Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bremser som "lugger" / Leaf 2013 mod  (Lest 285 ganger)

Pål B.

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Bremser som "lugger" / Leaf 2013 mod
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 21:27 »
Bremsene "lugger", jo lavere hastigheten er, jo vanskeligere er det og "dosere" bremsekraften med foten. Det virker som bremsekraft forsterkeren ikke er med fra begynnelsen av nedbremsingen, for så plutselig begynne å virke. Ved køkjøring er det umulig og stoppe bilen uten at det blir "bråstopp" (omtrent som første gang man kjørte bil...)

Det er vel slik at bilen først bremses opp via regenerering, også bidrar selve bremsene når pedaltrykket økes. Aner meg at det er her det skjer "noe".

Noen som har vært borte i tilsvarende, eller noen som vet hvordan bremsekraft systemet på Leaf er bygget opp?

Rasmus.B

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 747
    • Vis profil
Sv: Bremser som "lugger" / Leaf 2013 mod
« Svar #1 på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 12:26 »
Tror dette skjer med "alle" Leaf fra den tiden.
Jeg resetter bremsene ved å tråkke bremsepedalen helt i bunn, så er bremsene helt fine.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2472
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
Sv: Bremser som "lugger" / Leaf 2013 mod
« Svar #2 på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 13:05 »
Hei.
Hvordan er det med de mekaniske bremsene? Spør, fordi jeg har erfart at så snart jeg har slurvet med mitt bremsevedlikeholdsregime så kommer denne tendensen til å lugge. Tror det kommer av at klossene etc ikke beveger seg som de skal ut fra trykket i bremsekretsen.
Det jeg ville gjort aller først var å få gjort rent og smurt opp bremsene, rengjør alle glideflater for klosser så de løper lett. Også glidetapene (Skruene) så kalipper er sentrert på skiven uten motstand.
Om bremsene fortsatt oppfører seg som du beskriver, kan neste skritt være å gå på bremsekraftforterker etc. Men tipper den ikke er endret seg like mye fra ny som gammel bremsevæske og klosser.
Leaf 2012/Aug 160.000 km