Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt X - hva bør jeg tenke på?

Startet av Dazzy, lørdag 01. august 2020, klokken 08:42

« forrige - neste »

Dazzy

Har nå bestemt meg for å kjøpe brukt x, men budsjett er under 600k.

Foreløbig ser jeg kun noen få biler fra 2017 som er 75D (ønsker ikke 60d).

Er det noe spesielt jeg bør tenke på før evt kjøp? Jeg har lest at det var mye problemer med de første utgavene. Er det like mye problemer med 2017 75d?

Espen Hugaas Andersen

Sene 2017-modeller hadde mer utfordringer med parkeringssensorer enn tidlige 2017-modeller. Det kom inn fuktighet også oppførte de seg rart. Ellers er 2017 stort sett bedre enn tidligere modeller, men det er fortsatt diverse ting man kan se etter.

Frontakslinger som rister ved fullt pådrag, spesielt med fjæringen på høy er en sak. Frontrute som ghoster er en annen. (Refleksjoner i ruten gjør at man kan se lyskilder flere ganger over hverandre, spesielt sterke lyskilder på natten.) Sprekte baklykter. Falkedører som gnager bort lakk på C-stolpen. Diverse panelgap og slikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

EspenT

#2
Håper det går greit å låne tråden litt. Jeg logget på forumet nå for å spørre om så å si akkurat det samme, men med litt mindre definert maks pris og er ute etter litt mer generell info om hvilke endringer som er blitt gjort når og hvilke som er verdt å betale litt mer for. AP2 vs 2.5 etc.

Har heller ikke bestemt meg helt for å kjøpe X da jeg egentlig ikke er noe Tesla fan. Altså jeg syntes teknologien er bra men mekanisk og «finish»/lyddemping etc.  er ikke helt der i mine øyne. Er egentlig Cybertruck som ga meg «vil ha» følelsen. Den er reservert, og planen var at bruksbilen, en nå 6 år gammel eGolf skulle holde frem til da. Men nå har jeg i løpet av 3mnd hatt 2 reparasjoner på den og om det fortsetter sånn blir ventetiden lang.
Har også en Silverado pickup og kostnaden/arbeidet med å ha 2 i stedet for en bil forsvarer kanskje å kjøpe 1 litt dyrere bil i stedet.

eGolf har jeg kjørt 112.000km, jeg har hatt den på service 1 gang (30.000)km hvor møller fucka opp så mye at jeg var tilbake 2 ganger påfølgende uke men den ble aldri like bra som den hadde vært før dette besøket. I tillegg var prisen for service  dobbelt så høy som forespeilet ved kjøp av bilen. Så jeg har tatt resterende service selv og ikke hatt noen problemer med bilen før nå den siste tiden.

Hvordan er dette med en Tesla X? Hvor ofte er det service? Hva koster en service? Hvor stor sannsynlighet er det for at man må på verksted i løpet av bilens første 5 leveår? Hvilke komponenter pleier å gå i stykker og hva er prisnivået for reparasjoner etter garanti? Får man kjøpt deler slik at man kan reparere selv?



z4rd

#3
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 01. august 2020, klokken 10:50
Sene 2017-modeller hadde mer utfordringer med parkeringssensorer enn tidlige 2017-modeller. Det kom inn fuktighet også oppførte de seg rart. Ellers er 2017 stort sett bedre enn tidligere modeller, men det er fortsatt diverse ting man kan se etter.

Solgte selv en strøken oktober 2017 X75D for ca. 8 mnd siden for 630k. Burde være mulig å få de til rundt 600k nå :)

Disse sensorene som nevnes har stort sett blitt byttet på garanti. Hvis det ikke er blitt gjort, så er det bare å få byttet de gratis, men tviler litt på at folk ikke har gjort det, da feilen hindret softwareoppdatering også. På min så var problem løst varig etter bytte.

Ellers er senere 2017 bedre på flere felt enn før sommeren 2017, ref. AP2.5, osv. Søk litt på forumet. Tema er blitt diskutert før.

Ellers er det viktig med servicehistorikk, feil/mangler som har blitt utbedret, generell tilstand mht lakk som er nevnt, og ikke minst se ann eieren hvis du skal kjøpe privat. Jeg foretrekker å kjøpe privat fremfor forhandler hvis det er snakk om en bil som fortsatt har nybilgaranti. Bilen reflekterer som regel eieren.

Jeg hadde service 1 gang i året, selv om dette ikke var nødvendig. Bremseservice/smøring derimot er viktig.

Ellers kan jeg legge til: Hvis du vil ha en Tesla med minst mulig problemer og verkstedbesøk, så er Model 3 sannsynligvis det beste alternativet p.t. Nyere Tesla vil alltid trumfe eldre modeller da de implementerer fortløpende utbedringer. Dette betyr ikke at du ikke får Model X og Model S som bare fungerer som de skal. Jeg var veldig fornøyd med min TMX, og solgte kun pga personlige behov og lyst på noe annet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Det skjedde mye endringer i 2017.
-Gratis superlading i bilens levetid forsvant.
-Uncorked, med mer effekt(tidligere biler med rett hw kan oppgraderes)
-Endring i ekstrautstyr der mye blir standard, mens vinter, hifi og selvpres dører havner i en pakke.
-Syvseter går fra separate seter til benk (som kan legges ned) på andre rad.
-Ap 2.0 til ap 2.5

Det har blitt sagt at det er endring i batterikjemi i overgangen fra 90 til 100-pakke, og at denne endringen også kom på 75-pakka. Sommeren 2017 ble noen 75-biler levert med SW-begrenset 85-pakke, så kan man spekulere i om det har noen sammenheng med en overgang.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: EspenT på lørdag 01. august 2020, klokken 11:36Hvordan er dette med en Tesla X? Hvor ofte er det service? Hva koster en service? Hvor stor sannsynlighet er det for at man må på verksted i løpet av bilens første 5 leveår? Hvilke komponenter pleier å gå i stykker og hva er prisnivået for reparasjoner etter garanti? Får man kjøpt deler slik at man kan reparere selv?
De kanskje mest problematiske områdene jeg kjenner til er:

- Bremser. Disse må vedlikeholdes regelmessig. Gjerne 1-2 ganger per år. Litt utifra hvor mye man kjører og i hvilke forhold.
- Styreknute "Steering I-shaft Link Lower". Styringen ble veldig tung etter 82k km. Byttet på garanti, så jeg vet ikke hva den koster.
- Øvre bærearmer foran. Kuleleddene begynte å knirke etter ca 105k km. Disse kostet 2260 kr per stk, 7392 kr totalt inkludert arbeid.
- Om man har MCU1, så sliter den med eMMC. Det er altså en minnebrikke som går i stykker. Mener bytte av MCU1 koster 13k kr. Jeg tror min begynner å gi tegn på å gi opp, etter 118k km, men vi får se.

Sjansen for å måtte på verksted for EU-kontroll innen 5 år er 100%, men det var kanskje ikke det du tenkte på. Tror heller ikke min bil ville gå gjennom med sprukket baklykt, som den har for øyeblikket. (De ville ikke umiddelbart akseptere at sprukket baklykt skulle gå på reklamasjonsretten. Så jeg får krangle med de.)

Det kan hende ting blir bedre etter første bytte, men jeg vet mange har disse problemene. Jeg vet Tesla oppdaterer deler og slikt litt fortløpende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Er vel ikke helt rett å si at sene 2017-modeller har problem med p-sensorer, var vel heller de midt på året?
Mener dette problemet var tilnærmet borte på AP2.5-bilene som ble levert siste 40 dagene av 2017, men fortsatt som 2017-modeller i Tesla-verden.

Kjøper man før dette så får man ikke dashcam for eksempel, med mindre bilen har FSD-pakke og dermed blir oppgradert til "AP3".

Også mange utbedringer ellers jo nyere bil man kjøper. Alt fra drivverk til batteripakker, motorer, dører, mer utstyr som standard, flere features..

For min del er det tre skiller som jeg ville prioritert å bikke over på avhengig av budsjett:
- helt sent i 2017, AP2.5 som gir dashcam/sentry med opptak, ny 7-seter, mange mindre utbedringer, mer ekstrautstyr
- MCU2 på biler produsert fra mars 2018 en gang, altså typisk levert nærmere midten av året.
- Raven ca. midtveis i 2019 (? - gikk over til å hete standard og long range), lenger rekkevidde og mye annet

CCS er standard på de nyeste, men ettermontert på en del av de eldre, ca. 5k, så fin bonus om du finner en med, men ikke krise uten.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 13:38

- Raven ca. midtveis i 2019 (? - gikk over til å hete standard og long range), lenger rekkevidde og mye annet


Et lite obs her, betegnelsen LR/SR på X og S kom noen uker før Raven. For å gjøre det enda mere forvirrende ble disse og en del Raven levert med 75D/100D merke. Enkleste måte å sjekke om det er Raven er å sjekke innstillinger for demperne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EspenT

#8
Ligger et par tidlig 2019 til under 700, mens raven utgavene som da er litt nyere virker å koste 100-150k mer. Var nybilprisene på disse høyere, eller kan man forvente at de synker såpass i pris det neste halve året?


JorEl

Med Raven så kom vel en bedre frontmotor og nyutviklede luftdempere. Kommer ikke på mere i farten.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hodetelefoner

Fordelen med raven = mykere bil.  Litt behageligere å kjøre.
Litt mindre forbruk i lav hastighet.
Ulempen:
Bilen ser ut som en 90talls corolla innvendig.
Stygge seter uten justering av nakkestøtte.
Dashbord uten Alcantara..  (Grusomt).
Mindre logoer på lister etc. Bilen er laget billigere. Det syns godt på seter og lister. Mangler faktisk litt lister i forhold til de eldre også.

makki

Ser også nå tesla tilbyr utvidet garanti men kun til første eier, Eventuelt sjekk også første eier kan kjøpe utvidet garanti før du kjøper, betal gjerne litt ekstra. Jeg har tmx 2017 med mcu1 med AP2.0( blir oppgradert til AP3.0 håper snart) har byttet nytt sensor, baklykter glass,Øvre bærearmer foran...alt med garanti, så lenge har du garanti, ingenting å frykte.

geear


MuskElBil

2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

JorEl

#14
Forsikring fra Helvetia...eh litt usikker :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA