Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 22:15
Syklister/løpere regenererer ikke noe energi nedover.

Nei, men det ruller som bare pokker om en er en veldig tung og dråpeformet mann....mens de lette må tråkke nedover for å holde følge. Men en tung vil bruke mye mer energi sammenlagt, på samme måte som en Audi e-tron 🤪
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer


daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 26. september 2020, klokken 15:59
Du har nok missforstått begrepet høydemeter. Begrepet står for forskjell mellom høyeste og laveste punkt, ikke hvor langt du kjører for å oppnå denne høyden.


Noen snakker riktignok om totale høydemeter som summerer alle stigningene, men det annser jeg som litt feilbruk. Man får tross alt meter ned og på den måten.


Grunnen til at man snakker om høydemeter er selvsagt pga den ekstra energien brukt for å løfte x antall kg opp en høydemeter, for uansett bruker man energi for å kjøre bortover. Og med ellbiler får man uansett regenerert energi på negativ stigning, altså når man kjører nedover. Man beregner at man får tilbake ca 80 % av energien brukt for å gå oppover 1 høydemeter på samme negative høydemeter.


Begrepet kommer forresten av det engelske begrepet "Vertical metre":

https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_metre

jeg bruker høydemeter slik vi gjør innen sykkel og rando. All stigning teller. Nedfart teller ikke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 26. september 2020, klokken 23:05
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 22:15
Syklister/løpere regenererer ikke noe energi nedover.

Nei, men det ruller som bare pokker om en er en veldig tung og dråpeformet mann....mens de lette må tråkke nedover for å holde følge. Men en tung vil bruke mye mer energi sammenlagt, på samme måte som en Audi e-tron 🤪
Morsom sammenligning, og ganske relevant faktisk!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 26. september 2020, klokken 21:47
Sitat fra: RJK på lørdag 26. september 2020, klokken 15:59
Du har nok missforstått begrepet høydemeter. Begrepet står for forskjell mellom høyeste og laveste punkt, ikke hvor langt du kjører for å oppnå denne høyden.


Noen snakker riktignok om totale høydemeter som summerer alle stigningene, men det annser jeg som litt feilbruk. Man får tross alt meter ned og på den måten.


Grunnen til at man snakker om høydemeter er selvsagt pga den ekstra energien brukt for å løfte x antall kg opp en høydemeter, for uansett bruker man energi for å kjøre bortover. Og med ellbiler får man uansett regenerert energi på negativ stigning, altså når man kjører nedover. Man beregner at man får tilbake ca 80 % av energien brukt for å gå oppover 1 høydemeter på samme negative høydemeter.


Begrepet kommer forresten av det engelske begrepet "Vertical metre":

https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical_metre


I sykling betyr begrepet "høydemeter" hvor mange vertikale meter du har syklet oppover, og ser helt bort fra nedoverbakker. Det ser en også på apper som Strava osv. Blir ofte brukt for å se hvor mye en har klatret i løpet av en dag. Kan f.eks stå 800 høydemeter selv om en aldri har vært over 200moh en dag....


Kan ikke gå god for feil bruk av begreper, men det er altså det som kalles totale høydemeter, som jeg skrev i innlegget. Høydemeter er altså avstanden mellom laveste og høyeste punkt i loddrett posisjon, og tar ikke for seg forskyvning i horisontal retning.

Er alltid en fordel at man bruker begrepene likt, om man skal ha en fornuftig diskusjon på dette, og da er det å foretrekke at man ikke bruker den feile tolkningen.

PS! En syklist vil trille nedover, på samme måte som en bil i fri, men man kan alltids tråkke for å øke farten, og man forbruker da mere energi, på samme måte som ice-kjøretøy før man del-elektrifiserte og fikk motorkutt til det var behov for motoren igjen for å opprettholde farten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. september 2020, klokken 22:15
Syklister/løpere regenererer ikke noe energi nedover.

Syklister ruller ihvertfall fort nedover, for oss som løper er nedoverbakker som er noe brattere enn de helt slakkeste bare en ulempe da det er ganske slitsomt for bena å løpe nedover ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geirci2

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Magnus Hansen

«Significant production risk" er vel en fin måte å si «forsinkelse» på... Så vi kan vel regne med at europeiske Model Y blir levert fra Kina en god stund før det er skikkelig produksjonsvolum i Berlin.

pekle

Blir interessant å se hvor mange som da eventuelt tar ut en Kina-Y vs. hvor mange som heller vil ha 4680 og venter.

makki

mitt spørsmål at 4680 blir tilgjengelig fra første tmy fra Berlin? Batteri dagen musk har sagt planlagt av produksjon slutten av 2021 skal produsere stort fra 2022, og plustlig en mnd senere endret til 4/5 mnd? Tror ikke det, tmy fra Berlin skal ha 4680  men ikke fra første stund.

pekle

#85
Sitat fra: makki på onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:26
mitt spørsmål at 4680 blir tilgjengelig fra første tmy fra Berlin? Batteri dagen musk har sagt planlagt av produksjon slutten av 2021 skal produsere stort fra 2022, og plustlig en mnd senere endret til 4/5 mnd? Tror ikke det, tmy fra Berlin skal ha 4680  men ikke fra første stund.
Det er vel ikke akkurat snakk om volumproduksjon av Berlin-Y om 4-5 mnd. Og det var vel snakk om 100GWh i 2022, om de bare produserer 1/20 av det 2021 så er det likevel nok til å levere en del Y.

Musk promised "It will take about a year to reach the 10 Gigawatthour capacity," at the pilot plant.

Magnus Hansen

Sitat fra: makki på onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:26
mitt spørsmål at 4680 blir tilgjengelig fra første tmy fra Berlin? Batteri dagen musk har sagt planlagt av produksjon slutten av 2021 skal produsere stort fra 2022, og plustlig en mnd senere endret til 4/5 mnd? Tror ikke det, tmy fra Berlin skal ha 4680  men ikke fra første stund.

Det er såpass store og grunnleggende forskjeller i produksjon at de neppe ønsker å produsere noen måneder med gamle celler og så bytte til nye. Da tar de nok heller å sender Yer produsert andre steder (Kina ifølge rykter) mens de gradvis trapper opp produksjonen av Y med 4680 i Europa. Da blir det en miks av biler på det europeiske markedet, men de trenger ikke å bygge om produksjonslinjene noe sted.

tornaldo

Tar gjerne en Model Y fra Kina tidlig 2021, så lenge ikke Berlin leverer ut biler bare noen få mnd etter med nytt batteri, inkludert bedre rekkevidde og kraft.

Men vi vet vel kanskje mer mot nyåret, før det uansett er aktuelt med Y fra Kina.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magnus Hansen

Tipper både rekkevidde og kraft blir nøyaktig det samme for 4680 bilene som for Kinabiler. Det blir jo ikke mer rekkevidde hvis ikke Tesla putter inn flere kWh i bilene. Og det trenger er ikke å gjøre. Og at cellene gir en mulighet for å ta ut mer effekt, betyr ikke at de kommer til å gjøre det. Vi må huske at hovedgrunnen til at Tesla gjør endringene er å kunne produsere billigere. Så et mer sannsynlig utfall er at bilene går ned i pris etterhvert.

lirekassa

Sitat fra: makki på onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:26
mitt spørsmål at 4680 blir tilgjengelig fra første tmy fra Berlin? Batteri dagen musk har sagt planlagt av produksjon slutten av 2021 skal produsere stort fra 2022, og plustlig en mnd senere endret til 4/5 mnd? Tror ikke det, tmy fra Berlin skal ha 4680  men ikke fra første stund.

Tror de kommer med 4680 fra første stund, men tar nok litt tid før de får opp volum. Håper de server Norge fra denne, vi har ikke så mye salg, men har vært et flaggskip for industrien og bør fortsatt bli prioritert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA