Ny type lynladestasjon med lastdeling

Startet av Rollep, fredag 17. juli 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

Rollep

Marius Kotsbak

Se kommentarer til artikkelen så er det noen linker og info. Lovende teknologi det der, med veldig ulike elbiler på veiene mtp. batteristørrelse, ladefart og ladestandarder.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Counterpointer

Endelig noen som ser ut til å overgå den amerikanske produsenten. Her var det mange lure og avanserte løsninger.

Hvis bare AS Norge kunne gjort noe med effektleddet for ladestasjoner så kunne hurtiglading på tur også blitt priset fornuftig.

Imponert over disse Finnene

turfsurf

Disse fungerer vel mye som SuC v3 gjør rent effektmessig. Tesla sier man får full effekt på alle stolper, men i praksis er det bare mere fleksibel fordeling av effekten så man slipper unna med lavere installert effekt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Hm, Fortum og ST1 (Shell stasjonene) og Kempower er vel alle store finske konsern.
Er kanskje rimelig å anta at dette blir den nye standarden på Shell stasjonene framover?

Synd at ikke noen norske bedrifter har klart å utnytte nesten 10 års elbil forsprang her i landet til å lage gode produkter for hurtiglading.
Men sånn går det gjerne når man er så opphengt i den godt betalte "olja" at alt annet blir uinteressant... 

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rollep

Sitat fra: goggo på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:52
Synd at ikke noen norske bedrifter har klart å utnytte nesten 10 års elbil forsprang her i landet til å lage gode produkter for hurtiglading.
Men sånn går det gjerne når man er så opphengt i den godt betalte "olja" at alt annet blir uinteressant... 
Ja det er meget skuffende, og ikke bare på elbil området.

Visse partier snakket i store ord om alle nye norske arbeidsplasser det "grønne skiftet" skulle føre til.

Realiteten er dessverre at utenlandsk arbeidskraft og bedrifter utfører det aller meste av arbeidet innom utbygging og modernisering av vannkraft, vindkraft og kraftlinjer. Så og si all hardware i forbindelse med dette kjøpes også inn fra utlandet. Som om ikke dette var ille nok er det jammen utenlandske bedrifter som stikker av med driftsinntekter og subsidier også, i hvert fall innom vindkraftindustrien.

Wisd0m

Det er nok inne på rett spor. Flaskehalsen bør nok være strømnettet/transformator som kun vil være begrensningen i noen svært få  tilfeller. Skjer nok nærmest aldri.  Kanskje kan det også være økonomisk fornuftig å kjøre en begrensning mhp. nettariffen.

Angående kommentarene om "oljå" må jeg få kommentere at de to viktigste ladeselskapene i Norge kommer fra oljebyen Stavanger - og da snakker jeg om Easee og Zaptec. Kan heller lure på hva endel andre byer i Norge driver med. Vi burde nok hatt mer ja, men vi sliter nok med konkurransedyktighet når det kommer til ikke ingeniørtunge arbeidsoppgaver.

ThomasEL

Muligens litt på siden av trådens kjerne, men likevel:

Det står i artikkelen at stasjonen har åpnet. Men finner ikke at den ligger som lynlader verken på Fortums ladekart eller Elbilforeningens... Ser ut som helt vanlige 50kW når jeg er inne og ser...

- Er det bare i fremtiden disse vil levere mer enn 50kW?

- Og hva med dette nye selskapet det henvises til? Kan man fortsatt bruke Fortums brikke / Elbilforeningens brikke med registrert Fortum avtale (siden det tydeligvis er delvis Fortumeid)...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Rollep

Kamuflars

Sitat fra: ThomasEL på søndag 19. juli 2020, klokken 22:29
- Og hva med dette nye selskapet det henvises til? Kan man fortsatt bruke Fortums brikke / Elbilforeningens brikke med registrert Fortum avtale (siden det tydeligvis er delvis Fortumeid)...?

Ja, du kan fortsatt bruke app og eventuell ladebrikke fra Fortum Charge&Drive. Fortum har solgt majoriteten av ledvirksomheten, men er fortsatt minioritetseier i Recharge.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Radiobil1

Sitat fra: goggo på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:52
Hm, Fortum og ST1 (Shell stasjonene) og Kempower er vel alle store finske konsern.
Er kanskje rimelig å anta at dette blir den nye standarden på Shell stasjonene framover?

mvh
Hugo

Finnene er noen luringer når det gjelder industri og store konserner!

Men Kempower sine slanke pumper, med overhengende fjærbelastet kabel var smart. De feite kablene på 150kw ladere er jo ikke akkurat enkle å ballere rundt.

Må da være noen norske selskaper som kan bygge hurtigladere. Vi trenger jo ikke å kjøpe alt av andre. Grønn Kontakt må da klare dette, evt sammen med Easee?

Kamuflars

Fikk endelig testet disse på lørdag. RFID-leseren virket litt svak, jeg måtte holde brikken helt inntil en god stund før den ble lest, og handshake tok ganske lang tid, men ellers var det helt problemfritt. Tok meg selv i å vente på «ladelyden» som er ganske fremtredende på andre ladere, men i og med at effektmodulene sitter i egne skap var denne laderen helt stille.

Funksjonen med at man kan ta med seg ladestatusen er kjekk for de av oss som kjører biler uten app, men hos Fortum får man jo denne informasjonen i appen deres uansett.

Laderen rapporterte faktisk 80kW ut på et tidspunkt, noe jeg aldri har opplevd under lading av min Kona tidligere.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på onsdag 09. september 2020, klokken 10:26
Fikk endelig testet disse på lørdag. RFID-leseren virket litt svak, jeg måtte holde brikken helt inntil en god stund før den ble lest, og handshake tok ganske lang tid, men ellers var det helt problemfritt. Tok meg selv i å vente på «ladelyden» som er ganske fremtredende på andre ladere, men i og med at effektmodulene sitter i egne skap var denne laderen helt stille.

Funksjonen med at man kan ta med seg ladestatusen er kjekk for de av oss som kjører biler uten app, men hos Fortum får man jo denne informasjonen i appen deres uansett.

Laderen rapporterte faktisk 80kW ut på et tidspunkt, noe jeg aldri har opplevd under lading av min Kona tidligere.

Darn, da ble det plutselig interessant å dra opp og teste selv. Bare "så synd" at jeg da må kjøre litt omveier eller ta en lengre tur, for å få batteriet tømt litt først, siden den nå står med ca 75%, og de er ca 100 km unna meg. Må jo nesten ta en tur til Hamar og snu, før batteriet er lavt nok til at jeg kanskje når samme farta.

Husker du hvor mye SoC var på da du fikk den farta? Min rekord er forresten 78 kW, oppnådd ved Ionity i Danmark.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

el-snorre

Laderne er bygget opp med powermoduler på 40 kW hvorav hver powermodul er delt i 20+20 kW og kan dele effekt i step på 20 når ladestasjonen er fullt opp å kjøre.

Det er nok ikke RFID-leseren som er svak men heller kommunikasjonen som er litt treig og det jobbes med å bedre dette. Ladestasjonen er den første kommersielle av denne typen.

Til de som ønsker å teste laderen anbefaler jeg at man tester QR-koden som dukker opp, samt å trykke på batterisymbolet, da får man mye nyttig info. :-) 
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Marius Kotsbak

Noen som har sjekket om de har klart å installere Chademokabler på over 125A der? 60kW i app tyder kanskje på at de ikke har det.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA