Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer kjøp av i-miev, praktisk rekkevidde.

Startet av valvolainen, lørdag 08. august 2020, klokken 16:16

« forrige - neste »

valvolainen

Lurer på å skaffe en ~2015 modell i-miev til pendling.
Har 92km tur / retur, jobb, på vestlandsveier med stort sett 60-70km/t.
Kan stort sett lade på jobb, men det hadde vært ok å kunne ta ihvertfall tur/retur jobb sommerhalvåret.
Det regner naturligvis mye her, så ofte våte veier.
Ser at den nye generasjonen batterier taper seg mindre enn førstegenerasjon, vil denne bilen være et godt valg for meg?
De kaldeste dagene er det mulig for meg å benytte e-golfen, og der kommer jeg stort sett tur/retur på et batteri.
Tar jeg feil om jeg antar at det er lite tekniske problemer med disse?

RJK

#1
Sitat fra: valvolainen på lørdag 08. august 2020, klokken 16:16
Lurer på å skaffe en ~2015 modell i-miev til pendling.
Har 92km tur / retur, jobb, på vestlandsveier med stort sett 60-70km/t.
Kan stort sett lade på jobb, men det hadde vært ok å kunne ta ihvertfall tur/retur jobb sommerhalvåret.
Det regner naturligvis mye her, så ofte våte veier.
Ser at den nye generasjonen batterier taper seg mindre enn førstegenerasjon, vil denne bilen være et godt valg for meg?
De kaldeste dagene er det mulig for meg å benytte e-golfen, og der kommer jeg stort sett tur/retur på et batteri.
Tar jeg feil om jeg antar at det er lite tekniske problemer med disse?

Nå skal jeg være forsiktig med å si noe feil, men har bare kjørt en av de trillingene en liten bit. Men min lille erfaring tilsier at du taper mye rekkevidde oppover bakkene, så selv om den regenerer godt, så ville jeg ikke anbefalt den på slike veier, selv om det hjelper at farten ikke er for stor (helst ikke kjøre over 70 km/h), med mindre du kan lade ved jobb.

Tenk og på at eldre biler kanskje har tapt endel kapasitet, så det du ville oppnådd med en ny bil, er ikke det samme med gammel bruktbil.

Jeg ville definitivt anbefalt deg å heller vurdere en Leaf eller en Zoe, eller kanskje en av de nye trillingene som har langt bedre rekkevidde, og vil klare tur/retur uten problemer, selv på vinteren. Selv om de er dyrere i innkjøp, er de langt mere anvendelig utenom jobbkjøringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

engolf

Ja, topografi har mycket att säga för räckvidden.
Jag har en iOn, och den har en effektiv räckvidd på ca 120 km sommartid (dock inte i motorvägshastigheter). Jag körde i dag från Jessheim till Drammen (ca90 km), och hade resterande räckvidd på ca 35 km när jag kom fram. Imiev har lite större batteri än peugeot, så 90 km t/r sommartid är inte orealistiskt. Men så är det bruk av AC/värme som också spelar in.

Noldus71

Hei, jeg har Citroen C-Zero (2016). Rekkevidden avhenger mest av hvor fort du kjører, mindre av topografi. Regn drar ned rekkevidden noe, snø og kulde enda mer. I sommerhalvåret er 9 mil ganske greit, selv
med litt småtopper. På vinterstid derimot blir mye batterikapasitet spist av varmeapparatet, så her er 9 mil lite realistisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

valvolainen

Takk for svar folkens. Blir mye opp og ned i topografien, men hvis regenereringen er effektiv koster det ko ikke så mye. Tenkte å se om jeg kunne finne bruktbil hos en forhandler og se om jeg kunne prøve denne et sveit, da er det kanskje litt lettere og ta en avgjørelse. Fristende med en trilling, da prisen på en 2014/15 modell er halvparten av en e-golf

Jon65

Lade på jobb er greit så lenge du aldri kommer i en situasjon der du plutselig må reise hjem igjen uforutsett pga barn eller av andre årsaker. Kjedelig å få en telefon fra barnehagen om at du må hente ungen med en gang og det er 8km rekkevidde på bilen. (Litt mindre kritisk om det er en hurtiglader i nærheten du kan bruke i en slik situasjon)

edyrli

Jeg kjørte iOn i et par år. Nå har i-Miev ca 10% større batteri. Så 92 km om sommeren bør gå. Jeg kjørte 90 km i fint høstvær rund 5 grader en gang og kom fram med skilpadde på.
Men du kommer til å kjøre ofte ned mot null, jeg blir iallfall stresset når jeg kjører på siste streken og har noen km igjen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

espenri

Jeg har iMiev som jeg bruker til pendling. ca 200 høydemeter opp og ned tur / retur. Ca 30/70 40kmt og 70/80kmt. Kjører den komfortabelt 10 mil på sommer, vinter er bingo mellom 70km og 110km, alt ettersom føre og hvor mye komfort man er villig til å ofre
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

valvolainen

Har lånt meg en trilling fra 2015, så skal teste ut en tur retur med ac og tung fot, ihvertfall simulere litt høstvær. Godt poeng med barnehage, en ikke ukjent problemstilling😂 får jeg kona glad i bilen er jo det hele løst, da hun jobber mye nærmere. Det var forøvrig en overraskende komfortabel bil, hadde ventet mer støy og hardere eller mykere understell, men lavt tungdepunkt hjelper nok godt.

arthur

Fordelen med en Miev versus de andre trillignene, er at du kan forvarme bilen når innkoblet og slik sett få litt bedre rekkevidde siden du starter med oppvarmet bil. Som de andre her vil jeg si at det vil gå greit for ditt bruk om sommeren, om vinteren så der tja kanskje.

Hva regner du med å måtte betale for en Miev fra 2015?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

valvolainen

#10
Ser de er priset fra 60-80k, det er nok sikkert noe prutningsmonn der også. Ringte på en til 80, og der skulle de lakkere noe småriper, bytte bremser og ta service for denne prisen.
Sikkert bedre handler og få gjort, koster disse rundt 130 nye?

Tok forøvrig og brukte opp batteriet ikveld, tur/retur jobb, nærlys på, ac på fullt (ikke max) og tung(ish) fot. 
Kom 98km før skilpadda tente, også fortsatte jeg etpar km til hjem. Mener GOM stod på 94 når jeg startet, men er litt usikker.

Edit:
Merker litt vibrasjoner ved hardt pådrag og hard regenerering, er alle disse slik?

Karl-Wilhelm

I prisrommet 60-80k har det vært mye bra Leaf ute på Finn i det siste. Ikke kjøp en trilling til den prisen er min anbefaling, kjørelengden er også såpass at du er i grenseland allerede.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

espenri

Fortsatt kapabel denne lille bilen altså, kjørte den til fjells i går for å teste. Har kun hurtigladet en håndfull ganger, så ønsket å få litt erfaringer med det. Det lille batteriet, sammen med relativt ok hastighet på laderen gjorde at det var helt problemfritt.

- 22mil
- 800 netto høydemeter
- Fire ladestopp (14 / 11 / 10 / 4 minutter)
- Fartsgrense +10%, mye 80 sone landevei (Rv7 hallingdalen)
- Styrtregn og overvann store deler av turen (Grunnen til den korte stoppen på 4 minutter, liten feilberegning :)
- Maks hastighet på lader 44kW
- Snitt 20-80% i overkant av 30kW

Konklusjonen er at dette ikke var noe problem, selv om det er i overkant tynt med ladere når man har mindre margin pga mindre batteri. Sårbart for ødelagte ladere.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

RJK

Sitat fra: espenri på fredag 14. august 2020, klokken 13:38
Fortsatt kapabel denne lille bilen altså, kjørte den til fjells i går for å teste. Har kun hurtigladet en håndfull ganger, så ønsket å få litt erfaringer med det. Det lille batteriet, sammen med relativt ok hastighet på laderen gjorde at det var helt problemfritt.

- 22mil
- 800 netto høydemeter
- Fire ladestopp (14 / 11 / 10 / 4 minutter)
- Fartsgrense +10%, mye 80 sone landevei (Rv7 hallingdalen)
- Styrtregn og overvann store deler av turen (Grunnen til den korte stoppen på 4 minutter, liten feilberegning :)
- Maks hastighet på lader 44kW
- Snitt 20-80% i overkant av 30kW

Konklusjonen er at dette ikke var noe problem, selv om det er i overkant tynt med ladere når man har mindre margin pga mindre batteri. Sårbart for ødelagte ladere.

Dette er en "øvelse" som sikkert er helt ok som en kuriositet, men ikke som daglig brukskjøretøy når man kan få en langt bedre egnet bil til nesten samme sum. Forestill deg forresten samme turen i 20 minus og med hylende vind rundt ørene...

Problemet her er rekkevidden. Kunne han ladet både hjemme og på jobb, så hadde det vært tut og kjør, men når han skal klare dette dag ut og dag inn hele året, så kan han ikke basere seg på å måtte stå og lade opptil en gang om dagen langs ruta.

Bilen er altså fin, bare ikke for denne bruken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

espenri

Selvfølgelig, det er en kuriositet, og ikke en løsning når vi drar på familietur. Det sier seg selv. Det var ment som en liten beskrivelse av at dette faktisk kan fungere selv for de turer innimellom hvor man trenger hurtiglading, og hvor bra det fungerer på denne bilen, til tross for alder og andre problemer.

Når det er sagt, trådstarter her bør se på noe annet med den daglige kjørelengden han har.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA