Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av hELgenen, onsdag 22. juli 2020, klokken 10:39

« forrige - neste »

sds

Sitat fra: mroek på onsdag 05. august 2020, klokken 18:28

Skal man på bane med bilen, så kan man helt sikkert knipe noen tideler på rundetiden om det er en middels lang bane, men hvis noen tror at det vil være et hav av forskjell så er jeg helt sikker på at de tar feil. Dette er og blir aldri en racerbil uansett, det er en litt sportslig, middels stor familiebil.

Jeg planlegger ikke å ta bilen på bane, men tror jeg skal kunne ha glede av Öhlins dempere likevel. For meg er det fint å kunne ha muligheten til å ha relativt stivt oppsett på sommeren og komfort på vinteren. Det kombinert med smidde felger er verdt det for min del. Setebeltene kommer jeg ikke til å bry meg så mye om.

Toft

Er det noen som har prøvd både 19 og 20 toms felger med standarddempere og kan si noe om det er merkbar forskjell med tanke på komfort?

Eventuelt noen som har erfaringer fra andre biler på forskjellen i komfort når bredden på dekkene er lik slik de er på Polestar2?

LFC

Sitat fra: sds på torsdag 06. august 2020, klokken 10:31
Sitat fra: mroek på onsdag 05. august 2020, klokken 18:28

Skal man på bane med bilen, så kan man helt sikkert knipe noen tideler på rundetiden om det er en middels lang bane, men hvis noen tror at det vil være et hav av forskjell så er jeg helt sikker på at de tar feil. Dette er og blir aldri en racerbil uansett, det er en litt sportslig, middels stor familiebil.

Stress å måtte jekke opp bilen for å stille på demperne bak.
Lurer på hvor mange som kjøper PP som gidder det.

Jeg planlegger ikke å ta bilen på bane, men tror jeg skal kunne ha glede av Öhlins dempere likevel. For meg er det fint å kunne ha muligheten til å ha relativt stivt oppsett på sommeren og komfort på vinteren. Det kombinert med smidde felger er verdt det for min del. Setebeltene kommer jeg ikke til å bry meg så mye om.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

ihaal

Jeg prøvekjørte i Bergen i dag. Uten performance-pakke, uten skinnseter, 20 tommer felg. Utrolig gode og myke seter, takler ujevnt underlag bra. Ikke veldig imponert over støyisoleringen, godtkjent, men altså ikke slående stillegående på noen måte - skal visstnok være litt bedre med 19 tommer felg. Ankepunktet er bakseteplass, nærmer man seg 1.80 stanger man fort hodet i taket. Vurdert som en kompakt familiebil, hvor man har behov for f.eks. bakovervendte barneseter og foreldre gjerne skal sitte litt bak sammen med ungen, er den nok ikke det beste valget selv om totalpakken ellers er veldig god.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Tafsern

Sitat fra: ihaal på lørdag 05. september 2020, klokken 13:23
Jeg prøvekjørte i Bergen i dag. Uten performance-pakke, uten skinnseter, 20 tommer felg. Utrolig gode og myke seter, takler ujevnt underlag bra. Ikke veldig imponert over støyisoleringen, godtkjent, men altså ikke slående stillegående på noen måte - skal visstnok være litt bedre med 19 tommer felg. Ankepunktet er bakseteplass, nærmer man seg 1.80 stanger man fort hodet i taket. Vurdert som en kompakt familiebil, hvor man har behov for f.eks. bakovervendte barneseter og foreldre gjerne skal sitte litt bak sammen med ungen, er den nok ikke det beste valget selv om totalpakken ellers er veldig god.

Beklager, men påstanden din "nærmer man seg 180 stanger man" er direkte feil. Det er bekreftet av eks antall anmeldere i den høyden inkludert diverse tilbakemeldinger på gruppa i Facebook. Selv er jeg 189 cm og har testet baksetet i PS2 flere ganger. Jeg subber akkurat hodet borti taket ved 100% oppreist stilling, men sank jeg ørlite ned var det akseptabelt for "vanlig kjøring". Hadde derimot vært medium til dårlig takhøyde ved langtur for min del. Så at du mener en som er 10 cm lavere skal ha et problem da, den kjøper jeg ikke. Skal jeg anslå noe, vil jeg si at alle over 185-186 cm vil føle det lavt.

hELgenen

Sitat fra: Tafsern på fredag 11. september 2020, klokken 07:42
Sitat fra: ihaal på lørdag 05. september 2020, klokken 13:23
Jeg prøvekjørte i Bergen i dag. Uten performance-pakke, uten skinnseter, 20 tommer felg. Utrolig gode og myke seter, takler ujevnt underlag bra. Ikke veldig imponert over støyisoleringen, godtkjent, men altså ikke slående stillegående på noen måte - skal visstnok være litt bedre med 19 tommer felg. Ankepunktet er bakseteplass, nærmer man seg 1.80 stanger man fort hodet i taket. Vurdert som en kompakt familiebil, hvor man har behov for f.eks. bakovervendte barneseter og foreldre gjerne skal sitte litt bak sammen med ungen, er den nok ikke det beste valget selv om totalpakken ellers er veldig god.

Beklager, men påstanden din "nærmer man seg 180 stanger man" er direkte feil. Det er bekreftet av eks antall anmeldere i den høyden inkludert diverse tilbakemeldinger på gruppa i Facebook. Selv er jeg 189 cm og har testet baksetet i PS2 flere ganger. Jeg subber akkurat hodet borti taket ved 100% oppreist stilling, men sank jeg ørlite ned var det akseptabelt for "vanlig kjøring". Hadde derimot vært medium til dårlig takhøyde ved langtur for min del. Så at du mener en som er 10 cm lavere skal ha et problem da, den kjøper jeg ikke. Skal jeg anslå noe, vil jeg si at alle over 185-186 cm vil føle det lavt.

Dette er individuelt - taket skråner litt inn i kupeen og dette kan slå uheldig ut for enkelte.
Sitter du godt plantet midt i setet med rett rygg - vel så har du nok takhøyde. Lener du deg litt til siden mot vinduet - vel da dunker hodet opp i taket. Det var i alle fall min erfaring når jeg prøvesatt denne.
Tror derfor at dette er litt individuelt mhp. hvordan man faktisk sitter. Samme gjelder forsåvidt foran - dersom en lener seg litt ut mot vinduet kommer taket brått på deg

Øyvind.h

#21
Jeg er 186cm og stanget tydelig i taket. Har ikke unormalt lang overkropp.
At en ikke bør være høyere enn 180cm for å passe greit i baksetet virker som en fornuftig tilnærming. I hver fall om målet er å passe inn i setet. På kortere turer går det greit å sitte sammensunket og/eller ha hodet mot taket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mroek

Folks proporsjoner er overraskende varierende. Rygglengde vs beinlengde varierer mye. Selv er jeg 189, og stanget ikke i taket i baksetet, men jeg har lange bein og kort rygg, relativt sett. Jeg kunne altså sitte "bak meg selv" uten problem.

Det finnes ganske sikkert noen på 180 cm som har lang nok rygg til å stange i taket også, men de tror jeg ikke det er så veldig mange av.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

ihaal

Ja, legg også merke til at jeg skrev "stanger man fort hodet i taket" – det kommer blant annet an på sittestilling. Som flere har skrevet er dette også individuelt, så at flere deler sine erfaringer må utelukkende være opplysende for de som f.eks. vurderer et kjøp uten å ha prøvekjørt eller ikke fikk tid til å teste baksetet selv.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Øyvind.h

Fikk endelig tatt en prøvetur i PS2, og det var en fin opplevelse.

Positivt:
- Sprek og god å kjøre
- Bedre støydempet enn forventet
- Skjermen er god og lett å bruke.
- Starter automatisk når en drar spaken til Drive.
- Ene skjermmodusen ga stort speedometer-tall, noe som avhjelper manglende HUD.
- Fint stort kart bak rattet i ene skjermmodusen

Savnet/negativt:
- Uheldig plassering av koppholdere - klønete for oss og vår bruk
- Ryggekamera sitter ubeskyttet og ble raskt møkkete
- Savnet girspak på rattet. Det er behagelig å kunne gire rett fra rattet uten å måtte flytte hånda ned på midtkonsollen.
- Savnet enkel justering av regenerering fra rattet.
- Ikke i nærheten av å maskere ut ujevnheter på samme måte som nåværende bil, men det er nok delvis en konsekvens av mer sportslig oppsett (kjørte standard, ikke performance)

Usikker på:
- Hvordan rammeløse sidespeil håndterer regn, snø, blending, frost osv. Trukket helt ut i motsetning til alle andre biler. Kult, men usikker på ulempene?
- Selvkjøringen. Virket grei, men fikk ikke testet så mye. Ga opp tilsynelatende uten noe varsel til meg som fører.
- Bagasjerommet - virker hakket for snaut for oss, men fortsatt i vurderingsfasen
- Takhøyde baksete. Jeg stanger i taket med mine 186cm. Men er stort sett bare barn som sitter der uansett, så ikke verdens undergang. Litt lite benplass, men for barn går det bra.
- Litt lang/variabel vandring på gasspedalen?
- App, forvarming etc. Uaktuell uansett frem til dette er på plass. Men vet det kommer snart.

Koker for min del ned til bagasjeplass, og om den takler 21 mil lett med mye motorvei og 700 meter stigning. Jeg er nok noe mer tilbøyelig til å prøve en stund enn kona er. En litt større PS3 med litt større batteri og noe mer plass hadde vært perfekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

#25
Nå har jeg også prøvd (vanlig utgave på 19').

Pluss:
- God å kjøre.
- Gode seter men hardere enn Tesla 3/S.
- Bra understell. Veldig mye bedre over fartsdumper enn 3 og tildels også S.
- Veldig bra infotainment system. Med det mener jeg funksjonalitet, eget instrumentpanel for fører (ift Tesla 3) og en skriftstørrelse det går an å lese.
- 360 kameraene.
- Bakluke (ift Tesla 3)
- ordentlige dører med ramme (ift Tesla)
- Støy. Bedre enn jeg hadde ventet. Et sted mellom Tesla 3 og S.
- Matrix lys. Fikk ikke testet veldig godt nå i lyse mai, men det jeg så likte jeg.


Minus:
- Setene i hva samboeren kalte «musematte» stoff.  Nesten litt klebrige. Virkelig ikke vår preferanse. Ville vel gnisset tenner og betalt (alt for mye) for skinn.
- tung. Tesla 3/S virker mindre enn de er. Denne virker større enn den er. Rask når den først kommer i gang men langt fra sportslig.
- litt duvende. Merkes godt at den har høyere tyngdepunkt enn 3/S.
- stedvis kjipe materialer. Særlig «plastdekselet» under frontvinduet. Hadde ventet meg en mer positiv opplevelse av interiøret etter å ha hørt andres meninger. Men kanskje jeg hadde for høye forventninger. Foretrekker faktisk Tesla 3 og S foran denne. Skinninteriøret hadde sikkert svingt pendelen.
- litt «trang». Tesla 3 har mye bedre utsyn.
- påminnelse om at jeg burde hvile - etter 20 minutters kjøring.

Sjekket ikke forbruket men hadde en tur på noen mil og syntes ikke prosentene rant farlig fort unna. Antagelig akseptabel rekkevidde for oss men er mer opptatt av mangelen på forvarming av batteriet (foreløpig?).

Bortsett fra lysene fant jeg ikke noe vektig grunnlag så langt for å bytte til denne. Tvert i mot egentlig.



10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

mroek

Sitat fra: Contango på lørdag 08. mai 2021, klokken 18:52
- påminnelse om at jeg burde hvile - etter 20 minutters kjøring.

Litt snodig, jeg har aldri fått en slik påminnelse i løpet av noen tusen kilometer. Jeg mener å ha sett at dette er en funksjon som skal detektere om sjåføren virker å kjøre litt uryddig som kan indikere tretthet, men jeg har prøvd å kjøre dårlig/uryddig med vilje (f.eks la lane assist tre inn flere ganger på rad) uten å klare å trigge denne advarselen.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Contango

Sitat fra: mroek på søndag 09. mai 2021, klokken 12:45
Sitat fra: Contango på lørdag 08. mai 2021, klokken 18:52
- påminnelse om at jeg burde hvile - etter 20 minutters kjøring.

Litt snodig, jeg har aldri fått en slik påminnelse i løpet av noen tusen kilometer. Jeg mener å ha sett at dette er en funksjon som skal detektere om sjåføren virker å kjøre litt uryddig som kan indikere tretthet, men jeg har prøvd å kjøre dårlig/uryddig med vilje (f.eks la lane assist tre inn flere ganger på rad) uten å klare å trigge denne advarselen.
Jeg lurte senere også på om jeg hadde kjørt som om jeg hadde promille. Husker ikke hva jeg testet, men vet at jeg prøvde lane warning noen ganger. Var på e18 ut av byen, og vet at jeg også testet aksellerasjon i fart (som forøvrig var bra).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

E-Trond

#28
Da har jeg også endelig fått sjansen til å prøvekjøre Polestar 2. 👍
Dette var en dual motor med de nye stoffsetene, uten Plus pakken,men med Pilot pakke.
Bilen var veldig sprek og håndterte kreftene veldig bra! 😁👍
Var lite krenging selv om bilen var overraskende komfortabel over tverrskjøter,hull
i asfalt,brostein og lignende.
Lite romlestøy og akseptabel støy i tunnel,helt grei altså.
God rullekomfort.
19" og standard understell.
Synes setene var gode og var lett å finne god sittestilling.
Den store midtkonsollen plaget meg heldigvis ikke,noe jeg var redd for i utgangspunktet.
Tilstrekkelig plass bak meg selv og til hodet i baksetet.
Er 187 høy.
Også plass til føttene under framseter! 👍
Litt trangt å gå inn og ut ifra baksetet,men det går jo fint for ungene.😉
Er jo en ganske smal bil med bredde på 180 cm uten speil,men grei plass til 4.
Innsteg i bilen var nesten perfekt,slapp å 'falle' ned i førersetet.😉

Likte bilen veldig godt. 👍
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Oddaa

Sitat fra: E-Trond på mandag 18. oktober 2021, klokken 20:42
Er jo en ganske smal bil med bredde på 180 cm uten speil,men grei plass til 4.
Innsteg i bilen var nesten perfekt,slapp å 'falle' ned i førersetet.

Likte bilen veldig godt.
185,9 cm uten speil i følge Polestar, så bredden er nok godt innenfor det normale for bilklassen


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA