Mann 40 - elbil som eneste bil

Startet av trygvan, lørdag 08. august 2020, klokken 14:11

« forrige - neste »

trygvan

Hei!

Kikker på biler, og det er litt vanskelig å forstå alle begrepene de ulike produsentene bruker.

Noen som vet forskjellen på Peogeot e-2008 sin "Cruisekontroll med hastighetsbegrenser" og  "Adaptiv cruisekontroll Stop&Go"?
Jeg har jo lyst på adaptive cruisecontrol, men betyr dette da at jeg må opp på toppmodellen av e-2008 for å få det? Andre formeninger om hvilket utstyrsnivå på e-2008 dere ville valgt og hvorfor?

På ID.3 er det også noe utstyr man kun får på toppmodellen (traffic jam assist, blindsonevarsler og emergency aid). Hvordan vurderer dere nødvendigheten av dette ekstrautstyret? For meg høres blindsonevarsler kanskje okei ut, mens jeg som er ung og frisk og ikke så ofte står i kø kanskje kan klare meg uten de to andre?

Jeg er singel og aleneboende, men også aktiv og sosial og dette blir eneste bil. Kikker også på brukt bmw i3 (230km), brukt e-golf etc. Da blir det i så fall en tradeoff på rekkevidde og plass for å få en litt rimeligere bil.

inntil 300' går helt fint, men jeg har også mulighet til å strekke meg hvis det er viktig. Hva ville dere valgt? Tips? :) (ps - skal å kikke på en i3 i morra).

chriso89

cruisekontroll med hastighetsbegrenser: du setter bilen på en hastighet og den holder denne og du jsuterer  manuelt opp og ned hastigheten.  bilen bremser ikke om bilen forran deg bremser.   hastighetsbegrenser er at du kan sette maksfart på cruise.   aldri hatt bruk for.

adaptiv cruise justerer farten etter bilen forran deg.   dog ville jeg bremset selv ved kryss.  veldig kjekt når du ligger bak folk som er mye opop og ned i fart.   jeg ville ladri hatt bil uten dette.

blindsonevarsler er basicly at du får beskjed om at bil ligger i blindsona di.  ofte et lys i speilet. noe jeg også ville hatt i alle mine biler

batterimannen

Jeg ville nesten alltid gått all in når det kommer til sikkerhetsutstyr. Litt irriterende at de alltid smører ut sikkerhetsutstyr over alle utstyrnivåene.

ID.3 kommer også som ikke-1st edition fra 1 september. Kan jo vente og se an prisen hvis du liker ID.3. Da kommer den i 7 forskjellige utstyrnivået (de er lansert i andre land, f.eks i Sverige).

Edit: Ser at 1st tilbudet for VW gjelder til og med 30.09.2020, så da åpnes det kanskje ikke for ID.3 vanlig utgave før 1 oktober?
Her kan man se hva de utstyrsversjonene inneholder: https://www.tu.no/artikler/apner-for-vanlig-bestilling-av-id-3/495965
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

trygvan

Takk for svar begge to!  :+1: :)

Ser vel ut til at jeg må se an litt hvordan tilbudssiden utvikler seg. Har for øvrig også en kølapp på Enayq, men regner vel med den blir dyrere enn ID.3 og dermed uaktuell for meg. Ja, jeg ønsker meg også alt det viktige ekstrautstyret, uten å måtte gå for toppmodell. Synes det er litt irriterende ja når de smører det utover modellnivåene.

batterimannen

Prisene på Enyaq kommer 1 september. Regner med at den blir dyrere enn ID.3, men det kan jo hende at RWD med middels batteri kan overrasket på pris...

Tror man kan ende opp med å vente og vente. Men, ville kanskje ventet til september og så sett hva som skjer med ID.3 og Enyaq, siden det er modeller du vurderer. Så må man alltid gjøre kompromiss i den prisklassen. Da er det bare å se hvilke krav du kan fire på. Er det rekkevidde, størrelse, komfort, førerassistentsystemer eller noe annet du kan klare deg uten.

batterimannen

Vi har et parti av IONIQ Premium med ventilerte skinnseter til gammel pris!
Kampanjepris inkludert metallic lakk og vinterhjul! KUN kr 319 900,-

https://www.bnh.no/nye-hyundai-ioniq-electric-partisalg/

Kanskje noe annet enn det du egentlig så etter.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA