Altså, som tittelen sier - jeg er ute etter å komme meg inn i Elbil eraen
Ok. Her er årsaken:
Jeg pendler frem og tilbake til Sandefjord, fra Sande. Dette er 6.5 mil hver vei. Jeg har så langt kjørt tog og det koster 2500,- i måneden
Så tenker jeg - for disse pengene kan jeg like gjerne finansiere en el-bil, som da kan brukes til litt mer enn bare pendling. Tross alt er jo pendle kostnadene med tog å regne som "ut vinduet" da månedskortet ikek gir meg muligheten til å reise noen andre sted. Vel, nok om det...
Jeg er altså på jakt etter elbil. Jeg har ikke veldig greie på dette, og først i går innså jeg at det er ombord laderen som bestemmer ladekapasiteten - ja - så fersk på dette er jeg altså

Jeg kan godt kjøpe nytt, og jeg falt egentlig litt for Hyundai Kona til 350 lapper - helt til jeg så at jeg måtte oppgradere til topp modellen for å få 11Kw lading og dermed står det et firetall foran prisen
Så kikket jeg på Zoe og den virket til å være både godt priset og relativt greit med kapasitet, helt til jeg innså at dette egentlig er å betegne som et plagg.
Men ok, til saken: Her er det jeg MÅ ta høyde for:
Frem og tilbake til Sandefjord, altså 13 mil, på motorveien med 110 km/h (gjerne litt til), og god varme i kupeen i 47 uker i året. Bilen må ha ladekapasitet ved hjemme lading mens jeg sover, rundt 7 timer. Jeg har nok strøm i kåken, men har kun IT nett - ikke TN nett. Tror det kan endres, men er ikke sikker. Hovedsikringen er på 3x63A
All lading skal gjøres hjemme er et utgangspunkt.
I tillegg er jeg musiker, spiller ståbass som er godt å vel to meter lang, har bass forsterker og en koffert - trenger plass til dette baki
Jeg har testet plassen i en Leaf og det funker
Jeg er skeptisk til å kjøpe elbil brukt - av en eller annen grunn - aner ikek hvorfor. Har sikkert noe med å kunne ha noen å slå i hue hvis batteriene ryker. Har for lite greie på dette til å kunne mene noe om det egentlig.
Så da gjenstår det for dere å si: Kjøp xyz bilen og abc hjemmelader utstyret
Håper på svar her altså