Motorfeil på bil, må ha ny bil, tenker Elbil, har mange spørsmål

Startet av JarleH, torsdag 30. juli 2020, klokken 09:56

« forrige - neste »

Ingeniøren

Vi skiller mellom AC og DC ladere ja.

AC ladere brukes hjemme og kan lade opp til 32 A. For din del vi systemet gi deg det du kan få og trolig betydelig mindre enn dette i et anlegg med last deling. Vi har lade nettverk på jobb og når jeg kommer på jobb 06.30 (!) får jeg rundt 16 A (3.6 kW) i løpet av noen timer er dette nede i 7 A (1.6kW). Edit: Dette vil nok variere fra installasjon til installasjon.

På hurtiglade/lynlade stasjoner har du både hurtig AC og DC som kan gi fra 22kW til 150 kW. De færreste biler klarer å utnytte dette men det går altså vesentlig hurtigere. Finn ut hvor du har din nærmeste og bruk denne på vei hjemme om du trenger strøm senere på kvelden, om mulig - fordel å lade når batterier har fått litt varme.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Rosstopher

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. august 2020, klokken 08:58
AC ladere brukes hjemme og kan lade opp til 32 A. For din del vi systemet gi deg det du kan få og trolig betydelig mindre enn dette. Vi har lade nettverk på jobb og når jeg kommer på jobb 06.30 (!) får jeg rundt 15 A (3.6 kW) i løpet av noen timer er dette nede i 7 A (1.6kW).

Selv lader jeg stort sett på jobb og får konsekvent 11 kW. Enten er det ingen lastbalansering eller mer enn nok kapasitet.

Som fersk elbileier er det nok best å ha innstillingen at "dette finner jeg ut av etter hvert". Det er ikke vits i å pugge masse tall på forhånd. Bare installer så stor kurs som du får lov til hjemme (sikkert 16-20 A), og lær deg hurtiglading etter hvert.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

chargedup

Hvis du har 7,4kW tilgjengelig (AC) på laderen enten på kjøpesenter, offentlig eller hjemme vil det ta ca 6 timer fra 0-100%. Sjelden jeg lader på kjøpesenter, men de få jeg har ladet på har maks hatt 3,6kW og da vil det ta ca 12-13 timer fra 0-100%.
Noen biler kan ta imot opptil 22kW (er vel bare noen få Tesla og noen få Zoe) og de vil derfor kunne bruke all tilgjengelig guffe fra feks Fortum sine 22kW ladestasjoner (fortsatt AC), men MG kan maks lade med 7,4kW på en samme lader.
Begrensningen på hastigheten du får ligger altså på den som er lavest av ladestasjon eller bilen, du vil aldri kunne lade en MG med AC lading raskere enn 7,4kW.

Hurtiglading (DC) har ingen hjemme, bortsett fra feks Røkke. Ola Nordmann (som kjører 16'km i året) klarer seg fint med 3,6kW og våkner normalt sett opp til nesten full bil hvis han ikke kjørte bilen helt tom kvelden før.
Jeg kjenner ingen som lader bilen hver eneste natt (selv ikke de som kjører 30' i året, men det kommer selvfølgelig an på kjøremønster og type bil) og heller ingen i sameie som gjør det, så noe stort problem blir det neppe. De få gangene man kommer hjem fra langtur sent på kvelden og man vet man trenger fullladet bil morgenen etter, stopper man på hurtiglader like før man kommer hjem.

Personlig mener jeg at det å lade når man kan (altså på feks kjøpesenter) er fint og smart det, men å beregne 6t i uka på kjøpesenter (1 "full tank") eller hurtiglade på fast basis (altså på "ikkelangturer") ikke er hensiktsmessig. Jeg jobber heller noen timer overtid ila året (eller shopper mindre ;)) og betaler de 30' det koster for å kunne lade hjemme (hvis man ikke er så heldig at man har lader på jobb da). Vil ikke la bilen diktere hvor og tid jeg skal handle/trene/stoppe i det daglige, da kjøper jeg heller fossilbil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Lade hver natt er/var en sak for de som kjøpte kortrekkevidde elbil med knapp rekkevidde i forhold til behovet. Riktignok er det et poeng å kunne være tilkoblet lader om vinteren, slik at du kan forvarme bil på strøm fra veggen fremfor fra batteriet, både for komforten og for å få langt lavere strømforbruk i starten av turen.

En bil som ikke er forvarmet, trenger å bruke energi på å få opp varmen, samt at den forbruker mer energi når batteriet er kaldt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JarleH

Sitat fra: Radial på torsdag 06. august 2020, klokken 20:11
Problemet med å la bilen "stå" lenge, er egentlig bare at 12v batteriet tar knekken fortere.

Det lades kun når du kjører...om du dog kobler til en vanlig batterilader på dette hvis den skal stå VELDIG lenge, så er det selvfølgelig ikke noe problem.

Hentet bilen i dag; noen spørsmål til deg som har denne (og andre som kan svare):
- hvor lang rekkevidde (sånn ca) opplever du typisk med div kjøreforhold (bare deg kontra hele familien)?
- hvor langt ned kjører du bilen før du da lader på langkjøring, 2 bars?
- merker du forskjell i forbruk i Normal modus kontra Eco (eventuelt Sport)?
- er det noen som helst måte å se % som er igjen av batteri foruten de barsene/strekene i dashen?
- hvordan får man opp ladehastighet inne i bilen når den lader (jeg fikk det til med skrudde på og så av, som jeg regner med ikke er riktig måte å gjøre det på)?

Hva er riktig ladeprosedyre på ladestasjon? Tenker da med tanke på sette i plug, låse bil eller ikke etc, for jeg slet litt før jeg fikk startet lading. Vet ikke om det var stasjonen eller jeg som gjorde feil.

Fikk 55 kw ladehastighet mellom ca 3x% og 80(?) %, over 80% gikk det vel først ned til 33, så ned til 12-16 kw (etter det jeg husker, fikk ihverfall først 55 kw så 33 så ned til 16-12 kw). Stoppet lading på ca 93%, hadde da ladet siden ca 37% og gikk ca 47 minutter.

Litt overasket over kostnaden via app hos Grønn Kontakt, betalte ca 126 kr, syntes det var litt mye faktisk.

Var litt plast-knirking i dashen og spesielt midtarmlenet merket jeg i løpet av turen, ikke mye, men var hørbart.

Alt i alt godt fornøyd så langt. Bittelitt dårlig inntrykk av rekkevidden, selv om jeg var alene i bilen.

batterimannen

Hvis du ikke vil betale for mye så bør du stoppe når ladefarten går ned, vanligvis setter man stopp rundt 80% ved hurtiglading. Med en gang jeg skaffet meg elbil så leste jeg en del om hurtiglading og skaffet 3x ladebrikker. Har hatt bilen i godt over et år og hurtiglader ca aldri (Kona).

https://gronnkontakt.no/priser/

Hurtiglading:
Registrert kunde:   NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Drop inn kunde:     NOK 2,50 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Hvis du er registrert kunde og lader mye så får man også rabatt. Ser Teslabjørn bruker det en del.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Ingeniøren

Gratulerer med ny bil !

Mange spørsmål og det er ingen fasit.. foreslår at du ser noen videoer av Bjørn Nyland. Han kjøpte en Mg når han var i Thailand og laget en del videoer der nede. Etter dette har bilen fått ny software mye basert på hans innspill. Lånte og en bil her i Norge og kjørte til Nordkapp. Ligger masse på YouTube.

Du vil finne ut av de meste ved "lærling ved å gjøre det". Lykke til  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

JarleH

Sitat fra: batterimannen på lørdag 08. august 2020, klokken 18:56
Hvis du ikke vil betale for mye så bør du stoppe når ladefarten går ned, vanligvis setter man stopp rundt 80% ved hurtiglading. Med en gang jeg skaffet meg elbil så leste jeg en del om hurtiglading og skaffet 3x ladebrikker. Har hatt bilen i godt over et år og hurtiglader ca aldri (Kona).

Ok, kan du forklare det med 3 brikker? Ikke ELforeningen, men en brikke for hver leverandør? Og hvordan aldri hurtiglade? Vil ta laaang tid å lade da vel?!

Radial

Sitat fra: JarleH på lørdag 08. august 2020, klokken 17:25
Problemet med å la bilen "stå" lenge, er egentlig bare at 12v batteriet tar knekken fortere.

Det lades kun når du kjører...om du dog kobler til en vanlig batterilader på dette hvis den skal stå VELDIG lenge, så er det selvfølgelig ikke noe problem.

Hentet bilen i dag; noen spørsmål til deg som har denne (og andre som kan svare):
- hvor lang rekkevidde (sånn ca) opplever du typisk med div kjøreforhold (bare deg kontra hele familien)?
- er det noen som helst måte å se % som er igjen av batteri foruten de barsene/strekene i dashen?
- hvordan får man opp ladehastighet inne i bilen når den lader (jeg fikk det til med skrudde på og så av, som jeg regner med ikke er riktig måte å gjøre det på)?

Hva er riktig ladeprosedyre på ladestasjon? Tenker da med tanke på sette i plug, låse bil eller ikke etc, for jeg slet litt før jeg fikk startet lading. Vet ikke om det var stasjonen eller jeg som gjorde feil.

Fikk 55 kw ladehastighet mellom ca 3x% og 80(?) %, over 80% gikk det vel først ned til 33, så ned til 12-16 kw (etter det jeg husker, fikk ihverfall først 55 kw så 33 så ned til 16-12 kw). Stoppet lading på ca 93%, hadde da ladet siden ca 37% og gikk ca 47 minutter.

Litt overasket over kostnaden via app hos Grønn Kontakt, betalte ca 126 kr, syntes det var litt mye faktisk.

Var litt plast-knirking i dashen og spesielt midtarmlenet merket jeg i løpet av turen, ikke mye, men var hørbart.

Alt i alt godt fornøyd så langt. Bittelitt dårlig inntrykk av rekkevidden, selv om jeg var alene i bilen.
Gratulerer med ny bil!! :)

Kvalitet:
Syns bilen har god opplevd kvalitet, opplever ikke noe knirk eller tull av noe slag så langt :)
Må dog si jeg syns kanskje sittestillingen min på langtur blir litt feil, så driver nå å finner meg en ny sittestilling... kjente ikke dette når jeg prøvde demo-bilen (eller tenkte ikke så mye på det). Dette er noe man opplever etter å ha brukt den litt, men det går seg til nå... bare lenge siden jeg satt så "bakoverlent" som jeg nå gjør  :P
Alt-i-alt, er jeg egentlig godt fornøyd med bilen... lært meg å håndtere manuelt klima-anlegg.
En 9-graders morgen her brukte jeg varmeapparate også, glovarmt og duggfritt 15 sekunder etter oppstart... det er luksus for en som bare har hatt gammel bil siden han ble 18  :laugh: :laugh:

Rekkevidde:
Jeg opplever 20-25 mil i sommerens regn og sol i "normal" mode.... Kjørte i dag fra Gardermoen til Hadeland Glassverk, 22 grader og strøkent vær. 11mil tur/retur, brukt 39% av batteriet (61% når jeg satte i laderen igjen).
Starta på jobb igjen denne uka, Tur/retur Gardermoen - Lillestrøm med denne ukens varierende vær. 115km/t på ACC i venstre feltet, og ikke øko-kjøring over hodet begge veier. Etter 3 dager fikk jeg en strek og varsel om å lade på veien hjem... etter da 19,2mil (litt småkjøring hjemme), hadde jeg 18% igjen når jeg satte i laderen... KM-estimatet var 4 mil til.
Altså i praksis minst gode 20mil med normal bruk for meg sommerstid med da 90% 110 sone på motorvei.... og er egentlig veldig,veldig fornøyd med det.

Ser "ECO" øker rekkevidden med 10-15%, men ikke prøvd det i praksis.... bortsett fra gasspedalen blir gørr kjedelig (elsker skyvet i Sport, får ikke nok..)
Ville ladet på 1-2 streker, da har du litt igjen til neste lader om stasjonen er defekt (for det skjer visst innimellom).
Akkurat batteri-prosent får du pr idag kun når du lader... jeg får det i displayet når jeg lader med Type 2 hjemme, på hurtiglader får du det i displayet til laderen. I dag har du rekkevidde i displayet, OG på egen knapp (da med stor skrift i displayet).... håper og tror nok en software opptatering i framtiden vil gi deg % på denne knappen, da den ikke lenger har misjon.

Jeg låste bilen for å få i gang hurtigladeren når jeg prøvde (+ brikke selvsagt), var null problem akkurat det... jeg skulle inn på en bensinstasjon for å handle litt uansett. Men ja, hurtiglading er sinnsykt dyrt og bør unngås.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. august 2020, klokken 20:03
Gratulerer med ny bil !

Mange spørsmål og det er ingen fasit.. foreslår at du ser noen videoer av Bjørn Nyland. Han kjøpte en Mg når han var i Thailand og laget en del videoer der nede. Etter dette har bilen fått ny software mye basert på hans innspill. Lånte og en bil her i Norge og kjørte til Nordkapp. Ligger masse på YouTube.

Du vil finne ut av de meste ved "lærling ved å gjøre det". Lykke til  :+1:

Har sett 'mye' på han :)

JarleH

Sitat fra: Radial på lørdag 08. august 2020, klokken 21:56
Sitat fra: JarleH på lørdag 08. august 2020, klokken 17:25

Gratulerer med ny bil!! :)

Kvalitet:
Syns bilen har god opplevd kvalitet, opplever ikke noe knirk eller tull av noe slag så langt :)
Må dog si jeg syns kanskje sittestillingen min på langtur blir litt feil, så driver nå å finner meg en ny sittestilling... kjente ikke dette når jeg prøvde demo-bilen (eller tenkte ikke så mye på det). Dette er noe man opplever etter å ha brukt den litt, men det går seg til nå... bare lenge siden jeg satt så "bakoverlent" som jeg nå gjør  :P
Alt-i-alt, er jeg egentlig godt fornøyd med bilen... lært meg å håndtere manuelt klima-anlegg.
En 9-graders morgen her brukte jeg varmeapparate også, glovarmt og duggfritt 15 sekunder etter oppstart... det er luksus for en som bare har hatt gammel bil siden han ble 18  :laugh: :laugh:

Rekkevidde:
Jeg opplever 20-25 mil i sommerens regn og sol i "normal" mode.... Kjørte i dag fra Gardermoen til Hadeland Glassverk, 22 grader og strøkent vær. 11mil tur/retur, brukt 39% av batteriet (61% når jeg satte i laderen igjen).
Starta på jobb igjen denne uka, Tur/retur Gardermoen - Lillestrøm med denne ukens varierende vær. 115km/t på ACC i venstre feltet, og ikke øko-kjøring over hodet begge veier. Etter 3 dager fikk jeg en strek og varsel om å lade på veien hjem... etter da 19,2mil (litt småkjøring hjemme), hadde jeg 18% igjen når jeg satte i laderen... KM-estimatet var 4 mil til.
Altså i praksis minst gode 20mil med normal bruk for meg sommerstid med da 90% 110 sone på motorvei.... og er egentlig veldig,veldig fornøyd med det.

Ser "ECO" øker rekkevidden med 10-15%, men ikke prøvd det i praksis.... bortsett fra gasspedalen blir gørr kjedelig (elsker skyvet i Sport, får ikke nok..)
Ville ladet på 1-2 streker, da har du litt igjen til neste lader om stasjonen er defekt (for det skjer visst innimellom).
Akkurat batteri-prosent får du pr idag kun når du lader... jeg får det i displayet når jeg lader med Type 2 hjemme, på hurtiglader får du det i displayet til laderen. I dag har du rekkevidde i displayet, OG på egen knapp (da med stor skrift i displayet).... håper og tror nok en software opptatering i framtiden vil gi deg % på denne knappen, da den ikke lenger har misjon.

Jeg låste bilen for å få i gang hurtigladeren når jeg prøvde (+ brikke selvsagt), var null problem akkurat det... jeg skulle inn på en bensinstasjon for å handle litt uansett. Men ja, hurtiglading er sinnsykt dyrt og bør unngås.

Hvordan i all verden unngår jeg hurtiglading på en ladestasjon?! Den gir jo så mye som den klarer vel? Og ikke bruke hurtiglading på en stasjon vil jo si man sitter der i timesvis vel?! Det går jo ikke...

Radial

Man unngår hurtiglading ved å ha lader i garasjen hjemme,  alternativt bruke disse "AC" lader punktene (11-40kw) som innimellom finnes.

Stort sett er det AC stasjoner på.veggene hos kjøpesentere etc, samt noen har litt spreke 22-50kW AC punkter sammen med hurtigladerene.
Din MG håndterwr bare 32A 1-fase som maks AC lading uansett (7,2kw), så du må hurtiglade med DC for å ikke stå lenge på stasjonen.

Alt-i-alt er elbil billigst for de som kan lade på AC uten annen kost enn selve strømmen. DC er dyrt (unntatt Tesla) da stasjonseier skal betale ned DC laderen sin + tjene penger på strømmen.

Du bør lese seg grundig opp rundt dette med AC lading og DC lading🙂 som nevnt før, DC lading over 80% blir latterlig dyrt dersom det er minuttpris i tillegg til strømmen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Er ikke dette tilbudet fra Circle K billig? Blir det ikke ca 15 000 totalt?!
https://circlekcharge.no/hjemmelading/easee

Edit:
Her er link til begge alternativer https://circlekcharge.no/hjemmelading

JarleH

Sitat fra: Radial på lørdag 08. august 2020, klokken 23:00
Man unngår hurtiglading ved å ha lader i garasjen hjemme,  alternativt bruke disse "AC" lader punktene (11-40kw) som innimellom finnes.

Stort sett er det AC stasjoner på.veggene hos kjøpesentere etc, samt noen har litt spreke 22-50kW AC punkter sammen med hurtigladerene.
Din MG håndterwr bare 32A 1-fase som maks AC lading uansett (7,2kw), så du må hurtiglade med DC for å ikke stå lenge på stasjonen.

Alt-i-alt er elbil billigst for de som kan lade på AC uten annen kost enn selve strømmen. DC er dyrt (unntatt Tesla) da stasjonseier skal betale ned DC laderen sin + tjene penger på strømmen.

Du bør lese seg grundig opp rundt dette med AC lading og DC lading🙂 som nevnt før, DC lading over 80% blir latterlig dyrt dersom det er minuttpris i tillegg til strømmen.

Ja, jeg ble litt overrasket over prisen. Men DC er mer eller mindre det eneste brukbare når man kjører langt, kan ikke vente i timesvis på sen lading :)

Ang hurtiglading så etter mine beregninger så er Circle K billigere enn mange dersom man skal stå å lade en stund, eller tar jeg feil/misset noe her?
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

RJK

Sitat fra: JarleH på lørdag 08. august 2020, klokken 23:53
Sitat fra: Radial på lørdag 08. august 2020, klokken 23:00

Ja, jeg ble litt overrasket over prisen. Men DC er mer eller mindre det eneste brukbare når man kjører langt, kan ikke vente i timesvis på sen lading :)

Ang hurtiglading så etter mine beregninger så er Circle K billigere enn mange dersom man skal stå å lade en stund, eller tar jeg feil/misset noe her?
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Har du kundeforhold hos Eins og Maingau, så blir faktisk Ionity billigst utenom Tesla. Du må bare sjekke i appen hvilken pris du får på akkurat den stasjonen med de to operatørene. Maingau gir per tiden en fla pris på 0,39 €/kWh som gir pris på 4,15 NOK/kWh, mens Eins gir 0,3144 €/kWh = 3,35 NOK/kWh på Ionity-stasjoner operert av Has.to.be GMBH, og 0,8091 €/kWh = 8,61 NOK/kWh på Ionity-stasjoner operert av Ionity GMBH.

Har du inkludert månedsabonnement med MB, Audi eller Porsche (også Jaguar?), så får du priser i området rundt Maingau og Eins der de er gunstige, og enda litt lavere, og Audi Charging Services er visstnok grisebillig hos BKK.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA