Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust og lakkproblem

Startet av Gusse, lørdag 04. juli 2020, klokken 22:09

« forrige - neste »

Gusse

I kveld satte jeg punktum allikevel. Jeg skulle åpne bakdør, og som vanlig var det en forsinkelse i opplåsning. Det endte opp med at vinduet lukket seg sånn at det ble liggene fint på chromlisten over døren. Når jeg da skulle lukke opp døren igjen, så fikk jeg mange fartsstriper på kjøpet....hærli :-[
Hvem er det som er skyld i slike skader da? Er vel forbruker det da sikkert? >:(

Ingeniøren

Ikke helt fornøyd denne karen og kanskje med god grunn. Slik skal vel ikke en "drømmebil" se ut etter et år.

https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. august 2020, klokken 18:45
Ikke helt fornøyd denne karen og kanskje med god grunn. Slik skal vel ikke en "drømmebil" se ut etter et år.

https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220
Skulle lagt på litt folie.

Alle Model S får akkurat samme slitasje og årsaken er åpenbar.

Wisd0m

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. august 2020, klokken 18:45
Ikke helt fornøyd denne karen og kanskje med god grunn. Slik skal vel ikke en "drømmebil" se ut etter et år.

https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220
Lurer av og til på om at endel Tesla-eiere ikke har erfaring med bilhold. De aller fleste bilmerker har modeller som er laget slik at lakken slites bort hvis man ikke legger på folie eller skvettlapper i det området.

indianrunner70

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 22. august 2020, klokken 20:12
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. august 2020, klokken 18:45
Ikke helt fornøyd denne karen og kanskje med god grunn. Slik skal vel ikke en "drømmebil" se ut etter et år.

https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220
Lurer av og til på om at endel Tesla-eiere ikke har erfaring med bilhold. De aller fleste bilmerker har modeller som er laget slik at lakken slites bort hvis man ikke legger på folie eller skvettlapper i det området.

Må si meg enig her. Jeg bestilte skvettlapper flush skvettlapper fra Canada og monterte med en gang jeg fikk bilen. De skvettlappene som kom fra Tesla ville jeg ikke montert, ligger jo utenpå hjulbuen og dermed en sandfelle som eroderer bort lakken.

trykkertor

Sitat fra: indianrunner70 på lørdag 22. august 2020, klokken 20:20
Jeg bestilte skvettlapper flush skvettlapper fra Canada og monterte med en gang jeg fikk bilen. De skvettlappene som kom fra Tesla ville jeg ikke montert, ligger jo utenpå hjulbuen og dermed en sandfelle som eroderer bort lakken.

What he said! :+1:
Bestilte skvettlappene fra Canada, foran ÓG bak. Hatt de på siden bilen var så og si ny.
Leverte rett inn til full Meracsolbehandling.

De "ironiske" er at hver gang bilen har vært til service eller reparasjon hos Tesla, ligger skettlappene løst i bagasjerommet med. "Ikke montert uoriginale deler på bilen igjen."
Jeg er neste overrasket over at de ikke leverte bilen på 4 murstein og med de uoriginale vinterhjulene i bagasjerommet, etter bremseservice.

Hvis folk kun tenker garantier og ikke tar ansvar for eget bilhold, så står overraskelser i kø straks garantien er gått ut. Til og med noen før også, som viser seg å ikke gå på garanti.

knegg

2020 Model 3

trykkertor

Sitat fra: knegg på lørdag 22. august 2020, klokken 21:21
Tar de av skvettlappene?  :o
Ja, hvis de skal reparere eller servicere noe som gjør at de må ta dem av, så monterer de dem ikke igjen.
"De har ikke lov" å montere uoriginalt utstyr, selv om de fjerner det fra bilen når den kommer inn til verkstedet.

Men de fjerner dem ikke fra bilen ut av det blå. Kun hvis de må demonteres for å komme til det som arbeidsordren beskriver.

nightking

Sitat fra: trykkertor på lørdag 22. august 2020, klokken 21:50
Sitat fra: knegg på lørdag 22. august 2020, klokken 21:21
Tar de av skvettlappene?  :o
Ja, hvis de skal reparere eller servicere noe som gjør at de må ta dem av, så monterer de dem ikke igjen.
"De har ikke lov" å montere uoriginalt utstyr, selv om de fjerner det fra bilen når den kommer inn til verkstedet.

Men de fjerner dem ikke fra bilen ut av det blå. Kun hvis de må demonteres for å komme til det som arbeidsordren beskriver.

Du tuller??
Jeg skrur bil selv, og har aldri hørt om noe lignende. Du kan da ikke demontere ting på en kundebil for så å ikke montere det igjen. Bare fordi det ikke er orginalt.. Dummeste jeg har hørt, og jeg hadde aldri godtatt det som kunde :)

Ingeniøren

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 22. august 2020, klokken 20:12
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. august 2020, klokken 18:45
Ikke helt fornøyd denne karen og kanskje med god grunn. Slik skal vel ikke en "drømmebil" se ut etter et år.

https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220
Lurer av og til på om at endel Tesla-eiere ikke har erfaring med bilhold. De aller fleste bilmerker har modeller som er laget slik at lakken slites bort hvis man ikke legger på folie eller skvettlapper i det området.

Min erfaring er at de fleste bilmerker har montert dette fra fabrikk om det kan bli et problem. Har aldri montert dette på noen av mine bilen og aldri sett at det er noe problem. På den annen side har jeg lagt på understells masse på visse punkter på en del biler. Hadde nok gjort dette på M3 om jeg hadde hatt en.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Oddaa

Sitat fra: trykkertor på lørdag 22. august 2020, klokken 21:50
Sitat fra: knegg på lørdag 22. august 2020, klokken 21:21
Tar de av skvettlappene?  :o
Ja, hvis de skal reparere eller servicere noe som gjør at de må ta dem av, så monterer de dem ikke igjen.
"De har ikke lov" å montere uoriginalt utstyr, selv om de fjerner det fra bilen når den kommer inn til verkstedet.

Men de fjerner dem ikke fra bilen ut av det blå. Kun hvis de må demonteres for å komme til det som arbeidsordren beskriver.
Du får det til å høres ut som om du stadig vekk får utført reparasjoner som krever fjerning av skvettlappene. Jeg lurer da litt på hvilke reparasjoner dette typisk dreier seg om?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

trykkertor

Sitat fra: Oddaa på søndag 23. august 2020, klokken 13:23
Du får det til å høres ut som om du stadig vekk får utført reparasjoner som krever fjerning av skvettlappene. Jeg lurer da litt på hvilke reparasjoner dette typisk dreier seg om?
Ene gangen var det skifte av støtfanger bak, reklamasjon på dårlig lakk jobb.
De valgte, (etter endeløs "kamp" og lange/mange vurderinger) å skifte den ut i stedet for å lakke opp igjen.

Andre gangen var 1-års service med smøring av bremser og hjulstillingskontroll.
Hjulstillingskontroll ble ikke utført da det ikke var originale Tesla-felger, men hjulene måtte jo av for å få smurt bremsene. Hvorfor skvettlappene var av, vet jeg ikke. Men de hadde nå jobbet med et eller annet  der bak. Service skulle ta 1,5 - 2 timer, men tok i overkant 8 timer.
(Kan det ha vært en eller annen servicebulletin eller kampanjereparasjon??)

RuneW

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 23. august 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Wisd0m på lørdag 22. august 2020, klokken 20:12
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. august 2020, klokken 18:45
Ikke helt fornøyd denne karen og kanskje med god grunn. Slik skal vel ikke en "drømmebil" se ut etter et år.

https://www.elbil24.no/nyheter/unnskyld-uttrykket-dette-er-jaevlig-irriterende/72741220
Lurer av og til på om at endel Tesla-eiere ikke har erfaring med bilhold. De aller fleste bilmerker har modeller som er laget slik at lakken slites bort hvis man ikke legger på folie eller skvettlapper i det området.

Min erfaring er at de fleste bilmerker har montert dette fra fabrikk om det kan bli et problem. Har aldri montert dette på noen av mine bilen og aldri sett at det er noe problem. På den annen side har jeg lagt på understells masse på visse punkter på en del biler. Hadde nok gjort dette på M3 om jeg hadde hatt en.

Finnes det firmaer som "behandler" (rubbe/polere) lakken så godt det lar seg gjøre og legger på slike beskyttende filmer der det trengs? Og som vet hvor det bør gjøres på en TM3? Hvor mye vil en slik jobb koste?

Min TM3 har gått over 30kkm og selv om det ikke her håpløst, bærer lakken tydelig preg av "steinsprut". Kunne godt tenkt meg å fått på noe film før det ble ille.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thalgar

Tesla har nå begynt å selga PPF for området framfor bakhjul òg her til lands:

https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-all-weather-protection-kits

Erkjenning av at dette er eit svakt punkt? Er det forresten påmontert nyutleverte bilar?

Model Y LR Quicksilver, 2023

knegg

Sitat fra: Thalgar på mandag 24. august 2020, klokken 11:26
Tesla har nå begynt å selga PPF for området framfor bakhjul òg her til lands:

https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-all-weather-protection-kits

Erkjenning av at dette er eit svakt punkt? Er det forresten påmontert nyutleverte bilar?

Men er ikkje problemet bak bakhjula...?  ::)
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA