Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt elbil til maks 350 000

Startet av Altern, tirsdag 04. august 2020, klokken 00:10

« forrige - neste »

Altern

Hei! Skal selge min bensinbil og kjøpe el-bil. Regner med å få ca 100000 for min nåværende bil. Kan ta opp lån på 250k. Mao. Kjøpe for MAKS 350 000. Hvilken bruktbil burde jeg kjøpe? Er det gode kjøp under denne prisen også?

1. Jeg er 195cm lang
2. Jeg har to barn (begge med forovervendt sete)
3. Jeg bruker aller mest bilen frem og tilbake fra jobb (Mao reisevei ca 3mil hver dag). Har ingen hytte.

Amigakongen

Du burde teste bmw i3. Får en helt ny fra 299.900-349.000. Finnes også brukte på finn fra ca.100.000 og oppover.
2015 BMW I3 - 11800km

automat

Her tror jeg du rett og slett du må ut å prøvesitte. Førersetet i bakerste stilling og bakseteplass er en dårlig kombinasjon. Det vet jeg alt om. Som regel må det ganske store biler til. Og stor elbil til under 350k er det ikke så mye av.

Ang punkt 3, så vil jo alle elbiler klare det, så lenge det bare er snakk om lokalkjøring. Hva er bagasjebehovet? Kjører dere sjelden/aldri lengre turer? Og hvor lang er en langtur i deres målestokk?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vaduz

Du får Hyundai KONA og nesten Kia e-niro til den prisen på Finn. Hadde definitivt gått for en av de, da får du «ordentlig» bil som lett erstatter bensin/diesel bil. Evt en eldre model s med gratis superlading,enkelte har byttet batteri og da har du veldig mye bil, men kan få litt dyre reparasjoner på hjuloppheng, nye dekk og bremser om de ikke er vedlikeholdt. Jeg ville kanskje godt for sistnevnte;)

Hvis du ikke får en skikkelig elbil med god rekkevidde vil og plass blir ikke dette noen hyggelig opplevelse, da ville jeg heller kjøpt en billig e-UP til lokal pendling/skole/barnehage/bomring kjøring og beholdt bensinbilen for turer.

jorgror

Jeg er selv 195 cm og testet mange elbiler før jeg kjøpte. Hyundai Ionic er ganske komfortabel for lange personer. Der bør du finne mange fine biler med ditt budsjett. Selv endte jeg med Model 3 og den har helt upåklagelig komfort for oss langbente


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

chargedup

Med dine kriterier vil jeg si +1 på automats innlegg.
Hvis du kun kjører 3 mil per dag kan du kjøpe en 1 gen Leaf (under 100' slippe å ta lån), e-NV200 (fra 100' og garantert god plass) eller kjøpe i andre enden av skalaen, feks brukt model s eller ny bil til under 350'. Dermed er det kun kriterie 1 og 2 som sier noe om hva du vil ha og da må du nesten prøve bilen pga din høyde og barnestoler. Gode kjøp finner man helt sikkert, men du må nesten være litt mer spesifikk enn 3 mil. Kjøper du en lett brukt bil, feks 2 år gammel (med 5 års garanti) så er du sikker på at du kun har normale servicekostnader og evt bytte av slitedeler fram til bilen er 5 år og mye lavere verditap enn en ny bil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

automat

Sitat fra: jorgror på tirsdag 04. august 2020, klokken 13:51
Jeg er selv 195 cm og testet mange elbiler før jeg kjøpte. Hyundai Ionic er ganske komfortabel for lange personer. Der bør du finne mange fine biler med ditt budsjett. Selv endte jeg med Model 3 og den har helt upåklagelig komfort for oss langbente


Jeg har ioniq som nr.2-bil. Problemet med den er at bakseteplassen ikke er så god bak lange førere. Så her må man teste (og ta hensyn til at barna vokser). Syns heller ikke bagasjerommet har allverdens plass, men der er kanskje jeg i overkant bortskjemt, med TMX.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

amps

PEUGEOT e-2008 er innenfor budsjettet og ser ut som en normal bil. Ulempen er jo at den er konvertert og har nok ikke like stor plass inni som en Leaf.

Ville ikke kjøpt en ny Leaf til 300k+ i dag, problemet er at du kjøper en bil som skal kunne ta langturer men som vil få ladeproblemer. Det er allerede irriterende å lade med Chademo i dag, hvordan blir det om 2-3 år når du evt. skal selge bilen? En bil som det er utrolig pes å lade kan falle endel i verdi kontra de som har CCS.


Altern

Langtur vil f.eks ut til Nesodden. Mao kjører sjelden noe lengre enn det. Evt. en fjelltur et par ganger i året. Men hvis valget skulle falle på IONIQ eller Kona, så er prislappen 100 000 kroner mer for Kona (har stor innvirkning på relativt normal økonomi). Er dette verdt det med tanke på at jeg 98% av gangene skal kjøre i Oslo? Er 200hk vs 120hk stor forskjell når det gjelder akselerasjon (og f.eks kjøring på vinteren med vanskelige kjøreforhold)?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Det hender vel at Tesla selv selger bruktbiler til den prisen med garanti?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jman76

#11
Sitat fra: amps på tirsdag 04. august 2020, klokken 15:46
PEUGEOT e-2008 er innenfor budsjettet og ser ut som en normal bil. Ulempen er jo at den er konvertert og har nok ikke like stor plass inni som en Leaf.

Ville ikke kjøpt en ny Leaf til 300k+ i dag, problemet er at du kjøper en bil som skal kunne ta langturer men som vil få ladeproblemer. Det er allerede irriterende å lade med Chademo i dag, hvordan blir det om 2-3 år når du evt. skal selge bilen? En bil som det er utrolig pes å lade kan falle endel i verdi kontra de som har CCS.

Har Leaf 2018, og har prøvekjørt e-2008. Jeg fikk inntrykk av at de er ganske like når det gjelder plass, både i baksetet og bagasjerommet. e-2008 er en flott bil hvis man liker litt komfort, men absolutt kvikk nok for norske veier. Jeg tror også den vil stå godt på ved norsk vinterføre.

Du får nå trolig greit tak i en 2018-Leaf til under 200.000. Hvis du nesten ikke har behov for å hurtiglade, er det en bra bil for pengene, og som trolig vil rulle rimelig i en god del år. Jeg antar du kan lade hjemme.

30-40 mil er ikke veldig problematisk med 40-Leafen (et par ladestopp), og da har du et greit budsjett for å leie bil for de helt ekstreme turene. Dette er et budsjett jeg ikke har hatt behov for å røre de 2,5 årene jeg har eid bilen. Blir et par langturer på rundt 50 mil i året.

Veldig god plass for en familie på fire.

Chademo blir ikke borte over natta, det bygges vel snarere tvert imot ut stadig flere, slik jeg ser det. Trykket er på utfartdager og fellesferie, men hvis man ikke er en del av det styret, er ikke problemet veldig stort per i dag.

Biler med 30-40 kwh blir om tre-fire år solgt som rene pendlebiler/nr 2-biler til folk som kan lade hjemme. Det vil selvsagt også være et marked også for slike rimelige biler i fremtiden, slik det er i dag. Det største årlige prisfallet er tatt. Tror jeg.

Det ser ikke ut til at nye elbiler kommer til å bli så veldig rimelige i Norge, hvis du da ikke går ned til ministørrelsen (som VW-trillingene).

Jeg tror brukt Tesla S er litt risikosport økonomisk i forhold til behovet. Trenger du ikke plassen, og ikke kaver for mye med bratte bakker på vinterføre, er nok også den gamle Ioniqen et veldig godt valg.

Trekkoppbil

Når det gjelder plass, så er rådet mitt å prøve biler, da det er vanskelig for andre å avgjøre hvilke bil som kan passe deg. Plassbehovet kommer an på om det er beina som er lange eller om det er overkroppen som er lang.

For å pendle 3 mil om dagen, så ville det være fordelaktig å finne en bil som ikke krever banklån og kasko mm. Økonomisk kan man slippe billig unda, om man klarer seg med en gammel Leaf, men den kan være uppassende om man skal på langtur en gang i blandt.

Trenger man å gå opp i størrelse, så er Rav 4 EV det største jeg kan komme på, innen rimelig pris. Her kan baksete flyttes bakover og framover, så det er gøy å sitte i baksete for en lang mann. Det er en behagelig bil til mellomdistanseturer, hvis man finner en med Chademo, men jeg ville være skeptisk til å kjøpe den for daglig pendling, da den har mye av den samme drivlinja som model S og B-electric. Det er enkelte bilister som forteller at motorene på de første årgangene av 2wd model S har stadig slitasjeskader, mens andre sier det ikke er noe problem lengre. 


elektrolux

#13
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 05. august 2020, klokken 08:44
Det hender vel at Tesla selv selger bruktbiler til den prisen med garanti?

Tesla fjerner nå supercharging fra biler de selger, så det toget har kjørt. Samtidig er garantien til Tesla mye mer verd enn gratis supercharging, men sistnevnte gir en frihetsfølelse som ikke kan verdsettes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. august 2020, klokken 12:03
Tesla fjerner nå supercharging fra biler de selger, så det toget har kjørt. Samtidig er garantien til Tesla mye mer verd enn gratis supercharging, men sistnevnte gir en frihetsfølelse som ikke kan verdsettes.

Høres ut som trådstarter har lite bruk for gratis supercharging, men helt enig i siste leddsetning.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA