Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Men rekkeviddeangsten var ikke død...

Startet av OhmPaPa, fredag 31. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Hansi på mandag 03. august 2020, klokken 11:03

Du spurte hva forskjellen er, svaret blir vel kundeopplevelsen og prisen.


Det er dessverre grunnen til at jeg neppe kjøper noe annet enn Tesla hvis bilen skal brukes på langtur...
Når man bare kan plugge inn bilen blir betalingsfaenskapet til konkurrentene latterlig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Burger

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 03. august 2020, klokken 10:48
På salg av strøm er det knapt noen som tjener penger, her er volumet for lavt og ujevnt, mens investeringene er store.
I min naivitet så trodde jeg kiosksalget var større inntjening enn bensin på bensinstasjoner. Må jo være vakkert med kunder som er tvunget å bli på stedet i 20-40 minutter.

I Stjørdal så har en bensinstasjon fått 6x css og 2x chademo. Men bensinstasjonseieren har utvidet og laget kafe. I hodet mitt så hører jeg eier si "Må du være her i en halvtime? Så kjedelig da, men har du penger så skal vi klare å gjøre dette reint trivelig"

Samme eier nektet å installere ny disk som Statoil i sin tid krevde, siden han krevde at Statoil måtte hoste frem regnestykke at han kom til å tjene inn 500k ombyggingen kostet. Tror pengeteften er stor der.

Så, hvordan ikke Circle K klarer å regne seg fram til penger på dette mens stasjonseiere gjør det, fatter jeg ikke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Magnus Hansen

Circle K har jo også invitert diverse andre aktører til å etablere ladestasjoner ved sine stasjoner. Det hadde de neppe gjort hvis de forventet å tjene pengene på lading. Det er åpenbart for å få folk inn i butikken for å kjøpe noe. De er jo en klar utvikling av circle k stasjoner til å ligne på cafeer fremfor tradisjonelle bensinstasjoner

Roy Aasen

Mer ladestasjoner..nederst i artikkelen. 100% enig her.  Vi trenger nok da at våre myndigheter slår til med ordentlige tilskudd.

https://www.rb.no/elbilsalget-gikk-ned-i-juli-elbilforeningen-bekymret/s/5-43-1357262

ryback

#34
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Vi som er på dette forumet er 10+x mer elbil-nerd enn den jevne forbruker, men jeg synes selv det er strevsomt å finne ladestasjoner langs veien. Det er dårlig eller ingen skilting langs veien. Når man først kommer frem så er det ikke alltid like lett å få øye på den. Det er (heldigvis) ingen 10 meter høye neon-skilt med GrønnKontakt-logo. I Norge går det forholdsvis greit, men i utlandet er det helt krise. Man bør være TeslaBjørn^2 for å dra på elbilferie nedover Europa i noe annet enn en Tesla eller noe med tilsvarende rekkevidde.

Når det gjelder løsning forenkling av ladehverdagen så tror jeg man må se til Open Banking-initiativer. Ladeoperatørene må tvinges til å frigi data til 3. part gjennom åpne APIer, ala PSD2. På den måte vil 3. part kunne lage en app som viser lokasjon/status/pris/betaling på alle stasjoner. Den samme informasjonen vil kunne være tilgjengelig i bilens infotainmentsystem.

Det tok vel 2-3 år, men nå kan jeg se saldoen på sbanken-kontoen min i Sparebank1-appen. Det tar nok lenger tid enn det før EU har meislet ut et direktiv, men kanskje litt kortere tid før det er implementert når det først har tredd i kraft?

eivhelle

Sitat fra: ryback på tirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Jeg har en veldig fin oppskrift på å kurere lade/rekkeviddeangst, men den krever at man innser at en stor del av problemet gjerne ligger hos en selv.

Nøkkelen er å skaffe seg kunnskap. Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Det hjelper ihvertfall ikke mye å slenge seg med på hylekoret som klager over hvor vanskelig alt er, om hensikten er å dempe andres angst for å dra på langtur med elbil. For virkeligheten er at det stadig blir enklere. Det er langt flere tilgjengelige hurtigladere i år enn det var i fjor. Og i fjor var det langt flere enn det var året før. Det fungerte helt greit for meg å dra på langturer over 400 km med kortrekkevidde e-golf i 2015, selv om man i stor grad måtte planlegge turene godt og være innstilt på å bruke litt ekstra tid. Siden den gangen har rekkevidden på bilene doblet seg og antall ladere er mangedoblet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35

Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Ja, det funker jo fint for rundturen ned til Tyskland, Østerrike, Italia og Sveits til sommerferien neste år  ::)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:53
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35

Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Ja, det funker jo fint for rundturen ned til Tyskland, Østerrike, Italia og Sveits til sommerferien neste år  ::)

For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
Ingen som sa at det behøver å være første turen. Det hjelper jo snus lite at du kan laderne på den 40 mil lange ruta til hytta i blinde når du skal utenlands.

Det som skal til er samleløsninger og roaming, enten i form av tilbud fra de enkelte bilprodusentene, eller firma som PlugSurfing (som igjen ofte har samarbeid med bilprodusenter).

Så kan de som vil spare penger opprette direkte avtaler med de enkelte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Jeg synes det er moro å planlegge turen på forhånd. Undersøke ladestasjoner, spisesteder, severdigheter. Bruke Tripadvisor, Google, ladeapper osv. Men skal elbiler bli en opplevelse for alle, så må det også funke for de som liker å ta alt sånt mer på sparket.

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:46
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
Ingen som sa at det behøver å være første turen. Det hjelper jo snus lite at du kan laderne på den 40 mil lange ruta til hytta i blinde når du skal utenlands.

Det som skal til er samleløsninger og roaming, enten i form av tilbud fra de enkelte bilprodusentene, eller firma som PlugSurfing (som igjen ofte har samarbeid med bilprodusenter).

Så kan de som vil spare penger opprette direkte avtaler med de enkelte.
Ingenting av det du skriver om her hjelper mot rekkeviddeangst eller ladeangst.

Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Bedre betalingsløsninger er ikke nødvendig for oss som legger inn 16 apper og bestiller en drøss med brikker på plass før bilen står på tunet. Jeg vil derimot tro at "folk flest" ikke er like grundige med å sikre seg i alle bauger og kanter.
Nå har jeg bare hurtigladet to ganger siden mai, men den ene gangen møtte jeg en eGolf eier som knotet leeenge med mobilen. Hun fortalte at hun ikke fikk startet lading fordi noe på telefonen hadde utløpt. Usikker på om hun måtte verifisere seg på nytt med Bankid pga bytte av kort eller hva det nå var. Men det var på Circle K Minnesund.
Og det møtet er bare en av en rekke ganger jeg har sett folk knote og jobbe med laderne. Meg selv inkludert...
At vi elbil-nerder alltid får det til og tar utfordringer og registreringer med den største selvfølge bør ikke definere brukergrensesnitt for den store brukermassen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: ryback på tirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Vi som er på dette forumet er 10+x mer elbil-nerd enn den jevne forbruker, men jeg synes selv det er strevsomt å finne ladestasjoner langs veien. Det er dårlig eller ingen skilting langs veien. Når man først kommer frem så er det ikke alltid like lett å få øye på den. Det er (heldigvis) ingen 10 meter høye neon-skilt med GrønnKontakt-logo. I Norge går det forholdsvis greit, men i utlandet er det helt krise. Man bør være TeslaBjørn^2 for å dra på elbilferie nedover Europa i noe annet enn en Tesla eller noe med tilsvarende rekkevidde.

Når det gjelder løsning forenkling av ladehverdagen så tror jeg man må se til Open Banking-initiativer. Ladeoperatørene må tvinges til å frigi data til 3. part gjennom åpne APIer, ala PSD2. På den måte vil 3. part kunne lage en app som viser lokasjon/status/pris/betaling på alle stasjoner. Den samme informasjonen vil kunne være tilgjengelig i bilens infotainmentsystem.

Det tok vel 2-3 år, men nå kan jeg se saldoen på sbanken-kontoen min i Sparebank1-appen. Det tar nok lenger tid enn det før EU har meislet ut et direktiv, men kanskje litt kortere tid før det er implementert når det først har tredd i kraft?

Jeg var en tur i Eidsfjord i går, og mente jeg hadde funnet ut på forhånd at de skulle ha lynladere der. Da jeg hadde stoppet i sentrum, og skulle finne de på google, så fant jeg en GK-lader (som stod opptatt), og Tesla Superladestasjon. Så også at det skulle være noen AC-ladere ved nærliggende hotell. Ingen lynladere eller annet.

Nå når jeg er kommet hjem, så fant jeg igjen BKK-laderne som jeg trodde jeg hadde sett før. Men av en eller annen grunn fant ikke google dem, og jeg klarte ikke finne dem igjen. Så om jeg ikke klarte å finne den, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så hvordan kan man forvente at andre finner de?

Visste seg at jeg var 100-200 meter unna, men "gjemt" bak noen bygninger. Et neonskilt hadde gjort at jeg hadde sett dem. Heller ikke min ny-oppdaterte Hyundai Kona klarte å finne de...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:46Jeg var en tur i Eidsfjord i går, og mente jeg hadde funnet ut på forhånd at de skulle ha lynladere der. Da jeg hadde stoppet i sentrum, og skulle finne de på google, så fant jeg en GK-lader (som stod opptatt), og Tesla Superladestasjon. Så også at det skulle være noen AC-ladere ved nærliggende hotell. Ingen lynladere eller annet.

Nå når jeg er kommet hjem, så fant jeg igjen BKK-laderne som jeg trodde jeg hadde sett før. Men av en eller annen grunn fant ikke google dem, og jeg klarte ikke finne dem igjen. Så om jeg ikke klarte å finne den, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så hvordan kan man forvente at andre finner de?

Visste seg at jeg var 100-200 meter unna, men "gjemt" bak noen bygninger. Et neonskilt hadde gjort at jeg hadde sett dem. Heller ikke min ny-oppdaterte Hyundai Kona klarte å finne de...

Hæ? BKK Lynladerne står jo ved siden av Tesla SuC i Eidfjord? Mao. mellom GK sin og Tesla sine.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35
Jeg har en veldig fin oppskrift på å kurere lade/rekkeviddeangst, men den krever at man innser at en stor del av problemet gjerne ligger hos en selv.

Nøkkelen er å skaffe seg kunnskap. Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

I den grad jeg har hatt rekkeviddeangst av betydning så har det vært på strekninger jeg ikke kjører ofte.

Hva foreslår du der - detaljkartlegging kan vel noen ganger muligens være litt uhensiktsmessig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA