Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde og ladehastighet

Startet av tom2912, søndag 02. august 2020, klokken 18:36

« forrige - neste »

Barrabas

Sitat fra: Magster på lørdag 22. august 2020, klokken 13:39
Men har du hytte på Kvitfjell eller nordover så begynner rekkevidden å bli i grenseland på vinteren, går sikkert helt fint på rv4, men starter du i Oslo sentrum og kjører E6 så er du virkelig nødt til å starte med 100%.

Skal vi virkelig dra inn i tråden tilfeller som treffer en bitte liten andel av befolkningen?.

Magnus Hansen

Det finnes jo selvfølgelig flere eksempler. De som ikke har tilgang til lading på hytta feks. Og så skal man ikke undervurdere konsekvensen av flere stopp om vinteren. Feks at man drar rett fra hytta fra jobb. Kanskje med et handlestopp på veien. Det har stor innvirkning på rekkevidden. Men så lenge folk vet dette og velger bil etter sitt behov så går det jo fint. Alle trenger ikke rekkevidden av en Model 3 LR. Det er også derfor Tesla selger SR+.. Og så har etron e50, polestar 2 og flere som fint dekker behovet til mange

Magnus Hansen

Nå har teslabjørn lagt ut video hvor han sammenligner ladehastigheten til polestar 2 med Model 3, I-pace og esoul (!). En litt snodig forsamling, men likevel.



https://youtu.be/Vw90K6_bFjg


tornaldo

Ja det var interessant. Konklusjonen er at Polestar er en helt decent bil å dra på langtur med. Bruker dog omtrent dobbelt så lang tid som Tesla Model 3 for å lade samme antall km rekkevidde, gitt at man lader på Ionity eller Supercharger v3. Fungerer sikkert for de fleste uansett, PS2 er vel litt som en TMS 75. Større problemer oppstår når man ferdes steder der det kun er 50kw hurtigladere, som er rimelig vanlig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

hELgenen

Synes TB sin oppsummering ang. Forskjell i reisetid ved en hurtiglading er ganske slående. Polestar 2 trenger en hurtig lading på distanse mellom 50-60,70 mil.
Du taper mellom 15 og 30 minutter mot Tesla på en slik distanse pga hurtiglading. Og det er det...
Så får hver enkelt vurdere om dårlig lakk og panelgaps
Er verdt 30 min på slike dagsetapper...

Magster

Sitat fra: Barrabas på lørdag 22. august 2020, klokken 18:54
Sitat fra: Magster på lørdag 22. august 2020, klokken 13:39
Men har du hytte på Kvitfjell eller nordover så begynner rekkevidden å bli i grenseland på vinteren, går sikkert helt fint på rv4, men starter du i Oslo sentrum og kjører E6 så er du virkelig nødt til å starte med 100%.

Skal vi virkelig dra inn i tråden tilfeller som treffer en bitte liten andel av befolkningen?.

Det er ikke få som har hytte på fjellet :)

mroek

Videoen til TB er helt grei den, men sammenligningen mot TM3 er jo bare riktig når denne lader på Ionity eller SuCV3 (som også påpekt over her), og sistnevnte er det vel bare noen veldig få av i Norge enda? Ionity er jo ikke heller veldig godt utbygd, så om man må bruke 150 kW lynladere fra andre leverandører også på Teslaen, så blir forskjellen betydelig mindre.

Men for all del, om vi tenker at han vil gi alle bilene best mulig forutsetninger så er jo sammenligningen grei. Han kunne jo kanskje kostet på seg å nevne akkurat dette, dog.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

tornaldo

Sitat fra: mroek på lørdag 22. august 2020, klokken 23:25
Videoen til TB er helt grei den, men sammenligningen mot TM3 er jo bare riktig når denne lader på Ionity eller SuCV3 (som også påpekt over her), og sistnevnte er det vel bare noen veldig få av i Norge enda? Ionity er jo ikke heller veldig godt utbygd, så om man må bruke 150 kW lynladere fra andre leverandører også på Teslaen, så blir forskjellen betydelig mindre.

Men for all del, om vi tenker at han vil gi alle bilene best mulig forutsetninger så er jo sammenligningen grei. Han kunne jo kanskje kostet på seg å nevne akkurat dette, dog.

Hvis du vil ha det helt riktig, så burde han da også gjort en sammenligning der PS2 må lade på 50kw lader, og Tesla på 150 kW superlader. Det er vel et like troverdig scenario som noe annet.

Når det er sagt, så kommer antagelig PS2 til å gi mer km pr minutt lading, enn kommende ID4, Q4 og Enyaq, så det er jo helt greit. De skal vel bare levere opp til 125kw. Gjenstår å se ladekurven men.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Barrabas

Sitat fra: Magster på lørdag 22. august 2020, klokken 22:46
Sitat fra: Barrabas på lørdag 22. august 2020, klokken 18:54
Sitat fra: Magster på lørdag 22. august 2020, klokken 13:39
Men har du hytte på Kvitfjell eller nordover så begynner rekkevidden å bli i grenseland på vinteren, går sikkert helt fint på rv4, men starter du i Oslo sentrum og kjører E6 så er du virkelig nødt til å starte med 100%.

Skal vi virkelig dra inn i tråden tilfeller som treffer en bitte liten andel av befolkningen?.

Det er ikke få som har hytte på fjellet :)

Det er nok riktig, men hvor mange med hytte på fjellet der avstanden er tilsvarende og som potensielt får rekkevidde problem med P2 er det jeg vil fram til. De vil nok mest sannsynlig fortsette med ICE bil, eventuelt vurdere Tesla ;)

Strøm Tycoon

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. august 2020, klokken 22:15
Synes TB sin oppsummering ang. Forskjell i reisetid ved en hurtiglading er ganske slående. Polestar 2 trenger en hurtig lading på distanse mellom 50-60,70 mil.
Du taper mellom 15 og 30 minutter mot Tesla på en slik distanse pga hurtiglading. Og det er det...
Så får hver enkelt vurdere om dårlig lakk og panelgaps
Er verdt 30 min på slike dagsetapper...

og å gå glipp av:

1500kh hengervekt
Stor luke bak
Kanaler av plast, tåler steinsprang
Instrument m/kart foran førerposisjonen
"Normal" viskerhendel
Normale dørhåndtak

Går det an å deaktivere ACC på Polestar 2?


Oddaa

Det ser ut til at de har valgt samme løsning som Volvo (ikke overraskende). Da kan du fritt velge mellom CC og ACC.

(Er på min andre Volvo med denne løsningen, og har aldri brukt CC. Kun ACC og Pilot-assist.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

RJK

Sitat fra: model3citizen på søndag 23. august 2020, klokken 12:16
Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. august 2020, klokken 22:15
Synes TB sin oppsummering ang. Forskjell i reisetid ved en hurtiglading er ganske slående. Polestar 2 trenger en hurtig lading på distanse mellom 50-60,70 mil.
Du taper mellom 15 og 30 minutter mot Tesla på en slik distanse pga hurtiglading. Og det er det...
Så får hver enkelt vurdere om dårlig lakk og panelgaps
Er verdt 30 min på slike dagsetapper...

og å gå glipp av:

1500kh hengervekt
Stor luke bak
Kanaler av plast, tåler steinsprang
Instrument m/kart foran førerposisjonen
"Normal" viskerhendel
Normale dørhåndtak

Går det an å deaktivere ACC på Polestar 2?

Sikkert, men hva er det godt for? Er det ikke greit at bilen demper farta for deg, før antikrasj-sensorene hugger tak i bremsene og bråstopper bilen, om du ikke er helt med? CC som ikke er er ACC, finner jeg helt horribelt nå som jeg har blitt vant med ACC.

Selv har jeg stort sett lært meg når bilen vil begynne å dempe farta når den når igjen biler foran meg, og legger meg derfor ut litt tidligere enn jeg kanskje ellers ville gjort selv for å kjøre forbi, men det er fremdeles ikke værre enn at det bare gir ett sekund mere i venstrefila.

Faktisk savner jeg litt mere automatisk smartness på ACC, som at den demper farta litt når skilt som varsler skarp sving kommer foran meg på veien, eller GPS melder svingete veier. Dette i tillegg til at den godt kunne dempet farten for meg når skilt med lavere hastighetsgrense kommer, og tilsvarende øker farta når skiltet viser høyere hastighet.

Nå må jeg regulere det enten ved å tråkke på brems og/eller gass og så tilte ned knapp for å sette ny ACC-hastighet eller holde inne knapp for å øke eller dempe med 10 og 10 km for hvert knepp.

Skulle ønsket bilen min hadde hatt "Navigate on GPS", men der jeg selv må sette på blink og dra i rattet for forbikjøringer, men at den gjerne klarer selv å svinge av hovedvei når GPS sier man skal ta avkjørselen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Oddaa på søndag 23. august 2020, klokken 12:45
Det ser ut til at de har valgt samme løsning som Volvo (ikke overraskende). Da kan du fritt velge mellom CC og ACC.

(Er på min andre Volvo med denne løsningen, og har aldri brukt CC. Kun ACC og Pilot-assist.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan også på min velge mellom ACC og ren CC, men skjønner rett og slett ikke poenget med en dum CC når man har ACC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Strøm Tycoon

Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 12:56
Sitat fra: Oddaa på søndag 23. august 2020, klokken 12:45
Det ser ut til at de har valgt samme løsning som Volvo (ikke overraskende). Da kan du fritt velge mellom CC og ACC.

(Er på min andre Volvo med denne løsningen, og har aldri brukt CC. Kun ACC og Pilot-assist.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan også på min velge mellom ACC og ren CC, men skjønner rett og slett ikke poenget med en dum CC når man har ACC.

Da har du rett og slett ikke opplevd nok fantombremsing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA