Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

dettvardett

Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30
En ting jeg synes er litt uklart er hva man egentlig risikerer å tape av kritiske funksjoner når MCUen svikter (kjekt å vite når man skal vurder eom man skal fortsette på turne eller skynde seg hjem f.eks).


virker som det er litt forkskjellig fra bil til bil(mulig det har med hvor i startup MCUen stopper, eller bare hva bilen sto instilt på sist den funket)
i mitt tilfelle virket aircon, tror den sto på 20c og virka som om det fortsatte, viskere og blinklys fungerte dog uten lyd. ladet normal på hjemmelader men testet ikke SuC. '

jeg har den inne for for bytte av emmc hos bilexperten bosch nå, selvom dette var etter mcu feilet sier de at de fikk till å overføre data etter litt om og men, så får se hvordan ting fungerer når jeg får den tilbake. om tesla nå har gått ned i pris for bytte av mcu til 13000 som han over her er det selfølgelig det beste, da det koster ca det samme å bare skifte emmc hos 3. part.

Ampéreson

    Sitat fra: dettvardett på søndag 26. juli 2020, klokken 09:15
    Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. juli 2020, klokken 19:36
    Jeg hentet min bil i dag etter MCU1 bytte, her er mine erfaringer etter å ha hentet og kjørt den litt.


    • Prisen ble redusert til 13 000 kr inkl moms, vet ikke hvorfor, spurte ikke heller da jeg ble litt tatt på senga av det.


    hvilket service center var dette?[/list]

    Det var Kokstad i Bergen.

    Her er bilde av faktura, prisen her er da uten moms, totalen med moms blir da kr 13 532,43. Ser nå at de faktisk tok en time for arbeidet mot hva jeg sa tidligere i denne tråden.


    2021 Model Y LR Blå
    2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

    JorEl

    Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
    "the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

    Ampéreson

    Sitat fra: JorEl på mandag 27. juli 2020, klokken 13:21
    Ampèrson, har du nå en MCU1 eller MCU2?

    Har fortsatt en MCU1 desverre. Jeg spurte eksplisitt etter å få en MCU2, men var ikke tilgjenglig for Norge enda sa de. Distributeres visst kun i USA for tiden.
    2021 Model Y LR Blå
    2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

    Klykken

    BMW i3 fra 26.06.2014
    TMS85D 2015 - Solgt
    TMY LR 2021
    Helelektrisk bilpark <3

    MeTesla


    Muffinman

    Var vel litt frem og tilbake der ja, og diverse annet som ble gjort i samme slengen. Ikke så godt  å vite hva de 13" var oppgjør for.

    Ellemelle

    RMN = Remanufactured? I så fall kan det forklare den lavere prisen. De andre som har blitt nevnt tidligere, har vel fått ny MCU?

    alda

    Sitat fra: MeTesla på mandag 27. juli 2020, klokken 21:25
    Spørs om ikke dette var et spesialtilbud...
    Läst om flera på FB som fått denna prisen, så det är nog gällande pris nu. Tesla har väl fått med sig vad oavhängiga verksteder tar för reparasjon, och anpassat priset för att konkurrera ut dessa.
    -Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
    -Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
      28.04.21) - solgt 06/22
    -Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
    -BMW i4 M50 2022 (17.06)

    Muffinman

    Det står litt i kontrast til de ca 45k de første kundene i USA med problemet måtte betale. Hvis gjeldende rate er 13k tillater jeg meg faktisk å gi en forsiktig  :+1: til Tesla på dette.

    alda

    Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. juli 2020, klokken 18:04
    Det står litt i kontrast til de ca 45k de første kundene i USA med problemet måtte betale. Hvis gjeldende rate er 13k tillater jeg meg faktisk å gi en forsiktig  :+1: til Tesla på dette.
    Ja, håller med.
    Men det er en "refurbished" MCU man får, med bara 2 års garanti... Och den har ju de samma bristerna som gammal enhet såvitt jag vet, vilket betyder att den kommer att ryka igen...Tesla borde åtminstone sätta in en större minnebricka, osäker på om de gör det...
    -Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
    -Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
      28.04.21) - solgt 06/22
    -Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
    -BMW i4 M50 2022 (17.06)

    Muffinman

    Mener å ha lest rykte om at de setter inn 32GB, men finner ikke igjen. Uansett er svakheten først og fremst i software (logging), og det er utbedret nå. Så MCU vil nok holde mye lengre selv med 8GB brikka nå.

    Ljosdal

    MCU røk på min 2013 P85 Signature.
    Tesla tok diagnose, og fakturerte 3000kr for å meddele at MCU er død. Noe jeg klart visste selv.. Pris for ny (dvs refurbished) skulle de ha 25000kr for. Først ble jeg fortalt at det var ny som kostet 25000kr, men ca 13000kr for refurbished. Men så kom en annen og sa at det ikke produseres MCU1 lenger så det er bare refurbished og det er tomt for disse i hele verden. Og prisen er ikke 13000kr, men 25000kr . Så jeg står på venteliste, og de kunne ikke en gang få en forventet levringstid, de snakket om måneder.

    Så siden jeg må betale selv uansett, går jeg til 3.part, og får utbedret til ca. 12-14000kr pluss oppgradere til LTE i samme slengen. Synes faktisk ikke Tesla fortjener disse pengene for en så kjent feil som dette.
    Svart P85 Signature #88

    o.b.lix

    Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. juli 2020, klokken 20:56
    Uansett er svakheten først og fremst i software (logging), og det er utbedret nå.

    Nei den store svakheten som gjenstår er at eMMC den ikke tåler varmen den blir utsatt for og det er det som tar virkelig knekken på den.
    «Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
    2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
    2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

    Muffinman

    Hva slags varme blir den utsatt for? Og hva er den spesifisert for?

    Også fint om du forklarer litt om hvordan skrivesykluser og ikke fungerende wear-levelling ikke er hovedproblemet.

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA