Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil eller vente

Startet av JO, torsdag 30. juli 2020, klokken 12:07

« forrige - neste »

JO

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en elbil som hovedbil, mottar straks en mii electric som konebil(perfekt til dette). Per i dag har vi en BMW x3 diesel som familiebil. Jeg har hatt en Tesla MS tidligere 2014-2016 så kjenner greit til hvordan det fungerer. Vi har 3 barn alle godt forbi barnevogn stadie. Sitter å ser på hva som kan kjøpes å det ser ut til at det blir kompromisser uansett, men noen krav er det uansett, takboks(ønsket) og hengerfeste må vi ha så da korter jo listen seg ned betraktelig. BMWen vi har i dag er heller ingen plassmester men det fungerer veldig greit da vi hiver på en takboks når vi trenger bagasjeplass. Bilen blir i det daglige mest brukt til jobbpendling som alle elbiler kan klare og turer i regionen som ikke krever hverken overdådig plass eller rekkevidde. Så hva velger man av det som er på markedet i dag?

alternativene slik jeg ser det:

Audi eTron 55: fin bil, god nok rekkevidde mye dyrere enn jeg kunne tenke meg.
+takboks
+henger
+komfort
+ladehastighet
-pris

Mercedes EQC, liker denne ganske så godt på utseende, ikke kjempestor innvendig, lite bagasjerom i forhold til størrelse.
+Flott premium bil
+Henger
+billigere enn eTron
-ladehastighet
-noe kortere rekkevidde kanskje

Tesla MX: Stor og god rekkevidde med beste ladenettverk men og dyr(for dyr) og ett stort men, det er en Tesla med de kvalitets utfordringer det medfører og en forhandler som er bånn i bøtta(min egen opplevelse)
+Plass
+Ladenettverk
+Henger
-Pris
-Kvalitet
-Forhandler

Og en liten joker til slutt:
Polestar 2: God rekkevidde, akkurat nok hengervekt og mulighet for takboks, billigst av alternativene. Liker denne best av alle på utseende og interiør. Men plass vinner den ikke på. Usikker på hvordan baksetet er i forhold til feks BMW x3. Bagasjeplass kan løses med takboks.
+Henger
+Pris
+Rekkevidde
-Plass

Tesla M3: Ikke nok hengervekt utgår.
Tesla MS: Ikke henger i det hele utgår.


Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Øyvind.h

Ikke vurdert Ipace? Flott bil innvendig og utvendig, i hvert fall med litt raus hjulstørrelse. HSE kan du plukke opp med ganske bra avslag på Finn.

Angående rekkevidde ser det ut til at EQC går litt lengre enn E55 vår/sommer/høst og litt kortere på vinteren. Med mindre de gjennom sw kan få skikk på det som øker forbruket såpass på vinteren. Antar det skyldes at Mercedes varmer batteriet mer på vinteren. Begge har varmepumpe og er godt isolert. EQC trekker det lengste strået på lyddemping, men mangler luft foran så du kan ikke heve den for bruk på traktorvei.
Jeg endte på 700" for en nesten fullspekket EQC. Virker kurant å få 6-8% rabatt på veiledende priser.
Om du hurtiglader veldig mye ville jeg sterkt vurdert E55 som lader raskt og har en overlegen ladekurve ved høy SOC. Ved lav SOC er forskjellen mindre da EQC bruker mindre strøm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JO

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:11
Ikke vurdert Ipace? Flott bil innvendig og utvendig, i hvert fall med litt raus hjulstørrelse. HSE kan du plukke opp med ganske bra avslag på Finn.

Angående rekkevidde ser det ut til at EQC går litt lengre enn E55 vår/sommer/høst og litt kortere på vinteren. Med mindre de gjennom sw kan få skikk på det som øker forbruket såpass på vinteren. Antar det skyldes at Mercedes varmer batteriet mer på vinteren. Begge har varmepumpe og er godt isolert. EQC trekker det lengste strået på lyddemping, men mangler luft foran så du kan ikke heve den for bruk på traktorvei.
Jeg endte på 700" for en nesten fullspekket EQC. Virker kurant å få 6-8% rabatt på veiledende priser.
Om du hurtiglader veldig mye ville jeg sterkt vurdert E55 som lader raskt og har en overlegen ladekurve ved høy SOC. Ved lav SOC er forskjellen mindre da EQC bruker mindre strøm.

Ipace har vel litt lav hengervekt.

På EQCen hva oppnår du i praksis av rekkevidde?
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Øyvind.h

#3
Ja er bare 750kg. Ikke i nærheten av å holde for min del, men funker til hageavfall osv med en liten/lett henger.
Rekkevidde er ikke så lett å si noe bastant om for det er så avhengig av type vei og last. Om en korrigerer for høydemeter er ikke NAF sin test så dum.
Rekkevidden slik jeg bruker bilen varierer fra 27 til 45 mil. Kortest når jeg har full henger, kjører E6 og ender på 800 meter på fjellet. Lengst om jeg kjører spareruta RV4 nordover fra Oslo og følger trafikken uten tilhenger på sommeren og uten å legge inn høydemeter på slutten. Bedre rekkevidde enn X90D som jeg eide før.

Ett eksempel: Oslo-Risør i sommer (236km). Startet med 89% og kom frem med 26%. Rekkevidde 375km.  Full bil og kombinasjonen kø og godt driv på motorvei (maks 130`ish). Forbruk var vel 20,7 tror jeg.
Denne uken kjørte jeg 21 mil til Hafjell. Startet med 90% og kom frem med 12% eller noe sånt. Innom 4 butikker på veien, bra driv på motorveien, en del våt veibane og øsende regnvær (men også en del opphold) solid motvind, 3 sykler bakpå og full bil. Rekkevidde ca 27 mil.
Mtp at rekkevidden ble 375km med mye motorvei og diverse kø til Risør tipper jeg 45 mil er brukbar rekkevidde i moderat hastighet på sommeren. Og på motorvei er det garantert en del å spare på å holde høyre felt og maks 110 også om en er en mer bedagelig og forsiktig sjåfør, eller veldig opptatt av forbruk. Det er en del å spare på lavere snitthastighet og mindre gass/regenerering.

I NAF testen gikk EQC 434 km nå i sommer. De endte ca 400 meter høyere enn de startet. Hadde de endt på samme høyde ville rekkevidden vært ca 452km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:11
Jeg endte på 700" for en nesten fullspekket EQC. Virker kurant å få 6-8% rabatt på veiledende priser.
Var det med dagens pris (prisoppgang 20') og uten vinterhjul?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

#5
Jeg bestilte før prisoppgang, men det virket ikke som forhandleren hang seg veldig opp i den. De virket egentlig ganske fleksible. I følge konfigurator skulle jeg betalt noe sånt som 750-760. De hadde riktignok en prisøkning på 20k, men de har også justert pris på noe av utstyret litt ned så differansen var ikke 20k selv om basisprisen ble satt opp.

Prisen er også uten vinterhjul ettersom jeg har sluttet å kjøpe det originalt. Mercedes skulle ha 30-35 for vinterhjul, men da fikk jeg ikke dekkene jeg ønsket.
Foreløpig vurderer jeg om jeg skal prøve Nereus 806 vinterhjul som har fått en del gode skussmål (til ca 15.000,- for komplett hjulsett) eller om jeg skal gå for Conti viking contact 7 som er det beste du får av piggfrie vinterdekk, men da til 18.900,- for komplette hjul.

Skummet igjennom konfigurator nå og endte med denne koden: MEMGK3ZZ (den varer vel bare noen uker før den utløper). Endte på 770. Vil tro det bør være mulig å den konfigurasjonen til kanskje 720 nå.
Det jeg kommer på i farten at jeg hoppet over var var alarm, airbag nederst i døren bak (bruker barneseter foreløpig), solgardiner i bakdøren, 21" hjul. Men jeg mangler ventilerte seter i min bil. Det var ikke planlagt overhodet, men skyldes at jeg endte med å ta en bil forhandler hadde fått inn og som ga meg ytterligere 15k eller noe sånt i rabatt. Da ble det en avveining. Vente ytterligere 2-3 måneder (frykt for mer pga elendig leveringstakt) og betale 15k ekstra for ventilerte seter, eller prøve en runde uten. Landet på å ta rabatten og leve med kun massasje.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JO

Har vært å kikket litt, EQC kommer nærmere 750.000 med det man har lyst på av utstyr. Absolutt en fin bil, men mye penger. Var å kikket på på en XC40 og, den var kort så litt rar ut høy og kort, men ellers helt grei, lite bagasjeplass men det kan ordnes med takboks.

Vanskelig dette. Hva skal man prioritere da hverdags behovet på bil egentlig ikke er en storbil. Velger man en mindre mer praktisk i hverdagen får man problemer den dagen man skal litt lengre avgårde med bagasje. Lurer fortsatt på Polestar som bare er en lekker bil, den har god nok hengervekt og kan ta takstativ så da er det bare ett spørsmål om plassen inni bilen, spesielt baksete.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Toalmar

Konfiguratoren til EQC er fin, men den har mangler. Når du har konfigurert en grei bil må du plusse på en del til. Mercedes tar kr 9.900,- for frakt og leveringskostnader, i tillegg må man ha vinterdekk. Originale 32' <-> 35', uoriginale 15' <-> 20'
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Tror da jeg fikk pris fra konfiguratoren, minus rabattene?
En bil som ligger på 750 i konfiguratoren burde være mulig å få for rundt 700 ferdig prutet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Selv jeg som bestilte med en gang bilen var lansert (altså fra tidlig kønummer), fikk rabatt uten å spørre! Med topputstyrt bil (så og si alt det gikk an å velge) fikk jeg ca 20' i rabatt og den gang kom da bil inkl vinterhjul (originale kostet da 22') og levering på ca 750'. Regner med Mercedes har høyere enn 20-30' i rabatt idag hvis du speccer en bil til 750'.
EQC er veldig mye bil for pengene hvis man ser på premiumtrioen etron/i-pace/eqc (model x er større og en god del dyrere). Veldig komfortabel, premium og god støydemping, men kanskje litt lite engasjerende kjøreegenskaper (se bort ifra at jeg nå kjører en Ampera, er vel kun i-miev eller zoe som er traustere enn den ;D).

Anbefaler deg å prøve bilene du lister for å få enda bedre sammenligningsgrunnlag (relativt vanskelig å få prøvd Polestar enda), for du har allerede kommet med gode pro/con. Etron og EQC er helt sikkert mulig å låne et døgn eller tre også, slik at du kan få testet hurtiglading og rekkevidde/forbruk på dine veier/henger/til hytta osv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Toalmar

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. juli 2020, klokken 10:36
Tror da jeg fikk pris fra konfiguratoren, minus rabattene?
En bil som ligger på 750 i konfiguratoren burde være mulig å få for rundt 700 ferdig prutet.
Kommer nok litt an på forhandler. Skal prøve en forhandler i Oslo området, har du ett tips til hvem jeg skal prøve?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

JO

Etter å ha sittet å lest og sett til øyet blir vått, har jeg fått øynene opp for Tesla sin Model Y, den er jo langt fram i tid mest sannsynlig, men den ser fortsatt ut som den perfekte bilen for våre behov. Jeg vegrer meg dog sterkt for å bestille en, med på kjøpet får man Tesla byggekvalitet, samt Tesla sin service organisasjon som da blir en dårlig kombo.(Jeg har hatt Tesla og vet hva det dreier seg om, selv om noen sier alt er topp).

Men det er jo mulig å avbestille så kanskje jeg bare må bite i eplet da konkurentene ikke er der, fordelene med ladenettverk, rekkevidde osv er jo velkjente.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

turfsurf

Sitat fra: JO på tirsdag 04. august 2020, klokken 10:06
Men det er jo mulig å avbestille så kanskje jeg bare må bite i eplet da konkurentene ikke er der, fordelene med ladenettverk, rekkevidde osv er jo velkjente.
Jepp, jeg er litt der jeg og. Har en Model Y i bestilling som failsafe.

Så lenge bilen er innenfor garanti er ikke risikoen så stor. Kan jo og håpe at TMY blir produsert i Tyskland og får bedre kvalitet. Ser jo og ut som om selve konstruksjonen av bilen er vesentlig bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Mach-e kunne vært et alternativ til model Y for deg, dersom den hadde hatt høyere tillatt hengervekt. Polestar begynner jo å få noen videoer rundt omkring med sammenligninger, feks
https://www.youtube.com/watch?v=sHy2xMRpXAg (selv om det er mye fjas og tull og lite rekkeviddetester osv).

Har forhåndsbestilt model Y jeg og, selv om jeg egentlig har lovet meg selv å aldri kjøpe nybil fra Tesla igjen (er heller ikke så glad i Tesla forhandlerne som later som om lakkskader/støvkorn er innenfor Teslaspec og det å få rettet feil ikke akkurat går av seg selv, selv om man nå kan få time innen en uke...). Angående kvaltitet ser vel model Y ut til å være ca lik som tidlig model 3, så når den kommer til Norge vil den sannsynligvis være helt ok kvalitetsmessig. Jeg er altså skeptisk til kvalitetskontrollen (lakk/panel gaps/skader), men selve kvaltiteten (at den ikke stopper) er jeg ikke så redd for.

Er dessverre få som kan konkurrere på pris/rekkevidde/ytelser/ladenettverk/fungerende app osv, men så så får man også dårlig kvalitetskontroll med på kjøpet. Vurderer hele tiden konkurrenter (og står på liste til flere) samt at jeg vurderer å kansellere for å satse på å kjøpe inventory ved kvartalsslutt billig (som model 3 LR AWD til 430' i juni 2019 vs 480' for de med forhåndsbestilling eller bare vente til de kanskje setter ned prisen) hvis jeg tror det er sannsynlig at Tesla leverer til hele køen på 2 mnd som sist.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Som en ser i signaturen min hadde jeg en 2014-modell Modell S, som trådstarter, og hadde 10-talls besøk til Tesla-verkstedet...så fikk prøvd veldig mange lånebiler. Tror rett og slett bilen ikke tålte vann (ved ca 0 grader).
Har nå hatt Tesla Model 3 Performance i ca 16 måneder, og det har ikke vært noe galt med den. Så dermed tror jeg en skal forvente at det ikke vil være mye tull med Model Y (som deler 70% av delene), selv om den amerikanske Model Y Facebook-siden kan få en til å bli livredd. Men er jo stort sett ting som går på panel gaps osv. Har ikke sett noe negativ om for eksempel vinduer, dørhåndtak, drive unit, lykter osv, som var problem med Model S. Skal nok produseres noen hundre tusen biler, inkl kontinuerlige forbedringer, før den første bilen kommer til Norge. Men skal ikke se vekk fra at de første bilene blir levert ut i første kvartal 2021.

Tror for øvrig at Tesla-forhandlere i 2020 er en del bedre enn i 2016 - særlig med tanke på ventetid.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA