Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

hyeongnim

WLTP tar vel kanskje utgangspunkt i en større andel bykjøring? Ifølge Polestar skal bilen klare over 500 km ved kun bykjøring, mens de oppgir 430 km som sannsynlig rekkevidde ved landeveiskjøring i 5 grader.

hELgenen

Takk for den rapporten.
Jeg har mange langturer med i3 (120Ah) med forbruk på mellom 1.1 og 1 3. Sjelden mer på sommeren. Med 80% på Polestar og 100% på i3 ved start går de omtrent samme distanse. Det synes jeg er for dårlig.  Blir en avsporing dette,men Mach-e...mon tro om det er samme der. Polestar fremstår i alle fall i et stadig dårligere lys mhp rekkevidde og ladehåndtering i hverdagen..

Tellus

WLTP foregår i over 20 grader med AC avslått så jeg tror 400 km i norsk høstvær er som forventet.


CorsoDante

Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. september 2020, klokken 16:27
80 % grensen er vel noe Tesla opererer med også?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stemmer.
TM3P "FSD"

turfsurf

Sitat fra: CorsoDante på søndag 13. september 2020, klokken 14:06
Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. september 2020, klokken 16:27
80 % grensen er vel noe Tesla opererer med også?

Stemmer.
Nei, det stemmer ikke. De operer med et område definert som "daily" som er mellom 50 og 90%. Grensen var vel 80% en kort periode etter Model S kom ut, men ble vel 90% i 2013 en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

#126
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. september 2020, klokken 15:56
Sitat fra: CorsoDante på søndag 13. september 2020, klokken 14:06
Sitat fra: Oddaa på lørdag 12. september 2020, klokken 16:27
80 % grensen er vel noe Tesla opererer med også?

Stemmer.
Nei, det stemmer ikke. De operer med et område definert som "daily" som er mellom 50 og 90%. Grensen var vel 80% en kort periode etter Model S kom ut, men ble vel 90% i 2013 en gang.

Vel.

Jeg ble, ifm. utlevering, oppfordret av Teslas representant til å ligge mellom 20 - 80 %, noe jeg samvittighetsfullt fulgte. Hindret ikke bilen i å miste 5 % oppgitt rekkevidde på ett år, alt annet likt. Dette var i 2019.

Appen og skjermen på bilen opererer med 90, så det er nok mer riktig i denne sammenhengen.

Og alle vet vel at man ikke skal lade denne typen batterier breddfull.
TM3P "FSD"

hELgenen

Denne måten å operere med data på er i bunn og grunn bare tull..Dvs om produsenten faktisk mener at batteriet ikke bør lade til mer enn f.eks 80% ut fra teknisk maks,burde man definere 80% teknisk som 100% normal og la dette være default maks. Deretter bruke denne som referanse i rekkevidde data og heller opplyse om mulighet for å bruke ekstra buffer ved behov gjennom et aktivt valg.
I dag er det snudd på hodet. Folk flest ønsker jo å lade bilen til 100% og ferdig med det. Tesla måten og Polestar måten er jo nerde håndtering..Omtrent som du skulle kjøpe en pc som leveres overklokket. BMW har gjort det mer folkelig og har nok buffer til at 100% er ok. At man har forskjellig måte å håndtere dette på for hver bilmodell gjør det bare mer rotete for kundene å sammenligne reell normal bruksrekkevidde ved anbefalt maks lading.
Snodig at EU ikke har sett nærmere på dette.

hyeongnim

Jeg har ikke noe spesielt ønske om å lade til 100% til enhver tid. Synes det høres ganske greit ut å ha 80% som standardinnstilling i hverdagen og så be om 100% når jeg vet jeg skal på langtur. Tror det kan være vel så mye potensiale for forvirring om man skulle tilbudt en 110%-innstilling.

hELgenen

Problemet er jo at bilene opererer med forskjellige buffere. Dermed er 90 og 100% helt ok på noen,men helt galt på andre. Når du står der med en bil A) wltp sertifisert til 470 km ref 100%,men anbefalt 80%,og en annen B) 470 km ref 100%,men anbefalt 100%,så er det jo helt vesentlig info. Men dette er ofte "skjult" info for forbrukeren. B) Er jo en mye bedre designet bil mener nå jeg..I praksis er A) en bil med 376 km rekkevidde i hverdagen,mens B) har 470 km.  A) Vil også lettere kunne bli degradert  om en ikke passer på.

Rosstopher

Hvis det er noen produsenter som aktivt går ut og anbefaler å lade til 100 prosent hver dag har de enten lite kunnskap om litium-batterier eller feilinformerer bevisst kundene sine. Ingen litium-batterier har godt av å være ladet til maks spenning (eller tilnærmet maks) over lengre tid, og ingen biler har så stor buffer at maks spenning tilsvarer reelt 80 prosent.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på søndag 13. september 2020, klokken 22:14
Hvis det er noen produsenter som aktivt går ut og anbefaler å lade til 100 prosent hver dag har de enten lite kunnskap om litium-batterier eller feilinformerer bevisst kundene sine. Ingen litium-batterier har godt av å være ladet til maks spenning (eller tilnærmet maks) over lengre tid, og ingen biler har så stor buffer at maks spenning tilsvarer reelt 80 prosent.


Du glemte et alternativ. De har laget en buffer som gjør at 100 % ikke faktisk er 100 %, så det å lade til "100 %" er udramatisk. Seriøse produsenter har ingen problem med å si at batteriet e X kWh brutto og Y kWh netto, og man trygt kan benytte de kWh som er gjort tilgjengelig for bruker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Mtp kostnad og vekt tror jeg ikke noen produsenter per i dag ville lagt 20% buffer i topp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

#133
Sitat fra: Rosstopher på søndag 13. september 2020, klokken 22:14
Hvis det er noen produsenter som aktivt går ut og anbefaler å lade til 100 prosent hver dag har de enten lite kunnskap om litium-batterier eller feilinformerer bevisst kundene sine. Ingen litium-batterier har godt av å være ladet til maks spenning (eller tilnærmet maks) over lengre tid, og ingen biler har så stor buffer at maks spenning tilsvarer reelt 80 prosent

Ingen er uenig i fakta her - det er mer forskjellig implementeringen som er tema her.
Noen har mye buffer, andre lite og noen lar brukeren styre
det meste. Så å lade en Polestar 2 til 100% er mye verre enn f.eks å lade en BMW i3 eller Mach-e til 100%, da i3 og Mach-e har ca 10% buffer, mens Polestar 2 kun har ca 4% (omtrent som Tesla model 3)

Jeg har aldri hørt at f.eks BMW går ut og sier at bilen ikke kan lades til 100% - jeg kan heller ikke begrense
det i bilen, jeg har ikke sett en slik innstilling, men antar da at 100% faktisk IKKE er reell 100% på batteriet, men anbefalt maks (noe rundt 85-90%).  Og når jeg starter bilen så vises en rekkevidde som stemmer bra overens med WLTP rekkevidden (faktisk stort sett mer, men har også kjørt mer flere ganger). Mao. har jeg hver morgen
en bil som klarer WLTP rekkevidden uten at jeg trenger å tenke mer på det, eller bry meg om å "spare" batteri med tanke på degraderingen. Jeg vet at alt dette er ivaretatt av BMW. På Tesla og Polestar så må en faktisk aktivt gå inn å begrense ladingen til f.eks 80% for å ikke degradere batteriet. Eneste fordelen med Polestar og Tesla er at de lar brukeren utnytte den ekstra kapasiteten fullt ut - men de reklamerer også for en rekkevidde man strengt tatt ikke bør ta ut av batteriet på en lading.

Og ja -glemte en ting til. Tesla og forsåvidt Polestar har mindre "dødvekt" med seg - mao. mindre batterikapasitet de ikke bruker. Følgelig vil jo energiforbruket pr mil bli noe lavere. Om f.eks Polestar skulle dra med seg 50 kg ekstra i bufferbatteri for at alle skulle kunne lade til 100% - vel så ville det slå dårlig ut på forbrukstester.
Jeg synes faktisk det som Tesla  og Polestar gjør er litt som doping........de "jukser" litt med tallene sammenlignet med de som faktisk sikrer seg med litt mer buffer

Stikkkontakt

Jaguar sier vel at I-Pace kan være tilkoblet til en hver tid når man står parkert.
Det kan godt hende at det å lade i-pace helt opp hele tiden kan gjøres uten at man risikerer å komme i clinch med batterigarantien, men jeg velger uansett å ikke alltid lade fullt. Det er mange 1000 km siden sist jeg gjorde det. Det vil garantert gjøre degraderingen mindre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA