Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID.3

Startet av daktari, torsdag 23. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#75
Daniel_0007 :+1: :+1: Vet ikke det. Han sa "sterk 4" og jeg mener det er bra det.

Se bilde av testbilen👍👍👌👌

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

#77
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:35
Tek.no har testet VW Bug (ID.3)

https://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/zgG2z4/hjelp-jeg-blir-elbilist

Ja, det var litt av en test. Hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at testeren sur fordi plassering av ladeporten ikke passer hans garasje. :+1: Jeg har hatt biler med ladeprort både foran (Passat GTE/Leaf); den er utsatt for snø/frist/vann, EDIT:venstre side bak (Tesla); det fungerer bra uten sykkelstativ, tilhenger eller behov for god tilgang til bagasjerom, men er på feil side ift. offentlige ladere i bygater. Dette gjør at du enten må ha veldig lang kabel (fremdeles stikker ladekontakten ut, og er utsatt) eller at du ofte må lukeparkere mot kjøreretningen. Mener DC foran førerdøren er best, gjerne med en ekstra AC port på høyre side foran for gateparkering. Skal man bare ha én port er høyre side bak et godt valg på mindre biler.

Ellers handler testen mye om at vedkommende har ekstrem rekkeviddeangst og aldri har kjørt lenger elektrisk enn hans Golf GTE har gått. Hvordan er det mulig å klare seg uten fossil «range extender» liksom!?

Til sist får han veldig mange feilmeldinger. Det er jo selvfølgelig ikke positivt, men bør heller ikke komme som noen overraskelskelse som 1ST kunde? Det er imidlertid ikke noe alle opplever i samme omfang. Foreslår heller at folk ser de ca. 30 timene med test, og live opptak på YouTube av tre forskjellige ID.3 som Teslabjørn har gjort for et mer balansert og godt bilde av bilen. Men Tek.no får nok mange klikk og høy aktivitet i kommentarfeltet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 01:34
Mener DC foran førerdøren er best, gjerne med en ekstra AC port på høyre side foran for gateparkering. Skal man bare ha én port er høyre side bak et godt valg på mindre biler.
Portplassering er jo avhengig av hvordan man bruker bilen. Personlig synes jeg det er tåpelig å måtte gå rundt bilen for å plugge i ladekabelen (dvs ladeport på høyre side).

Og så er det trafikalt fornuftig å kunne rygge inn på parkering. DC ladere når da ikke frem til ladeport foran.

Så da gjenstår bak og venstre bak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trikola

Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 01:34
... høyre side bak (Tesla); ...

Skrivefeil? Hvilken Tesla har ladeporten på høyre side? Skulle medføre en del tull på SuC
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Øyvind.h

#80
Synes dette var en helt fin test jeg. Han dokumenterer første periode i sitt eierskap godt.
Han poengterer blant annet at han hadde mye frykt/rekkeviddeangst, men påpeker jo at rekkeviddeangsten forsvant etter en uke.
Mtp hvor mange sw-feil han fikk og dokumenterte forstår jeg kallenavnet ID Bug. Men de vil jo rettes opp og fjernes i løpet av nærmeste fremtid. Forfriskende med en ærlig eier som ikke avfeier alt. Det er ikke ofte journalist/tester rapporterer fra "ny eier" perspektivet.
Eneste punkt jeg var uenig med han i er plassering av ladeport. Han synes det har fungert strålende i 4 år. Jeg syntes det fungerte dårlig de månedene jeg hadde en slik bil. Det aller beste er venstre side bak. Slipper å gå rundt bilen der jeg lader 99% av tiden, og sitter ikke i veien. Men det er for meg, mitt behov og mine erfaringer. Andre har andre behov :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: trikola på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:42
Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 01:34
... høyre side bak (Tesla); ...

Skrivefeil? Hvilken Tesla har ladeporten på høyre side? Skulle medføre en del tull på SuC

Venstre side bak ja, sorry. Gikk helt rundt for meg. Rettet..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Thomas Parsli

Jeg synes også det var en fin artikkel.

Jeg er også enig i omtalen av bilen som "VW bug", så mange feil skulle ikke bilen hatt når den ble sluppet.
Selv ikke Nissan Leaf (som ble solgt med et uisolert varmeapparat i motorrommet i første versjon) hadde så mye feil...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#83
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:50
Selv ikke Nissan Leaf (som ble solgt med et uisolert varmeapparat i motorrommet i første versjon) hadde så mye feil...
Akkurat Leafen har vel vist seg å være en svært så feilfri bil, både på programvare og hardware? Elendig implementering av varmeapparat stemmer sikkert. Jeg slet med mer enn 6-7 mil i streng kulde, og hatet naturligvis at jeg måtte trykke OK hver bidige tur på mediaskjermen. Men den gikk som en klokke. Feilmeldinger og annet sw trøbbel glimret med sitt fravær. En i familien var første eier (fra tidlig 2012) og opplevde vel ca 0 feil fra 2012 til den ble solgt ut av familien i 2016.
Over tid er vel håndbrekket noe som har utpekt seg som en veldig dyr gjenganger.

Men - jeg ville nok fortsatt hatt ID3 fremfor Leaf. Når VW får skikk på programvare og app er det en uendelig mye mer spennende bil enn Leaf :) Og ikke minst - CCS er på plass.
Tidligere var det primært VAG som var aktuelt for min del, frem til 2013 hvor de ikke hadde noen gode store elbiler med lang rekkevidde. Det har de nå, men jeg har samtidig fått mye bredere erfaring mtp hva de forskjellige merkene er gode og dårlige på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 28. oktober 2020, klokken 06:52
Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 01:34
Mener DC foran førerdøren er best, gjerne med en ekstra AC port på høyre side foran for gateparkering. Skal man bare ha én port er høyre side bak et godt valg på mindre biler.
Portplassering er jo avhengig av hvordan man bruker bilen. Personlig synes jeg det er tåpelig å måtte gå rundt bilen for å plugge i ladekabelen (dvs ladeport på høyre side).

Og så er det trafikalt fornuftig å kunne rygge inn på parkering. DC ladere når da ikke frem til ladeport foran.

Så da gjenstår bak og venstre bak.

Enig i at det er best å rygge inn, men ikke med tilhenger, sykkelstativ, bagasjeboks eller hunder bak som skal luftes. Enig? :)

Det er også mer slitsomt å måtte parkere mot kjøreretningen i bygater eller medbringe 10 meters kabel, enn å gå rundt bilen for å plugge inn. Jeg har eid både e-Golf og Model S, med gateparkering på Torshov.. Men begge sider bak fungerer bra uten noe på hengerfestet. :+1:

Det beste er imidlertid ladeport på begge sider foran. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Roy Aasen

Artikkelen var fin den. Som nybileier så kan en fort bli litt skremt.
Jeg regner med, uten å vite, at kjøpekontrakten innholder et klausul om ikke ferdig software, og at det blir forbedret - oppdatert litt frem i tid.? I tyske kjøpekontrakter skriver kunden under på at vedkommende er innforstått med at bilen leveres ute helt ferdig software.

Ladeport:
Måtte bli perfekt med begge side bak pluss i nesa.🙂

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:01
Akkurat Leafen har vel vist seg å være en svært så feilfri bil, både på programvare og hardware?

Ikke akkurat feilfri, men selv om Nissan rushet bilen ut på markedet fungerte programvaren fra første dag.
(en versjon hadde et sært problem med lading av 12V, men den ble introdusert i 2012)

Og det var Nissans første masseproduserte elbil...

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektro

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:50
Jeg synes også det var en fin artikkel.

Jeg er også enig i omtalen av bilen som "VW bug", så mange feil skulle ikke bilen hatt når den ble sluppet.
Selv ikke Nissan Leaf (som ble solgt med et uisolert varmeapparat i motorrommet i første versjon) hadde så mye feil...

Det er vel forskjell på feil og falske alarmer. At det er bugs har man vel som 1ST eier signert på. Og det er vel noen som blir mer «satt ut» enn andre av meldinger som forsvinner igjen. Andre fisker frem kameraet og får en idé til en artikkel med morsom overskrift. Jeg mener dette kunne vært sammenfattet i én setning.

En interessant ting; Dokumenterte egentlig Teslabjørn noen røde/gule feilmeldinger på sine mange, lange tester av de tre forskjellige ID.3'ene han lånte? Tur/retur Polarsirkelen, soving i bilen og utallige ladinger burde vel ha frembragt noe.

Jeg fikk ingen feilmeldinger da jeg prøvekjørte, to forskjellige biler med noen ukers mellomrom. Er det så store forskjeller på bilene?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#88
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:26
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:01
Akkurat Leafen har vel vist seg å være en svært så feilfri bil, både på programvare og hardware?

Ikke akkurat feilfri, men selv om Nissan rushet bilen ut på markedet fungerte programvaren fra første dag.
(en versjon hadde et sært problem med lading av 12V, men den ble introdusert i 2012)

Og det var Nissans første masseproduserte elbil...

Jeg har ikke hatt noen feil på snart seks år med e-Golf, Første masseproduserte elbil fra VW. ;)

(Ja, noen opplevde PTC driftsstans de første årene, hvor mange prosent vet jeg ikke. Men det definerer vel ikke akkurat bilen.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

#89
Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:07
Enig i at det er best å rygge inn, men ikke med tilhenger, sykkelstativ, bagasjeboks eller hunder bak som skal luftes. Enig? :)

Det er også mer slitsomt å måtte parkere mot kjøreretningen i bygater eller medbringe 10 meters kabel, enn å gå rundt bilen for å plugge inn. Jeg har eid både e-Golf og Model S, med gateparkering på Torshov.. Men begge sider bak fungerer bra uten noe på hengerfestet. :+1:

Det beste er imidlertid ladeport på begge sider foran. :)
Har man noe på hengerstativ er det sideplasserte ladestasjoner som funker best. Ellers når ladekabler forbi ett sykkelstativ like lett som det når rundt panseret på en etron ;) 

Lading ved gateparkering driver jeg aldri med.

For meg er det viktigste med plassering at den fungerer best til den bruken jeg gjør mest, og etter å ha hatt biler med plassering høyre bak, venstre bak og venstre foran så er jeg ikke tvil.

Det er bare en plassering som aldri har irritert meg, og det er venstre helt bak. Høyre side som på i3en er ett daglig irritasjonsmoment. Venstre foran som på I-Pace er irriterende hver gang jeg hurtiglader.

Og for å gjøre det relevant til tråden: Jeg er helt enig med tek.no journalisten som klager på høyre bak plassering av ladeluken, men ikke med at han vil ha den foran.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA