Ikke premium connectivity - WiFi slår seg av under kjøring

Startet av stefse, søndag 19. juli 2020, klokken 22:17

« forrige - neste »

stefse

Det kan se ut som Tesla har et mot-trekk for de som har WiFi i bilen og ikke vil betale for premium connectivity. WiFi disabler seg selv etter ca 10 min når du kjører. Deretter må du manuelt enable den igjen.
Er dette faktisk en nag, eller en slags sikkerhets/strømsparingsfunksjon?

Litt irriterende dette, også siden WiFi'en fra routeren min er mye kjappere en Tesla's "premium connectivity". Denne connectivityen er forresten bare tull å kalle premium. Kall det en dataplan og la oss kjøpe den hastigheten og antallet gigabyte vi har behov for.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

GOS

Sitat fra: stefse på søndag 19. juli 2020, klokken 22:17
Det kan se ut som Tesla har et mot-trekk for de som har WiFi i bilen og ikke vil betale for premium connectivity. WiFi disabler seg selv etter ca 10 min når du kjører. Deretter må du manuelt enable den igjen.
Er dette faktisk en nag, eller en slags sikkerhets/strømsparingsfunksjon?

Litt irriterende dette, også siden WiFi'en fra routeren min er mye kjappere en Tesla's "premium connectivity". Denne connectivityen er forresten bare tull å kalle premium. Kall det en dataplan og la oss kjøpe den hastigheten og antallet gigabyte vi har behov for.

Tror ikke min slår seg av etter 10 min. Lastet ned nye kartdata EU v 2020.32.xxx) her en dagen via mobilen's mobildata. Tror pakken var nær 5 GB og det tok mye lenger tid enn 10 min. Har også tidligere lastet ned vua mobil over mye lengre perioder enn 10 min.
Har forøvrig betalt premium.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

stefse

Gjorde du dette mens bilen stod stille? Jeg snakker om mens man kjører. Tror den holder seg på wifi når den er parkert.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

GOS

Sitat fra: stefse på søndag 19. juli 2020, klokken 23:18
Gjorde du dette mens bilen stod stille? Jeg snakker om mens man kjører. Tror den holder seg på wifi når den er parkert.

Kjørte (er på software versjon 2020.24.6.4 b9a45d99), og det er tilfellet andre ganger også. Sikker på at det tok hele kjøretiden på ca 15 min uten at den slo seg av. Slår seg heller ikke av på 25-50 minuttters køkjøring mellom Oslo og Asker. (I det minste ikke på tidligere software versjoner)

Edit
Alle mine software og kart oppdateringer på min Model 3 gjennom nå vel 1 1/2 år er gjort via mobilen mens jeg har kjørt. Tror så godt som alle har tatt mer enn 10 minutt å laste ned
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

stefse

Kan det ha noe å si at du har premium kanskje. Jeg rakk ikke teste dette så nøye før dette utløp.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DeepFu

Vi bruker også bare en wifi-hotspot i bilen etter at PC utløp. Men jeg har ikke merket noe til at wifien kobler seg ut under kjøring. Kun når man har stått i Park, og setter den i Drive igjen. Irriterende det og, men så langt klarer jeg å leve med det.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Sitcom

Hvor mange GB trekker Tesla sånn snitt per måned og over hvor mange km? Lønner det seg istedenfor å bare betale for PC?

DeepFu

Sitat fra: Sitcom på mandag 20. juli 2020, klokken 07:54
Hvor mange GB trekker Tesla sånn snitt per måned og over hvor mange km? Lønner det seg istedenfor å bare betale for PC?
Brukt ca 16gb hittil i juli, men det er "alt" forbruk, har bare ekstra datasim til det ordinære abonnementet mitt. Fant ut at jeg kunne øke abonnementet ganske mye for det PC koster.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Kpp

Den er programmert til å slå av wifi når den settes i drive. Uklart for meg om detter er bevisst av Tesla. Det betyr at du må sette den i drive eller revers, så slå på wifi. Elendighet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

stefse

Sitat fra: Kpp på mandag 20. juli 2020, klokken 14:37
Den er programmert til å slå av wifi når den settes i drive. Uklart for meg om detter er bevisst av Tesla. Det betyr at du må sette den i drive eller revers, så slå på wifi. Elendighet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan se slik ut ja. Antagelig ble jeg litt lurt av at jeg stoppet flere ganger på denne test-turen jeg hadde med wifi routeren. De vil vel ha wifi av under kjøring for at den ikke skal forstyrre på lufta med å forsøke å koble seg til alle mulige wifi-nett bilen passerer. På en annen side burde det være mulig å låse wifi modulen på til et bestemt nett, med en "medbragt aksesspunkt" funksjon. Mange kan jo bruke mobilen til dette uansett. (Men det vil vel undergrave premium funksjonen)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

mthoring

Dette har vært slik i mange år, i tidligere tider var det slik at man kunne merke ssid-er som trygge. Da ville de forbli tilkoblet i Drive, men dette ble borte etter en omskriving. Tesla merket senere hvor upraktisk dette var for service-folka og introduserte et nytt (skjult) valg som service-sentrene kan skru på som gjør at wifi forblir permanent tilkoblet. Noen vil kunne oppleve at wifi ikke kobler fra i Drive, da er det fordi at SeC har glemt å skru av dette etter service.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

automat

Mener å huske noe om at før, når wifi ikke ble skrudd av når man satt den i D, så kunne bilen bruke lang tid på å hoppe over på mobilnett når man kjørte ut av wifi-sonen hjemme. Med brudd i musikk og kartoppdatering som resultat. Og at det ble sett på som en forbedring å skru av wifi automatisk.

Dette var før jeg fikk Tesla selv, så  jeg har ingen egenerfaring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bastian

Senest i dag kjørte jeg med wi-fi på vesentlig lenger enn 10 minutter for å laste ned en oppdatering (har premium connectivity). Jeg ser poenget dit, men samtidig så må du huske på at før v10 kom, så hadde man ikke engang mulighet for streaming selv på wi-fi, så synes ikke Tesla er så kjipe på hva de tilbyr uten noen kostnad.

Magnus Hansen

Det er også veldig bra at de tilbyr premium connectivity for en måned om gangen. Kjent hvis man feks har lyst på det i sommerferien.

Og hvis man synes tesla er kjipe, så har man ikke fulgt med hva en del av de tyske premiummerkene driver med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA