Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Svart boks" for logging og varsling

Startet av tom, tirsdag 11. desember 2007, klokken 11:10

« forrige - neste »

tom

(Denne posten er flyttet fra Agder Elbilforenings forum, slik at også andre skal få glede av den.. Lars)

Sitat fra: ravn på torsdag 06. desember 2007, klokken 14:21
Jeg tar også gjerne en diskusjon rundt det å lage en "boks" som vil fungere med batteriovervåkningen deres, slik at dere også kan få varsling på mobil ved problemer :) 
Kan du forklare litt om den SMS bruken og hva den skal gjøre, og har du planer å integrere det mot det PC presentasjonverktøyet som ligger på evguide? ( som jeg regner med at du har lagd?)

Alternativt kan du (quick and dirty) ta en "gamle" GSM telefon med serie kabel setter den i autosvar og kobler denne i serie porten i Reva, så kan du ringe den opp (linjesvitsjet  9.6 kbit/s ) fra en PC med Reva/BMS program og polle bilen via et annet GSM modem.    Med "familie type" SIM kan la PC ringe (polle) opp elbilen, så ofte du vil helt gratis. 

Problemet med denne løsningen på Buddy er at man må trykke på tripptelleren for at dataene sende  ut på serie porten.   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

#1
Boksen min har følgende funksjoner:

Den overvåker ems/bms'n og sender ut sms ved feil. Foreløpig vil enhver ting som trigger "feil" i systemet rapporteres, men i tillegg dersom diviation mellom høyeste og laveste individuelle batterispenning blir over 1 volt, for høy/lav temperatur, varsel om vannfylling, varsel om at utjevningslading har startet/fullført.

I tillegg kan man via sms sende kodeord som bilen svarer på.
Foreløpig har jeg implementert følgende:
"soc": svarer med State of charge, samt om bilen lader eller ikke.
"status": Svarer med full status (individuelle batteri spenninger, temperaturer, strøm osv)
"alert XX": Hvor xx er et tall. Vil sende deg en melding når bilen når XX ladestatus, og dersom strømmen forsvinner før denne er oppnådd (greit på offentlige ladeplasser om man er avhengig av en gitt mengde for å komme hjem).
"equ": Manuelt starte utjevningslading.

Ved å sende en egen kode vil bilen koble seg opp mot en server via edge/3g/gprs (etter hva som er tilgjengelig) og serveren vil da forwarde serieporten til en lokal serieport på maskina. Slik at man kan bruke det orginale diagnoseinstrumentet som reva har opp mot bilen som om man satt lokalt.
Prøvde med direkte oppringing slik du nevner, men hastigheten er for lav, slik at instrumentet ikke vil godta det.

Jeg har ett oncecall abonnement, det er absolutt helt gratis, så lenge jeg ikke overstiger 90 utgående sms fra bilen i måneden (og ikke bruker 3g/edge/gprs selvfølgelig, men selv der er de veldig billige).
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

tom

#2
Tar du ut all info fra bms over serie porten?     Bruker du PC og modem eller en eller annen form for "integrert PC modem lignende sak" i elbilen?       
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

#3
All info fra serieport ja. Og det er denne boksen min som behandler det.
Den har driftsspenning fra 7 til 20 volt (så den klarer fint spenningfall i bilen når lys slås på etc), og trekker ca 2 W maks.

Vil jo ikke si så veeeldig mye mer om hordan den fungerer internt da vi skal prøve å lage et kommersielt produkt av dette, sammen med Reva Norge (slik at de blandt annet kan tilby "fjernservice" etc).
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

tom

#4
Med GPS?
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

#5
Den fungerer ikke som gps for sjåføren. Men er opsjon for å ha gps mottaker i boksen, den vil da kunne rapportere posision til en sentral server. Tenk flåtekunder og google maps, feks.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

tom

#6
Jeg har tenkt på å lage en data logger til Buddy, jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg skal gjøre det men jeg innbiller meg at det kunne vært greit å se på trender og lage statistikker på kapasitet/forbruk/temp etc. og at det er den viktigste funksjonen.   

Så jeg tro at "burken" din bør lagre denne infoen over tid og at det skulle være mulig dumpe data lokal til PC eller via GPRS etc. 

Det burde vel ikke være noe problem å lage grensesnitt mot Buddy på den burken?
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

#7
Nå kjenner jeg veldig lite til hvordan Buddy gir ut informasjon, men så lenge du kan huke en pc til og få ut informasjon via serieporten så kan dette automatiseres og behandles.

Men dersom det er slik som du sier at man fysisk må trykke inn en knapp for å få ut data så blir det jo litt verre.

Selve boksen er jo bare en "dum" pclignende sak. Det er jo programvaren som er nøkkelen. Men det er bare snakk om å lage andre "drivere" for at den skal forstå data fra andre steder.

Dersom du bare vil ha logging av data til fil hver gang du trykker på "knappen" så er jo dette betydelig mye mindre arbeid og ett helt annet konsept. Men jeg ser ikke helt nyttververdien, kontra å koble til en laptop en gang i måneden?

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

tom

#8
Nytteverdien har jeg normalt et utrolig avslappet forhold til.  Det som er gøy er å få ting til og funke.

Men, det at det er en knapp som må trykkes på er noe som må løses - ellers bør det være greit a pakke ut og legge infoen i tabeller. 

Tusen takk for tipsene
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

#9
de kortene jeg bruker har en GIO (general input/output) port, som man kan styre softwaremessig, slenge på en liten krets som ender i ett lite relé som programvaren da trigger for å gjøre en avlesning i timen eller tilsvarende?

Litt mye dill, men om nyttverdien ikke er det viktigste... :)

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

ilmarw

Sitat fra: tom på tirsdag 11. desember 2007, klokken 14:13
Nytteverdien har jeg normalt et utrolig avslappet forhold til.  Det som er gøy er å få ting til og funke.

Men, det at det er en knapp som må trykkes på er noe som må løses - ellers bør det være greit a pakke ut og legge infoen i tabeller. 
Nå er vi vel dypt inne på forumet til Agder elbilforening, men jeg har også tenkt på å lage noe som logger i Buddy'en. Kan bidra mye både med hardware- men spesielt programmeringskunnskaper. Den første utfordringen må bli å finne en løsning slik at man kan få ut data uten å måtte trykke på tripnullstillingsknappen. Tror ikke det er mulig uten å bytte carcontroller.

ilmar
Polestar i bestilling

Ken

#11
Bare fortsetter med inlegg har, det er meget interessant, men jeg har bedt Lars om å flytte emnet  til en  bedre plassering. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#12
Sitat fra: ilmarw på tirsdag 11. desember 2007, klokken 16:53
Nå er vi vel dypt inne på forumet til Agder elbilforening

ilmar
Enig med Ken. Dette er interessant for flere og hører absolutt hjemme her.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tom

#13
Sitat fra: ilmarw på tirsdag 11. desember 2007, klokken 16:53
Kan bidra mye både med hardware- men spesielt programmeringskunnskaper.

Det hadde vært fint om det var noen som kunne programmer gjorde dette.  Det jeg har mer eller mindre mislykket har gjort er å skrive  "copy com1  filnavn" i hyperterminal. Etter på trenger ikke å gjøre mer enn å lage en CSV fil av alle måleverdiene man lagrer og lese den i excel.  Så, kan en etter hvert se om dette kan gi noen verdi.   

Jeg regner med at en som kan programmere kan skrive er program som leser porten og lage en CSV fil på en enkel måte? 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ravn

jeg tenker som så at historikken ikke er så spennende.
Det å få et øyeblikksbilde har mer verdi, da man kan se om ett batteri er i ferd med å gi seg/har gitt opp.

Jeg har jo laget denne BMS monitoren for Reva, så den kan sikkert skrives om til å fungere på buddy, men
har jo dette andre prosjektet på gang som har første prioritet.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA