Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på

Startet av TorS, lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 18:03
Mulig jeg misforstod @RJK. Men det er vel endelig avklart at man må ha 400V TN nett for å kunne lade med 11 kW.

Ja, akkurat det, var absolutt ikke noen påstand fra min side. Jeg kopierte infoen fra det linkede dokumentet, som blandet inn 16V. Min påstand var kun at den klarer 11 kW via 230V 3-fase. Så tok jeg et lite forbehold vedrørende IT-nett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Og på 11kW snakker vi ikke 230V trefas, men 400V trefas.

Legger en opp 230V trefas og forventer 11kW blir en skuffet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 18:55
Og på 11kW snakker vi ikke 230V trefas, men 400V trefas.

Legger en opp 230V trefas og forventer 11kW blir en skuffet :)

28/32A 3-fase på 230V IT-nett vises det jo til at gir 11 kW, og det samme med 16A 230V 3-fase på TN gir også 11 kW.

Spørsmålet er hva bilen takler på IT, feiler den eller gir den bare 1-fase. Det er spørsmålet
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Ja skal du ha 11kW på 230V trefas må du opp på 28A.
11kW ved 16A er kun 400V trefas.

Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Ja skal du ha 11kW på 230V trefas må du opp på 28A.
11kW ved 16A er kun 400V trefas.
Dette er semantikk, men ingen biler lader med 400v, men 230V på trefas. Det er mye mere korrekt å snakke om IT vs TN nett, enn å blande inn 400V.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Kall det gjerne semantikk, men i praksis snakker en om 400v trefas og 230v trefas når en skal lade elbil.
Jeg har foreløpig ikke vært borti en bilprodusent eller ladeleverandør som kaller det 230v trefas når det er snakk om 400v trefas. Nettopp for å unngå misforståelser som dukker opp i denne tråden.
400x1,73x16=11kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TorS

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.

Jeg må si at jeg ble overrasket over hvor mange merker som nå støtter 3 fase IT lading:

https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

geear

Sitat fra: TorS på søndag 19. juli 2020, klokken 20:19
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 19. juli 2020, klokken 19:37
Mulig Model 3 støtter 230V trefas, men ytterst få biler som gjør det.

Jeg må si at jeg ble overrasket over hvor mange merker som nå støtter 3 fase IT lading:

https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett
Av bilene listet opp er det vel kun Model 3 som faktisk fullt ut støtter tre faser på IT-nett. De andre henter strøm fra alle tre faselederne, men bruker den ene faselederen som fellesleder (N), så det er mer "2-fas"...

JorgenM

Tenkte å "kose" meg med iX3-konfiguratoren på bmw.no

Skulle det ikke være 3 utstyrsvarianter?
Ser kun Charged og Charged Plus. Hva med Fully Charged?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jalla

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 11. august 2020, klokken 17:54
Tenkte å "kose" meg med iX3-konfiguratoren på bmw.no

Skulle det ikke være 3 utstyrsvarianter?
Ser kun Charged og Charged Plus. Hva med Fully Charged?
Du trenger ikke besøke optiker - øyene dine er helt fine.  :)
Av en eller annen grunn så har den ikke kommet i konfigurator enda, men tar du utgangspunkt i Charged Plus, og legger til følgende så er du der: Tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og «Shadowline»

bobakka

Noen som vet hva "WiFi Hotspot" betyr i utstyrslista?
Er dette noe som man må abonnere på, kan man bruke sitt eget SIM kort eller er det gratis?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JorgenM

Fra bmw.no:

Med WiFi-hotspot har du rask nettilgang med LTE-hastighet (avhenger av det tilgjengelige nettverket) i bilen. Du og passasjerene dine kan være på nett med inntil ti enheter, uten å bruke mobildata fra mobilabonnementet ditt. Den passordbeskyttede høyhastighetsforbindelsen opprettes gjennom SIM-kortet som er montert i din BMW, og takantennen. Det sikrer rask, sikker og stabil dataoverføring i hele Europa. Dermed kan du strømme videoer, laste ned bilder og spille nettspill. For å kunne bruke WiFi-hotspot må du være ConnectedDrive-bruker og opprette en gratis Hotspot Drive-konto hos vår partner, Deutsche Telekom AG.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Sitat fra: bobakka på lørdag 26. september 2020, klokken 12:51
Noen som vet hva "WiFi Hotspot" betyr i utstyrslista?
Er dette noe som man må abonnere på, kan man bruke sitt eget SIM kort eller er det gratis?


Stortsett enhver mobil kan dele bredbåndstilknytningen sin ved å opprette ett Wifi HotSpot. Men når det snakkes om at bilen har muligheten for Wifi HotSpot, så betyr altså det at bilen har funksjon for å dele nettverket fra sitt innebygde mobile modem, som vel for de fleste biler betyr fra 4G, enten man bruker eget sim i bilen eller innebygget eSIM.


Det JorgenM snakker om, er altså deling av mobilt bredbånd fra bilen, ikke fra din private mobil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bobakka

Sitat fra: JorgenM på lørdag 26. september 2020, klokken 14:04
Fra bmw.no:
For å kunne bruke WiFi-hotspot må du være ConnectedDrive-bruker og opprette en gratis Hotspot Drive-konto hos vår partner, Deutsche Telekom AG.[/i]

Det kan virke som en ConnectedDrive bruker så har man gratis data via WiFi hotspot så lenge man bruker eller er i nærheten bilen. Stemmer det?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JorgenM

Ser på hotspotdrive.com at det som er GRATIS kun er selve registreringen :-1:

Ellers er prisen 59.-/mnd for 1GB og 149,-/mnd for 5GB.
Men jeg ser ikke NORGE i den land-lista...?

https://www.bmw.hotspotdrive.com/#/infos/product/productcontracts
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA