Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på

Startet av TorS, lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

TorS

iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

RJK

Sitat fra: TorS på lørdag 18. juli 2020, klokken 18:07
Noen som vet om iX3 kan lade på 3 fase IT nett?

(https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937-Informasjon-om-3-fase-lading-p%C3%A5-IT-nett)

Bilen støtter 11 kw effekt på hjemmelading/AC-lading, og det krever så vidt jeg kjenner til 3-fase 230V for å få til, alternativt 400V 3-fase, som hadde gitt 22 kW om ombordladeren kunne tatt i mot så mye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#2
Tipper at det blir som i3. Du får 11 kW ved 400V 16A.
Med IT nett 230V kan du lade med 32A - 1 fase 7,4 kW.

i3 støtter ikke 3-fas IT nett. Zaptec skriver følgende:

«Vær oppmerksom på at hvis 3-fase lading er aktivert så kan enkelte bilmodeller lade saktere enn normalt. BMW i3 kan f.eks. lade ved 16A istedet for 32A om 3-fase lading er aktivert på IT-nett»

RJK

Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 10:41
Tipper at det blir som i3. Du får 11 kW ved 400V 16A.
Med IT nett 230V kan du lade med 32A - 1 fase 7,4 kW.

i3 støtter ikke 3-fas IT nett. Zaptec skriver følgende:

«Vær oppmerksom på at hvis 3-fase lading er aktivert så kan enkelte bilmodeller lade saktere enn normalt. BMW i3 kan f.eks. lade ved 16A istedet for 32A om 3-fase lading er aktivert på IT-nett»

Dette kan tyde på at jeg hadde rett. Dog, om dette kun fungerer på 230V TN-nettverk eller og på IT-nett, det skal jeg ikke svare på.

"Charging time for 100% charge 7.5 h at 11 kW (16 A / 230 V, three-phase AC, Wallbox)"

Sitert fra vedlagt pdf om tekniske detaljer på denne artikkelen/pressemeldingen:

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0310696EN/the-first-ever-bmw-ix3
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?

Jambo

Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
Trefase, altså 3x16A.

Radial

16a 3-fas på 230v er 6,3kw.
32A derimot, da har du 12,7kw..eller 11kw som det i praksis blir.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jambo

#7
Sitat fra: Radial på søndag 19. juli 2020, klokken 12:31
16a 3-fas på 230v er 6,3kw.
32A derimot, da har du 12,7kw..eller 11kw som det i praksis blir.
16A 3-fase på et 400V TN-anlegg (som er normen de fleste steder i Europa og i nye anlegg i Norge) gir tre faser med 230V hver. 230V*16A*3=11,04kW.

turfsurf

Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
På 400V 3fas TN nett lader bilene på 230V mellom den enkelte faseleder og N. Altså 230V*16A*3 som gir ca 11kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: Jambo på søndag 19. juli 2020, klokken 12:37
Sitat fra: Radial på søndag 19. juli 2020, klokken 12:31
16a 3-fas på 230v er 6,3kw.
32A derimot, da har du 12,7kw..eller 11kw som det i praksis blir.
16A 3-fase på et 400V TN-anlegg (som er normen de fleste steder i Europa og i nye anlegg i Norge) gir tre faser med 230V hver. 230V*16A*3=11,04kW.

Selvfølgelig...de bruker jo N lederen :+1:
Merkelig å skrive det, kan jo absolutt misforstås.
Man må jo ha 400v anlegg for å få dette til
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

#10
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. juli 2020, klokken 12:38
Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 12:25
Jeg er ikke elektriker, men hvordan skulle 230V 16A gi 11 kW ?
På 400V 3fas TN nett lader bilene på 230V mellom den enkelte faseleder og N. Altså 230V*16A*3 som gir ca 11kW.
Det vet jeg, men påstanden var vel at 16A 3-fas IT nett skulle gi 11 kW 😏.
Men det er jo ikke første gang at pressemeldinger inneholder opplysninger som er egnet til å misforstå.

TorS

For å få 11 kW på 3 fase IT-nett trenger man i underkant av 28A. Det er ikke så mye mindre enn 32A, men fordelen med 3 fase er at belastningen blir bedre balansert. Jeg har tidligere lest at noen nettselskaper har krav om veldig lite (16A?) strømtrekk på 1-fase laster.

TN-nett: 3 x 230V x 16A = 11.040W

IT-nett: 11.040W / (230V x Rot(3)) = 27,7A
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Trond.m

#12
Men det støtter vel ikke laderen i iX3, så den eneste muligheten til å lade med 11 kW er TN nett 400V 16A ?

Nå har jeg aldri hatt behov for hurtig hjemmelading. 1-fas 16A holder lenge for mitt behov...og for de fleste antar jeg. Det gir jo over 15 mil hver natt i løpet av 10 timer.  Kjører man batteriet nesten tomt hver dag er det naturligvis viktig med rask lading.

turfsurf

Sitat fra: TM på søndag 19. juli 2020, klokken 13:44
Det vet jeg, men påstanden var vel at 16A 3-fas IT nett skulle gi 11 kW .

Hvor ble det påstått det? Jeg ser bare det står at den lader med 11kW på 230V/16A trefas som jo er korrekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#14
Mulig jeg misforstod @RJK. Men det er vel endelig avklart at man må ha 400V TN nett for å kunne lade med 11 kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA