Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SR Model Y kansellert

Startet av Magnus Hansen, mandag 13. juli 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Jon65

Nå vet ikke jeg nok om produksjonskapasiteten og leveringskapasiteten til Tesla men hvis de har begrenset kapasitet må det jo lønne seg å produsere og selge de modellene de tjener mest penger på. Så kan jo hende det er der det ligger.

kodax

Dette tror jeg er en strategisk beslutning ift konkurrentene; ved å si at den ville få for dårlig rekkevidde er jo å indirekte si at konkurrentene har for dårlig rekkevidde.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:24
Dette tror jeg er en strategisk beslutning ift konkurrentene; ved å si at den ville få for dårlig rekkevidde er jo å indirekte si at konkurrentene har for dårlig rekkevidde.
Her tror jeg du har et godt poeng.

Radial

En LR rwd Model Y vil på papiret slå knockout på nylig lanserte ix3 ihvertfall, kanskje dette er litt av baktankene også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på tirsdag 14. juli 2020, klokken 20:27
En LR rwd Model Y vil på papiret slå knockout på nylig lanserte ix3 ihvertfall, kanskje dette er litt av baktankene også.
iX3 skal ikke selges i US, så det tror jeg ikke. Amerikanerne har ganske så mye lengre avstander på tvers enn vi har på tvers av EU, så forstår at de ønsker lengre rekkevidde.
iX3 har 460 km WLTP/287 miles. Y LR D har akkurat 300 miles EPA(?), men ikke enda WLTP, mens 3ern har 560 km WLTP/360 miles. Y LR vil jo ligge under 3ern, det er vel ikke knockout men bedre.
Til gjengjeld gikk 3ern hele 612 km i Motors test, mens i3 såvidt krøp over WLTP i den testen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 15:08
iX3 har 460 km WLTP/287 miles. Y LR D har akkurat 300 miles EPA(?), men ikke enda WLTP, mens 3ern har 560 km WLTP/360 miles. Y LR vil jo ligge under 3ern, det er vel ikke knockout men bedre.
Til gjengjeld gikk 3ern hele 612 km i Motors test, mens i3 såvidt krøp over WLTP i den testen.
TMY D er estimert til 505km, LR uten D blir ihvertfall bedre.

I3 har ikke så veldig effektivt drivverk, på samme hvis som Tesla fra 2013. Til forskjell fra Tesla har ikke BMW oppgradert i3 drivverket. 5 gen drivverk fra BMW skal være vesentlig bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

De vil vel ha færre modeller for bedre lønnsomhet og for liten rekkevidde er en PR-spinn.
'21 3LR


Radial

Wow! 😃
Med 1600kg krok på denne, hadde den vært veldig interessant... Norske sidene er ikke oppdatert med SR+ lenger ser jeg. Kommer kanskje sammen med oppdaterte priser snart? 🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Er ihvertfall samme opsjon for hengerfeste i USA
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Torb

Vær OBS! på at tillatt hengervekt av og til blir noe lavre i Norge enn i andre land, uten at jeg vet noe konkret om denne modellen.
Mercedes EQA 350 4Matic

Radial

#26
34190$.... Under 300k det, sånn med 8,5kr/dollar.
Det er ett veldig, veldig rimelig og attraktivt rwd alternativ.

Men den blir vel litt dyrere enn M3 SR+ her til lands... Fremdeles attraktiv, men mye dyrere.

EDIT: Teslarati oppga pris MED "savings", kjøpsprisen er selvfølgelig egentlig 41990$, som er 357k med 8,5 i kurs 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Sitat fra: Radial på lørdag 09. januar 2021, klokken 00:30
34190$.... Under 300k det, sånn med 8,5kr/dollar.
Det er ett veldig, veldig rimelig og attraktivt rwd alternativ.

Men den blir vel litt dyrere enn M3 SR+ her til lands... Fremdeles attraktiv, men mye dyrere.

EDIT: Teslarati oppga pris MED "savings", kjøpsprisen er selvfølgelig egentlig 41990$, som er 357k med 8,5 i kurs 😂

Ser man prisen på model 3 så er det bare å gange med 10,5, 38 000$ for model 3 sr+ og 399 900 her for samme. Så tipper model y sr+ blir 440 000 her med mindre de justerer prisene snart
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Synes han her i videoen sier alt rett (siden jeg vet alt og kan derfor bedømme det). Hvis en har planer om å bruke bilen på lengre turer bør en velge LR og ikke SR. Prisforskjellen er såpass liten + mange andre argumenter:

https://youtu.be/WAkaPC7TAiM
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Tja, med "10,5" kursen her er man tett på 100k i prisforskjell mellom rwd/litt lavere rekkevidde vs AWD.

100k, er mye penger for mange, særlig om det er en universal familiefrakter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA