Dashcam med "vanlig ekstern harddisk"

Startet av Saerdna, fre 24. jul 2020, kl. 13:54

« forrige - neste »

Saerdna

Hei! Fikk lyst å prøve et annet lagringsmedium enn USB-minnepinne for dashcam/Sentry Mode. Har forsøkt mange forskjellige og føler aldri det blir helt optimalt over tid.
Skulle derfor kjøpe en SSD her forleden, men endte da opp med å kjøpe feil og det jeg sitter med nå er en Seagate Expansion Portable 1 TB, en vanlig harddisk og ikke solid state drive.  Den kobler til via USB 3.0 og trenger ikke annen strømtilkobling. Har testet den et par dager nå, og fungerer egentlig veldig bra.

Hvor dumt er det egentlig med en HDD kontra SSD? Sannsynligvis større sjanse for at den blir ødelagt siden en bil er i bevegelse etc.
Er det noen som har erfaring med SSD/HDD til Dashcam? Hva med strømforbruk. Fare for at 12 V-batteriet blir utladet?

RJK

Sitat fra: Saerdna på fre 24. jul 2020, kl. 13:54
Hei! Fikk lyst å prøve et annet lagringsmedium enn USB-minnepinne for dashcam/Sentry Mode. Har forsøkt mange forskjellige og føler aldri det blir helt optimalt over tid.
Skulle derfor kjøpe en SSD her forleden, men endte da opp med å kjøpe feil og det jeg sitter med nå er en Seagate Expansion Portable 1 TB, en vanlig harddisk og ikke solid state drive.  Den kobler til via USB 3.0 og trenger ikke annen strømtilkobling. Har testet den et par dager nå, og fungerer egentlig veldig bra.

Hvor dumt er det egentlig med en HDD kontra SSD? Sannsynligvis større sjanse for at den blir ødelagt siden en bil er i bevegelse etc.
Er det noen som har erfaring med SSD/HDD til Dashcam? Hva med strømforbruk. Fare for at 12 V-batteriet blir utladet?

Dette er disker som normalt er tiltenkt bærbare maskiner, og skal tåle litt, men klart at veldig brå bevegelser kan skade disken ved at lesearmen slår ned i disken om støtet kommer til riktig tid. Den andre store faren er at en mekanisk disk ikke tåler store temperatursvingninger like godt.

Problem en (støt) kan man prøve å unngå ved å feste disken i et oppheng eller med materiale som demper bevegelsen, og som dermed  gjør at man unngår eller reduserer de værste påkjenningene. Temperaturproblemet kan du selvsagt prøve å gjøre noe med og, men isolering kan føre til at den ikke får kjøling nok når det behøves.

Beste du gjør er å skaffe en som er basert på SSD, og heller bruke den disken som en reisedisk eller reserve/ekstradisk hjemme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ladov

Jeg tror temperatur blir det største problemet her. Det kan bli veldig varmt i kupeen når sola steker. Jeg er på minnepinne nr 2 nå, den første fant jeg i tilbudshylla på clasern og den døde etter noen få måneder. Den jeg har nå skal klare seg til 85 grader.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Saerdna

Takk for tips! Endte opp med å bytte den i en den anbefalte Samsung T5 500 GB SSD. Funker bra og tar ikke stor plass.

Trond Strømberg

Hei.
Har en WD passport-go 500GB SSD-Disk tilkoblet.
Denne virker bra en stund, men så «forsvinner» den.
Hvis jeg da tar å formatterer den, så dukker den opp igjen en stund...
Og historien gjentar seg...
Noen som opplever det samme?
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

xerxes

Har prioritert kjøpe en sånn ekstern 500gb samsung T5 ssd siden man jo aldri vet når man trenger et opptak fra en situasjon. funker fint så langt.

ville ikke tenkt at en rimelig usb pinne er så safe å stole på når varmen stiger og den får en del overskrivninger.

ladov

Jeg kjøpte en Samsung Bar Plus 64GB minnepinne, maks driftstemperatur på 60 grader. Burde holde for norske forhold.
11kW hjemmelader

xerxes

Sitat fra: ladov på tor 30. jul 2020, kl. 11:06
Jeg kjøpte en Samsung Bar Plus 64GB minnepinne, maks driftstemperatur på 60 grader. Burde holde for norske forhold.

Håper det funker bra. Jeg tror at det mest spennende punktet blir om den takler all skriving av data som den skal gjøre i løpet av tiden du bruker den med dashcammen.

For å kunne lagre video 10 minutter bakover (som når man trykker på dashcam ikonet) følger det logisk sett at minnepinnen er nødt å skrive video kontinuerlig (fra tre ulike kamera) til en hver tid mens bilen kjører. I tillegg kommer evt video knyttet til bruk av Sentry mode. Det blir en saftig mengde med data skrevet over et halvt års tid. Og jo mindre minnepinnen er, jo mindre fysiske punkter har den å fordele slitasjen på.

For min egen er det som nevnt verdt en ekstra tusenlapp siden det er snakk om "sikkerhetsutstyr" i en bil som koster over halvmillionen. Ser for meg at det vil være ganske kjedelig å potensielt oppdage en korrupt/smørjete datafil den dagen uhellet først er ute og man har lyst å titte på en video.

Skulle du erfare at denne Samsung-minnepinnen fungerer fint over tid, så er det jo supert. Håper det. Skriv gjerne på forumet om dine erfaringer etter hvert som den kommer. Selv har jeg tidligere prøvd ut en "normal" litt eldre USB-minnepinne og opplevde at det resulterte i generelt mer hakkete video (for treig minnepinne kanskje, evt taklet den ikke varmen over tid?) og til slutt trengte den reformateres omtrent ukentlig for å virke i det hele tatt.  Leste at andre hadde best erfaring med SSD eller å bruke minnekort med høy kvalitet. Har ikke hatt noen problemer med Samsung T5 SSD enda , utenom når den blir full.

ladov

Min første USB døde etter et halvår, den fant jeg i en av de kurvene ved kassa på clasern. Den hadde temperatur-rating på 35 grader(?)

Databehovet til teslacam oppgis til 2GB/time, eller 275* overskrivinger per år på min 64GB pinne. Levetid på usb-pinner oppgis gjerne til 10-100k overskrivinger. Tror det går greit. :)

*om du skriver 24/365 og det gjør jeg ikke siden sentry er disablet hjemme.
11kW hjemmelader

Wibla

Jeg har en 120GB Kingston SSD i et eksternt USB3-kabinett... funker stort sett fint.
2018 Tesla Model S 75D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA