Fredrikstad - Horten - Kristiansand - Stavanger

Startet av Sandra87, onsdag 15. juli 2020, klokken 18:15

« forrige - neste »

Sandra87

Hei. Vi skal kjøre fra litt utenfor Fredrikstad til Kristiansand i morgen, og så på søndag videre til Stavanger. Noen som har erfaring med denne ruten? Har en e tron 50.

Har sjekket ut litt og tenker kanskje å lade litt på rema 1000 Kragerø. 50-lader. Tenker at det kan være mindre folk der enn ved E6.

Noen som har erfaring langa denne ruten? Hvor er det ofte kø? Noen tidspunkt som lønner seg å lade?  Hvordan burde man tenke? Dette blir første langtur for oss med elbil. Utenom tur til Kragerø for en ukes tid siden, men laaaaang ventetid på cirkle k bamble 🙈

Er det billigere å bruke lenger tid på å lade på en 50-lader enn å lade på en 150 lader? Eller lade på 22-lader. Tenker hvis man skal ut å tusle en tur, så kan man jo like gjerne lade bilen da, om det er billigere?

Håper noen har innspill. Blir helt forvirret av alle apper og nettsider, så vet ikke helt hvor jeg skal se etter ladere 🙈

RJK

Sitat fra: Sandra87 på onsdag 15. juli 2020, klokken 18:15
Hei. Vi skal kjøre fra litt utenfor Fredrikstad til Kristiansand i morgen, og så på søndag videre til Stavanger. Noen som har erfaring med denne ruten? Har en e tron 50.

Har sjekket ut litt og tenker kanskje å lade litt på rema 1000 Kragerø. 50-lader. Tenker at det kan være mindre folk der enn ved E6.

Noen som har erfaring langa denne ruten? Hvor er det ofte kø? Noen tidspunkt som lønner seg å lade?  Hvordan burde man tenke? Dette blir første langtur for oss med elbil. Utenom tur til Kragerø for en ukes tid siden, men laaaaang ventetid på cirkle k bamble 🙈

Er det billigere å bruke lenger tid på å lade på en 50-lader enn å lade på en 150 lader? Eller lade på 22-lader. Tenker hvis man skal ut å tusle en tur, så kan man jo like gjerne lade bilen da, om det er billigere?

Håper noen har innspill. Blir helt forvirret av alle apper og nettsider, så vet ikke helt hvor jeg skal se etter ladere 🙈

Har kjørt endel E6 mot Østfold, og nå sist mot Stavanger 2 ganger. Turen burde ikke skape noe bry med en E-tron.

Hva som lønner seg når det er tide for å lade, er ikke et rett frem spørsmål. Det er mange faktorer å ta hensyn til, som hvor fort kan bilen lade, hvor stor effekt kan laderen gi, og ikke minst hvordan de enkelte operatørene priser tjenesten sin.

Hjemmelading er definitivt billigst, så sjekk gjerne med der du skal bo/stoppe på veien om "hjemmelading" er et alternativ. Dersom du ikke blir lenge nok et sted, eller "hjemmelading" ikke er et alternativ. så er det i tilfelle semihurtig lading (offentlig AC-lading), hurtiglading og lynlading som er alternativene.

Her må du egentlig sjekke priser hos de forskjellige kjedene og se hvilke hastigheter, og dermed hvor lang tid du må lade, for så å finne kombinasjonen som passer best. Og husk at SMS-betaling uten kundeforhold er som regel endel dyrere enn på samme stasjon med kundeforhold og starting av lading med app eller RFID-kort/ladekort.

Med lading basert på tid brukt, som flere leverandører holder på med, så blir ladefart ganske vesentlig, men det er ikke alltid at lading med lav effekt er det gunstigste. Tvert om i mange tilfeller.

Men med ny E-tron, så har du gjerne en avtale med de som garanterer en viss pris, uansett hvem du lader hos, så lenge de er dekt av avtale med Audi Charging Services, eller hva det heter. De har ihvertfall avtale med Ionity og Circle K, som gir deg en relativt lav pris kun basert på mengden strøm du lader, og bilen din lader generelt veldig raskt, ihvertfall opp til 80 % SOC som står for State of Charge, som rett og slett betyr hvor fullt batteriet er.

Den skal til og med klare å "handshake" (samtale) med bilen, slik at du slipper å styre med kort hos diisse. Rett og slett som med en Tesla, kjør opp til ledig lader, plug i og vent til du ser ladingen starter opp.

Jeg har en annen avtale som gir meg gode priser hos Ionity, og velger å holde meg til de, og har foreløpig klart meg med å være en av få ladende biler på de fleste av mine ladinger. Flere har oppdaget disse avtalene, og det har derfor blitt endel mere trykk enn det som har vært vanlig.

I tillegg ligger disse i ganske passelig avstand til at man kan forholde seg til disse. Men pass på, lading hos Ionity uten en gunstig avtale, er svindyrt. Sørg derfor for å være registrert. Du har som antydet gratis månedsavgift hos Audi Charging Services ihvertfall ett år fra kjøp/registrering. Etter det kan du vurdere Maingau som ladeoperatør om du ikke lader veldig mye hos Ionity.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sandra87

Takk for svar. Vi har e tron kortet, med ett års gratis abonnement ja.

Hørt om maingau. Hvilke tilbydere er det som blir billigere med dette? Og går dette ann å ordne med det samme?

og hvem er det Audi har avtale med? Ionity og cirkle k? Eller grønn kontakt og Fortum også? Har lastet ned cirkle k appen, men bedre om jeg bruker e tron kortet hos de da?

Og hvilke app kan jeg bruke for å se ladere fra elle tilbydere? Om det finnes? A better routeplanner? Har denne appen, og Fortum, grønn kontakt og cirkle k.

Sandra87

Og skal det gå ann å bare begynne lade uten app nå? På ionity ? Cirkle k? Trodde ikke dette var i gang enda

RJK

Sitat fra: Sandra87 på onsdag 15. juli 2020, klokken 18:51
Takk for svar. Vi har e tron kortet, med ett års gratis abonnement ja.

Hørt om maingau. Hvilke tilbydere er det som blir billigere med dette? Og går dette ann å ordne med det samme?

og hvem er det Audi har avtale med? Ionity og cirkle k? Eller grønn kontakt og Fortum også? Har lastet ned cirkle k appen, men bedre om jeg bruker e tron kortet hos de da?

Og hvilke app kan jeg bruke for å se ladere fra elle tilbydere? Om det finnes? A better routeplanner? Har denne appen, og Fortum, grønn kontakt og cirkle k.

Maingau har vel hovedsaklig avtle med Ionity, ihvertfall på våre breddegrader. Men de er vel uinteressante frem til du er i ferd med å tre ut av gratisperioden med Audi Charging Service.

Både Audi -kartet (filtrert på HPC) skal gi deg god oversikt, men og ABRP. Chargemap kan være verdt å se på. Men desverre ikke noen som tar alle. Men om du er medlem av Elbilforeningen, så skal kartet dems være ganske komplett.

Har ikke Audi selv, så har ikke satt meg inn i alle de har avtale med, så det overlater jeg til andre å svare på, men ihvertfall Ionity og Circle K, og enten Grønn Kontakt eller Fortum. Vet ikke om de har avtale med begge av de. Men, ja, lading på Circle K og Ionity skal være billigere via Audi Charging Services.

Slik jeg har forstått fra Audi-eiere her på forum, så skal det gå å starte lading bare ved å koble til bilen hos ihvertfall Ionity, om du logger inn og knytter bruker og kort til appen i bilen.
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Sandra87 på onsdag 15. juli 2020, klokken 18:52
Og skal det gå ann å bare begynne lade uten app nå? På ionity ? Cirkle k? Trodde ikke dette var i gang enda

CK fungerer fint med elbilforeningens ladebrikke ihvertfall. Appen må brukes for å registrere brikke og kredittkort, men man trenger den da ikke til lading.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ThomasEL

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2020, klokken 20:51

CK fungerer fint med elbilforeningens ladebrikke ihvertfall. Appen må brukes for å registrere brikke og kredittkort, men man trenger den da ikke til lading.

Jeg tror kanskje trådstarter her lurer på om man kan starte lading uten verken RFID eller app, altså bare plugge i som på en Tesla. RJK antyder det i sitt svar.

Men nei, det har jeg ikke hørt om at er operativt foreløpig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Sandra87

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 15. juli 2020, klokken 20:57

Jeg tror kanskje trådstarter her lurer på om man kan starte lading uten verken RFID eller app, altså bare plugge i som på en Tesla. RJK antyder det i sitt svar.

Ja det jeg tenkte på. Kan ikke si jeg har hørt noe om at det fungerer enda.

RJK

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 15. juli 2020, klokken 20:57

Her er diskusjonen hvor dette antydes å fungere:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50517.0

Mer om ACS (Audi Charging Services):

https://elbilforum.no/index.php?topic=43408.0

https://elbilforum.no/index.php?topic=51814.0
Bosted Oslo

Auto

Har kjørt fra Helgeroa til Stavanger med etron 50. Gikk kjempefint. Brukte kun Audi kortet, og ladet på Ionity Kjerlingland i Lillesand, og på Ionity i Sira. Kristiandsand - Stavanger klarer du nesten uten å lade hvis du har 100% når du starter, men sikrest å lade litt på Ionity Sira mens du f.eks tar en softis der!

ThomasEL

På turen til Kristiansand er jo egentlig Cirkle K Bamble et perfekt stoppested. 14,5mil til Kristiansand, så burde holde å lade til omkring 70%
Men ser poenget med at nyhetens interesse kanskje fortsatt gjør at her kan være kø. Du kan evt lade allerede på Ionity Ringdalskogen. Da har du 20 mil til Kristiansand, så bør i tilfelle lade til rundt 90%

Fra Kristiansand til Stavanger trengs ikke mye lading. Anbefaler da noen få minutter på Ionity Sira. Ofte mye kø på de mange 50kW lokasjonene langs E39.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Øyvis Prøyvis

Så lenge du har Audi avtalen ville jeg ladet på Ionity i (Moss/Rygge,) Larvik, Lillesand og Sira. Disse bør være mer enn nok til å rekke frem. De vil også være billigst med mindre du har noen spesialavtaler som andre her skriver om.
Skal du innom andre tilbydere er Audi kortet nærmest verdiløst. Jeg kjører rundt nå med E50AB og campingvogn og har kommet på 2 ladere som har tatt Audi kortet. På resten av laderne jeg er innom bruker jeg x-antall apper, noe jeg synes er helt horribelt dårlig i 2020. Det burde være mulig å få til en mer samordnet betalingsløsning enn det vi har i dag. Her bør elbilforeningen legge større trykk på tilbydere og/eller styrende myndigheter.
Jeg fikk forøvrig ikke Audi kortet til å virke på CirkleK.
God tur til Stavanger!
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 15. juli 2020, klokken 23:20
Så lenge du har Audi avtalen ville jeg ladet på Ionity i (Moss/Rygge,) Larvik, Lillesand og Sira. Disse bør være mer enn nok til å rekke frem. De vil også være billigst med mindre du har noen spesialavtaler som andre her skriver om.
Skal du innom andre tilbydere er Audi kortet nærmest verdiløst. Jeg kjører rundt nå med E50AB og campingvogn og har kommet på 2 ladere som har tatt Audi kortet. På resten av laderne jeg er innom bruker jeg x-antall apper, noe jeg synes er helt horribelt dårlig i 2020. Det burde være mulig å få til en mer samordnet betalingsløsning enn det vi har i dag. Her bør elbilforeningen legge større trykk på tilbydere og/eller styrende myndigheter.
Jeg fikk forøvrig ikke Audi kortet til å virke på CirkleK.
God tur til Stavanger!

Forsto det som de skulle overnatte i Kristiansand. Derfor jeg ikke nevnte Ionity Kjerlingland (Lillesand)
Bør holde greit med én ladepause på vei til Kristiansand. Og starter de med 100% neste dag, så når de sannsynligvis Stavanger uten lading. Men som også andre har nevnt, 5 min på Ionity Sira er sikkert lurt.

Off topic:
Veldig gøy hvis du «Øyvis Prøvis» (i en annen tråd) skriver litt om erfaringen din med 50 og campingvogn. Veldig spennende å høre litt praktisk hvordan det oppleves👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Sandra87

Sitat fra: Auto på onsdag 15. juli 2020, klokken 23:05
Har kjørt fra Helgeroa til Stavanger med etron 50. Gikk kjempefint. Brukte kun Audi kortet, og ladet på Ionity Kjerlingland i Lillesand, og på Ionity i Sira. Kristiandsand - Stavanger klarer du nesten uten å lade hvis du har 100% når du starter, men sikrest å lade litt på Ionity Sira mens du f.eks tar en softis der!

Takk for tips, kommer nok til å lade littegrann før Kristiansand. Så har vi noe å gå på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA