Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

HKS

Det lurer jeg også på... :) Det er aktiv kjøling i MCU, så dette burde ikke vært et problem.

Her har du forresten en fin kilde til "estimering av slitasjene" på eMMC, og hva som kan gjøres.
https://www.cnx-software.com/2019/08/16/wear-estimation-emmc-flash-memory/

Problemet er vel heller at Tesla bruker komponenter med lav kvalitet, kombinert med amatørmessing oppsett av systemene. Hvis temperatur er et problem så tviler jeg på om dette er fikset i MCU2, så da kommer det til å bli et problem der også, bare at det kommer til å ta litt lenger tid, siden MCU2 så vidt jeg vet har dobbelt så stort minne.
Tesla Model 3 Long Range

saphran


rr2000

P85D

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2020, klokken 20:43
Hva slags varme blir den utsatt for? Og hva er den spesifisert for?

Det er for dårlig kjøling på MCU1, den lager masse varme selv, og selv om det finnes eMMC på markedet som tåler varme godt, så er den originale på MCU1 ikke en slik. Denne problemstilling er godt kjent i ved overklokking av cpu fra pc-verdenen.


Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2020, klokken 20:43
Også fint om du forklarer litt om hvordan skrivesykluser og ikke fungerende wear-levelling ikke er hovedproblemet.

Skrivesykluser var hovedproblemet, men selv om logging / bruk / overskriving er kraftig redusert, så er varmen der fortsatt. Og det er for mye varme til at den får langt liv, før den er byttet til en type som tåler varme bedre.


Håper jeg folklarte med på en måte som alle forstår.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Overklokking er jeg godt kjent med ja. Har drevet med det i mange år, men noen år siden nå. Kjøret Vapo`en i gryna :(

Synes egentlig svaret ditt ikke inneholder noe annet enn udokumentert synsing jeg da, no offence. Men lar den ligge .

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på torsdag 30. juli 2020, klokken 21:42
Synes egentlig svaret ditt ikke inneholder noe annet enn udokumentert synsing jeg da, no offence. Men lar den ligge .

Er nok riktig. Ikke godt dokumentert. Jeg det fra jeg diskuterte dette med Sigurdi, det er gjenfortelling av hans påstander, han har jo som kjent demontert bilene i fillebiter - og ja han sier at det finnes jo eMMC "av industristandard" som tåler temp, så han er mest av alt irritert at Tesla ikke valgte dette.

Men er mye bedre på "MCU3" - dvs den som er i Model3...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Skjermen min har fungert helt fint inntil nå mot slutten av ferien. Den siste uken har lille skjermen ofte vært svart når jeg skal starte opp. Etter noen sekunder kommer Tesla-logoen og etter enda noen sekunder kan jeg starte. Den store skjermen er normal.

Er dette de første tegnene på at MCU holder på å ta kvelden?

sjokomelk

Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

L3eif

Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 22:29
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.

Det samme som Nie beskriver skjer med min bil også. Kan bekrefte at jeg ikke har Energy saving aktivert. Opplevde også i går at navigasjonen brukte 8 minutter(!) på å legge inn en destinasjon. Måtte stoppe bilen og bruke Google Maps på mobilen i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg håper vi kan tilskrive dette nok en dårlig oppdatering (2020.24.6.11) og ikke en MCU som snart tar kvelden. Så tregt systemet er nå er mildt sagt frustrerende - gjelder ikke kun navigasjon.
Oslo
2023 Tesla Model Y Perf. - Quicksilver [Bestilt 2020]
2017 Tesla Model S 75D [Desember] - Midnight Silver - Premium sort karbon - Panorama - Luft - CCS - HW3 - MCU2 - FSD - Versjon: 2022.44.25.3
2013 Nissan Leaf (2. Gen) 85.000 km [Solgt]

1000kwh

Sitat fra: L3eif på lørdag 01. august 2020, klokken 08:18
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 22:29
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.

Det samme som Nie beskriver skjer med min bil også. Kan bekrefte at jeg ikke har Energy saving aktivert. Opplevde også i går at navigasjonen brukte 8 minutter(!) på å legge inn en destinasjon. Måtte stoppe bilen og bruke Google Maps på mobilen i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg håper vi kan tilskrive dette nok en dårlig oppdatering (2020.24.6.11) og ikke en MCU som snart tar kvelden. Så tregt systemet er nå er mildt sagt frustrerende - gjelder ikke kun navigasjon.
Det er samme på min, så det er nok bugs igjen ;)

kjølholdt

Kan noen verifisere om det nå er 13000 kr som tesla har lagt seg på for skifte av mcu?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Marius76

Jeg fikk pris på rett over 20000, men Alianz tok heldigvis den på utvidet garanti.

fonberg

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 01. august 2020, klokken 09:45
Sitat fra: L3eif på lørdag 01. august 2020, klokken 08:18
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 22:29
Nei. Det er tegn på at bilen din har gått i "sleep", og da bruker instrumentpanelet litt tid på å starte opp igjen. Hvis du skrur av "Energy saving", så vil den ikke sovne, og vil da være raskere i gang når du åpner døra.

Det samme som Nie beskriver skjer med min bil også. Kan bekrefte at jeg ikke har Energy saving aktivert. Opplevde også i går at navigasjonen brukte 8 minutter(!) på å legge inn en destinasjon. Måtte stoppe bilen og bruke Google Maps på mobilen i stedet fordi det tok så lang tid. Jeg håper vi kan tilskrive dette nok en dårlig oppdatering (2020.24.6.11) og ikke en MCU som snart tar kvelden. Så tregt systemet er nå er mildt sagt frustrerende - gjelder ikke kun navigasjon.
Det er samme på min, så det er nok bugs igjen ;)

Min oppleves rimelig kjapp på det meste, f.eks. DAB-radio og Spotify. Bruker typisk 5-15 sek. på å få opp NAV avhengig av lengde på tur, noe jeg synes er akseptabelt. 2017-modell hentet ut september, gått 84k, samme SW-versjon som over.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alda

Nu händer det grejer hos Tesla...

De har börjat erbjuda EMMC-byte för ca. 400 USD = 3600 NOK. Flera i USA som har fått detta tilbudet parallelt med komplett MCU-byte. Kommer med största säkerhet till Norge snart, kroken på döra för Blackscreen & Co?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA