Ny model X - 2020 verdt det?

Startet av Jarv!s, mandag 10. august 2020, klokken 09:47

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Ryktene skal jo ha det til ny model x snart, og jeg sitter egentlig klar for å bestille meg en model x, da behovet for større bil har meldt seg! Jeg kan kanskje klare meg med dagens model 3 i noen måneder til, hvis det er verdt å vente.

Jeg vet det blir litt som å putte fingeren i været og si hva som kommer osv.. Men er det noen her som har noen tanker rundt evt kjøp av en ny model X i dag?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Jarv!s

Og et spørsmål til..

Hvis kjøp av brukt, er modell fra 2018 og oppover OK valg? Er avhengig av 6 seter eller 7.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

elbilnett

Jeg hadde helt klart kjøpt ny, det har kommet en rekke forbedringer siden den kom på markedet. I tillegg får du med nybilsgarantien som er nyttig på en så stor og kompleks bil. Jeg kjenner til mange som har skiftet ut sin 2017-modell med 2020-modell for å beholde nybilsgarantien. Merk at 2020-modellen ikke har høydejustert hodepute på framsetene, typisk cost-cutting measure...

Den største endringen som har kommet i senere tid var vel på 2019-modellen der frontmotoren ble skiftet ut med bakmotoren som blir levert med Model 3. Skal visst være mer energieffektiv, og det merkes. Raven Long Range versjonen går vel ca 90km lengre enn 100D. I tillegg skal visst den kjemiske komposisjonen være endret fra revisjon til revisjon, altså jo nyere bil jo bedre er batteriet.

I tillegg kom Adaptive Luftfjæring som skal gi bedre komfort/sportslige egenskaper da styringssystemet er noe bedre samt. tilpasningsmulighetene. Skal ha kommet en helt ny oppdatering ganske nylig med flere innstillingsmuligheter. Så om du vektlegger lengre rekkevidde og bedre komfort er de nyere modellene (Raven) å foretrekke Juli/Aug 2019-20. Kvalitetsmessig skal 2018-modellene være bedre skrudd sammen enn tidligere modeller, så hadde kanskje vurdert de så lenge du får med MCU 2 datamaskin (MCU 1 har en svakhet som gjør at minnekortet dør ut).

turfsurf

Sitat fra: elbilnett på tirsdag 11. august 2020, klokken 00:02

Den største endringen som har kommet i senere tid var vel på 2019-modellen der frontmotoren ble skiftet ut med bakmotoren som blir levert med Model 3. Skal visst være mer energieffektiv, og det merkes. Raven Long Range versjonen går vel ca 90km lengre enn 100D. I tillegg skal visst den kjemiske komposisjonen være endret fra revisjon til revisjon, altså jo nyere bil jo bedre er batteriet.

Mere enn frontmotoren som ble endret, kraftelektronikk og. Men 90km forskjell er det absolutt ikke. Mere 10%.

Ellers når det gjelder Tesla generelt og X spesielt så er det så nye som mulig som gjelder, hvis du ikke ønsker å ta risikoen på uforutsette utgifter.

Så kommer veldig an på hvor mye du kjører og hvor lenge du planlegger å ha bilen.

Kjører du mye og bruker kreftene så blir det slitasje på understell som må byttes etter hvert. Det er greit å gå inn i slikt med åpne øyne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jarv!s

Tusen takk for to svært gode svar!
Jeg kjører i snitt 30.000 km i året, håper på å kjøre nærmere 20.000 km de neste årene.

Dette blir familiens primær bil, da vi ikke får plass i en typisk 5 seter. Er klar over at model X har hatt sine utfordringer også, men vil jo også tro som skrevet lenger opp at bilen blir stadig forbedret.

Ser Tesla har noen "inventory biler" som er på båt nå. Kan hende jeg bestiller en av disse da ! :)
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Hrc

Solgte min siste X for ett år siden og har sittet på gjerdet siden i påvente av ny modell (Kjørt model 3 og etron i mellomtiden). Synes dagens prisnivå er for høyt i forhold til at det hverken er rentekampanje eller ladekampanje. Vet det ble solgt inventory 6-setere til ca 825' med gratis lading i slutten 1.kvartal i år. Ville hatt is i magen hvis du ikke har det travelt :)

Har forøvrig hatt 1 stk 2017 og 2 stk 2019 modeller, og personlig synes jeg 2017 modellen var den best sammenskrudde. Har inntrykk av at det er individuelle forskjeller fra bil til bil, da det har vært ulike feil fra fabrikk på alle tre X'ene jeg har hatt.

Jarv!s

Takk for svar! Men tror man at prisene vil gå ned? Og i så fall hva snakker vi om, 50.000,- ned eller noe lignende?

Jeg har jo en tendens til å gjøre dårlige kjøp, i om med at det ofte blir kampanjer, pris reduksjon osv ikke lenge etterpå..  :-[
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Jarv!s

Dytter denne litt..

Noen som har hørt rykter om noe rentekampanjer eller andre ting som vil komme fremover hos tesla?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Vaduz

Litt rart at folk anbefaler ny bil for å slippe uforutsette utgifter. Er det en bombesikker måte å tape 100k på ett år må det være ny bil i millionklassen. Du kan reparere ganske mange dørhåndtak, forstillinger, dempere og bremser for 100k i i året:) Jeg ville forsøkt å finne 6/7 seter med AP 2.5, FSD, under 50k km fra midten av 2018 eller nyere. Tror også jeg ville klart meg med 75D, men med så stor bil er nok 100D best.

automat

En to år gammel bil må man selge igjen tidligere, enn en nybil. Hvis man skal ha bil innfor garanti (eller hvilken grense man nå enn setter seg, for hvor gammel bil man vil ha). En nybil har derfor flere år å fordele verditapet på. Man må altså holde ut med en nybil lenger, for å beholde økonomien i det.

Ønsker man å byte bil ofte, blir regnestykket annerledes.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vaduz

Økonomisk er det uansett dyrest med ny bil. Du kan vri og vende på det som du vil, det er alltid dyrest. Å kjøpe 2-3 år gammel bil er billigere, uansett hvor lenge eller kort du beholder den.

kirky

Ville ventet 1 måned til Battery Day 22 Sept(?!). Ting kan skje der, både med batteripakker og evt noe refresh, hvem vet.
2023 Model S

ToWalkOrDrive

En annen ting er at dollaren har blitt billigere og billigere de siste ukene, uten at Tesla har skrudd ned prisene i norske kroner ennå. Kan vel fort bli justert en dag snart, særlig når kvartalsslutt nærmer seg i september. Kan og tenkes at de selger "gamle biler" billig med god rente når de 22. september forteller om Plaid-biler. Kan være Model X og kommer i Plaid-versjon. De har jo bygget veldig opp til Battery Day, så blir jo spennende å høre om det er merkbart bedre eller billigere.
Tesla Model Y                         2021-

Jarv!s

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: Jarv!s på mandag 17. august 2020, klokken 08:34
Er dette et bra bruktbil kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=186506157

Rundt 100.000,- billigere enn en ny bil, det er helt greit.

Hvis det nå kommer en ny modell skal du ikke se bort fra at det dukker opp inventory-biler hos Tesla med bra rabatt. Samtidig har kronen styrket seg så vil du kanskje kunne spare 50-70.000,- på en helt ny pris ift. dagens listepris. FSD er neppe verd prispåslaget...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA