Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri

Startet av trondhla, onsdag 27. januar 2021, klokken 18:39

« forrige - neste »

Jossemosse

Slik prisene er på batteripakkene, så ser jeg ikke helt for meg at dette blir en investering her i gården.. 150k for en 62 kwh pakke, og en splitter ny 62-Leaf koster 300k. Sett at gammel-leafen er verdt 50k, vil det si at det er 100k forskjell i å kjøre rundt med en 10-år gammel bil med tilsvarende verkstedregninger vs en splitter ny bil med tilhørende komfort, teknisk utvikling og garanti.. Regn med at den nye er verdt 50k om 10 år igjen, så er differansen kun 50k. Da ville ihvertfall jeg valgt å kjøpe ny
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Trekkoppbil

Jeg er enig i at man bør ha svært spesiellt behov for å forsvare 150 000kr i oppgradering på en 10 år gammel Leaf, men fullt så dyrt er det vel heller ikke å få tak i 62kwt.

I UK koster det 8500GBP å bytte til brukt 40kwt batteri inkl moms:
New Batteries for Old EVs : 150% more range for a Nissan LEAF | FULLY CHARGED
https://youtu.be/DD8FmH2Hr74

I Norge er det ikke moms på batteribytte.


Thomas Parsli

Sitat fra: automat på fredag 02. april 2021, klokken 11:03
Slik jeg har forstått det var det sikkerhetsmessige, ikke avgiftsmessige, grunner til at regelverket ble strammet inn.

I den tidlige elbiltiden skjedde det ombygginger, bytte av batterikjemi og annen triksing. Ikke alle hadde nok kunnskaper om hva de holdt på med. Og etter noen branner og branntilløp stengte myndighetene døra for batteribytte (for annet enn samme type batteri). Med forbehold om at jeg husker dette riktig.

Hvis man graver i eldgamle poster i classic-delen av elbilforum, så kan man sikkert finne ut mer om regelverket.

Det er helt riktig :(

Det brant mange Renault Kangoo som var modifisert, mener også en Peugeot Partner tok fyr.
Flere av de brant på E18 med ditto presseoppslag..

Den ombygde fossilbilen (Nissan Qashqai) sớm tok fyr under lading på Pearl of Scandinavia i 2010 kan ha vært dråpen i glasset som førte til forskriftsendringen i 2013.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafnor

Om 10 år sitter mange norske leaf-eiere på en "gullgruve". Får jo sikkert solgt sin 40/62kWh Leaf batteri til utlandet for mer enn hva en vil få for bilen i Norge solgt som brukt  ???.
Om 5 år bør jeg selge det 40kWh batteri jeg nå har "lagret" i min 2012 Leaf til f.eks Dala i Finland, og levere bilen inn uten batteri for å heve vrakpanten.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#34
Tradisjonelt sett er det i Tennesse man lager retrofit-batterier til Leaf, og det er i USA det er vanlig å bytte batterier.
I vinter prøvde jeg å følge opp tråden her ved å bestille en 2016 Leaf SV i California, som jeg sendte til verksted for å bytte til nytt batteri, som endelig blei bytta i mai.
Det var mange prosesser som tok lang tid, som å vente på nytt batteri,  og transport mm.
Nå i august kom endelig bilen til Drammen.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Nå lada jeg opp batteriet for første gang, og det om til 38kwt, men det kan hende verdiene endrer seg litt fra første syklus.
Det sies at de eldste Leafene som er kjørt her i landet, har begynnt å få antydninger til rust, og at det ofte er fuktproblemer som skaper trøbbel som irr i kontakter, så jeg synes det er tryggest med en sørstatsbil, hvis man skal ha brukt Leaf med lang framtid. Man må bare passe på at batteriet er bytta før man tar bilen over.
Jeg har hatt mange  USA-Leafer i familien i over 7 år, og jeg har holdt dem tørre, og det er biler som bare går og går med minimalt verdifall.

leafnor

 :+1:, gullbarre. God som ny på sett og vis, og ikke minst lovlig.
Hva står det for vekt i vognkort på den der da i mot en 24 leaf, nå som batteriet er 30 kg tyngre?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

@Trekkoppbil, du får det til å høres så lettvint ut.  :laugh: Har du fått hjelp i USA, eller bare organisert alt herfra? Hvordan ser regnskapet ditt ut nå?

Og, ja, det er mye rust på vår 2012. Metall- og lakkvaliteten er tradisjonelt dårlig på Nissan, og jeg må si at bilen skriker planlagt forfall ved mange løsninger. Det er dette som kommer til å sette en sluttstrek på vår Leaf en gang i tiden.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på fredag 03. september 2021, klokken 22:04
@Trekkoppbil, du får det til å høres så lettvint ut.  :laugh: Har du fått hjelp i USA, eller bare organisert alt herfra? Hvordan ser regnskapet ditt ut nå?

Og, ja, det er mye rust på vår 2012. Metall- og lakkvaliteten er tradisjonelt dårlig på Nissan, og jeg må si at bilen skriker planlagt forfall ved mange løsninger. Det er dette som kommer til å sette en sluttstrek på vår Leaf en gang i tiden.
Har passet på vår 2012 når det gjelder rust, så mye er bra. Dog er parkeringbremsmotorenhet så og si tæret opp som en sinkanode på båt.
Bortsett fra den er rust et ikkeproblem. Dens endelikt blir mer allmenntilstanden, tenker på interiør og brukspreg. At den rett og slett blir "veteran".
SOH 92,4% på 40kWh batteriet fra 2018 som er satt i, så det vil holde mange år målt mot hva bilen opprinnelig hadde for rekkevidde.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Når det gjelder vekt:
Bilen blei veid uten fører på trafikkstasjonen i Drammen, og deretter er det ført inn egenvekt med fører på 1605kg.

I USA bruker jeg en broker auctionxm.com for å få tilgang til auksjonene, og til å bestille frakt.

For tida er det ganske få 2016 og 2017-modeller på auksjonene, da leietidene pleier å utløpet etter 1-3 år. Derfor kan det gå flere uker mellom hver gang man finner en bil med 8 barer. Og når man finner en til salgs, så er det ikke sikkert man vil kjøpe den, hvis den f.eks er i Honolulu, eller det er en skadebil, eller noe kluss med title etc.
I skrivende stund finner jeg 5 stk 2016 og 2017 på auksjonene. En  er S med 24kwt, så den kan garantien være utløpt på, og det er ikke lagt ut bilder av den enda. Og en 2017 mangler også biler, og en annen har ikke bilde av antallet barer, og 2 stk 2017-modeller  har 8 barer, men status på title er ukjent, og det ser ikke ut til være helt vanlig auksjon:
https://inspectionreport.manheim.com/?disclosureid=00f3e9aa-ac28-4567-9bb2-553e380ce946&vehicleUniqueId=MANX.RSAA.234466050
https://inspectionreport.manheim.com/?disclosureid=f10495f4-2319-46fb-953f-aba3896303a8&vehicleUniqueId=MANX.RSAA.234459983

Det som er jobb er å få kontakt med en dealer som vil bytte batteriet. Det kan være vanskelig å kommunisere med dem. En enkel måte er å bare bestille servicetime på et webskjema, for å få konakt med en serviceadvicor, og deretter spørre Auctionxm om dem vil bestille frakt fra auksjonen til dealeren. Så kan det gå 10 uker å få nytt batteri, og når det er på plass, så er det bare å spørre AuctionXM om å bestille frakt til Drammen. Så kan det gå et par måneder til. Jeg kjøpte bilen på auksjon i januar, og den kom til Drammen i August.

https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=30816

Nå er det noen år sida jeg har holdt på med dette. I sin tid tok jeg inn noen 2012- og 2013 med nye 24kwt batterier.

Før kunne man sende inn evse til oppgradering hos evseupgrade.com, for å få europeisk firmware med støtte for TN-jord, og justerbar styrke fra 6-24A, men nå ser det ut som at butikken er borte.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 05. september 2021, klokken 22:51
Når det gjelder vekt:
Bilen blei veid uten fører på trafikkstasjonen i Drammen, og deretter er det ført inn egenvekt med fører på 1605kg.
Det er kanskje frekt av meg å antyde behov for en slankeoperasjon, men...

:laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sjalabais

@Trekkoppbil, dette er imponerende, og takk for at du tok deg tid til å forklare prosessen! Jeg skulle til å importere bil fra Japan i februar '20, fant en agent også, men så rakna jo alt grunnet korona. Så dette har jeg aldri prøvd. Fascinerende at prosessen til slutt er lønnsom.

@leafnor, ja, det er særlig alt som har med p-bremsen å gjøre som er helt råtten. Vi kjøpte bilen brukt, vel 7-8 år gammel, og både forrige eier og vi bruker Leafen på E16. Dette er en vei med et spinnvilt saltingsregime. Leafen vår er ikke "ferdig" ennå, men prosessene er i gang og det er en del løsninger og materialbruk som ikke legger opp til noe særlig rustmotstand.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Skal du registrere en bil i Norge, så trur jeg den trenger Europeisk eller nordamerikansk typegodkjenning. Jeg ville ikke tatt sjansen på å importere en bil fra Japan, uten å få bekrefta at den kan brukes til det man vil bruke den til.

Dersom man kan dokumente at en Leaf har vært registrert i USA, og at den har rein title, så er det gjerne enkelt å få enkeltgodkjenning her i landet.

Om 2 timer er det en 2017 SL med 7 barer på auksjon:
https://insightcr.manheim.com/cr-display?conditionOrderId=d8189be3-4413-4ee8-92b4-6bac4a8af5f8&workOrderNumber=6010943&locationCode=DALA&vehicleUniqueId=SIMULCAST.DALA.18912015&simpleCr=false

amstray

Om man importerer en bil fra Japan, har den vel rattet på «feil» side også?
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Sjalabais

Rattet på feil side gjør ingenting, men du trenger å få fikset lyset. Mange japanske biler har EU typegodkjenning via tyske entusiaster, som har gått gjennom denne tunge prosessen som pionerer for oss andre. I februar 2020 fant jeg en agent som skulle vinne en Toyota Century på auksjon for meg. I mars kom *vifter med armene*-krisen og kronen mistet 40% mot yen. Så den bilen jeg hadde spart 6-7 år til kjøpte jeg ikke, burde ha ventet til nå. ::) Men det går altså.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA