Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil eller vente

Startet av JO, torsdag 30. juli 2020, klokken 12:07

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: JO på tirsdag 04. august 2020, klokken 10:06
Men det er jo mulig å avbestille så kanskje jeg bare må bite i eplet da konkurentene ikke er der, fordelene med ladenettverk, rekkevidde osv er jo velkjente.
Livet består jo av kompromisser. Noen velger f.eks. bil uten fungerende app da de mener premiumfølelsen er viktigere.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JO

Ja, Tesla MY er jo ett kompromiss. Appen bryr jeg meg fint lite om. Den virker å være godt utnyttet med akkurat nok plass, nok hengervekt osv. Er ikke superfan av M3, MY interiøret men som alt blir man vel vant med det.

Eneste er at det kan bli lenge å vente på MY.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

JO

Da har jeg bestillt en Polestar 2, mulig jeg og setter meg på reservasjon på TMY, skal prøvekjøre Polestaren neste uke så da får jeg fort ett inntrykk om dette er en bil jeg kan leve med. Den har alle kriterier bortsett fra at den kan bli litt liten innvendig.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

JO

Da er både Polestar og Mercedes EQC prøvekjørt. Begge er bra biler som kjører bra men forskjellige.

Polestar:Sportslig kjapp og nett å kjøre, liker kjørefølelsen meget godt, føles liten innvendig uten kanskje å være veldig liten, greit bagasjerom og praktikalitet ivaretatt med takstativ og hengerfeste. Infotainment uten sidestykke det beste på markedet, Tesla som har vært best til nå er grundig forbigått. Gode seter med god justering og etter min mening ett fint design. Av de to er den nok den beste til den daglige kjøring til og fra jobb og på butikken. I tillegg har den best rekkevidde og raskest lading både på AC og DC.

Mercedes EQC: Flott bil, stillegående og meget god komfort, Føles noe større innvendig uten at selve plassen til bein osv er så mye bedre. Litt større bagasjerom. Praktisk med hengerfeste og mulighet for takstativ. Infotainment krever nok noe tilvending, ikke intuitivt og enkelt som på Polestar. Rekkevidden er god nok og egentlig lademuligheter og. Soleklar vinner for de lengre turene med komfort i høysetet men ikke like nett og lettkjørt.

Konklusjon: 2 meget gode alternativ som er gode på forskjellige ting. Kan nok leve godt med begge. Polestar er endel billigere, som spiller inn. Uten tanke på pris hadde jeg tatt Mercedes EQC, men med tanke på ca 200 000 i forkskjell i pris er det ett meget vanskelig valg. Så egentlig tilbake til tenkeboksen.

biler som utgår:
Audi e Tron: Dyr og egentlig litt kjedelig.
Tesla X: Dyr å dårlig, Mercedes er ett hav bedre å kjøre. ingen konkuranse der.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

mroek

Hvilken versjon av Polestar kjørte du? Med eller uten Performance Pack? Hvordan opplevde du forskjellen i innvendig støynivå? I testen til Bjørn Nyland er forskjellen veldig dramatisk i rene tall.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

JO

Jeg kjørte uten Performance pack. Ønsket helst det. PP tror jeg blir for stivt og hardt. Støynivå forskjell er det mellom EQC og Polestar. EQC er stillere men når jeg kjørte Polestar så opplevde jeg den og som meget stillegående. Slik jeg ser det er det mer at EQC er ekstremt stille mer enn at det støyer i Polestar.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

turfsurf

Sitat fra: JO på tirsdag 18. august 2020, klokken 15:06

Konklusjon: 2 meget gode alternativ som er gode på forskjellige ting. Kan nok leve godt med begge. Polestar er endel billigere, som spiller inn. Uten tanke på pris hadde jeg tatt Mercedes EQC, men med tanke på ca 200 000 i forkskjell i pris er det ett meget vanskelig valg. Så egentlig tilbake til tenkeboksen.

biler som utgår:
Audi e Tron: Dyr og egentlig litt kjedelig.
Tesla X: Dyr å dårlig, Mercedes er ett hav bedre å kjøre. ingen konkuranse der.
Hva med I-Pace EV320 Advanced til rett over 600k?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JO

Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

JPM

Har I-Pace i dag, skal over på TMY om et par år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA