Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Etron eller TMX100

Startet av Morten80, lørdag 08. august 2020, klokken 22:56

« forrige - neste »

Morten80

Heisan,

Som flere andre her tidligere er jeg fossil fyren som nå vurderer å gå over på 100% elektrisk. Vår familie på 4 (1 barnesete) har kun behov for 1 bil. Og vi ønsker rekkevidde, plass, 4x4 og hengerfeste.

Jeg jobb pendler til Stavanger fra Vestfold og har da landet på de 2 nåværende modeller som jeg mener er aktuell. Audi Etron 55 eller en TMX90/100.
Ser også mye nytt er på veg innenfor kort tid. VW ID4, Skoda Enyak med flere.

Har også reserverings slot rundt 6000 på nye Skoda Enyak, men vi har solgt vår nåværende bil, så er for tiden bil løs. Så ser det som lite trolig at det vil være aktuelt å vente på Skoda.

Føler meg veldig usikker på valg og pris. Det er ca 1 år til biler som TMY, Skoda, VW med flere er på plass med biler i 500km segmentet med hengerfeste. Er dette en tid det er dumt å kjøpe en 1-2 år gammel elbil, nå som konkurransen blir større? Ser også for meg at en del TMX eiere skal bytte til TMY. Og at bruktmarkedet da kanskje vil falle i en periode?
Hva tror dere potensielt skje med prisene det neste året?

Jeg leser at mange er misfornøyd med Tesla sin kundeservice, litt lakk problem og annet småtteri,  hvor andre mener dette har forbedret seg. De jeg kjenner som kjører Tesla er veldig fornøyd. Og alle mener at man bør velge Tesla på grunn av at Tesla ligger langt foran andre på teknologi og med sitt ladenettverk!?

Audi er jo også en fin bil med mulighet for skiboks. Men leste en test utført av broom mellom Tesla, jaguar og Audi. Og ble litt skremt når man leser ladetiden er opptil dobbelt så lang på annet en Tesla. https://www.tv2.no/a/10383550/

Har dere noen gode tips, erfaringer og kunnskap som kan deles?
Har vurdert å eventuelt ta over en leasingbil som har igjen ca 1 år for å kjøpe meg litt tid. Men usikker på om det er noen vits.
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

Orbit

Ladesituasjonen for e-tron har blitt bedre bare på det drøye året som har gått siden Brooms artikkel ble skrevet. Selv om Tesla leder klart i antall tilgjengelige ladere med høy effekt, er det per i dag ca 150 lynladere tilgjengelig i sør-Norge for e-tron. Strekningen Stavanger-Vestfold er godt utbygd.

Du kan også ta en titt på Motor sine tester av disse to, som delvis er av nyere dato:
https://motor.no/elbil-elbiltest2020-lading/mangler-x-faktor/172909
https://motor.no/audi-e-tron-elbil-rekkeviddetest/ladehastigheten-kompenserer/172319
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Jeg tror valget mellom disse handler om man verdsetter tradisjonell premium, eller bil v2.0.

Rent objektivt er Tesla best på innvendig plass, og så har man selvfølgelig ladenettverket som er både brukervennlig og billig. Audi sliter med ustabil app. Slikt bare virker på Tesla.

Jeg vil anbefale å prøve begge, for å se hva du trives best med. Når det gjelder Tesla, ville jeg gått for en fra våren 2018 eller nyere, med MCU 2. Alternativt Raven, mai 2019 eller nyere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

#3
Prøv begge og se hva som treffer deg best. Objektivt sett vil begge gjøre nytten mht de grunnleggende behovene/funksjonene du skisserer. Resten handler om hvordan du vekter det det ene over det andre.

Personlig var jeg solgt etter prøvekjøring/lån av TMX. (Hadde i 2,5 år). Stod på venteliste på e-tron helt fra starten av - prøvekjørte e-tron senere og personlig så jeg ikke helt fordelene ved å bytte.

Men fra fossil til TMX eller e-tron, så er det ett fett. Lykke til med valget - det blir bedre enn det du har i dag :)

Tesla har for øvrig en klar objektiv fordel ifm mye langkjøring mtp enklere ladeprosess, pris/forbruk og fleksibilitet mht ladenettverk og lademuligheter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Sitat fra: Orbit på lørdag 08. august 2020, klokken 23:31
Ladesituasjonen for e-tron har blitt bedre bare på det drøye året som har gått siden Brooms artikkel ble skrevet. Selv om Tesla leder klart i antall tilgjengelige ladere med høy effekt, er det per i dag ca 150 lynladere tilgjengelig i sør-Norge for e-tron. Strekningen Stavanger-Vestfold er godt utbygd.

Du kan også ta en titt på Motor sine tester av disse to, som delvis er av nyere dato:
https://motor.no/elbil-elbiltest2020-lading/mangler-x-faktor/172909
https://motor.no/audi-e-tron-elbil-rekkeviddetest/ladehastigheten-kompenserer/172319
Bedre, men fortsatt elendig. Husk at alle andre med elbil de neste årene skal lade på de samme få laderne.

Først når «de andre» etablerer ladeparker med 40+ ladere begynner jeg å få tro på at det går an

Thomas Parsli

2
Sitat fra: Morten80 på lørdag 08. august 2020, klokken 22:56

Har dere noen gode tips, erfaringer og kunnskap som kan deles?
Har vurdert å eventuelt ta over en leasingbil som har igjen ca 1 år for å kjøpe meg litt tid. Men usikker på om det er noen vits.

Prøvekjøring er den eneste måten å forstå forskjellen på E-55 og Model X. Det er neste umulig å like/sette pris på begge bilene, spesielt hvis du eier en av de ;)

Med dagens lave rente ville jeg heller kjøpt ny bil enn en brukt, men regn på dine rentekostnader før du gjør det. Disse bilene er dyre i drift og garanti er mye verd.

Når det gjelder historier om hvor elendig servicen til Tesla er, er det ofte de samme som blir resirkulert (en håndfull personer som stadig er/var i media). Jeg opplever servicen som bedre enn Toyota, Møller og Birger N Haug (som jeg har hatt erfaring med).

Vi valgte TMX pga. plass innvendig, bagasjeplass, ladenettverket (har kjørt elbil i 16 år og var grundig lei ladetull) og interiøret. Jeg synes E-55 fremstår som en gammel fossilbil med elmotor (både utvendig og innvendig), men som de sier på internett — YMMMV :D
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

z4rd

Støttes! Bare vær obs på at det er forskjeller mellom de ulike årsmodellene på TMX. Tesla har gjort fortløpende endringer/utbedringer, og TMX har vært på markedet siden 2016, mens e-tron kom i 2019 :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Morten80

Takk for gode svar og tips alle sammen.
Greit å få info før man legger sitt eget fundament i denne jungelen av modeller og versjoner. 😅

Jeg hadde en Tesla 3 performance på prøve 1 dag, og tok en altfor kort liten tur med TMX etterpå. Tror jeg skal dra tilbake å prøve og se på TMX bedre.
Har også kontaktet Audi lokalt for prøvekjøring og visning.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 09. august 2020, klokken 10:30

Med dagens lave rente ville jeg heller kjøpt ny bil enn en brukt, men regn på dine rentekostnader før du gjør det. Disse bilene er dyre i drift og garanti er mye verd.


Vet disse bilene ikke er «billige». Men hva legger du i at disse bilene er dyre i drift? Mener å ha lest at det er så utrolig mye mindre som kan gå i stykker på en EL vs Fossil. Og batteriene har vel 8 år garanti? 🧐 på fossilbil regner man vel det største prisfallet de første året, er det ikke slik på EL?
Har sett på eksempelvis TMX brukt 2019, med ca 20-25.000km. Ca 800-840.000 vs +1mill som ny nå ser jeg. Samme på Etron. Der ligger vel 1 år med lav km på ca 720.000kr




2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

elbil-1

#8
Sitat fra: z4rd på søndag 09. august 2020, klokken 06:16
Tesla har for øvrig en klar objektiv fordel ifm mye langkjøring mtp enklere ladeprosess, pris/forbruk og fleksibilitet mht ladenettverk og lademuligheter.

Dette er helt klart det stooore fordelselementet tesla har!

De er overlegent best på en enkel kjøre og ladeopplevelse. Deg er bare å kjøre i vei og når du trenger lading ser du på kartet hvor nærmeste lder er og om deg er ledige ladere.

I tillegg er det bare å plugge i kabelen og så lader den i vei. Ingen apper, brikker, sms eller noe annet plunder og heft.

Og så lades det raskt!

Det er rett og slett problemfri kjøreopplevelse!

Og ladeprisen er enkel å forstå og billigst i markedet!  1,65-1,80 pr kwh avhengig av hvor i landet du lader.  Langt under halvprten av de andre ladeleverandørene.

Hvis du først er i tesla sitt prisnivå OG regelmessig skal kjøre langt og lade, såhaddejeg aldri vurdert noe annet enn en tesla

turfsurf

#9
Sitat fra: Morten80 på søndag 09. august 2020, klokken 13:14
Vet disse bilene ikke er «billige». Men hva legger du i at disse bilene er dyre i drift? Mener å ha lest at det er så utrolig mye mindre som kan gå i stykker på en EL vs Fossil.
Dette er store, tunge biler med dertil dyre komponenter. Men det er ikke annerledes enn for tilsvarende fossilbiler. Luftfjæring og andre understellskomponenter er ganske dyre. Dekk, bremser og forsikring er og ganske kostbart. Har man en slik bil utenfor garanti er det greit å sette av noen titalls lapper for reparasjoner og vedlikehold i året.

Ellers er det veldig forskjellige biler, de bør prøves grundig. Har kjørt TMX 100 i 90k km, I-Pace 11k km, og har prøvekjørt etron og EQC en dag hver.

Totalt sett er TMX favoritten, grunnet teknologi og luftig førerplass.  Det er ganske stor forskjell på 90 og 100 både på rekkevidde og ladefart, mere enn tallene tilsier.

I-Pace er en fantastisk kjøremaskin, men sliter med teknologi. Nyeste utgaven skal dog ha fått forbedret infotainment og har bedre AC lading, men fremdeles dårlig på hurtiglading. Kan ikke anbefale den hvis man hurtiglader mye og kjører lange turer (50-60 mil går helt fint). Synes dog de har priset seg ut.

EQC er bra både på komfort og kjøreopplevelse, og er ett godt valg hvis den er stor nok.

Etron er og ekstremt god på komfort, er kjedelig å kjøre, oppleves veldig som en elbil som egentlig vil være fossil. Mangel på enpedal og opplevelsen fra førerplass ble dealbreaker for meg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Morten80

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. august 2020, klokken 21:39
Sitat fra: Morten80 på søndag 09. august 2020, klokken 13:14
Vet disse bilene ikke er «billige». Men hva legger du i at disse bilene er dyre i drift? Mener å ha lest at det er så utrolig mye mindre som kan gå i stykker på en EL vs Fossil.
Dette er store, tunge biler med dertil dyre komponenter. Men det er ikke annerledes enn for tilsvarende fossilbiler. Luftfjæring og andre understellskomponenter er ganske dyre. Dekk, bremser og forsikring er og ganske kostbart. Har man en slik bil utenfor garanti er det greit å sette av noen titalls lapper for reparasjoner og vedlikehold i året.


Takk for tilbakemelding. Jeg ser jo absolutt dette. Har kjørt Volvo V70,XC70,XC60,XC90 i 15-20 år, og merker jo de også begynner å koste. Til tider mye når de har gått en del.

Jeg har tidligere pleid å kjøpe bil som nærmer seg utløp på garanti. Og hatt min sikkerhet i kasko pluss forsikring. Men når man begynner å legge sammen alle tusen lappene som flyr avgårde etterhvert, så blir det rimelig mye.

Har snakket med en Audi Etron eier som kjører en del distanse i dag, og han også mener at Etron kommer litt til kort på rekkevidden. 😐
Så det heller mer mot TMX.

Så som noen skrev tidligere så er det greit om man ikke går for helt ny å sikte på medio 2018, evt 2019 raven?
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

z4rd

Hvis 2019 Raven er innenfor budsjettet ditt, så er denne å anbefale. Det er en smidigere bil, spesielt mtp forbedret understell og rekkevidde.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Morten80

Sitat fra: z4rd på mandag 10. august 2020, klokken 06:43
Hvis 2019 Raven er innenfor budsjettet ditt, så er denne å anbefale. Det er en smidigere bil, spesielt mtp forbedret understell og rekkevidde.

Ok. Og hvordan vet jeg det er en Raven uten at det er oppgitt i annonsen? Registrert etter mai 2019?

Sitat fra: automat på søndag 09. august 2020, klokken 00:08

Når det gjelder Tesla, ville jeg gått for en fra våren 2018 eller nyere, med MCU 2. Alternativt Raven, mai 2019 eller nyere.

Ok. Så om det ikke blir helt ny, så tidlig 2018?
Da ser man etter MCU2?
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

turfsurf

Raven ser man på adaptiv demping (auto, sport, comfort innstilling).

Ellers er det MCU2 som gjelder ja, produsert f.o.m. mars 2018.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

På Raven: Hvis jeg har forstått det riktig bør det vel stå Dual Motor bak i stedet for 100D, hvis dekalene ikke er blitt tuklet med da :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA