Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny type lynladestasjon med lastdeling

Startet av Rollep, fredag 17. juli 2020, klokken 10:26

« forrige - neste »

Kamuflars

Sitat fra: RJK på onsdag 09. september 2020, klokken 16:18
Husker du hvor mye SoC var på da du fikk den farta? Min rekord er forresten 78 kW, oppnådd ved Ionity i Danmark.

Det var faktisk rett før den throttlet ned til 56-57kW igjen. Den lå lenge på 78-79kW ut før den rapporterte 80kW en kort periode.
Merk at jeg ikke satt i bilen på dette tidspunktet, så jeg vet ikke hva bilen viste, men vil tro den viste 79kW siden den andre ganger viste 1kW mindre enn nettsiden til Kempower.

Jeg kan ikke nok om dette til å vite hva som skyldes laderen å hva som skyldes bilen, men jeg syntes kanskje det tok lengre tid enn vanlig å nå makshastighet, men til gjengjeld lå den på 56+kW til godt over 70% SoC. Bilen hadde kjørt tilnærmet nonstop Oslo-Espa før lading.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

RJK

Sitat fra: Kamuflars på torsdag 10. september 2020, klokken 16:34
Sitat fra: RJK på onsdag 09. september 2020, klokken 16:18
Husker du hvor mye SoC var på da du fikk den farta? Min rekord er forresten 78 kW, oppnådd ved Ionity i Danmark.

Det var faktisk rett før den throttlet ned til 56-57kW igjen. Den lå lenge på 78-79kW ut før den rapporterte 80kW en kort periode.
Merk at jeg ikke satt i bilen på dette tidspunktet, så jeg vet ikke hva bilen viste, men vil tro den viste 79kW siden den andre ganger viste 1kW mindre enn nettsiden til Kempower.

Jeg kan ikke nok om dette til å vite hva som skyldes laderen å hva som skyldes bilen, men jeg syntes kanskje det tok lengre tid enn vanlig å nå makshastighet, men til gjengjeld lå den på 56+kW til godt over 70% SoC. Bilen hadde kjørt tilnærmet nonstop Oslo-Espa før lading.


Av det jeg har oppfattet, er heller ikke noen ekspert her, men merker at den er særdeles følsom på batteritemperatur når man starter, og batteriet kjøles visstnok godt. Dermed virker det som den trenger litt tid for å bli varm før toppfarten kommer. Og jo kjøligere vær, dess lengre tid trenger den. På de kaldeste vinterdagene sliter jeg med å komme over 60 kW.


"Toppmålingen" kom etter å ha kjørt i 140-150 km/t på motorvei, og laderen lå så nært hovedveien at den ikke har fått kjølt seg godt nok. Da var det og slik at den tilnærmet flakset rett opp i toppfarten, og ga seg ikke før den nådde de magiske grenseverdiene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

Sitat fra: el-snorre på torsdag 10. september 2020, klokken 12:26
Laderne er bygget opp med powermoduler på 40 kW hvorav hver powermodul er delt i 20+20 kW og kan dele effekt i step på 20 når ladestasjonen er fullt opp å kjøre.

Det er nok ikke RFID-leseren som er svak men heller kommunikasjonen som er litt treig og det jobbes med å bedre dette. Ladestasjonen er den første kommersielle av denne typen.

Til de som ønsker å teste laderen anbefaler jeg at man tester QR-koden som dukker opp, samt å trykke på batterisymbolet, da får man mye nyttig info. :-)

Jeg testet QR-koden, men prøvde ikke å trykke på batterisymbolet. Regner med at det er batterisymbolet i "appen" du mener, ikke på selve stolpen?

Litt treg kommunikasjon til tross, dette er en type lader jeg ønsker meg flere av. Som eier av en Kona, som maks klarer 80 kW, føler jeg meg ofte litt uglesett på 150kW-ladere, men samtidig gidder jeg ikke å nøye med 50 kW heller. Med dynamisk fordeling trenger man ikke å føle at man er "i veien" så fort det kommer en e-Tron. ;)

Apropos e-Tron, så burde Kempower og Fortum prøve å få ladeffekten på hver stolpe opp i maks 160 kw, sånn at disse kan lade på full effekt, det begynner jo å bli ganske mange av dem på veiene etterhvert.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA