Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MBUX - Tips, spørsmål & Svar

Startet av mathis, torsdag 30. juli 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

Øyvind.h

Fortsatt rart at så mange andre har fått det til helt fint. Er vel sågar mulig på andre modeller fra Mercedes, eller?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Det var min umiddelbare reaksjon også.

Er vel heller ikke spesielt vanskelig å legge inn en stopp om belastningen på motor øker med sånn og sånn slik at man unngår klem.

Øyvind.h

#62
Et tips til MBUX og taleassistenten som jeg oppdaget nå:

Når telefonen er tilkoblet (Android auto, muligens likt også med Carplay) kan du velge hvilken talestyring du vil bruke.

Dvs et lett trykk på taleassistent på rattet gir Mercedes taleassistent. Men trykker du og holder knappen inne (kanskje 1-2 sekunder?) velger du mobilens taleassistent. Jeg har satt opp min telefon med Google assistant, så da kan jeg styre Spotify +++ med taleassistent rett fra rattet. Funker veldig bra, og fint å kunne veksle mellom bilens assistent og telefonens assistent såpass lett. Ettersom det er Google assistant kan jeg sikkert styre alle tilhørende tjenester rett fra bilen, som varmepumpe, høyttalere, kameraer osv. Men kjenner at behovet ikke er helt tilstede, selv om det kanskje kan bli nyttig i fremtiden.

Testet såvidt taleassistent uten tilkoblet kabel for AA. Da virket det som om telefonen slet med kommandoene, men har ikke sjekket nærmere hva som kan være årsaken til det. Dvs. telefonen viste bare treff på talesøk, den startet ikke Spotify når jeg sa "Spil xxxxxxxx"". Med kabel tilkoblet fungerte det derimot fint.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Veldig godt tips. Synes det er prakk å måtte starte CarPlay og lete frem til det jeg skal der.

Fikk til å aktivere Siri via rattet ved et uhell en gang, men klarte ikke å koble hva jeg hadde gjort. Skal prøves ut i morgen den dag.

jevel

Kan da bekrefte at dette virker ikke bare i CarPlay, men også med telefonen tilkoblet blåtann...

Kanonsnarveg!

Balaklava

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 15. januar 2021, klokken 21:43
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. januar 2021, klokken 20:39Men det er helt unødvendig å tenke slik av Mercedes. Justeringen skal starte straks du tar i dørhåndtaket og er utenfor bilen....

Faren er at det kan være personer eller gjenstander i eller bak setet som kan bli klemt om setet automatisk endrer posisjon.

Det er ikke logisk for når jeg går ut av bilen, etter å ha stanset den, og "katspultsetet, og rattet" har hjulpet meg ut så går sete og ratt tilbake i posisjon når jeg setter meg inn igjen og trykker start. Om jeg og kona byttet på å kjøre så får jeg et problem :-). Ser ikke for meg at MB tenker sikkerhet ved åpning av bilen, m n glemmer det relatert til start av bilen, det er inkonsekvent

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA