Kun 2 fas lading på IT nett

Startet av Lars C. Krogenæs, tir 04. aug 2020, kl. 15:32

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Da har første test fra 3-fas 230v IT kommet.

Ser ut til at bilen lader på samme måte som e-golf, dvs enten 1-fas på inntil 32A=7kW, eller 16+16+28 på faselederene. Altså en "åpen delta" eller V-kobling. Dermed blir det ikke høyere fart enn ca. 7kW på IT-nett.

Testen er lagt ut på Polestars ownersclub Norway på Facebook.

Resultatet er fra test med easee boks. Ved test av EcoLite 3-fas fungerte det ikke.

Mulig Easee kan komme med en oppgradering for å få 11kW til fungere, men tror det egentlig ikke.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

mroek

Pokker! Det var dritt å høre. Hadde håpt at den skulle klare 11 kW også på 3-fas IT 230V.

Åpen delta tyder vel egentlig på at den bare har dobbel ombordlader, ikke trippel. Den kan jo ta 11 kW, men da må man altså ha TN. Hvordan legges da belastningen inn? Hvis ombordladeren er dobbel, så kan den jo aldri utnytte 3-fase, uansett type nett. Hvis man har TN, trekker den da mellom nøytral og to faser, og med ca 24 A på hver (for å få 11 kW totalt)?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Lars C. Krogenæs

Tror nok den har 3stk ombordladere, men ikke greier å bruke fler enn 2 på IT.  Nå kan det jo tenkes at easee kan fixe noe med software.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tir 04. aug 2020, kl. 15:32
Da har første test fra 3-fas 230v IT kommet.

Ser ut til at bilen lader på samme måte som e-golf, dvs enten 1-fas på inntil 32A=7kW, eller 16+16+28 på faselederene. Altså en "åpen delta" eller V-kobling. Dermed blir det ikke høyere fart enn ca. 7kW på IT-nett.

Testen er lagt ut på Polestars ownersclub Norway på Facebook.

Resultatet er fra test med easee boks. Ved test av EcoLite 3-fas fungerte det ikke.

Det var jo særdeles merkelig. Ecolite gjør ingenting med strømmen, annet enn å slå den av/på i kontaktoren. Så da skjønner jeg ikke helt hva som kan gjøre at det ikke virker...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ulvis

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tir 04. aug 2020, kl. 18:23
Tror nok den har 3stk ombordladere, men ikke greier å bruke fler enn 2 på IT.  Nå kan det jo tenkes at easee kan fixe noe med software.

Neppe. Tesla M3 gjer vel dette i bilen. Ladeboksen får vel ikkje gjort all verden frå eller til.

For 11kW må det nok vere 3 x 16 A trinn, ja.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tir 04. aug 2020, kl. 19:53
For 11kW må det nok vere 3 x 16 A trinn, ja.

Du mener at bilen har trippel ombordlader, og at hver av disse kobles mellom nøytal og hver sin fase, da (gitt TN, selvfølgelig).

Hvis den faktisk har trippel ombordlader, så er det etter min mening direkte idiotisk å ikke tilrettelegge for å kunne dra symmetrisk også på 3-fas IT. Bilen må jo gjøre en intern omkobling, men det er vel akkurat dette Tesla Model 3 gjør? Slik at den representerer en fullverdig delta-koblet last? Hver av laderene må jo også dimensjoneres for noe høyere strøm (TM3 drar vel ca 28 A på hver fase på IT når den lader maks).

Et videre spørsmål: Er det ingen elbiler som bruker 400 V direkte på TN? Altså kobler seg inn mellom fasene for å ta ut 400V i stedet for 230V mellom fase og nøytral? I det tilfellet kan jo strømmen reduseres ganske mye for samme effekt.

Ulvis

Sitat fra: mroek på tir 04. aug 2020, kl. 20:07

... er det etter min mening direkte idiotisk å ikke tilrettelegge for å kunne dra symmetrisk også på 3-fas IT. Bilen må jo gjøre en intern omkobling, men det er vel akkurat dette Tesla Model 3 gjør?
Vel, Norge er og blir eit lite land. Er i grunnen overraska over at Tesla har brydd seg med dette. Blir det slik også på TMY?

...
Et videre spørsmål: Er det ingen elbiler som bruker 400 V direkte på TN? ...
Veit ikkje. Heimelading er nok viktig for elbil og ikkje alle land praktiserar fleirfase engang. 230V er nok eit rimeleg kompromiss.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Daniel_0007

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tir 04. aug 2020, kl. 20:58

... er det etter min mening direkte idiotisk å ikke tilrettelegge for å kunne dra symmetrisk også på 3-fas IT. Bilen må jo gjøre en intern omkobling, men det er vel akkurat dette Tesla Model 3 gjør?
Vel, Norge er og blir eit lite land. Er i grunnen overraska over at Tesla har brydd seg med dette. Blir det slik også på TMY?

...
Et videre spørsmål: Er det ingen elbiler som bruker 400 V direkte på TN? ...
Veit ikkje. Heimelading er nok viktig for elbil og ikkje alle land praktiserar fleirfase engang. 230V er nok eit rimeleg kompromiss.

zoe lader vel 400 på tn? Derfor kan og lade 22kw samme med aria og største batteri pakka.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Ulvis

Sitat fra: Daniel_0007 på tir 04. aug 2020, kl. 22:35
zoe lader vel 400 på tn? Derfor kan og lade 22kw samme med aria og største batteri pakka.
Det er nok 3 x 32A trinn i Zoe for 230V mellom 3 stk faser og N som gir 22kW med 400V TN nett.

turfsurf

Hvis den faktisk har trippel ombordlader, så er det etter min mening direkte idiotisk å ikke tilrettelegge for å kunne dra symmetrisk også på 3-fas IT. Bilen må jo gjøre en intern omkobling, men det er vel akkurat dette Tesla Model 3 gjør? Slik at den representerer en fullverdig delta-koblet last? Hver av laderene må jo også dimensjoneres for noe høyere strøm (TM3 drar vel ca 28 A på hver fase på IT når den lader maks).

Et videre spørsmål: Er det ingen elbiler som bruker 400 V direkte på TN? Altså kobler seg inn mellom fasene for å ta ut 400V i stedet for 230V mellom fase og nøytral? I det tilfellet kan jo strømmen reduseres ganske mye for samme effekt.
Det er enklere å støtte åpen delta enn 3fas delta kobling. Da bare parallellkobler man to av laderne. Krever ett relé. 

Ingen biler meg bekjent som støtter 400V deltakobling nei. Ville vært samme problemstilling der og.

Ikke det at å koble om til deltakobling er kjempekomplisert, men ville jo krevd kraftigere isolasjon i laderen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på ons 05. aug 2020, kl. 06:27

Det er enklere å støtte åpen delta enn 3fas delta kobling. Da bare parallellkobler man to av laderne. Krever ett relé. 

Ingen biler meg bekjent som støtter 400V deltakobling nei. Ville vært samme problemstilling der og.

Ikke det at å koble om til deltakobling er kjempekomplisert, men ville jo krevd kraftigere isolasjon i laderen.

Jeg forstår de tekniske implikasjonene, og etter min oppfatning er det ikke mer komplisert enn at det burde vært gjort, slik som på Tesla Model 3. Blir noen flere reléer (om det er påkrevd med fysisk isolasjon), men likevel.

Har ladestasjonene typisk reléer for å legge inn fasene? Har bare fått testet min Easee med bilen til en kamerat, men jeg la ikke merke til klikkelyder, så jeg antok de gjorde det solid state.

turfsurf

Sitat fra: mroek på ons 05. aug 2020, kl. 09:29
Har ladestasjonene typisk reléer for å legge inn fasene? Har bare fått testet min Easee med bilen til en kamerat, men jeg la ikke merke til klikkelyder, så jeg antok de gjorde det solid state.
Vet ikke om det er påkrevd, men mine Easee ladere klikker ihvertfall ganske tydelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på ons 05. aug 2020, kl. 12:19
Sitat fra: mroek på ons 05. aug 2020, kl. 09:29
Vet ikke om det er påkrevd, men mine Easee ladere klikker ihvertfall ganske tydelig.

Ok, da er det bare jeg som ikke hørte det. Da er det opplagt reléer inni epoxyen et sted...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA