Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

hELgenen

I pace har et buffer på ca 6%. Id.3 ca 7%. Bmw i3 ca 11%. Tesla model 3 ca 4%,Tesla model S ca 5%,Polestar 2 ca 4%.Audi sine modeller rundt 9% osv. Finnes sikkert en ferdig tabell et sted,men uansett. Det varierer fra modell til modell og merke til merke.  Intuitivt vil jeg mene at jo større buffer jo høyere ladeprosent er ok,og jo mer av WLTP distansen kan man ha på tanken til enhver tid. Ulempen er at jo mer buffer man har jo mer unødig vekt drar man med seg i hverdagen. Vekten kan kompenseres ved byggemateriell som Alu og karbon,men det gør bilen dyrere.

Svein Erik

Ser at flere refererer til 80% som anbefalt øvre grense for lading. Er dette fra informasjon fra Polestar? Finner ingenting om dette i manualen https://www.polestar-forum.com/threads/polestar-2-manual.429/. Her er det bare nevnt langtidslaging (40-50%) samt at hurtiglading bør skje i området 0-80%.

mroek

Sitat fra: Svein Erik på mandag 14. september 2020, klokken 07:24
Ser at flere refererer til 80% som anbefalt øvre grense for lading. Er dette fra informasjon fra Polestar? Finner ingenting om dette i manualen https://www.polestar-forum.com/threads/polestar-2-manual.429/. Her er det bare nevnt langtidslaging (40-50%) samt at hurtiglading bør skje i området 0-80%.

På selve ladeskjermen i bilen står det i hvert fall info om at 80% er anbefalt til daglig bruk, så ingen kan misse å få det med seg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Kires

BMW anbefaler fullt batteri og lader tilkoblet når bilen skal stå lenge uten å bli brukt.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

hELgenen


Kires

Er anbefalt å ha 80% i hverdagen. Den har ok buffer: 64,7/71 men pleier å time mest mulig med avreise tid når jeg har den på 100%.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

TheDirtyWhoCare

Sitat fra: Thule på torsdag 10. september 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Tafsern på torsdag 10. september 2020, klokken 20:08
Prøvekjørte PS2 i Oslo, 18 grader, sol og tørre veier. Fra Kolbotn og inn i sentrum igjen, inkludert feilkjøring i byen og ekstra lang vei, endte vi opp på 16 kWh/100km. By og landeveiskjøring skal jo gi et vesentlig lavere forbruk enn ved kjøring på motorvei hva gjelder elbil. Synes tallene du oppgir høres helt feil ut! 😳

Enig - høres feil ut, og håper for en gangs skyld at det er noe feil med bilen. Bildene under viser gjennomsnittlig forbruk de siste 840 km, 24.etellerannet kWh/100km. Samt bilde av instrumentpanel som viser estimert rekkevidde 150km ved 50% SOC, som stemmer greit med min erfaring så langt.

Jeg tror vi er i litt samme "båt". Kan oppdatere med litt mer detaljer i morgen, men utifra det jeg har sett i vår bil så virker det som at vi ligger på ca samme forbruk og med lik kjøring (rolig og fin blanding av veityper).
Synes det er litt rart at forbruket er såpass høyt da man da  ved vanlig kjøring og fult batteri mest sannsynlig vil komme nærmere 30 enn 40 mil...

Tafsern

Sitat fra: TheDirtyWhoCare på torsdag 24. september 2020, klokken 20:16
Sitat fra: Thule på torsdag 10. september 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Tafsern på torsdag 10. september 2020, klokken 20:08
Prøvekjørte PS2 i Oslo, 18 grader, sol og tørre veier. Fra Kolbotn og inn i sentrum igjen, inkludert feilkjøring i byen og ekstra lang vei, endte vi opp på 16 kWh/100km. By og landeveiskjøring skal jo gi et vesentlig lavere forbruk enn ved kjøring på motorvei hva gjelder elbil. Synes tallene du oppgir høres helt feil ut! 😳

Enig - høres feil ut, og håper for en gangs skyld at det er noe feil med bilen. Bildene under viser gjennomsnittlig forbruk de siste 840 km, 24.etellerannet kWh/100km. Samt bilde av instrumentpanel som viser estimert rekkevidde 150km ved 50% SOC, som stemmer greit med min erfaring så langt.

Jeg tror vi er i litt samme "båt". Kan oppdatere med litt mer detaljer i morgen, men utifra det jeg har sett i vår bil så virker det som at vi ligger på ca samme forbruk og med lik kjøring (rolig og fin blanding av veityper).
Synes det er litt rart at forbruket er såpass høyt da man da  ved vanlig kjøring og fult batteri mest sannsynlig vil komme nærmere 30 enn 40 mil...

Ser en i Sverige har fått byttet en del (den som har kuket til 12 volt) og fått inn siste oppdateringer, og merket umiddelbart forskjell på forbruket. Han lånte en lånebil (ps2) og kjørte samme strekning med den og fikk utlevert sin egen fra Bilia igjen, og kjørte samme strekning på samme måte. Differanse på nesten 5 kwh/100km. 😳

TheDirtyWhoCare

Kan det være en sammenheng mellom biler som etter hvert får 12V problem (etc.) og biler med forhøyet forbruk mon tro? Blir synsing, men ikke helt utenkelig.

hELgenen

Jeg lurte også på dette - fordi alle data som kom fra kunder som fikk ut bilene viste at så og si ingen klarte å kjøre under WLTP forbruket. DET reagerte jeg voldsomt på. Min erfaring er at man ALLTID klarer å få til turer under WLTP - f.eks kjøre i 70 km/t i medvind på flat mark. Men for Polestar sin del så kom det ikke noen slike overbevisende tall på kundebilene. Derimot kom det noen tester FØR kundebilene ble delt ut som indikerte at det burde kunne la seg gjøre å komme under WLTP. Synes det hele var merkelig og jeg fikk kalde føtter for hele bilen når rapportene om problemer dukket opp. Kan det være slik at en hel serie av bilene har noe feil hardware?

Thule

Sitat fra: TheDirtyWhoCare på torsdag 24. september 2020, klokken 20:16
Jeg tror vi er i litt samme "båt". Kan oppdatere med litt mer detaljer i morgen, men utifra det jeg har sett i vår bil så virker det som at vi ligger på ca samme forbruk og med lik kjøring (rolig og fin blanding av veityper).
Synes det er litt rart at forbruket er såpass høyt da man da  ved vanlig kjøring og fult batteri mest sannsynlig vil komme nærmere 30 enn 40 mil...

Min er på verksted, hvor jeg bla har bedt om og de har sagt de skal måle forbruk på klima/batteri-kjøling og varme og ellers forbruk via OBD. Skal i utgangspunktet ikke ha bilen tilbake da jeg har brukt angrerett, men kan si ifra om de finner ut noe. Som nevnt tidligere er det jo ikke usannsynlig at feilmeldingene/bugsen kan bidra til høyere forbruk. En av tingene som skjer er at kjølevifta går for full rulle. Om det fungerer utfra samme logikken som i kjølingen på en forbrenningsmotor, slår jo vifta inn bla i det vannkjølingen ikke er tilstrekkelig. Det KAN jo kanskje bety at væskekjøling/varme driver å unødig går i bakgrunnen på PS2, og den har en potensiell effekt på 7Kw.

Thule

Sitat fra: Tafsern på torsdag 24. september 2020, klokken 20:42
Ser en i Sverige har fått byttet en del (den som har kuket til 12 volt) og fått inn siste oppdateringer, og merket umiddelbart forskjell på forbruket. Han lånte en lånebil (ps2) og kjørte samme strekning med den og fikk utlevert sin egen fra Bilia igjen, og kjørte samme strekning på samme måte. Differanse på nesten 5 kwh/100km. 😳

Interessant. Hvilken gruppe/forum ligger dette på? Har du link?

TheDirtyWhoCare

Har kjørt med TM på noen dager, Rolig kjøring med lite trafikk.
192km kjørt
22,8 kWh/100km gj.forbruk
36 km/t i snittfart

Iallefall en med tilsvarende eller høyere på facebookgruppa, litt høyere snittfart med da høyere forbruk.

TheDirtyWhoCare

Synes det vanskelig å følge de forskjellige diskusjonene på FB-gruppa, hvor det diskuteres rekkevidde på innlegg fra enkeltpersoner etc.

Har noen en oversikt over forbruk og rekkevidde på forskjellige biler?

Utifra mine tall får jeg følgende rekkevidde med mitt forbruk:
Tilgjengelig batteri 72kWh (?)
Forbruk 22,8 kWh/100km
Rekekvidden blir da ca 31-32 mil. Det er 68% av oppgitt rekkevidde, og det under ok forhod (10 grader, noe våt veibane på noe av kjøringen)

Thule

Sitat fra: TheDirtyWhoCare på fredag 25. september 2020, klokken 13:03
Synes det vanskelig å følge de forskjellige diskusjonene på FB-gruppa, hvor det diskuteres rekkevidde på innlegg fra enkeltpersoner etc.

Har noen en oversikt over forbruk og rekkevidde på forskjellige biler?

Utifra mine tall får jeg følgende rekkevidde med mitt forbruk:
Tilgjengelig batteri 72kWh (?)
Forbruk 22,8 kWh/100km
Rekekvidden blir da ca 31-32 mil. Det er 68% av oppgitt rekkevidde, og det under ok forhod (10 grader, noe våt veibane på noe av kjøringen)

Tror ikke man skal legge alt for mye i de forskjellige trådene som eksisterer på de forskjellige Facebookgruppene rundt forbruk. I de tilfellene noen rapporterer om forbruk ned på 16-17 Kwh i forbruk, og andre kommer inn og reagerer stort da eget fobruk er over 20Kwh,  blir det konsekvent ikke sagt noe om topografi på de rutene som er kjørt for å oppnå et slikt forbruk. I alle tilfelle jeg har sjekket har det vært en tydelig ubalanse her, hvor fordelaktige forbruk har vært oppnådd gjerne ved ruter som starter i høyden, eller som har en generellt sett lite skiftende topografi - og motsatt for de med hørt forbruk. Dette ser ut til å være situasjoner hvor PS2 er særdeles tørst - både i det å starte fra stillstående/akseleringer, og det å forsere høyder. Jeg har selv en del bakker i mitt nærområde, om enn ikke store, har jeg konkludert med at dette er noe av grunnen til at mitt gjennomsnittsforbruk er særs høyt. Dette handikappet virker være større for PS2 enn for andre elbiler jeg har kjørt, og, er jo samtidig et element som ikke blir tatt høyde for i det hele tatt i WLTP - som igjen kan forklare hvorfor WLTP virker mer uoppnåelig for PS2 enn for andre. Når det er sagt, reagerer jeg på at grunnforbruket mitt (og andres) ser ut til å være noe høyt, og håper at det kan ha noe med varme/kjøling å gjøre. Får se hva verksted sier..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA