Forbruk med 2 sykler på taket

Startet av Gstavdal, fredag 24. juli 2020, klokken 23:04

« forrige - neste »

Gstavdal

Hei. Skal kjøre til Danmark gjennom Sverige med min TM3 Long Range. 2 personer med 2 sykler på taket og bagasje. Hva kan man forvente av forbruk med de fartsgrensene som er i Sverige/Danmark?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

RJK

Tror du finner svaret ved å tråle gjennom denne diskusjonen som tar for seg nettopp TM3 og rekkevidde/forbruk:

https://elbilforum.no/index.php?topic=44928.0

Har ikke lest gjennom selv, men den leverer ganske jevnt med Kona, men noe mindre i høyere hastigheter. Mitt gjett ligger derfor på 2,5-2,8kWh/10 km ved 150 km/t (20 km/h over fartsgrensen), litt avhengig av vind, temperatur og om veibanen er tørr eller våt. Tenker syklene gir nord for 20 % høyere forbruk enn uten syklene på taket.

Har du krok, skaff deg heller et stativ til denne, så slipper du unødig mye vindstøy og det økte forbruket,samt at det er mindre problematisk med den ekstra høyden.

Som sagt, dette er et løselig anslag, så tipper jeg får noen korreksjoner fra de som har testet.

EDIT: Etter å ha lest tråden ser jeg det meldes om snittforbruk på tilsvarende strekke og fart sier 2,3 kW/10 km uten sykler på taket, men at forbruket i 150 km/t er rundt 3 kWh/10 km.

Det vil si at det øvre anslaget mitt passer for snitt med sykler på taket, mens i 150 km/t må du regne med 3,4-3,7 kWh/10 km med sykler på taket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gstavdal

Tusen takk for utfyllende svar

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA