker forum og facebook grupper nettopp av den grunn - så her er det definitivt ikke et tilfeldig utvalg.
Men i skrivende stund er det vel omtrent 700 stykker som har fått bil. Om vi snur på det og sier at KUN disse 26 av totalt 700 har vært innom bilen på verksted - så er det også et veldig høyt tall på nær 4%.
Driftstans på 4% av bilparken innen 3 uker må jo være svært høyt

Scubamares

Sitat fra: turfsurf på fredag 18. september 2020, klokken 13:17
Sitat fra: Scubamares på fredag 18. september 2020, klokken 12:13
Her er det som står i polestar dokumenter.
Åpenbart feil.
Nei, hva da? Den kal vel lade med 16A trefas. 48A er kanskje feil?

Åpenbart feil fordi - jeg ikke oppnår 11 kW på 230v.
Åpenbart feil også fordi maksimal effekt på 230v 3 fase 16A er 6.4 kw. Jeg har 32 A tilgjengelig, men får ikke mer enn 7 kw.
230volt*kvadratrota av 3*16 ampere = 6400 watt.

hyeongnim

Vet ikke, for meg er 4% evt betryggende :D Hvis det gjaldt som du sa flertallet eller nær alle, så hadde jeg vært mer urolig.

Skal sies at jeg har ganske høy toleranse for feil når bilen nå er nylansert, hovedsaklig fordi ingen andre elbiler i den prisklassen er spesielt tiltalende for meg.

Det eneste som gjør meg usikker er hvorvidt Polestar klarer å fikse problemene med driftstans på en solid måte. Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg de neste 2-3 månedene. Håper de klarer komme med et par fikser som blir kvitt problemet.

hELgenen

Ja - også spent på det. Jeg kan sitte stille i båten - signere avtalen. Og deretter bruke angrerett om de ikke har fått orden på det innen da. Men jeg liker ikke dette - Polestar burde jo gå ut og fortelle alle kundene om hvilke problemer de har - og hvilke løsninger de kommer med.  Åpenhet fungerer alltid bedre enn alle andre alternativer i enhver bransje som skal leve på tillit.  Å begynne å krangle om lånebil, nekte kansellering osv - slik enkelte forteller vitner jo om panikk og en ikke fungerende organisasjon. Jeg lurer på om Polestar har sterk nok rygg til å tåle masse feil.

jkirkebo

Sitat fra: Scubamares på fredag 18. september 2020, klokken 12:13
Her er det som står i polestar dokumenter.
Åpenbart feil.

Det der er jo for det amerikanske markedet. 240V 60Hz.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA