Tradisjonelt sett er det i Tennesse man lager retrofit-batterier til Leaf, og det er i USA det er vanlig å bytte batterier.
I vinter prøvde jeg å følge opp tråden her ved å bestille en 2016 Leaf SV i California, som jeg sendte til verksted for å bytte til nytt batteri, som endelig blei bytta i mai.
Det var mange prosesser som tok lang tid, som å vente på nytt batteri, og transport mm.
Nå i august kom endelig bilen til Drammen.
[ You are not allowed to view attachments ]
Nå lada jeg opp batteriet for første gang, og det om til 38kwt, men det kan hende verdiene endrer seg litt fra første syklus.
Det sies at de eldste Leafene som er kjørt her i landet, har begynnt å få antydninger til rust, og at det ofte er fuktproblemer som skaper trøbbel som irr i kontakter, så jeg synes det er tryggest med en sørstatsbil, hvis man skal ha brukt Leaf med lang framtid. Man må bare passe på at batteriet er bytta før man tar bilen over.
Jeg har hatt mange USA-Leafer i familien i over 7 år, og jeg har holdt dem tørre, og det er biler som bare går og går med minimalt verdifall.