Audi Etron eller TMX100

Startet av Morten80, lørdag 08. august 2020, klokken 22:56

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Morten80 på lørdag 08. august 2020, klokken 22:56
Heisan,

Som flere andre her tidligere er jeg fossil fyren som nå vurderer å gå over på 100% elektrisk. Vår familie på 4 (1 barnesete) har kun behov for 1 bil. Og vi ønsker rekkevidde, plass, 4x4 og hengerfeste.

Jeg jobb pendler til Stavanger fra Vestfold og har da landet på de 2 nåværende modeller som jeg mener er aktuell. Audi Etron 55 eller en TMX90/100.
....

Audi er jo også en fin bil med mulighet for skiboks. Men leste en test utført av broom mellom Tesla, jaguar og Audi. Og ble litt skremt når man leser ladetiden er opptil dobbelt så lang på annet en Tesla. https://www.tv2.no/a/10383550/

Mye har hendt siden artikkelen du linker til. Mye faktafeil, også. Nei, du lader ikke TMX full på 45-60 minutter.
Fastned har satt opp typisk ladekurve for Model X: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/205418987-Charging-with-a-Tesla-Model-S-X Dette er da gitt at man lader på en CCS-lader (lynlader) som enten er de aller nyeste ladestasjonene til Tesla, eller noe som tilhører Ionity eller andre. De tradisjonelle ladestolpene til Tesla vil gi Model X max ca 120 kW effekt.
Til sammenligning er ladekurven til e-tron 55 som følger:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Ladenettverket i Norge er forholdsvis godt i sørlige halvdelen av landet vårt, når det gjelder lynladere. Tips: lek deg litt med ABRP (Abetterrouteplanner). Der legger du inn bil, og bruker den som ruteplanlegger. Så får du opp ladeanbefalinger underveis.

Fra Vestfold til Stavanger antar jeg du kjører E18/E39. Med e-tron holder det med ett ladestopp underveis. På strekningen har du 7-8 lokasjoner å velge mellom dersom du kjører e-tron 55 og skal velge deg lynlader (150kW).
På sommeren kan det holde med 10-15 minutter lading. På vinteren 20-30 minutter.

Er e-tron kjedelig å kjøre som turfsurf mener? Nei, mener jeg. Da er TMX verre. Begge er store biler, mer ment for komfort og plass. e-tron vinner på mer komfort.

Min eneste anbefaling er at du får lånt begge bilene fra en dag til en annen, og satser på å få kjørt litt.

Jeg har gjort samme vurderingen selv, og er familie på 4 (to voksne og to barn, med barnesete på begge). e-tron har nok plass for oss, selv på langferie. Det som tippet oss over fra TMX til e-tron var:
- komfort. e-tron er langt stillere innvendig
- Head Up Display.
- Mye bedre lys. Matrix-LED'ene til Audi e-tron er milevis over lysløsningen til Tesla
- 360-kamera. Utrolig kjekt å ha lett tilgang til kamera rundt hele bilen når man skal parkere eller navigere på trange områder.
- Skiboks-mulighet, eller takstativ. Men så er vi på ski 2-5 ganger ukentlig i vinterhalvåret. Skistativ eller skiboks på hengerfestet er særdeles dårlig løsning på norske, små parkeringsplasser, og ville betydd at vi måtte tatt det av hengerfestet hver gang vi kjører bilen inn i garasja, med mindre vi ønsker å la garasjeporten stå åpen til enhver tid.

Ladenettverket til Tesla er kjekt å ha tilgang til, men det kommer jo an på behov. Vi klarer oss utmerket godt uten. Selv på bilferie i Norge i sommer.

Begge bilene er supre biler, og alt koker ned til den enkeltes behov og følelser.

Hadde jeg selv vært langpendler typ Vestfold-Stavanger, så hadde jeg hatt komfort ganske høyt oppe, og valgt e-tron.

Øyvind.h

Som flere andre her tidligere er jeg fossil fyren som nå vurderer å gå over på 100% elektrisk.
Ettersom du kommer rett fra fossilbil tipper jeg du ikke vil mislike Audis tilnærming til regenerering slik en som har kjørt Tesla en stund vil gjøre. Audien har svak regenerering og du må hoppe mer mellom gass og brems, slik du er vant med fra fossil. Det er en vanesak, men jeg ble ikke komfortabel i Audien fordi den føltes fossil å kjøre.

Vår familie på 4 (1 barnesete) har kun behov for 1 bil. Og vi ønsker rekkevidde, plass, 4x4 og hengerfeste.
Model X har mye mer plass enn Audien, spesielt i bagasjerommet. 180 liters frunk + gigantisk bagasjerom. Selv 7-seter X har større bagasjerom enn Audien.
Hengerfeste på X`en tar også 450kg mer enn Audien.

Men - om dere bare er 4 i familien og det ikke er slik at ungene vil ha med venner på tur vil jeg tro Audien holder i lange baner plassmessig. Og hengervekt er helt avhengig av om du har spesielle behov og ønsker. Har du en enkel 1000-1500kg henger er det jo ikke behov for 2,25t hengervekt. Har du som meg en 2 tonns boggihenger og gjerne henter pukk og andre ting selv kan 1800kg bli snaut. Men i praksis er det ikke så stor forskjell. Eneste måtte være om du har en båt på akkurat 2 tonn som du skal transportere over lengre distanser slik at en kjører ulovlig med en, og lovlig med den andre. Antakelig ikke så viktig eller sannsynlig vil jeg tro.

Jeg jobb pendler til Stavanger fra Vestfold og har da landet på de 2 nåværende modeller som jeg mener er aktuell. Audi Etron 55 eller en TMX90/100.
På så lange distanser er komfort viktig vil jeg tro. Audien er godt støydempet og har gode seter. Den har også matrix lys som høres fornuftig ut om du pendler den distansen vinterstid. På flere områder er Audien en bedre pendlerbil.
Men - det kommer også an på hvor langt du skal kjøre. Avhengig av distanse kan det være slik at X100D eller LR X kommer frem fint uten lading, mens Audien må lade. Det kan ha en vesentlig å slippe å tenke på lading om du pendler ofte. Tesla har også den klart enkleste ladingen, både mtp planlegging og bruk. Og prisen er mye lavere enn kommersielle ladere.
Når du har kjørt Model X med panoramarute får en litt bunkers-følelse i andre biler. Bilen kan etterisoleres for mindre støy, en kan velge støysvake dekk, og Teslas autopilot er langt bedre enn det Audi leverer. Selvkjørende egenskaper vil jeg tro du verdsetter høyt om du skal kjøre langt, ofte, på gode veier.

Jeg leser at mange er misfornøyd med Tesla sin kundeservice, litt lakk problem og annet småtteri,  hvor andre mener dette har forbedret seg. De jeg kjenner som kjører Tesla er veldig fornøyd. Og alle mener at man bør velge Tesla på grunn av at Tesla ligger langt foran andre på teknologi og med sitt ladenettverk!?
Min X var ikke feilfri, og jeg vil kanskje tro du må påregne mer feil på en X enn en ny E-tron. Det er riktignok ganske mange som rapporterer om små og store feil på Audien, så den virker ikke problemfri selv det også er eiere som rapporterer om problemfrie biler. Jeg gir fortsatt en knepen fordel til Audi her, for Tesla gjør en del valg på konstruksjonssiden som ikke er helt gode.

Audi er jo også en fin bil med mulighet for skiboks. Men leste en test utført av broom mellom Tesla, jaguar og Audi. Og ble litt skremt når man leser ladetiden er opptil dobbelt så lang på annet en Tesla.

Audien lader raskt, veldig raskt. Så lenge det er 150kW+ lader og batteriet er varmt. Om du må lade tidlig på turen, eller lade til høy prosent, er Audien best. Lader du sent på turen og/eller ikke har behov for å lade helt opp kan ladingen være i favør Model X. Eneste du bør vurdere her er hvor laderne står, antallet ladere der du ønsker å lade, pris, enkelhet osv. Med X`en kan du lade både på Teslas ladere og på alle kommersielle ladere. Dvs. fleksibilitet til å velge enkelhet og pris, eller bekvemmelighet med lading akkurat der du vil stoppe. Eldre Model X krever en oppgradering til 3550,- for å lade på kommerse ladere.

Har vurdert å eventuelt ta over en leasingbil som har igjen ca 1 år for å kjøpe meg litt tid. Men usikker på om det er noen vits.
Ingen dum strategi det heller, så lenge bilen du overtar er feilfri så du slipper kostnader ved innlevering. Introduksjon av Model Y og diverse andre modeller kan gi prispress både på nye og brukte biler. Krona har styrket seg en del, og det er ikke utenkelig at den styrkes videre. Det vil også gi prisfall på nye biler.

Avslutningsvis vil jeg anbefale at du prøver begge bilene, helst på en helgetur eller i hvert fall en hel dag. Da får du godt grunnlag for å sammenligne. Med unger i barnesete har jeg satt utrolig stor pris på falkevingedørene, som gir stor åpning, lett innlasting/feste unger, du står under tak når det regner osv. Du slipper også at ungene smeller opp dørene inn i andre biler/ting, for de styres automatisk med sensorer. Men noen ulemper har de også. Har du lav garasje (under 220-230cm) vil de ikke åpnes helt opp og gir en smalere inngang. Feilraten virker lav, men min hadde noe lakkslitasje som nok bør følges opp eller dekkes med noen års mellomrom. Men min var en av de første Model X`ene, så nye virker bedre.

Ski hadde jeg i skipose på hengerfeste. Velger du 6-seter kan du ha ski i skipose mellom setene. Velger du nyere 5 eller 7 seter kan du slå ned setene. Eldre model X har hel-elektriske stoler på rad to med meget god komfort, tilt, lengdejustering osv. Men de kan ikke felles ned. Passer bra for større barn/ungdom og voksne.

Jeg tipper du blir godt fornøyd uansett hvilken av dem du velger. Begge har sine styrker og svakheter. E-tron synes jeg personlig er lekker og gjennomført designmessig eksteriørt. Interiøret synes jeg også er fint, men infotainment følte jeg var gammeldags. Det store moderne infotainment systemet i X er vanedannende og meget bra.

Om du ikke har hytte i ei steinrøys og klarer deg med plassen bør du også vurdere EQC. Jeg byttet fra X til EQC og er veldig fornøyd med den. Men den hurtiglader tregere enn E-tron og har litt mindre bagasjerom. Rekkevidden er noe bedre enn E55 sommer og noe dårligere vinter. Komforten er høyere og det virket relativt lett å få gode rabatter (5-8%).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Morten80

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 10:31
Som flere andre her tidligere er jeg fossil fyren som nå vurderer å gå over på 100% elektrisk.
Ettersom du kommer rett fra fossilbil tipper jeg du ikke vil mislike Audis tilnærming til regenerering slik en som har kjørt Tesla en stund vil gjøre. Audien har svak regenerering og du må hoppe mer mellom gass og brems, slik du er vant med fra fossil. Det er en vanesak, men jeg ble ikke komfortabel i Audien fordi den føltes fossil å kjøre.

Vår familie på 4 (1 barnesete) har kun behov for 1 bil. Og vi ønsker rekkevidde, plass, 4x4 og hengerfeste.
Model X har mye mer plass enn Audien, spesielt i bagasjerommet. 180 liters frunk + gigantisk bagasjerom. Selv 7-seter X har større bagasjerom enn Audien.
Hengerfeste på X`en tar også 450kg mer enn Audien.

Men - om dere bare er 4 i familien og det ikke er slik at ungene vil ha med venner på tur vil jeg tro Audien holder i lange baner plassmessig. Og hengervekt er helt avhengig av om du har spesielle behov og ønsker. Har du en enkel 1000-1500kg henger er det jo ikke behov for 2,25t hengervekt. Har du som meg en 2 tonns boggihenger og gjerne henter pukk og andre ting selv kan 1800kg bli snaut. Men i praksis er det ikke så stor forskjell. Eneste måtte være om du har en båt på akkurat 2 tonn som du skal transportere over lengre distanser slik at en kjører ulovlig med en, og lovlig med den andre. Antakelig ikke så viktig eller sannsynlig vil jeg tro.

På så lange distanser er komfort viktig vil jeg tro. Audien er godt støydempet og har gode seter. Den har også matrix lys som høres fornuftig ut om du pendler den distansen vinterstid. På flere områder er Audien en bedre pendlerbil.
Men - det kommer også an på hvor langt du skal kjøre. Avhengig av distanse kan det være slik at X100D eller LR X kommer frem fint uten lading, mens Audien må lade. Det kan ha en vesentlig å slippe å tenke på lading om du pendler ofte. Tesla har også den klart enkleste ladingen, både mtp planlegging og bruk. Og prisen er mye lavere enn kommersielle ladere.
Når du har kjørt Model X med panoramarute får en litt bunkers-følelse i andre biler. Bilen kan etterisoleres for mindre støy, en kan velge støysvake dekk, og Teslas autopilot er langt bedre enn det Audi leverer. Selvkjørende egenskaper vil jeg tro du verdsetter høyt om du skal kjøre langt, ofte, på gode veier.

Jeg leser at mange er misfornøyd med Tesla sin kundeservice, litt lakk problem og annet småtteri,  hvor andre mener dette har forbedret seg. De jeg kjenner som kjører Tesla er veldig fornøyd. Og alle mener at man bør velge Tesla på grunn av at Tesla ligger langt foran andre på teknologi og med sitt ladenettverk!?
Min X var ikke feilfri, og jeg vil kanskje tro du må påregne mer feil på en X enn en ny E-tron. Det er riktignok ganske mange som rapporterer om små og store feil på Audien, så den virker ikke problemfri selv det også er eiere som rapporterer om problemfrie biler. Jeg gir fortsatt en knepen fordel til Audi her, for Tesla gjør en del valg på konstruksjonssiden som ikke er helt gode.

Audi er jo også en fin bil med mulighet for skiboks. Men leste en test utført av broom mellom Tesla, jaguar og Audi. Og ble litt skremt når man leser ladetiden er opptil dobbelt så lang på annet en Tesla.

Audien lader raskt, veldig raskt. Så lenge det er 150kW+ lader og batteriet er varmt. Om du må lade tidlig på turen, eller lade til høy prosent, er Audien best. Lader du sent på turen og/eller ikke har behov for å lade helt opp kan ladingen være i favør Model X. Eneste du bør vurdere her er hvor laderne står, antallet ladere der du ønsker å lade, pris, enkelhet osv. Med X`en kan du lade både på Teslas ladere og på alle kommersielle ladere. Dvs. fleksibilitet til å velge enkelhet og pris, eller bekvemmelighet med lading akkurat der du vil stoppe. Eldre Model X krever en oppgradering til 3550,- for å lade på kommerse ladere.

Har vurdert å eventuelt ta over en leasingbil som har igjen ca 1 år for å kjøpe meg litt tid. Men usikker på om det er noen vits.
Ingen dum strategi det heller, så lenge bilen du overtar er feilfri så du slipper kostnader ved innlevering. Introduksjon av Model Y og diverse andre modeller kan gi prispress både på nye og brukte biler. Krona har styrket seg en del, og det er ikke utenkelig at den styrkes videre. Det vil også gi prisfall på nye biler.

Avslutningsvis vil jeg anbefale at du prøver begge bilene, helst på en helgetur eller i hvert fall en hel dag. Da får du godt grunnlag for å sammenligne. Med unger i barnesete har jeg satt utrolig stor pris på falkevingedørene, som gir stor åpning, lett innlasting/feste unger, du står under tak når det regner osv. Du slipper også at ungene smeller opp dørene inn i andre biler/ting, for de styres automatisk med sensorer. Men noen ulemper har de også. Har du lav garasje (under 220-230cm) vil de ikke åpnes helt opp og gir en smalere inngang. Feilraten virker lav, men min hadde noe lakkslitasje som nok bør følges opp eller dekkes med noen års mellomrom. Men min var en av de første Model X`ene, så nye virker bedre.

Ski hadde jeg i skipose på hengerfeste. Velger du 6-seter kan du ha ski i skipose mellom setene. Velger du nyere 5 eller 7 seter kan du slå ned setene. Eldre model X har hel-elektriske stoler på rad to med meget god komfort, tilt, lengdejustering osv. Men de kan ikke felles ned. Passer bra for større barn/ungdom og voksne.

Jeg tipper du blir godt fornøyd uansett hvilken av dem du velger. Begge har sine styrker og svakheter. E-tron synes jeg personlig er lekker og gjennomført designmessig eksteriørt. Interiøret synes jeg også er fint, men infotainment følte jeg var gammeldags. Det store moderne infotainment systemet i X er vanedannende og meget bra.

Om du ikke har hytte i ei steinrøys og klarer deg med plassen bør du også vurdere EQC. Jeg byttet fra X til EQC og er veldig fornøyd med den. Men den hurtiglader tregere enn E-tron og har litt mindre bagasjerom. Rekkevidden er noe bedre enn E55 sommer og noe dårligere vinter. Komforten er høyere og det virket relativt lett å få gode rabatter (5-8%).

Fantastisk! For et svar. Takker for tiden du brukte på å sette deg inn i mitt innlegg og svare underveis. Har avtalt møte og prøvekjøring på både Tesla og Audi nå. Og skal forsøke å ha is i magen til 1 september bare for å se avduking og informasjon på Skoda Enyak. Regner med VW ID4 ligger rett rundt hjørnet også.
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

Thomas Parsli

Sitat fra: Morten80 på mandag 10. august 2020, klokken 13:22
Og skal forsøke å ha is i magen til 1 september bare for å se avduking og informasjon på Skoda Enyak. Regner med VW ID4 ligger rett rundt hjørnet også.

Disse bilene risikerer du å få utlevert først om et år (sent 2. kvartal 2021), bare så det er sagt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tromsø

Vi er familie på 4 med to små barn i barneseter. Vi må ha mulighet til takstativ (sykler, kajakker og takboks) så da ble dessverre måsevingene på X en dealbreaker for oss. Kunde heller ikke vente på model Y så da ble det en Etron på oss.

Konklusjonen er: etron er en meget familievennlig bil, 4x4 og god bakkeklaring, den lader raskt men har kortere rekkevidde enn Teslaene og har dårligere ladenettverk.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på mandag 10. august 2020, klokken 09:56
De tradisjonelle ladestolpene til Tesla vil gi Model X max ca 120 kW effekt.
Nei, har ladet X 100 med 140kW+ på SuC v2 flere ganger. Ikke at det har veldig stor betydning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tromsø på mandag 10. august 2020, klokken 14:14
Vi er familie på 4 med to små barn i barneseter. Vi må ha mulighet til takstativ (sykler, kajakker og takboks) så da ble dessverre måsevingene på X en dealbreaker for oss. Kunde heller ikke vente på model Y så da ble det en Etron på oss.

Konklusjonen er: etron er en meget familievennlig bil, 4x4 og god bakkeklaring, den lader raskt men har kortere rekkevidde enn Teslaene og har dårligere ladenettverk.

For de som liker Model X best av ulike grunner, så har Tysse lokk en kan kjøpe til tilhengerne som har takbøyler. Dermed kan en ha kajakkstativ oppå den (så er det bare å hekte av hengeren med kajakkene når en kommer hjem  :) ) eller en kan ha takboks oppå der, eller sykkelstativ...men klart - en kan jo da bare kjøre i 80km/t, men er vel litt ekkelt å kjøre fortere med 5 meter kajakk på taket uansett...

Fra Tysse:

• Lokk finnes i flere utgaver, fra flate aluminiumslokk til høye plastlokk og aluminiumslokk. De høye lokkene foretrekkes av de som trenger høy innvendig lastehøyde, for eksempel hvis du bruker hengeren din som garasje for scooterhengeren din. Flatt aluminiumslokk er perfekt å kombinere med Thule takrails og gjør det enkelt å transportere sykkel, kano og liknende.
[/i]
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 10:31
....

Da anbefaler jeg deg å prøve skikkelig e-tron sin kjøreassistent. Etter nærmere 10000 km i Model 3 med FSD i fjor, og litt over 10000 km i e-tron til nå, er mitt inntrykk at e-tron sin lane keeping og ACC er minst like bra som Tesla. Med Model 3 nektet min kone meg å bruke autopiloten da det ble for rykkete og ujevnt når det var litt trafikk. e-tron sin er slett ikke perfekt den heller, og den automatiske fartsgrensetilpasningen er så som så, og avslått. Og at den har sensor i rattet som føler fingrene er mer behagelig enn løsningen som Tesla må bruke hvor man med jevne mellomrom (hvert 10.-15. sekund) må nappe i rattet for å vise at man fremdeles følger med.

Regenerering og one-pedal-kjøring er smak og behag. Personlig føler jeg Audi har en god løsning med sin automatiske regenerering (og igjen, avslått fartsgrensetilpasning). Den coaster når man bare skal rulle. Bremser automatisk med regenerering når den oppdager at det er trafikk foran (selv om man ikke har ACC aktivert). Den bremser automatisk inn mot rundkjøringer og kryss.

Men igjen, smak og behag. Og man må selv finne hva man foretrekker.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på mandag 10. august 2020, klokken 15:15
Etter nærmere 10000 km i Model 3 med FSD i fjor, og litt over 10000 km i e-tron til nå, er mitt inntrykk at e-tron sin lane keeping og ACC er minst like bra som Tesla.
De er veldig forskjellige IMO. Med Audi er det ett rent assistentsystem, dvs du er sjåfør, bilen prøver å assistere.
Med Tesla er det motsatt.

På svingete landevei opplevde jeg at Audien ga opp hele tiden og var ubrukelig. Tesla er i motsatt ende veldig skyggeredd og bremser i hytt og pine av forskjellige grunner + manglende fartsgrense lesing.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Jeg er nok litt preget av at jeg har kjørt en AP1 Model X, som kjører nær feilfritt. Ikke tilstrekkelig komfortable filskift eller hastighetsendring, men fantombrems var det ikke noe av. Det var lett å vite når jeg burde ta over selv, og jeg hadde full tillit til den etter 5 år med nær feilfri kjøring. En drøm på langtur.
E-tron har jeg testet relativt begrenset, men etter at den skle over i den andre filen på ringveien og generelt virket litt ubesluttsom falt den igjennom sammenlignet med AP1.
EQC`en er ikke særlig bedre, bare så det er sagt. Tryggheten når jeg bruker den typen støttesystem er ikke den samme, men som du påpeker turfsurf er det tilnærmingen som er forskjellig. Som førerstøtte funker det fint. Den hjelper deg å holde deg i rett fil og kan være "selvkjørende" i korte intervaller. Men jeg har ikke samme tryggheten til å slappe av som i X`en.
Kona har ett ufravikelig krav og det er rattvarme. Slik jeg forstår det kan en ikke få rattvarme om en vil ha adaptiv cruise.

Når det gjelder motstand er EQC`en lik som Teslaen. Dvs. den kjenner etter bevegeles. Men så lenge jeg holder på rattet får jeg ikke opp noen varsler. Antakelig fordi den kjenner vektmotstanden når jeg holder på rattet, så det er ikke noe jeg tenkte særlig på i noen av dem.

Automatisk regenerering gjorde flere feil når jeg prøvekjørte, så den deaktiverte jeg. Det er sikkert en vanesak, men når regenereringen varierte fra forbilledlig til svært ugunstig savnet jeg god regenerering uten bruk av brems. Men - Audi har samlet sett sterkere regenerering når en tar med det en får med bremsepedalen, og de tillater hardere bruk av batteriet. Ned fra hytta vil eksempelvis X`en begrense regenereringen slik at den fysiske bremsen må brukes noe. Med E-tron (og EQC) regenererer den hele veien ned. Gjenstår bare å teste det samme i -20 etter noen dager på hytta, men selv på sommeren la Tesla sterkere begrensning på langvarig høy regenerering mot slutten av eierskapet.

Jeg skulle gjerne hatt padder bakpå rattet i Teslaen slik jeg har i EQC`en. Så jeg kan velge kjapt og enkelt mellom fri trilling eller solid regenerering uten bruk av bremsepedalen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. august 2020, klokken 21:39
[
I-Pace er en fantastisk kjøremaskin, men sliter med teknologi. Nyeste utgaven skal dog ha fått forbedret infotainment og har bedre AC lading, men fremdeles dårlig på hurtiglading. Kan ikke anbefale den hvis man hurtiglader mye og kjører lange turer (50-60 mil går helt fint). Synes dog de har priset seg ut.

Med de siste oppdateringene så synes jeg teknologien fungerer bra på I-Pace og appen er veldig bra men det er ingen Tesla. For min del så datt TMX ut pga. ikke kajakk på taket, fikk ikke god følelse med Etron, EQC har for lav bakkeklaring. Bilkjøp er i høyeste grad subjektivt!
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Morten80

Tenkte å avslutte tråden med en oppdatering etter gode råd og innspill. Og en fremtidig referanse for andre.

Prøvekjørte alt fra Skoda Superb IV, Passat hybrid, Audi Etron, Tesla 3 og X.
Så premieren på Skoda Enyak, men synes den kom ut for dyrt i forhold til mine forventninger, sett i betraktning av størrelse og spec vs TMY.

Jeg synes det stemte meget godt det som noen skrev tidligere.
Audi = fossil premium bil bygget som elbil,
Tesla = bil v2.
Personlig opplevde jeg media systemet og menyer på Audi mer uoversiktlig og  knotete en Tesla sitt. Litt som Microsoft vs IOS. 😅 (er selv Apple fan).

Begge var flotte biler, men plassen, panorama frontrute og følelsen av å være del av Tesla ladenettverk vant meg over. Må også si at nåværende prismodell hos Ionity ikke akkurat hjelper vektskål i favør annet en Tesla om man planlegger en del lynlading.

Usikkerheten på elbil markedet med mange nykommere det kommende året medførte at jeg valgte å finne meg en 1-2 år gammel bruktbil.

Ble i dag kjøp av sen 2018 TMX 100D 6 seter.
Som da har MCU2 / HW3. Som dere anbefalte.

Takk for gode råd og hjelp alle sammen.

2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

THE

Høres ut som et bra valg, men jeg er nok inhabil som kjører X100D 6 seter selv. Skulle gjerne hatt HW3 og MCU2, men er så fornøyd med min gamle 2017 som har passert 100000 km at jeg har valgt å beholde den på ubestemt tid. Etter mitt syn er det ingen reelle konkurrenter til X100/LR. Audi eTron 55 er nok den bilen som etter min mening er nærmest, spesielt mtp. hurtigladeegenskaper.

Service er også blitt vesentlig bedre hos Tesla den siste tiden med korte ventetider på verkstedtime og deler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA