Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beste tilbud elbil?

Startet av Super7, mandag 06. juli 2020, klokken 19:29

« forrige - neste »

Super7

Hva er det beste tilbudet på elbil akkurat nå?

batterimannen

Kommer an på hva du er ute etter?

Hvis du er ute etter mest rabatt, så kanskje e-Golf?

Hvis du trenger ok plass men ikke lang rekkevidde eller luksus. Så kanskje MG ZS EV?

Trenger du god rekkevidde både sommer og vinter men ikke så mye plass, kanskje Hyundai Kona?

Trenger du hengerfeste, AWD og taklast, kanskje Polestar 2?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Magnus Hansen

Viktigste er vel at bilen dekker transportbehovet..

Ellers har prisen på Polestar 2 blitt holdt stabil gjennom kronesvekkelsen. Så hvis jeg skulle gjette på en bil som kommer til å gå opp i pris snart så er det polestar 2. 

OleBrummen


Har vel vært gode priser på 40 kWh Nissan Leaf/lagersalg. Likeens en del tilbud på Soul.


Super7

Jeg er åpen for dyr og billig vil så lenge den dekker mine behov. Hengerfeste er ikke er must men kjekt. I det minste til å frakte sykkelholder. Jeg tenkte mest på kampanjetilbud som ekstra god rente eller liknende. Leasing også.

Radial

Hva med MG ZS?
Billig, ganske romslig til størrelsen, ok komfort/støy.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mippen

Hvordan er rekkevidden på MG og ladetiden? Vurderer en større bil.
Fremtiden er elektrisk.

Radial

Hvordan? Kommer heeeelt an på kjøremønsteret.

15mil motorvei i 110
30mil i 60-80 soner
20-22mil vinterstid 60-80 soner.

Fra 100% lading selvfølgelig.... Hurtiglading er noe treg, litt raskere enn Leaf.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Super7


1000kwh

Nesten 5000,- i mnd, du må holde deg under 45k km, er stuck med bilen i 3 år og må krangle med VW om alle bulker og riper og andre ting som måtte ha oppstått ..

Jeg ser ingen fordeler kontra et rent kjøp.

arthur

Sitat fra: Super7 på mandag 06. juli 2020, klokken 23:13
Jeg er åpen for dyr og billig vil så lenge den dekker mine behov. Hengerfeste er ikke er must men kjekt. I det minste til å frakte sykkelholder. Jeg tenkte mest på kampanjetilbud som ekstra god rente eller liknende. Leasing også.

Ekstra god rente er å utvide boliglånet og nedbetale det økte beløpet som om det var et billån. Aldri hørt om en bank som nekter en å nedbetale et lån raskere enn avtalt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

#11
173420kr  for 3 år/45000 km, blir 57807 kr/år, eller 3,85kr/km dersom man kjører 45 000km. Hvis man kjører lengre eller kortere, blir prisen en annen. I leieperioden betaler man verditap på halve nybilpris.
Man kan vurdere ulike merker. Skoda skal vel være rimeligere enn VW, og Seat har vært rimeligere enn VW tidligere. Du kan følge med om det kommer priser på Cupra el-Born.

Skal man finne beste tilbud, gjelder det å kikke litt på priser i ulike land, nå som valutaene har svingt mye. Vanligvis er biler litt billigere i andre land, og man kan finne gode kampanjer der, og i enkelte land er det intensiver på ca 60-80 000kr. Så en bil kan i enkelte tilfeller bli 100 000kr billigere i andre land, men du kan nok finne eksempler på det motsatte også, at biler kan være 100 000kr billigere i Norge enn i andre land.
Ofte må du inn på bruktmarkedene i ulike land, for å få de gode tilbudene, om du skal importere bil til Norge.

Vanligvis er det i USA hvor man finner gode tilbud på biler. Derfor har bilfabrikantene tradisjoner med eksportrestriksjoner som å svarteliste kunder som eksporterer nye biler som er under 6mnd gamle, da det kan gi svært god fortjeneste. Der er det også føderale skatteintensiver på opptil 7500usd for elektriske biler, og enkelte stater som California kan ha støtteordninger på et par tusen dollar.
Bruktmarkedet der er også rimelig og enkelt, hvor bilene går på effektive wholesale-auksjoner etter at leasingperiodene er over, for den som har tilgang til auksjonene der.

I Europa får bilfabrikantenter med utslipp på over 95g/km høye bøter, og sist jeg regna på det, kom jeg fram til at intensivet for å selge en nullutslippsbil, kan være reduksjon i bøtene  i størrelsesorden 20 000€ i 2020. Allerede her har man et intensiv som overgår produksjonskostnadene for mange biler, går jeg i ut i fra. Men fabrikantene gir ikke bort elbiler alikevel. Det er nok et intensiv for å produsere elbil og ikke for å kjøpe, og det kan være intensiv for å selge bil i 2020, i stedet for å selge bil året før eller året etter. Så finnes det statelige intensiver mot kjøper på f.eks 60 000 SEK  og opptil 12000 franske Euro: https://wallbox.com/en_nl/france-ev-incentives

I Norge har jeg sett at det er annonsert 8 år gamle Leafer til ca 40 000kr på Finn.  Batteriekapasiteten er sjølvsagt redusert dersom det er batteri fra bilen var ny, og hurtiglading er ikke så hurtig lengre. Men ellers er det gode biler til småkjøring, og det har vært lite kluss med dem hittil, og finner man en som ikke har mista så mange kapasitetsbarer, så kan den holde i flere år til.
Det gjelder å finne en bil som man ikke trenger kasko på, ellers kan kostnadene løpe fort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA