Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel-lås virker ikke - kan ikke lade på Supercharger

Startet av HCO, torsdag 02. juli 2020, klokken 09:55

« forrige - neste »

HCO

Ladekabel-låsen har sluttet å virke. Første mulige servicetime er i slutten av juli.

Bilen lader som normalt hjemme, men med feilmelding om at ladehastighet er begrenset pga at kabelen ikke er låst. Jeg får imidlertid normal hastighet, ca 3,6kW. Men vil bilen lade saktere på supercharger med denne feilen, noen som vet?

Jeg tenker meg på tur i juli og da er det litt kritisk om lading tar timesvis.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

mikaelf

Jeg har ikke opplevd det samme heldigvis, men definitivt ville test selv på en SuC før å dra på lang tur. Kanskje de på service senteret vil prioritere deg hvis du kan dokumentere at lading på SuC er ikke mulig å gjenomføre?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

trykkertor

#2
Finnes det fortsatt slike pop-in reparasjoner?
Huske Bjørn Nyland i noen videoer stilte seg i en kø utenfor servicesenter, og ventet noen timer. Så fikk han slippe til og de reparerte mens han ventet.

https://youtu.be/sV8-W1kJ6vg?t=540

Daniel_0007

Sitat fra: trykkertor på torsdag 02. juli 2020, klokken 12:49
Finnes det fortsatt slike pop-in reparasjoner?
Huske Bjørn Nyland i noen videoer stilte seg i en kø utenfor servicesenter, og ventet noen timer. Så fikk han slippe til og de reparerte mens han ventet.

https://youtu.be/sV8-W1kJ6vg?t=540

hadde det på k100 sist gang jeg var der ìfjor høst men de som har time får pri så man kan bli sittende der timesvis uten å få rep
Model 3 2019 LR Rwd

frankofobia

Jeg hadde samme problemet på min bil. Fant ut at det var løse plastbiter fra skadet støpsel fra en supercharger som lå i bunn av kontakten. Fisket det ut med ett grillspyd av tre med litt teip på enden. Så var alt ok

Fikk ladet men støpsel gikk ikke i lås og lading ble begrenset til 3KW
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

trykkertor

Teipe et sugerør på munnstykket til en støvsuger?
Prøve å fiske ut fremmedmaterialer i kontakten.

HCO

Jeg tror ikke det er fremmedlegemer som er problemet hos meg, ettersom jeg ikke hører noen klikkekyd slik det normalt er når bilen forsøker å låse kabelen.

Jeg testet supercharger nå, der vil den ikke lade i det hele tatt når kabelen ikke er låst.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

trykkertor

Et siste skudd i blinde.
Selv om du har omvendt problem, at din kabel ikke blir låst, prøv å nøkke markant i den manuelle kabel-lås-snoren. Kanskje noen som har hengt seg litt opp i systemet løsner, og ladekontakten vil låse etterpå.

https://www.youtube.com/watch?v=1yztE3YjhsQ

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Mondeo

400V DC er jo ikke noe å spøke med. Er ikke kabelen låst fast i bilen kan man jo dra den ut under lading og skape lysbue, så er forståelig at hurtiglading ikke går om låsen ikke fungerer.

Motorwatt

@HCO: Ladeproblemer har høy/høyest prioritet på SC. Brukte du appen, eller ringte du?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HCO

Jeg ringte når jeg sto på SuC og ikke fikk ladet. Virket ikke som de så på det som høy prioritet, men de fant første ledige ordinære verkstedtime for meg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Da var det i orden igjen. Hele ladeporten ble byttet.

Dette var forøvrig min første verkstedtime, om man ser bort ifra en drop-in for å justere bagasjelokket. Tesla kan med fordel bli bedre på informasjon og på å faktisk starte reparasjonen når man har time. Bilen min sto helt i ro i ca fem timer, og ville ikke blitt ferdig samme dag om det ikke var for at jeg stakk innom to ganger for å mase, og dessuten viste til at jeg hadde krav på lånebil fordi de hadde brukt mer enn fire timer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA