Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Fortum avtale registreres på CK brikke, og/eller motsatt?

Startet av Hyperstress, søndag 26. juli 2020, klokken 21:33

« forrige - neste »

Hyperstress

Kan Fortum avtale registreres på CK brikke, og/eller motsatt?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lars C. Krogenæs

Du kan legge inn alle brikker du har, i Circle K sin ladeapp.

(Grønn kontakt sitt nummer utenpå brikken, stemmer ikke med nummeret «inne i brikken», så hvis du vil legge til den må du lese av brikken med en android telefon for å få det rett.)

Hvordan det er med fremmede brikker hos Fortum får andre skrive om.

Og så er det vel slik at hvis du har en brikke registrert i Fortum sin app, kan du ikke legge inn samme brikke hos Kople.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

Er det fremdeles begrensning på at brikker som skal registreres hos CK, ikke kan være i bruk hos noen andre operatører i Virta-systemet (som f.eks. E-on). Og hva med kravet om at mobilnummer og epostadresse må være forskjellige for konti hos de samme operatørene?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hyperstress

#3
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 26. juli 2020, klokken 22:00
Du kan legge inn alle brikker du har, i Circle K sin ladeapp.

(Grønn kontakt sitt nummer utenpå brikken, stemmer ikke med nummeret «inne i brikken», så hvis du vil legge til den må du lese av brikken med en android telefon for å få det rett.)

Hvordan det er med fremmede brikker hos Fortum får andre skrive om.

Og så er det vel slik at hvis du har en brikke registrert i Fortum sin app, kan du ikke legge inn samme brikke hos Kople.
Bare i ladeapp, eller også på fysisk brikke?
(For en kan kjøpe brikke på alle CK stasjoner?)

Edit: jeg var ikke helt våken. Ser nå at du sier at andre brikker kan registreres og benyttes på CK, men om CK brikke kan registreres hos Fortum må andre svare på.

Så om noen andre har svar på det så si ifra :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Hyperstress på søndag 26. juli 2020, klokken 22:43
Bare i ladeapp, eller også på fysisk brikke?
(For en kan kjøpe brikke på alle CK stasjoner?)

Edit: jeg var ikke helt våken. Ser nå at du sier at andre brikker kan registreres og benyttes på CK, men om CK brikke kan registreres hos Fortum må andre svare på.

Så om noen andre har svar på det så si ifra :)

Husk at en RFID brikke kun er et nummer. Dette nummeret bruker ladeoperatørene til å knytte brikkenummeret til kundeinformasjonen. Enkelte operatører, som Circle K, godtar alle RFID-nummere, mens andre, som GK, kun godtar brikker i nummerserier de selv godkjenner.

En RFID brikke har dermed ingen annen funksjon enn å angi et nummer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 22:40
Er det fremdeles begrensning på at brikker som skal registreres hos CK, ikke kan være i bruk hos noen andre operatører i Virta-systemet (som f.eks. E-on). Og hva med kravet om at mobilnummer og epostadresse må være forskjellige for konti hos de samme operatørene?

Ja. Virta har alle kunder i 1 database. Dermed kan man ikke registrere seg med samme mobilnr og brikke hos flere aktører som bruker Virta. E.on som er deleier i Virta har fått kjenne på dette ved etablering i Norge.

Jeg tror CK kommer til å løse dette problemet på egenhånd, før Virta gjør det. Dermed vil heller ikke Virta bli valgt som leverandør til backend-system hos Circle K i Sverige.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 26. juli 2020, klokken 23:37
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 22:40
Er det fremdeles begrensning på at brikker som skal registreres hos CK, ikke kan være i bruk hos noen andre operatører i Virta-systemet (som f.eks. E-on). Og hva med kravet om at mobilnummer og epostadresse må være forskjellige for konti hos de samme operatørene?

Ja. Virta har alle kunder i 1 database. Dermed kan man ikke registrere seg med samme mobilnr og brikke hos flere aktører som bruker Virta. E.on som er deleier i Virta har fått kjenne på dette ved etablering i Norge.

Jeg tror CK kommer til å løse dette problemet på egenhånd, før Virta gjør det. Dermed vil heller ikke Virta bli valgt som leverandør til backend-system hos Circle K i Sverige.

Tror dette er løst allerede. Jeg hadde først registrert meg som E-ON-kunde via Sverige, og fikk ikke logget på Circle K som ny bruker, men kom inn med E-ON-brukeren. Hadde 100,- kroner på ladekortet mitt, som jeg ikke har fått brukt.

Nå har jeg fått bruker i begge apper, med samme brukernavn, men forskjellig passord. Kreditten min hos E-ON sier 0,- men har tilfeldigvis 200,- i kreditt (på konto) hos Circle K.

Jeg er en av de som har sendt henvendelse til brukerstøtte hos begge, og stilt med svært negativ til at det de driver med å blande kundeinfo, er veldig ugreit, både av personvern-hensyn og ikke minst til om det bryter de nye reglene (GDPR) om deling og oppbevaring av persondata.

Tipper de har funnet ut at det er bedre å splitte databasen, enn å risikere at de blir meldt inn og får en saftig bot for brudd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 23:57Jeg er en av de som har sendt henvendelse til brukerstøtte hos begge, og stilt med svært negativ til at det de driver med å blande kundeinfo, er veldig ugreit, både av personvern-hensyn og ikke minst til om det bryter de nye reglene (GDPR) om deling og oppbevaring av persondata.

Vil ikke si at du er med på å motarbeide samarbeid mellom ladeoperatørene ved at man registrerer seg hos en og får flere 'med på kjøpet' (tilgang til flere)?

Det har jo blitt etterlyst enklere måte å få tilgang til flere ladeoperatører uten å måtte registrere seg hos hver enkelt med ditto mange ladebrikker/registreringer.

Nå har (hadde?) vi en start på forenkling ved at Virta, Circle K Norge og E.ON Sverige brukte samme database.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på mandag 27. juli 2020, klokken 08:05
Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 23:57Jeg er en av de som har sendt henvendelse til brukerstøtte hos begge, og stilt med svært negativ til at det de driver med å blande kundeinfo, er veldig ugreit, både av personvern-hensyn og ikke minst til om det bryter de nye reglene (GDPR) om deling og oppbevaring av persondata.

Vil ikke si at du er med på å motarbeide samarbeid mellom ladeoperatørene ved at man registrerer seg hos en og får flere 'med på kjøpet' (tilgang til flere)?

Det har jo blitt etterlyst enklere måte å få tilgang til flere ladeoperatører uten å måtte registrere seg hos hver enkelt med ditto mange ladebrikker/registreringer.

Nå har (hadde?) vi en start på forenkling ved at Virta, Circle K Norge og E.ON Sverige brukte samme database.

Dette er to forskjellige ting.

Dersom jeg registrerer en bankkonto og visakort tilknyttet denne, så kan jeg fremdeles bruke kortet mitt på forskjellige brukersteder, med det ene visakortet. Brukerstedet får vite navnet mitt og at det er tilknyttet denne kontoen min, og at det er dekning for transaksjonen, men de får ikke all kundehistorikk og andre sensitive data i samme slengen.

Jeg oppfatter dette likelydig med at jeg ved forsøk på å opprette en ny bankkonto og visakort hos en annen bank, blir nektet dette pga at jeg allerede er kunde hos samarbeidende bank. Men jeg kan logge på konto med info fra den andre banken.

Jeg har avtale med den første banken, og de er pålagt å ikke dele mere enn nødvendig for at jeg skal kunne bruke visakortet mitt på andre brukersteder, ikke at de får dele basen som jeg blir registrert i hos den første banken med alle samarbeidende banker.

Det du blander med, er å kunne registrere meg hos en ladeoperatør eller aller helst hos min forhandler i et sentralt register, og så kun trenger å identifisere meg ved å oppgi brikkeID ved app eller RFID-avlesning, for så å få "fylle" på andre ladestasjoner. Hadde de fått det til, uten at jeg måtte registrere meg overalt og hos alle, og få ørten ladebrikker, så ville jeg vært glad.

Viktig å skille klinten fra hveten, og ikke blande alt sammen i en grøt som hverken ser bra ut, eller smaker godt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA